دکتر امید شافع

رابطه فشار خون با واریس

رابطه فشار خون با واریس

رابطه فشار خون با واریس
5/5 - (1 امتیاز)

رابطه فشار خون با واریس : بیماری واریس با اینکه با ورم و ظاهر شدن رگ‎ها بر روی پوست ارتباط مستقیمی دارد به فشار خون سیستمیک ارتباطی ندارد. بطور خلاصه فشار خون بالا با خطر ابتلا به واریس ارتباطی ندارد.

هم چنین عکس این قضیه نیز وجود دارد. به این معنی که ابتلا به واریس هیچ نقشی در ابتلا به فشار خون ندارد.

از آنجاییکه واریس در سیستم وریدی یا سیاهرگی میتواند سبب اشکال شود بنابراین اگرچه همه بر این باورند که واریس یک بیماری مربوط به ظاهر است و هیچ دخل و تصرفی در سلامتی یا به خطر انداختن آن ندارد. اما در صوررت عدم پیگیری واریس فرد مبتلا دچار عوارض دیگر نارسایی وریدی شامل ورم، تغییر رنگ پوست و حتی زخم وریدی میشود.

 

رگهای واریسی

واریس از شایع‎ترین مشکلات عروقی است که به وفور دیده میشود و دلایل متعددی برای این مشکل شناخته شده است. البته دلایل زیادی وجود دارند که باعث میشوند این بیماری شکل بگیرد. 

جنس زن، بارداری، ایستادن طولانی مدت بدون راه رفتن، سابقه فامیلی، سابقه ضربات شدید به پا مثل تصادفات، سن بالا و چاقی از عوامل خطر ایجاد واریس هستند. پیشگیری از واریس به معنی داشتن یک زندگی سالم است. اما اگر مبتلا به واریس شده اید برای جلوگیری از پیشرفت آن نیاز به پیگیری و مراجعه به پزشک متخخص را دارید.

باید بدانید که واریس یک بیماری خطرناک نیست و هیچ مشکل جدی بیمار را تهدید نمی‎کند هرچند که اکثر افرادی که با آن به مشکل بر می‎خورند به دلیل ظاهر غیر معمولی است که در پاها ایجاد میشود. 

بیشتر بخوانید ...  واریس : علت‌ها، علائم و روش‌های درمان

نحوه درمان

واریس کوچک تا متوسط و رگ‎های عنکبوتی معمولا درصد زیادی از اجتماع را به خود درگیر می‎کند. این رگ‎ها بعد از درگیری با واریس به رنگ‎های آبی و قرمز و یا حتی بنفش درمی‎آیند و بر روی پوست ظاهر می‎شوند. در اکثر موارد معمولا نشانه یا عوارض دیگری همراه ندارد. در این موارد که واریس کوچک تا متوسط است مهمترین مشکل اختلال در زیبایی و ظاهری نامتعارف است. درمان رگهای واریسی کوچک تا متوسط معمولا با استفاده از اسکلروتراپی است. اما واریسهای بزرگ و طنابی که حاکی از نارسایی عروق عمقی و بزرگترند با روشهای گرمایشی شامل لیزر و رادیوفرکوئنسی و انجام همزمان اسکلروتراپی انجام میگیرد.

تشخیص

رگ‎های بدن دائما در حال تحویل گرفتن و بازپس دادن خون به قلب هستند. در سیستم سیاهرگی بعد از اینکه هر بار خون می‎خواهد از جایی به جای دیگر حرکت کند برای جلوگیری از بازگشتن خون به قسمت قبلی دریچه ها بسته می‎شوند. در برخی موارد با دلایل مختلفی این دریچه ها دچار آسیب می‎شوند و یا دچار ضعف می‎شوند. در این وضعیت خون به راه خروجی نخواهد یافت و به سمت قبلی خود (به سمت پایین در پاها) باز میگردد. در این حالت خون در درون رگ‎ها انباشته می‎شود و به مرور زمان این مشکل باعث اختلال و ایجاد التهاب و تورم و انشعاب رگ و پارگی رگ‎های کوچک می‎شود. در نتیجه این رگ‎های عنکبوتی و واریسی بر روی پوست ظاهر می‎شوند.

مویرگ‎ها و رگ‎های نازک به طور طبیعی ممکن است که به دلایل مختلفی بر جاهای مختلفی از بدن پدیدار شوند. به این رگ‎های نازکی که روی پوست هویدا می‎شوند و گاها در هم پیچیده ‎اند رگ‎های عنکبوتی می‎گویند که مشکلی بسیار شایع است و دلایل مختلفی دارد. با این حال در صورت درگیری با این مشکل لازم نیست نگران شوید، زیرا انواع مختلفی از معالجه و درمان برای کاهش بیرون زدگی این رگ‎ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید ...  فشار خون مقاوم | علت پایین نیامدن فشار خون با قرص چیست؟

…”زنان بیشترین جمعیت مبتلایان به واریس را تشکیل می‎دهند”…

واریس چه ارتباطی با فشار خون بالا دارد ؟

همانطور که اشاره شد واریس می‎تواند یک مشکل ساده و گذرا باشد. واریس عموما یک مشکل ظاهری است اما میتواند نشانه یک بیماری پیشرفته وریدی باشد. 

در عوام این باور وجود دارد که به جز ظاهری که واریس برای فرد رقم می‎زند و به جز مواردی خاص واریس نمی‎تواند تهدید دیگری برای سلامتی فرد داشته باشد. در صورتیکه اگر واریس بدلیل نارسایی وریدی ایجاد شده باشد میتواند باعث مشکلات مهمی در آینده شود و حتا منجر به ایجاد زخم وریدی در فرد مبتلا گردد. برای جلوگیری از این فاجعه و درمان بهتر است از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید.

…”در کلینیک فوق تخصصی قلب و عروق دکتر امید شافع با جدیدترین متدهای تشخیصی و درمانی از وضعیت سیاهرگهای عمقی آگاه میشوید و بهترین روش درمانی برای شما انتخاب میشود”… 

علت ابتلا به واریس و فشار خون بالا

فشار خون بالا و واریس ارتباطی با هم ندارند اما جالب است بدانید که برخی از عوامل خطر فشار خون بالا و واریس مشترک هستند. 

  • افزایش سن : افزایش سن باعث می‎شود که دیواره و جداره رگ‎ها در سیاهرگها  نازک شوند و این امر باعث می‎شود فرد به سادگی به واریس شود. از طرف دیگر جدار عروق سرخرگی با افزایش سن ضخیمتر میشود که این عامل باعث افزایش احتمال فشار خون در افراد مسن میگردد.
  • افزایش وزن و چاقی : افزایش وزن به خصوص اگر طور ناگهانی یا بیش از اندازه باشد می‎توانید یکی از مهمترین علائم در ابتلا به بیماری‎هایی از جمله واریس و … باشد.
  • یک سبک زندگی کم تحرک و یا تحرکات بسیار و غیر مفید : نشستن های خیلی طولانی مدت و نداشتن برنامه ورزشی به صورت روزانه یکی از مهمترین مواردی است که در آن‎ها فرد احتمال ابتلای خود به واریس و فشار خون را افزایش می‎دهد. البته لازم به ذکر است که برخی از ورزشکاران رشته های حر‎فه ای خاص، به طوری طولانی مدت فشار زیادی را به اندام‎های خود وارد می‎کنند دچار مشکلاتی مانند واریس و فشار خون و … می‎شوند.
بیشتر بخوانید ...  نظارت سرپایی فشار خون در تهران