دکتر امید شافع

درد قفسه سینه ناشی از معده | بررسی دلایل ایجاد آن

درد قفسه سینه ناشی از معده | بررسی دلایل ایجاد آن

درد قفسه سینه ناشی از معده | بررسی دلایل ایجاد آن
3.7/5 - (7 امتیاز)

درد قفسه سینه به‌صورت احساس کشیدن، سوزش یا فشار، گاهی اوقات به‌صورت درد کوبنده در قفسه سینه یا احساس سفتی همراه با تنگی نفس بیان می‌شود. علائم اغلب تهدیدکننده لزوماً نشان‌دهنده حمله قلبی یا سایر بیماری‌های قلبی نیست. علاوه بر قلب، اندام‌های دیگری نیز در قفسه سینه وجود دارند که می‌توانند علائم ایجاد کنند. درد قفسه سینه را نمی‌توان همیشه از درد ناشی از بیماری‌های تهدیدکننده حیات تشخیص داد. ما در این مقاله به انواع عواملی که منجر به درد در قفسه سینه می‌شوند و به‌خصوص درد قفسه سینه ناشی از معده پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

چه بیماری باعث درد قفسه سینه می‌‌شود؟

درد ناگهانی مانند کشیدن، سوزش یا درد کوبنده در قفسه سینه می‌تواند علتی مانند تحریک معده داشته باشد. گاهی اوقات بیماری‌های تهدیدکننده زندگی باعث درد قفسه سینه مانند حمله قلبی هستند. این حالت معمولاً به‌صورت تنگی نفس، درد در سمت چپ قفسه سینه، سفتی و ترس از مرگ ظاهر می‌شود.

علاوه بر قلب، قفسه سینه دارای اندام‌های دیگری است که می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود. پزشکان ناحیه بین استخوان سینه و دنده‌ها (در جلو) و ستون فقرات و دنده‌ها (پشت) را قفسه سینه می‌نامند. دنده‌ها از اندام‌های حساس و حیاتی مانند قلب و ریه‌ها در برابر تأثیرات خارجی محافظت می‌کنند. مری از وسط قفسه سینه می‌گذرد تا وارد معده شود. رگ‌های خونی بزرگ در قفسه سینه مانند آئورت خون را به بدن حمل می‌کنند. ماهیچه‌ها به قفسه سینه اجازه می‌دهند در هنگام استنشاق کشیده شود.

بیشتر بخوانید ...  کاردیومیوپاتی چیست و چه علائمی دارد؟

یافتن علائم درد قفسه سینه، حتی برای یک پزشک باتجربه، همیشه آسان نیست، زیرا هرکسی درد را متفاوت درک می‌کند و با آن ارتباط برقرار می‌کند. درد کوبنده در سینه چپ می‌تواند به‌سرعت به‌عنوان انسداد در دنده‌ها رد شود، درحالی‌که در واقعیت علائم ناشی از حمله قلبی است. از طرف دیگر، سوزش سر دل یا معده درد می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود که آن‌قدر شدید است که افراد مبتلا به آمبولانس تماس می‌گیرند. ازآنجایی‌که درد قفسه سینه می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، مهم است که مراقب باشید، به‌خصوص اگر برای اولین‌بار علائمی را تجربه می‌کنید یا با آنها آشنا نیستید.

تصویر درد قفسه سینه ناشی از معده - دکتر امید شافع

بیشتر بخوانید: آیا درد قفسه سینه از علائم ابتلا به بیماری کرونا است؟

علت درد قفسه سینه بعد از غذا خوردن چیست؟

درد قفسه سینه بعد از غذا خوردن می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های جدی تری باشد. در این قسمت به بررسی آ‌ن‌ها پرداخته‌ایم.

پارگی در مری

پارگی در مری وضعیت تهدیدکننده زندگی است و باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. پارگی مری می‌تواند به دلیل استفراغ زیاد بعد از غذا باشد. ناگهان درد بسیار شدیدی در قفسه سینه به‌خصوص در پشت استخوان سینه ایجاد می‌شود. خوردن یا نوشیدن فقط درد را بدتر می‌کند و امکان دارد خون استفراغ کنید یا تنگی نفس و نارسایی گردش خون داشته باشید.

