دکتر امید شافع

آیا درد قفسه سینه از علائم ابتلا به بیماری کرونا است؟

آیا درد قفسه سینه از علائم ابتلا به بیماری کرونا است؟

آیا درد قفسه سینه از علائم ابتلا به بیماری کرونا است؟
ثبت امتیاز post

درد قفسه سینه می‌تواند یکی از علائم ابتلا به بیماری کرونا باشد. بررسی‌های انجام شده روی میلیون‌ها بیمار مبتلا به بیماری کرونا در سرتاسر دنیا این مسئله را تایید می‌کند.

با این حال باید توجه داشته باشید، که درد قفسه سینه در مواردی ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی قلبی و یا ریوی باشد. اولین نشانه سکته قلبی و آمبولی ریوی در بسیاری از بیماران این عارضه است. به همین دلیل است که اگر دچار این عارضه شدید، ناگهانی و بدون سابقه قبلی شدید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا از نظر ابتلا به این بیماری‌ها بررسی شوید. همچنین خود بیماری کرونا هم می‌تواند خطر بروز عوارض قلبی و ریوی را بیشتر کند. بنابراین درد قفسه سینه در طول بیماری کرونا را هم همیشه نباید به خود بیماری ربط داد و باید حتما این عوارض را هم به خصوص در سنین بالاتر در نظر داشت.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با این عارضه در زمینه بیماری کرونا، و سایر علل درد قفسه سینه بدست بیاورید، تا پایان این مقاله از وبسایت دکتر امید شافع، همراه ما باشید.

درد قفسه سینه در بیماری کرونا چگونه است؟

همانطور که گفتیم این عارضه از علائم نسبتا شایع بیماری کرونا است، اما تنها تعداد بسیار اندکی از بیماران درد قفسه سینه بسیار شدید را تجربه می‌کنند. در این دسته از بیماران، ویروس‌ها به طور مستقیم به بافت ریه و ماهیچه‌های قفسه سینه هجوم می‌برند. سرفه، عطسه و درد قفسه سینه‌ای که با نفس عمیق تشدید می‌شود، از علائم بارز این بیماران است.

این عارضه در بیشتر بیماران خفیف است و با داروهایی مانند: مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها بهبود می‌یابد.

بررسی‌های انجام شده روی بیمارانی که در اثر ابتلا به بیماری کرونا بستری شده‌اند نشان می‌دهد، که این عارضه با افزایش احتمال نیاز به بستری شدن و مراقبت‌های بیمارستانی همراه است. به‌ویژه زمانی که این عارضه همراه با گیجی یا تنگی نفس قابل توجه باشد.

بیشتر بخوانید ...  پریکاردیت چیست؟ چه علائمی دارد +روش‌های درمان

تصویر درد قفسه سینه - دکتر امید شافع

درد قفسه سینه در COVID-19 چه زمانی اتفاق می افتد؟

این عارضه ممکن است در هر زمانی در طول ابتلا به کرونا ظاهر شود. در بعضی از بیماران، درد قفسه سینه از علائم اولیه ابتلا به کرونا است. این علامت به طور شایعی در بیمارانی که دچار کووید طولانی مدت یا سندرم پس از کرونا می‌شوند هم دیده می‌شود. این بیماران ممکن است برای مدت بسیار طولانی به طور متناوب دچار این عارضه شوند.

به طور متوسط، این عارضه در همه گروه‌های سنی سه روز طول می‌کشد، اما با افزایش سن ممکن است این دوره طولانی‌تر شود. برای مثال، این عارضه در کودکان به طور میانگین 4 روز و در افراد مسن‌تر، ممکن است تا 7 یا 8 روز هم ادامه داشته باشد.

توجه داشته باشید که در 98 درصد از موارد، درد قفسه سینه در زمینه بیمار کرونا، با سایر علائم بیماری همراهی دارد. بنابراین درد قفسه سینه‌ای که همراهی با علائمی مانند: تب، سرفه، تنگی نفس، لرز، درد عضلانی، سردرد، گلودرد، از دست دادن حس چشایی یا بویایی نداشته باشد، نیاز به بررسی بیشتری دارد.

از عوارض نادر و خطرناک ابتلا به بیماری کرونا، حمله قلبی و آمبولی ریوی است. علامت اصلی این دو عارضه، درد شدید قفسه سینه است. این بیماری‌ها نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند وگرنه ممکن است باعث مرگ شوند. در نتیجه اگر در طول بیماری خود، دچار درد شدید قفسه سینه شدید باید به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

بیشتر بخوانید: دانستنی‌هایی در رابطه با ضربان قلب

این عارضه در کرونا چقدر شایع است؟

درد قفسه سینه به طور کلی علامت خیلی شایعی در بیماری کرونا نیست. این علامت در 28 درصد از بزرگسالان و در 10 درصد از کودکان مبتلا به کرونا بروز پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید ...  بهترین دکتر قلب شمال تهران

تصویر درد قفسه سینه - دکتر امید شافع

سایر علائم بیماری کرونا

در موارد خفیف، اغلب این عارضه با سردرد، خستگی و بی‌حالی همراهی دارد.

