دکتر امید شافع

واریس لگن و سندرم احتقان لگنی

واریس لگن و سندرم احتقان لگنی

ثبت امتیاز post

واریس لگن و سندرم احتقان لگنی : احیای درد مزمنی در لگن یکی از شایع‎ترین مشکلاتی است که برای بیشتر زنان در طول زندگی‎شان پیش می‎آید. البته این بیماری در مردان نیز اتفاق می‎افتد. یکی از مهم‎ترین مشکلات که باعث ایجاد درد لگن می‎شود سندرم احتقان لگنی است. در واقع این سندروم نیز یکی از مهم‎ترین مشکلاتی است که در ادامه درگیری با بیماری واریس در لگن یا اطراف تخمدان شکل می‎گیرد.

در این وضعیت خون همچنان که در حال تراکم در رگ‎های اطراف رحم و لگن می‎باشد شدت می‎یابد و اعصاب آن ناحیه را به دقت تحت تاثیر قرار می‎دهد. همین امور باعث می‎شود که رحم دچار درد شود و تخمدان‎ها و واژن نیز با این مشکل درگیر شوند. سندرم احتقان لگن با این که در زنان به وفور اتفاق می‎افتد با این حال رده سنی معمول آن ۲۰ سال تا ۵۰ سال است و در مواردی که بارداری داشته اند معمول است. به ندرت اتفاق می‎افتد که زنانی که تجربه بارداری را نداشته‎اند به این مهم دچار شوند.

واریس لگن
واریس لگن

سندرم احتقان لگنی

پزشکان معمولا داروهای مسکن را برای کاهش درد بیماری سندرم احتقاان یا واریس لگنی تجویز می‎کنند تا در طول دوره درمانی تحمل درد برای بیمار قابل هضم باشد. در درمان این مشکل از روش تزریق‎های درون رگی استفاده می‎شود که حداقل حالت تهاجمی را دارند و در موارد بسیار نادر درمان جراحی مانند هیسترکتومی و برداشتن رگ نیاز پیدا شود.

سندرم احتقان لگن مهمترین دلیل در تجربه درد ناحیه لگن است. این بیماری می‎تواند با توجه به مشکلاتی که برای خانم‎ها ایجاد می‎کند در ادامه منجر به ایجاد ناتوانی‎های قابل توجهی خواهد شد.

با توجه به ابتلا در جهان بیش از یک سوم زنان معمولا به این بیماری مبتلا می‎شوند. که بسیاری از آنها این بیماری را به علت دردی که دارد در ابتدای ابتلا با درد قاعدگی اشتباه می‎گیرند اما با طولانی شدن آن متوجه علائم شک برانگیزی می‎شوند. برای مثال این درد در صورت پیگیری ۶ ماه ادامه پیدا میکند.

علت ابتلا به سندرم احتقان و واریس لگن

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث به وجود آمدن درد در ناحیه لگن می‎شود. به همین دلیل است که تشخیص این بیماری کمی برای پزشکان دشوار می‎شود. در صورتی که درد در ناحیه لگن در هنگام ایستادن و نشستن بدتر شود و در هنگام دراز کشیدن تسکین یابد احتمال ابتلا به سندرم احتقان افزیش میابد. البته یکی دیگر از نشانه‎های ان این است که در هنگام ادرار و یا در طول و بعد از فعالیت جنسی این درد تجربه شود.

بیشتر بخوانید ...  واریس زیر چشم مویرگ کنار بینی

زنان و مردان، هر دو ممکن است به این بیماری دچار شوند. به هر حال ابتلا به آن علت واضح و روشنی ندارد و به سختی تشخیص داده می‎شود. ب این حال دلایلی وجود دارد که می‎توان آنها را به عنوان عوامل خطر برای افزایش ریسک ابتلا به این بیماری در نظر گرفت. این عوامل می‎توانند به شرح زیر باشند.

  • حاملگی‎های متعدد
  • رحم رتروورسه یا رحم رو به عقب برگشته
  • پر بودن رگ‎های پا
  • افزایش عمکرد هورمون‎های بدن و یا اختلال آن
  • پروستات در مردان

علائم واریس لگن

سندرم احتقان لگن نیز مانند سایر سندرم‎ها همراه با برخی علائم  و نشانه‎ها بروز می‎یابد. البته لاز به ذکر است این علائم ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. اما به طور کلی می‎توان موارد زیر را به عنوان مهم‎ترین علائم  آن بیان کرد:

  • درد و تیر کشیدن لگن و پایین کمر و افزایش این درد هنگام ایستادن و یا در دوره قاعدگی
  • تحریک پذیری مثانه و بی‎اختیاری استرسی ادرار
  • افزایش تحریک پذیری روده‎ها و درد مکرر شکم
  • درد و احساس ناراحتی در حین مقاربت و یا پس از آن
  • بروز رگ‎های واریسی داخل و یا پشت ران
  • رگ‎های واریسی بر روی کیسه بیضه
  • و…

