دکتر امید شافع

بهترین دکتر قلب تهران کیست؟ نکاتی برای انتخاب پزشک قلب

بهترین دکتر قلب تهران کیست؟ نکاتی برای انتخاب پزشک قلب

بهترین دکتر قلب تهران کیست؟ نکاتی برای انتخاب پزشک قلب
ثبت امتیاز post

بهترین دکتر قلب تهران لقبی است که نمی‌توان تنها به یک پزشک خاص نسبت داد. در واقع رشته کاردیولوژی، به علت گستردگی و اهمیت بالایی که دارد، رشته‌ای بسیار فوق‌تخصصی است که خود به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود. هر پزشک، ممکن است با توجه به تحصیلات و تجربه‌ای که دارد، در یکی از این شاخه‌ها به عنوان بهترین شناخته شود.

اگر به دنبال بهترین دکتر قلب تهران هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا شما را با ویژگی‌های یک پزشک متخصص قلب خوب و نکاتی که باید در انتخاب پزشک به آن‌ها دقت کنید، بیشتر آَشنا کنیم.

دسترسی سریع مطلب
  1. منظور از بیماری‌های قلبی یا کاردیوواسکولار چیست؟
  2. متخصص قلب کیست؟
  3. ویژگی‌های بهترین دکتر قلب
  4. وظایف دکتر قلب چیست؟
  5. در انتخاب بهترین دکتر قلب باید به چه مواردی توجه کرد؟
  6. پزشک برای تشخیص بیماری‌های قلبی از چه روش‌هایی کمک می‌گیرد؟
  7. با مشاهده چه علائمی باید به دکتر قلب مراجعه کرد؟
  8. پزشکان از چه روش‌هایی برای درمان بیماری‌های قلبی استفاده می‌کنند؟
  9. بیماری‌های عروقی شایع و درمان‌ آن‌ها
  10. آشنایی با بهترین متخصصین قلب تهران
  11. سوالات متداول در مورد بهترین دکتر قلب تهران

منظور از بیماری‌های قلبی یا کاردیوواسکولار چیست؟

بیماری‌های قلبی یا کاردیووسکولار، بیماری‌هایی هستند که سیستم قلبی و عروقی ما را درگیر می‌کنند. این بیماری‌ها انواع مختلفی دارند و ممکن است در هر سنی دیده شوند. امروزه به دلایلی مانند: سبک زندگی نادرست، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و چاقی، شیوع بیماری‌های قلبی در ایران بسیار بالا رفته است. طبق آمارهای وزارت بهداشت، میزان شیوع نارسایی قلبی در کشور ما حدود هشت درصد است. این آمار ایران را در میان کشورهای آسیایی، در رتبه‌های اول شیوع بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد.

قلب یک عضو ماهیچه‌ای است که متشکل از سه لایه پریکارد، میوکارد و اندوکارد است و خون را در تمام بدن به جریان می‌اندازد. قلب از دو دهلیز در بالا و دو بطن در پایین تشکیل شده است. بین دهلیزها و بطن‌ها و در خروجی هر بطن، دریچه‌های قلبی قرار دارند. نقص در عملکرد یا اشکال در هریک از این بخش‌ها، می‌تواند منجر به بیماری‌ها و مشکلات جدی شود.

بیماری‌های قلبی در بعضی خانواده‌ها شایع هستند. تحقیقات علمی هم این را ثابت کرده است که ژنتیک در ابتلا به بیماری‌های قلبی نقشی انکارناپذیر دارد و نمی‌توان برای آن کاری انجام داد، اما مسئله مهمتر، سبک زندگی سالم و تشخیص زودهنگام مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی و درمان آن‌ها است. با این کار می‌توان از ابتلا به بیماری‌های قلبی، پیشرفت بیشتر بیماری و تبدیل آن به نارسایی قلبی جلوگیری کرد.

متخصص قلب کیست؟

متخصصین قلب، پزشکانی هستند که به طور تخصصی برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی آموزش دیده‎‌اند. نکته مهمی که خیلی‌ها را به اشتباه می‌اندازد این است، که متخصص قلب لزوما همان جراح قلب نیست. بعضی از پزشکان قلب که به آن‌ها اینترونشنیست گفته می‌شود، می‌توانند با انواع روش‌های جراحی، بیماری‌های قلبی مختلف را درمان کنند. در مقابل دسته‌ای دیگر از متخصصین قلب قرار دارند که با روش‌های غیرجراحی، استفاده از داروها و تغییر عادات و سبک زندگی، اقدام به درمان بیماران می‌کنند.