در موارد شدیدتر، ممکن است تنگی نفس، دردهای عضلانی، گیجی و شکم درد هم بیمار را آزار دهد.

سایر علل درد قفسه سینه

یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به اورژانس‌های پزشکی این عارضه است. دلایل زیادی می‌تواند عامل بروز این علامت باشد، که در این قسمت شما را با شایع‌ترین علل آن آشنا می‌کنیم:

علل قلبی

  • حمله قلبی: حمله قلبی ناشی از مسدود شدن جریان خون قلب در اثر پلاک آترواسکلروزی یا تشکیل لخته در عروق کرونر است.
  • آنژین: آنژین اصطلاحی است برای این عارضه ناشی از جریان خون ضعیف به قلب استفاده می‌شود. علت آن در بیشتر موارد، تنگ شدن عروق کرونر در نتیجه تشکیل پلاک‌های آترواسکلروزی است. این پلاک‌ها با باریک کردن فضای رگ، جریان خون به قلب را محدود می‌کنند.
  • دایسکشن آئورت: آئورت بزرگترین رگ بدن است و تمام خون خروجی ازبطن چپ قلب وارد آن می‌شود. گاهی لایه‌های سازنده آئورت از هم جدا می‌شوند، به این حالت دایسکشن آئورت می‌گویند. خون ممکن است بین این لایه‌ها جمع شده و باعث پارگی آئورت شود.
  • التهاب کیسه اطراف قلب (پریکاردیت). این عارضه اغلب با درد شدید قفسه سینه که با نفس کشیدن و دراز کشیدن تشدید می‌شود، همراه است.

علل گوارشی

  • سوزش سردل: در رفلاکس، اسید معده وارد مری شده و باعث آسیب به لایه‌های داخلی مری می‌شود. ما این حالت را به شکل احساس سوزش و ناراحتی پشت استخوان جناغ احساس می‌کنیم.
  • اختلالات بلع: اختلالات مری می‌توانند بلع را دشوار و حتی دردناک کنند.
  • مشکلات کیسه صفرا یا پانکراس: سنگ کیسه صفرا یا التهاب کیسه صفرا یا پانکراس می‌تواند باعث درد شکمی شود که به قفسه سینه گسترش می‌یابد.
بیشتر بخوانید ...  بررسی ارتباط تیروئید با عارضه‌های قلبی

تصویر درد قفسه سینه - دکتر امید شافع

علل ریوی

  • لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریه): گاهی یک لخته خون در شریان ریوی گیر کرده و جریان خون ریه را مسدود می‌کند. به این حالت آمبولی ریه می‌گویند که با درد شدید قفسه سینه همراه است.
  • التهاب غشای پوشاننده ریه‌ها (پلوریت): علل مختلفی از جمله علل عفونی و خودایمنی می‌توانند باعث پلوریت شوند. این عارضه با درد قفسه سینه، که با سرفه و نفس کشیدن بدتر می‌شود، همراه است.
  • کلاپس یا روی هم خوابیدن ریه‌ها: این عارضه مرتبط با کلاپس ریه‌ها، به طور معمول به شکل ناگهانی شروع شده و ممکن است تا ساعت‌ها ادامه داشته باشد. بیشتر بیماران از تنگی نفس شدید هم شکایت دارند. علت آن نشت هوا از ریه‌ها به بیرون است.
  • فشار خون بالا در شریان‌های ریوی (فشار خون ریوی): این وضعیت بر شریان‌هایی که خون را به ریه‌ها حمل می‌کنند تأثیر می‌گذارد و می‌تواند این عارضه ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع بیماری‌های قلبی و عروقی

سخن پایانی

این عارضه می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به کرونا باشد. با این حال باید به چند نکته توجه داشت:

  • این عارضه در کمتر از 30 درصد از بیماران مبتلا به کرونا بروز پیدا می‌کند و در تقریبا تمام موارد هم با سایر علائم کرونا مانند: تب، خستگی، سرفه و بی‌حالی همراهی دارد.
  • درد قفسه سینه شدید در طول ابتلا به بیماری کرونا می‌تواند ناشی از دو عارضه مهم یعنی حمله قلبی و آمبولی ریوی باشد. این دو بیماری نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.
  • هیچ وقت نباید احتمال بیماری‌های جدی‌تر، مانند بیماری‌های قلبی و ریوی را کنار گذاشت. اگر مبتلا به این عارضه هستید که سابقه نداشته است و سایر علائم کرونا را هم ندارید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.