تشخیص سندرم واریس لگنی

 تشخیص به موقع و صحیح هر بیماری و سندرم در واقع مهمترین و اولین قدم برای درمان آن می‎باشد. زیرا در صورت عدم تشخیص درست ممکن است عوارض و مشکلات فراوانی برای فرد ایجاد شود. ‎اگرچه در اغلب موارد سندرم واریس لگنی همراه با بروز برخی علابم است اما لازم به ذکر می‎باشد که برای تشخیص نهایی این سندرم فرد باید به پزشک متخصص مراجعه نماید و در صورت لزوم و آزمایش‎های مخصوصی را انجام دهد. از جمله دقیق‎ترین آزمایش‎هایی که پزشکان برای افراد مشکوک به سندرم واریس لگن تجویز می‎نماید باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  • سونوگرافی شکمی و لگن که امکان مشاهده و بررسی رگ‎های غیرطبیعی و ضعیف لگن را برای پزشک فراهم می‎نماید.
  • توموگرافی کامپیوتری که به آن CT نیز گویند و یا MRI نیز از روش‎های تصویربرداری است که پزشک برای کسب اطلاعات دقیق‎تر از وضعیت بیمار ممکن است آن‎ها را تجویز نماید.
  • ونوگرافی لگن نیز از دیگر روش‎های تشخیص سندرم مذکور می‎باشد و حتی در برخی موارد نیز ممکن است پزشک در این روش تشخیص اقدام به درمان نیز نماید. در این روش که لازم است توسط یک متخصص عروق انجام گیرد یک لوله مخصوص از کشاله ران و یا گردن وارد سیستم وریدی می‎شود و رنگی مخصوص که بر پایه ید است به رگ تزریق می‎گردد که تصاویر بسیار مفیدی را در اختیار پزشک قرار می‎دهد. روش درمانی که همزمان با این روش تشخیصی انجام می‎گیرد نوعی جراحی کم تهاجمی است.
بیشتر بخوانید ...  درمان واریس سینه

درمان واریس لگنی

پس از تشخیص سندرم واریس لگنی مهمترین اقدام انتخاب روش درمانی موثر و مناسب است. در اغلب افراد این سندرم به کمک برخی تغییرات در سبک زندگی قابل کنترل و کاهش است اما در برخی دیگر نیز ممکن است با توجه به تشخیص زشک انجام عمل جراحی و یا دارودرمانی تجویز شود. از جمله موثرترین گزینه‎های درمانی این بیماری باید به موارد زیر اشاره شود:

  • ورزش‌هایی چون پیاده روی، شنا و یا دوچرخه سواری با حفظ جریان خون می‎توانند بسیار موثر باشند.
  • رژیم غذایی مناسب نیز می‎توان احتقان لگن را کاهش دهد. اغلب پرهیز از نوشیدنی‎های کافیین دار و یا افزایش مصرف آب و چای و مواد غذایی پرفیبر جهت جلوگیری از یبوست در این رژیم غذایی توصیه می‎شود.
  • داروهای NSAIDs

با توجه به عدم درمانی بودن این دست داروها، اغلب آن‎ها برای تسکین علائم ناشی از درد تجویز می‎شوند.

  • داروهای MPA واریس لگن و سندرم احتقان لگنی

این دست داروها با انقباض وریدها جریان خون را به سمت قلب افزایش می‎دهند. اما لازم به ذکر است داروهای مذکور عملکرد تخمدان‎ها را سرکوب می‎نمایند.

  • آمبولیزاسیون ورید لگن

آمبولیزاسیون ورید لگنی یک روش پیشرفته درمانی است. در این روش درمانی پزشک یک برش کوچکی در ناحیه کشاله ران ایجاد می‎نماید سپس یک سوند را در یکی از رگ‎های خونی پا قرار داده و آن را به سمت رگ مورد نظر در ناحیه لگن هدایت می‎کند. پس از قرار گیری کاتتر در ورید ضعیف شده جهت مسدود کردن آن سوند برداشته می‎شود.

ماندگاری نتایج درمان 

همانطور که پیشتر مطرح شد پزشک در اغلب موارد به کمک روش‎هایی بدون تهاجم و تنها با ایجاد برخی تغییرات در نحوه زندگی فرد اقدام به کاهش علایم و عوارض این سندرم می‎نماید. لازم به ذکر است تا زمانی که فرد موارد ضروری مانند رعایت رژیم غذایی و ورزش را رعایت نماید سندرم واریس لگنی نیز کاهش می‎یابد. در رابطه با ماندگاری نتایج عمل جراحی و یا دارو درمانی باید توجه داشت که این نتایج اغلب ماندگار هستند مگر در مواردی که بیمار نسبت به علایم خطر بی‎توجه باشد و موارد ضروری را رعایت نکند.

بیشتر بخوانید ...  کلینیک دکتر واریس تهران

انتخاب پزشک مناسب

انتخاب پزشک مناسب از مهم‎ترین مراحل در تشخیص و درمان سندرم واریس لگنی استو در صورتی که پزشک تجربه و مهارت کافی برای تشخیص صحیح بیماری نداشته باشد ممکن است بیماری به اشتباه مورد تشخیص قرار گیرد در نتیجه روند درمانی مناسبی برای آن انتخاب نشود چه بسا بیمارانی که به دلیل تشخیص اشتباه و یا به دلیل انتخاب روش درمانی نامناسب دچار مشکلات و عوارض جبران ناپذیری شدند در صورتی که بیماری آن‎ها به سادگی قابل درمان بود.

در نتیجه لازم است برای انتخاب پزشک مناسب دقت و حساسیت بسیاری به کار برده شود تا نتایج حاصل از درمان مطلوب و مثمر ثمر باشند. برای این مهم باید به مواردی چون تجربه، مهارت، مدارک معتبر تحصیلی و… توجه گردد.