درصورت نیاز به جراحی، متخصص قلب، بیمار را به جراح قلب ارجاع می‌دهد. بعضی از متخصصین قلب می‌توانند برخی از مداخلات درمانی مانند: آنژیوپلاستی را هم انجام دهند ولی جراحی‌های پیشرفته‌تر قلبی تنها توسط جراح قلب انجام می‌شود.

تصویر بهترین دکتر قلب تهران - دکتر امید شافع

ویژگی‌های بهترین دکتر قلب

یک دکتر قلب خوب، علاوه‌بر دانش کافی و داشتن توانایی و مهارت در تشخیص انواع بیماری‌های قلبی، باید بتواند شرایط خاص هر بیمار را درنظر گرفته و بهترین روش درمان را برای او تجویز کند.

یک متخصص قلب خوب، برای تشخیص مشکل بیمار از دقیق‌ترین و ارزان‌ترین روش تشخیصی ممکن استفاده کرده و شما را مجبور به انجام جراحی یا یک روش درمانی خاص نمی‌کند. یک پزشک خوب، به تمام سوالات بیماران خود پاسخ داده و علت بیماری و درمان آن را به دقت برای او توضیح می‌دهد. پزشک باید عوارض و خطرات احتمالی جراحی و هر روش درمانی دیگری را برای بیمار توضیح داده و ضمن بیان خطرات احتمالی بیماری، تصمیم نهایی برای درمان را برعهده خود بیمار بگذارد.

مسئله دیگر دانش و علم به روز است. با پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در زمیه پزشکی ایجاد شده است، امروزه می‌توان بسیاری از جراحی‌ها را به روش‌های کم تهاجمی انجام داد. این روش‌ها مزایایی مانند: دوره بهبودی کوتاهتر و عوارض جانبی کم تر دارند. یک دکتر قلب خوب، باید با جدیدترین روش‌ها و درمان‌ها آشنا بوده ئ دانشی مطابق با علم روز داشته باشد.

وظایف دکتر قلب چیست؟

اولین وظیفه یک دکتر قلب خوب، تشخیص صحیح علت علائم بیمار است. تشخیص باید با کمترین هزینه برای بیمار و با دقیق‌ترین روش ممکن انجام شود. پس از تشخیص پزشک باید تمام جوانب را در نظر گرفته و بهترین درمان را به بیمار پیشنهاد دهد. بسیاری از کسانی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، از ابتلا به بیماری‌های دیگری مانند دیابت و فشار خون هم رنج می‌برند. درمان بیماری‌های قلبی بدون توجه به این بیماری‌ها ممکن نیست و پزشک باید این بیماری‌ها و تاثیر آن‌ها بر هم را در نظر بگیرد.

وظیفه بسیار مهم دیگر دکتر قلب، ارائه آموزش‌های لازم به بیماران است. همانطور که گفتیم، عوامل محیطی و سبک زندگی، نقش بسیار مهمی در ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند.  پزشک باید توصیه‌ها و آموزش‌های لازم را برای تغییر سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و عادات نادرست به بیمار بدهد.

وظایف پزشک پس از جراحی یا درمان بیماری هم پایان نمی‌یابد. پیگیری بیمار پس از درمان از نظر ارزیابی نتیجه درمان و بروز عوارض جانبی اهمیت زیادی دارد. بعضی از بیماران ممکن است نیاز به پیگیری برای مدت زمان بسیار طولانی داشته باشند.

تصویر بهترین دکتر قلب تهران - دکتر امید شافع

در انتخاب بهترین دکتر قلب باید به چه مواردی توجه کرد؟

در نظر گرفتن موارد زیر به شما در انتخاب بهترین دکتر قلب تهران کمک می‌کند:

سوابق تحصیلی پزشک

همانطور که گفتیم رشته کاردیولوژی یک رشته فوق تخصصی با شاخه‌های مختلف است. اولین نکته‌ای که باید در انتخاب پزشک به آن توجه کنید، سابقه و رشته تحصیلی پزشک است. برای مثال تخصص بعضی از متخصصین قلب در درمان نارسایی قلبی است یا برخی دیگر از پزشکان در درمان بیماری‌های مادرزادی قلبی تخصص دارند. بهترین کار این است که به پزشکی مراجعه کنید که در درمان بیماری شما تخصص لازم را دارد.

بیشتر بخوانید ...  آناتومی قلب انسان | بررسی گردش خون و ضربان قلب

سوابق پژوهشی

سوابق پژوهشی پزشکان اهمیت بسیار بالایی دارد. یکی از راههای ارزیابی وضعیت پژوهشی متخصصین محترم بررسی  https://scholar.google.com/ میباشد. در این پلتفرم وضعیت علم سنجی افراد توسط شاخصهایی مثل h-index و i-index قابل دیدن است. همچنین مقالاتی که پزشک مورد نظر در زمینه کارهای علمی تا کنون به چاپ رسانده و نام مجلاتی که در آنها نشر شده نیز قابل دیدن است. سوابق پژوهشی قوی نشان دهنده تجربه بالا و توانمندی یک پزشک در یک تخصص میباشد.

وضعیت دکتر امید شافع در Google scholar  توسط لینک زیر قابل دسترسی است:

https://scholar.google.com/citations?user=Wm3O4c8AAAAJ&hl=en

تجربه پزشک

تجربه پزشک یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کرد. تجربه داشتن به معنی سن بالاتر نیست، بلکه به معنای توانایی و مهارت پزشک در درمان نوع بیماری قلبی است که به آن مبتلا هستید. می‌توانید از خود پزشک در این رابطه سوال بپرسید یا نظرات سایر بیماران را بررسی کنید.

سوابق کاری و علمی پزشک

پزشکی، علمی در حال تکامل است و هر روزه پیشرفت‌های جدیدی در آن حاصل می‌شود. در این میان، پزشکی موفق است که از این پیشرفت‌ها آگاهی داشته و بیماران را با جدیدترین روش‌ها درمان کند. این مسئله هم به نفع بیماران و هم به نفع پزشک است. پزشکانی که در محیط‌های آکادمیک فعالیت دارند، به علت درگیری با مسئله آموزش، بیشترین آگاهی را نسبت به روش‌های جدید درمانی دارند.

وضعیت پوشش بیمه‌ای

یکی دیگر از موارد دیگری که باید به آن توجه کنید، وضعیت پوشش بیمه‌ای شماست. بعضی از پزشکان با بیمه‌های خاصی قرارداد دارند و یا جراحی‌های خود را در مراکزی انجام می‌دهند که تنها با بیمه‌های خاصی همکاری دارد. توجه به این مسئله می‌تواند به کاهش هزینه درمان کمک کند.

توجه به موارد زیر می‌توانند در انتخاب بهترین دکتر قلب به شما کمک کنند:

  • مطالعه نظرات بیماران
  • بررسی خدماتی که پزشک در کلینیک و مطب ارائه می‌دهد
  • مشورت با سایر پزشکان
  • شهرت و محبوبیت پزشک

پزشک برای تشخیص بیماری‌های قلبی از چه روش‌هایی کمک می‌گیرد؟

از روش‌های تشخیصی و تست‌های رایجی که برای تشخیص بیماری‌های قلبی انجام می‌شود، می‌توان موارد زیر را نام برد:

آزمایش خون

با آزمایش خون می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را ارزیابی کرد. موارد زیر در آزمایش خون اهمیت دارند:

  • میزان کلسترول خون
  • میزان تری گلیسیرید
  • میزان HDL و LDL
  • شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC)
  • لیپوپروتئین‌ها و آپولیپوپروتئین‌ها
  • هموسیستئین
  • هموگلوبین A1C
  • قند خون
  • MPO، شاخصی است که بالا بودن آن، با خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. بالا بودن این شاخص همچنین نشانه‌ای از احتمال بروز سکته قلبی یا بدتر شدن و تشدید بیماری است.

آزمایش خون در تشخیص بیماری‌هایی مانند: دیابت و دیس لیپیدمی، که ابتلا به آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد هم اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: آنژیو گرافی قلب

نوار قلب یا EKG

در الکتروکاردیوگرافی، الکترودهایی برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب، روی قفسه سینه و اندام‌ها قرار می‌گیرند. این الکترودها، امواج الکتریکی ضعیف تولید شده توسط قلب را دریافت کرده و به دستگاه مخصوصی ارسال می‌کنند. داده‌های حاصل از الکترودها در مرحله بعد، به امواج و اطلاعاتی تبدیل می‌شوند، که روی کاغذ چاپ شده یا روی مانیتور نمایش داده می‌شوند. نوار قلب تستی بدون عارضه است که ممکن است در حالت استراحت یا به عنوان بخشی از تست ورزش و در حال فعالیت انجام شود.

نوار قلب به تشخیص مشکلات زیر کمک می‌کند:

  • آریتمی‌های قلبی
  • مشکلات عروق کرونر و سکته قلبی
  • ناهنجاری‌های قلبی مانند بزرگ شدن غیرطبیعی قلب
  • وضعیت هدایت الکتریکی قلب
  • نارسایی قلب و سایر بیماری‌های قلبی
تصویر بهترین دکتر قلب تهران - دکتر امید شافع

هولتر قلب و تشخیص توسط بهترین دکتر قلب تهران

هولتر قلب، ابزاری است که برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب در طول یک زمان طولانی، مانند 24 تا 48 ساعت استفاده می‌شود. از هولتر قلب برای تشخیص آریتمی‌ها و مشکلات قلبی استفاده می‌شود، که علائم آن‌ها در کلینیک و در یک زمان خاص قابل بررسی و ثبت نباشد.

هولتر قلبی معمولا به کمربند شما متصل شده و از طریق الکترودهایی، فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند. هرگونه اختلال در روند فعالیت قلب توسط دستگاه ثبت می‌شود. بیمار هم باید وقتی که علائم بروز پیدا کردند، کلید مخصوصی را فشار دهد تا زمان بروز علائم توسط دستگاه ثبت شود.

از هولتر قلبی برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلات زیر استفاده می‌شود:

  • برادی آریتمی. به معنی کندی غیرطبیعی ریتم قلب.
  • تاکی آریتمی. افزایش سرعت غیرطبیعی ریتم قلب.
  • آریتمی های فوق بطنی. آریتمی‌هایی که منشاء آن‌ها دهلیزها است.
  • آریتمی های بطنی. آریتمی‌هایی که از بطن‌ها یا حفره‌های تحتانی قلب منشاء می‌گیرند.

اکوکاردیوگرافی

با اکوکاردیوگرافی می‌توان حرکات و ساختار قلب را مشاهده کرد. این تست شباهت زیادی به سونوگرافی دارد. در اکوکاردیوگرافی هم همانند سونوگرافی از پروبی استفاده می‌شود، که امواج صوتی را به بافت‌های بدن ارسال کرده و بازتاب آن‌ها را دریافت می‌کند. امواج دریافتی در مرحله بعد توسط دستگاه پردازش شده و روی مانیتور به نمایش درمی‌آید.

ممکن است اکوکاردیوگرافی همراه با سونوگرافی داپلر برای بررسی وضعیت جریان خون در قلب انجام شود. اکوکاردیوگرافی به تشخیص بیماری‌های زیر کمک می‌کند:

  • بیماری‌ها و نقایص قلبی مادرزادی.
  • کاردیومیوپاتی‌ها و بیماری‌های عضله قلب.
  • اندوکاردیت عفونی و سایر عفونت‌هایی که بافت‌ها و ساختارهای قلب را درگیر می‌کنند.
  • التهاب پریکارد.
  • بیماری‌های دریچه‌ای قلب
  • آنوریسم آئورت.
  • لخته شدن خون.
  • بررسی وجود توده‌ها و تومورهای اولیه و ثانویه قلبی

سی تی اسکن قلبی

در سی تی اسکن قلبی، از تابش پرتورهای ایکس از زوایای مختلف، برای تهیه تصاویری سه بعدی و با جزئیات بالا، از قلب و عروق متصل به آن استفاده می‌شود. سی تی اسکن قلبی ممکن است با کنتراست یا بدون کنتراست انجام شود. در سی تی اسکن با کنتراست، پیش از تصویربرداری، ماده‌ای رنگی به عروق تزریق می‌شود، تا قلب و عروق بهتر مشخص شوند.

در سی تی اسکن قلب، موارد زیر قابل مشاهده است:

  • عروق کرونر که به عضله قلب خونرسانی می‌کنند.
  • حفره‌های قلب، لایه ماهیچه‌ای قلب و دریچه‌های قلبی.
  • وریدهای ریوی.
  • آئورت توراسیک و گاهی آئورت شکمی.
  • کیسه اطراف قلب (پریکارد)

سی تی اسکن قلب در موارد زیر درخواست می‌شود:

  • یافتن علت دقیق درد قفسه سینه و تنگی نفس.
  • بررسی شریان‌های قلب از نظر تجمع کلسیم یا پلاک آترواسکلروزی.
  • بررسی عروق از نظر باریک شدگی یا انسداد.
  • ارزیابی دریچه‌های قلب.
  • تشخیص مشکلات آئورت، از جمله آنوریسم و دیسکشن.
  • تعیین بهترین روش جراحی قلب.
  • برنامه‌ریزی برای انجام کاتتریزاسیون از طریق پوست.
  • ارزیابی عوارض ناشی از جراحی‌های قلبی.
  • بررسی وجود مشکلات قلبی مادرزادی.
  • برای دیدن و مشخص کردن هر تومور یا توده‌ای در قلب یا اطراف آن.
  • بررسی تجمع مایع یا کلسیفیکاسیون در پریکارد.

MRI قلبی توسط بهترین دکتر قلب تهران

این تست به منظور بررسی وضعیت خونرسانی به قلب انجام می‌شود. از MRI قلب زمانی استفاده می‌شود، که فرد به دلایلی نتواند تست ورزش را انجام دهد و یا در حین تست ورزش ضربان قلب او به اندازه کافی بالا نرود.

بیشتر بخوانید ...  درمان زخم پای دیابتی

هدف از انجام این تست، بررسی وضعیت خونرسانی به قلب در هنگام فعالیت شدید است. پیش از تست، داروی خاصی مانند: آدنوزین، دی پیریدامول یا رگادنوزون به بیمار داده می‌شود. این داروها باعث گشاد شدن عروق کرونر می‌شوند، مانند حالتی که به طور طبیعی در ورزش کردن اتفاق می‌افتد.

در مرحله بعد، یک ماده رنگی به طریق وریدی تزریق می‌شود و سپس با کمک یک اسکنر خاص از قلب عکسبرداری می‌شود.

این تست نیاز به آمادگی‌‌های خاصی دارد. برای مثال، از 24 ساعت قبل از انجام تست نباید نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا سیگار مصرف کنید. همچنین باید لیست کاملی از داروهای مصرفی خود را به پزشک بدهید، زیرا ممکن است لازم باشد پیش از انجام تست، مصرف بعضی از داروها را تغییر داده یا موقتا قطع کنید.

بیشتر بخوانید: درمان واریس مچ پا

تست ورزش یا استرس تست با بهترین دکتر قلب تهران

در تست ورزش، هدف بررسی عملکرد و خونرسانی به قلب در مواقعی است که نیاز به پمپاژ خون توسط قلب بیشتر شده است. برای انجام این تست از شما خواسته می‌شود روی تردمیل بدوید یا دوچرخه‌سواری ثابت انجام دهید.

در حین انجام تست ورزش، موارد زیر بررسی و ثبت می‌شوند:

  • فشار خون.
  • ضربان قلب.
  • سطح اکسیژن خون.
  • نوار قلب و فعالیت الکتریکی قلب.
  • مقایسه سلامت و توانایی قلب با افراد سالم همسن.

تست ورزش می‌تواند وضعیت پمپاژ قلب، خونرسانی به قلب و نحوه فعالیت قلب در مواقعی که نیاز به پمپاژ بیشتر خون وجود دارد را نشان دهد. این تست می‌تواند به تشخیص بیماری عروق کرونر، حمله قلبی و کاردیومیوپاتی‌ها کمک کند.

تصویر بهترین دکتر قلب تهران - دکتر امید شافع

کاتتریزاسیون قلبی

کاتتریزاسیون قلبی (که به آن آنژیوگرافی هم می‌گویند) یک روش تصویربرداری تهاجمی است، که به پزشک اجازه می‌دهد تا عملکرد قلب بیمار را ارزیابی کند. در این روش پزشک یک کاتتر (لوله کوچک) را از طریق یکی از عروق بازو یا ران وارد سیستم عروقی کرده و وارد شریان‌های کرونر می‌کند. پزشک می‌تواند از کاتتریزاسیون قلبی می‌توان هم برای تشخیص و هم برای درمان استفاده کرد. برای مثال، می‌توان عروق کرونر تنگ شده را باز کرد و یا مشکلات مادرزادی و ساختاری قلب را بدون نیاز به انجام جراحی ترمیم کرد.

کاتتریزاسیون قلبی درموارد زیر انجام می‌شود:

  • کشف علت درد قفسه سینه یا ریتم غیر طبیعی قلب.
  • برداشت یک نمونه کوچک (بیوپسی) از عضله قلب.
  • تشخیص بیماری‌های عروق کرونر، مشکلات دریچه قلب یا بیماری‌های آئورت.
  • ارزیابی عملکرد ماهیچه قلب.
  • بررسی شریان‌های ریوی.
  • بررسی جریان خون، سطح اکسیژن و فشار خون در عروق اطراف قلب.
  • استنت گذاری و انجام سایر درمان‌ها.

با مشاهده چه علائمی باید به دکتر قلب مراجعه کرد؟

بیماری‌های قلبی علائم و نشانه‌های خاصی دارند که باید به آن‌ها توجه کرد:

درد قفسه سینه و مراجعه به بهترین دکتر قلب تهران

درد قفسه سینه می‌تواند علل زیادی داشته باشد که یکی از مهمترین آن‌ها مشکلات قلبی است. درد قفسه سینه ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی ویژگی‌های خاصی دارد:
درد حالتی مبهم دارد و بیمار نمی‌تواند یک نقطه خاص را به عنوان محل درد نشان دهد.

  • درد ممکن است کیفیتی خنجری و سوزشی داشته باشد.
  • درد اغلب با فعالیت تشدید شده و با استراحت بهتر می‌شود.
  • محل درد اغلب در مرکز قفسه سینه و کمی متمایل به سمت چپ است.

درد قلبی یا آنژین ممکن است به نواحی دیگری هم تیر بکشد. برای مثال، ممکن است همراه با درد قفسه سینه، احساس درد گردن، فک یا بازو داشته باشید.

در بیماران مسن‌تر، ممکن است حمله قلبی خود را با علائمی مانند سوء ‌هاضمه و دل درد نشان دهد.

زنان بیشتر درگیر علائم غیرمعمولی مانند: درد بازوها و گردن می‌شوند.

تنگی نفس

یکی دیگر از علائم بیماری‌های قلبی، تنگی نفس هنگام انجام فعالیت‌های بدنی است که با استراحت بهبود می‌یابد. کسانی که این علامت را دارند باید از نظر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر بررسی شوند.

خستگی شدید و مراجعه به بهترین دکتر قلب تهران

شکایت شایعی که در بسیاری از بیماران قلبی دیده می‌شود، احساس خستگی غیرطبیعی و شدید است. بیماران قلبی با سرعت بیشتر و با انجام مدت کمتری فعالیت دچار خستگی می‌شوند.

از علائم دیگر بیماری‌های قلبی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تورم صورت و پاها
  • احساس درد در پاها و دست‌ها
  • سنکوپ یا غش کردن

این علائم را نباید دست کم بگیرید. اگر شما یا هریک از عزیزانتان دچار این علائم شدید، باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان از چه روش‌هایی برای درمان بیماری‌های قلبی استفاده می‌کنند؟

نوع بیماری، شدت آن و شرایط خاص هر بیمار، مواردی هستند که پزشک در انتخاب بهترین روش درمان به آن‌ها توجه می‌کند. درمان‌های رایج بیماری‌های قلبی عبارت‌اند از:

داروهایی که بهترین دکتر قلب تهران تجویز می‌کند

بعضی از داروها می‌توانند به کاهش سطح کلسترول، تری‌گلیسیرید و چربی‌های بد خون کمک کند. کاهش سطح چربی‌ها، روند تشکیل پلاک‌های آترواسکلروزی را کند کرده و جلوی پیشرفت‌ بیشتر بیماری‌های قلبی را می‌گیرد. داروهایی که به درمان شرایطی مانند: پرفشاری خون و دیابت کمک می‌کنند هم در کاهش عوارض و درمان بیماری‌های قلبی موثر هستند.

آنژیوپلاستی و استنت‌گذاری

در آنژیوپلاستی عروق کرونر، از یک بالون مخصوص و یک لوله توری فلزی (استنت) برای باز کردن عروق کرونر تنگ یا مسدود شده استفاده می‌شود. آنژیوپلاستی به بهبود خونرسانی به عضله قلب کمک کرده و درد قلبی یا آنژین را بهبود می‌بخشد. این روش، گاهی اوقات به عنوان یک درمان اورژانسی برای افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند، استفاده می‌شود. در بیشترموارد، آنژیوپلاستی همزمان با آنژیوگرافی انجام می‌شود.

جراحی بای پس عروق کرونر

جراحی بای پس عروق کرونر (CABG)، باعث بهبود خونرسانی به عضله قلب شده و به تسکین علائمی مانند: درد قلبی و تنگی نفس کمک می‌کند. از این جراحی برای دور زدن عروق کرونر تنگ و مسدود شده استفاده می‌شود.

در مرحله اول، پزشک یکی از عروق پا یا بازو را خارج کرده و یک سر آن را به آئورت پیوند می‌زند. سر دیگر این رگ به زیر محلی که دچار تنگی شده است متصل شده و به این ترتیب خون می‌تواند بدون نیاز به عبور از عروقی که دچار تنگی شده‌اند، به راحتی به قلب برسد.

جراحی ترمیم یا تعویض دریچه

می‌توان به روش‌های جراحی، دریچه‌های قلبی آسیب دیده را تعمیر و یا تعویض کرد. اکثر مشکلات دریچه‌ای مادرزادی، به روش‌های جراحی قابل ترمیم هستند. در موارد شدید یا برخی بیماری‌ها، تنها راه درمان تعویض دریچه است.

دریچه‌های مصنوعی دو نوع مکانیکی و بافتی دارند. دریچه‌های مکانیکی کاملا به طور مصنوعی ساخته شده‌اند. دریچه‌های بافتی، ساختاری زیستی دارند و از بافت‌های زنده ساخته شده‌اند.

تصویر بهترین دکتر قلب تهران - دکتر امید شافع

پیس میکر قلبی توسط بهترین دکتر قلب تهران

پیس میکر یا ضربان‌ساز، وسیله‌ای است که برای درمان آریتمی‌های قلبی مانند برادی کاردی استفاده می‌شود. این وسیله با کمک الکترودهایی با عضله قلب ارتباط دارد و از این ظریق ایمپالس‌های تولیدی خود را به عضله قلب می‌رساند. پیس میکرها با باتری کار می‌کنند و طول عمر باتری‌ آن‌ها معمولا بین 6 تا 10 سال است.

بیشتر بخوانید ...  درمان زخم پای دیابتی

تغییر سبک زندگی

حتی پس از جراحی هم باید تغییراتی در سبک زندگی و عادات خود ایجاد کنید تا خطر بروز مجدد مشکلات قلبی کاهش یابد. کم کردن میزان مصرف چربی‌های ناسالم، ورزش کردن، مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌ها و حفظ وزن مناسب، از توصیه‌هایی است که پزشک برای درمان بیماری قلبی به شما خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: گرفتگی عروق قلب

بیماری‌های عروقی شایع و درمان‌ آن‌ها

در کنار بیماری‌های قلبی، درمان بیماری‌هایی که باعث درگیری عروق می‌شوند هم در حیطه وظایف متخصصین قلب و عروق قرار دارد. بعضی از متخصصین قلب به طور تخصصی در زمینه درمان این بیماری‌ها فعالیت می‌کنند.

از بیماری‌های شایع عروقی می‌توان به واریس، آنوریسم آئورت شکمی، بیماری‌های عروق محیطی و عوارض عروقی دیابت مانند زخم پای دیابتی را نام برد. خوشبختانه امروزه درمان‌های بسیار موثری برای این درمان‌ها در دسترس است، که بیشتر آن‌ها در دسته درمان‌ها کم تهاجمی قرار می‌گیرند.

واریس و مراجعه به بهترین دکتر قلب تهران

واریس به معنای التهاب و متسع شدن سیاهرگ‌ها، در زمینه نقص در دریچه‌های آن‌ها است. واریس می‌تواند عوارضی مانند درد و ظاهر نامناسب را به دنبال داشته باشد. امروزه بیشتر از روش‌های کم تهاجمی مانند: لیزر درمانی، اسکلروتراپی و رادیوفرکوئنسی برای درمان واریس استفاده می‌شود.

آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم به معنای نازک شدگی و برآمده شدن دیواره عروق است. آنوریسم‌ها در معرض پارگی قرار دارند و از این نظر مهم هستند. آئورت شکمی یکی از عروقی است که بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارد و چون خون زیادی از آن عبور می‌کند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بعضی از بیماران مبتلا به این شرایط ممکن است نیاز به انجام جراحی داشته باشند تا از عوارض بعدی مانند پارگی و خونریزی پیشگیری شود.

زخم پای دیابتی

یکی از عوارض دیابت، آسیب به عروق و اعصاب محیطی است. این اتفاق باعث می‌شود تا اگر زخمی در پا ایجاد شود، خیلی دیرتر بهبود یابد. این مسئله بیماران دیابتی را در معرض خطر عفونت زخم و حتی قطع عضو قرار می‌دهد.

درمان زخم پای دیابتی با روش‌های مختلف و با تمرکز بر پیشگیری از وقوع مجدد آن انجام می‌شود. برای مثال ممکن است پزشک برای شما استفاده از کفش‌های مخصوصی را تجویز کند و یا از شما بخواهد هر روز پای خود را از نظر وجود هرگونه زخم و آسیب بررسی کنید.

آشنایی با بهترین متخصصین قلب تهران

همانطور که گفتیم، انتخاب پزشکی با دانش، دلسوز و باتجربه، می‌تواند به مدیریت و درمان بهتر بیماری‌های قلبی و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از آن‌ها کمک کند. در این قسمت، شما را با تعدادی از بهترین پزشکان و متخصصین قلب تهران آشنا می‌کنیم:

دکتر امید شافع، پزشک و متخصص قلب و بیماری‌های عروقی

دکتر امید شافع، متخصص قلب و عروق و دارای دو مدرک فلوشیپ اقدامات اندووسکولار عروق محیطی (شامل پای دیابتی، آنوریسم و ورید واریس) و آنژیوپلاستی عروق کرونری(قلب) هستند. ایشان از متخصصین قلب بنام، جوان و با مهارت تهران هستند، که از سال 94 به عضویت هیئت علمی مرکز قلب و عروق شهید رجایی درآمده‌اند. دکتر شافع تمام مدارج علمی، از جمله دوره پزشکی عمومی، دوره تخصص و فلوشیپ را از بهترین مراکز دانشگاهی و با بهترین نمرات کسب کرده‌اند.

کلینیک دکتر شافع یکی از بهترین مراکز درمانی تهران برای تشخیص و درمان انواع بیماری‌های قلبی و عروقی است. این مرکز در محیطی آرام و با دسترسی مناسب واقع شده است. در کلینیک قلب و عروق دکتر شافع، انواع روش‌های تشخیصی و درمانی به روز، با مدرن‌ترین تجهیزات به بیماران ارائه می‌شود.

در کلینیک دکتر امید شافع، درکنار تشخیص و درمان انواع بیماری‌های قلبی، روش‌های درمان واریس، درمان آنوریسم آئورت شکمی و خدمات درمانی برای زخم پای دیابتی، به طور جامع به بیماران عزیز ارائه می‌شود. در این کلینیک، انتخاب روش درمان با مشارکت خود بیمار و با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص هر بیمار انجام می‌شود.

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت مشاوره و ویزیت، با شماره تماس کلینیک، یعنی 22398978 تماس بگیرید. یادتان نرود که اگر از خارج از تهران و یا با تلفن همراه قصد تماس با کلینیک را دارید، پیش شماره 021 را به اول شماره تماس اضافه کنید. همکاران ما در کلینیک می‌توانند راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کنند.

  • آدرس کلینیک: قیطریه-اندرزگو-سلیمانی غربی-تقاطع مرادی-ساختمان پزشکان حکیم-طبقه اول-واحد 4
  • شماره تماس کلینیک: 33134852-22398978

دکتر شاهرخ تقوی

دکتر شاهرخ تقوی از اینترونشنیست‌های محبوب تهران هستند. ایشان جراحی‌ها و درمان‌هایی مانند: استنت گذاری و آنژیوپلاستی و جراحی‌های تعویض دریچه را با مهارت بسیار بالایی به انجام می‌رسانند.

دکتر محمد حسین ماندگار

دکتر محمد حسین ماندگار، دارای مدرک فوق تخصص جراحی قلب و عروق بزرگ است و تعداد بسیاری جراحی موفق قلبی را در کارنامه دارد.

دکتر آرزو خسروی

دکتر آرزو خسروی دارای مدرک فوق تخصص در رشته اکوکاردیوگرافی است. ایشان از پزشکان محبوب و با سواد در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی هستند.

دکتر افروز معتمد؛ بهترین دکتر قلب تهران

ایشان متخصص قلب، و دارای مدرک فوق تخصص آنژیوپلاستی و استنت هستند. دکتر معتمد از متخصصین قلب محبوب تهران هستند و در زمینه کاری خودشان درمان‌های موفقی زیادی را به انجام رسانده‌اند.

تصویر بهترین دکتر قلب تهران - دکتر امید شافع

سوالات متداول در مورد بهترین دکتر قلب تهران

بهترین دکتر قلب تهران کیست؟

همانطور که گفتیم نمی‌توان این لقب را تنها به یک پزشک داد و ممکن است پزشکان مختلفی در رشته‌های متفاوت به عنوان بهترین شناخته شوند.

اگر بخواهیم نامی را به عنوان بهترین دکتر قلب تهران مثال بزنیم، می‌توانیم از دکتر امید شافع نام ببریم. ایشان یکی از بهترین پزشکان قلب تهران هستند که با تمرکز بر درمان بیماری‌های عروقی و درمان‌های اندووسکولار در حال فعالیت می‌باشند. دکتر شافع در کلینیک شخصی خود و در مرکز قلب و عروق شهید رجایی، مشغول فعالیت و درمان بیماران هستند.

برای اطلاع از دیگر پزشکان مجرب و خوب تهران می‌توانید به لیستی که برای شما تهیه کرده‌ایم مراجعه کنید.

با دیدن چه علائمی باید به دکتر قلب مراجعه کرد؟

توجه داشته باشید که بسیاری از بیماری‌های قلبی در ابتدا باعث بروز علامت خاصی نمی‌شوند. علائم بیماری به تدریج با پیشرفت بیماری ظاهر می‌شوند. تشخیص بیماری در این زمان بسیار مهم است زیرا می‌توان با درمان‌ها و روش‌های ساده‌تری جلوی پیشرفت آن را گرفت. به همین دلیل است که بسیاری از مراجع پزشکی معتبر دنیا توصیه می‌کنند که همه افراد به خصوص افراد میانسال و مسن‌تر، از نظر ابتلا به بیماری‌های قلبی غربالگری شوند.

درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد بازو، شکم، گردن و فک به همراه تورم صورت و مچ پا، از علائم شایع بیماری‌های قلبی هستند.

در انتخاب پزشک باید به چه چیزهایی توجه کرد؟

سوابق علمی، کاری و آموزشی پزشک در کنار تجربه و میزان رضایت بیماران از مواردی است که باید در انتخاب پزشک به آن‌ها توجه کنید.