زخم در مری

زخم مری در انتهای مری رشد می‌کند و بعد از خوردن غذا باعث درد قفسه سینه می‌شود، زیرا هر بار که غذا از مری سرازیر می‌شود، زخم راه را مسدود می‌کند. علت چنین زخمی معمولاً یک رفلاکس قوی به‌اصطلاح اسیدی است که برای مدت طولانی ادامه دارد. رفلاکس اسید زمانی است که اسید معده به مری بالا می‌رود و باعث تحریک و آسیب به پوشش مری می‌شود. علاوه بر درد قفسه سینه، امکان دارد علائم دیگری از جمله درد هنگام بلع، حالت تهوع، درد معده، سوزش سر دل یا سرفه خشک را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید ...  دانستنی‌هایی در رابطه با ضربان قلب

آشالازی

در مری، گروه‌های ماهیچه‌ای مختلف با هم کار می‌کنند تا بلع را امکان‌پذیر کنند. هنگامی که اسفنکتر پایینی به‌درستی باز نمی‌شود، پزشکان آن را آشالازی می‌نامند. ازآنجایی‌که این ارتباط با معده حتی با تجمع غذا در مری بسته می‌ماند، مری می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود. این بیماری مزمن است و علت آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

تصویر درد قفسه سینه ناشی از معده - دکتر امید شافع

ورم لوزه

در مورد آنژین یا ورم لوزه، در برخی موارد قفسه سینه دیگر خون کافی ندارد و پس از صرف غذا درد قفسه سینه ایجاد می‌شود. آنژین همچنین باعث درد له کننده یا احساس سوزش، حالت تهوع، تنگی نفس و سرگیجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: پلاویکس چه نوع دارویی است و چه کاربردی دارد؟!

رفلکس اسید معده

رفلاکس اسید برگشت اسید از معده به مری است. این امر می‌تواند باعث سوزش سر دل شود که یکی از دلایل درد قفسه سینه پس از غذا خوردن است. اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا ورزش کنید، بخوابید یا الکل زیادی بنوشید، این اتفاق می‌افتد. سوزش سر دل می‌تواند باعث تهوع، آروغ زدن از معده و خارش گلو یا گرفتگی صدا در صبح شود.

دلایل دل‌درد بعد از غذا خوردن چیست؟

برخی از غذاها می‌توانند باعث سوزش سر دل در برخی افراد شوند. به‌طورکلی غذاهای تند، چرب یا سرخ شده را عامل سوزش سر دل می‌دانند. البته، مواد خاص‌تری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث سوزش سر دل شوند. این‌ موارد عبارت‌اند از:

  • پیاز
  • میوه‌های خانواده مرکبات
  • محصولات گوجه‌فرنگی مانند سس کچاپ
  • نعناع تند
  • شکلات

نوشیدنی‌ها همچنین می‌توانند باعث سوزش سر دل شوند:

  • الکل
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار

دلایل دیگر این است که اگر غذای زیادی را خیلی سریع می‌خورید یا وعده‌های بسیار زیاد می‌خورید. به‌خصوص غذای خشک نیز باعث افزایش احتقان در مری می‌شود. خطر سوزش سر دل نیز با اضافه‌وزن افزایش می‌یابد، بنابراین در صورت اضافه‌وزن یا باردار شدن، سوزش سر دل می‌تواند بیشتر اتفاق می‌افتد.

تصویر درد قفسه سینه ناشی از معده - دکتر امید شافع

درد قفسه سینه ناشی از معده چگونه است؟

این درد زمانی است که اسید معده به مری می‌رود که می‌تواند باعث درد شدید پشت سینه شود که اغلب با رفلاکس اسید همراه است. برای برخی از افراد، این اتفاق فقط گاهی اوقات اتفاق می‌افتد، مثلاً بعد از یک وعده غذایی سنگین. برخی دیگر بیشتر دچار سوزش سر دل می‌شوند که می‌تواند نشان‌دهنده بیماری ریفلاکس باشد. سوزش در قفسه سینه اغلب با علائم آنژین صدری اشتباه گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید ...  درمان سوفل قلبی یا صدای اضافه قلب چیست؟

چه زمانی برای درمان درد قفسه سینه ناشی از معده به پزشک مراجعه کنیم؟

بیمارانی که اغلب از درد قفسه سینه رنج می‌برند، و علائم جدیدی مانند تنگی نفس، سوزش معده، اضطراب و استرس دارند باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند. همیشه باید هنگام درد قفسه سینه مراقب باشید و کمی بااحتیاط عمل کنید.

جلوگیری از درد قفسه سینه ناشی از معده بعد از غذا خوردن

  • وعده‌های غذایی کم‌حجم را بیشتر مصرف کنید.
  • استرس نداشته باشید.
  • هنگام غذا خوردن صاف بنشینید.
  • غذای خود را بادقت بجوید. با این کار به معده خود در هضم غذا کمک می‌کنید.
  • خوردن یک وعده غذایی یا میان وعده در عرض سه ساعت قبل از خواب می‌تواند علائم معده درد را بدتر کند؛ بنابراین، لطفاً در شب خیلی دیر غذا نخورید، بلکه زمان غذا خوردن خود را با زمان خواب خودتنظیم کنید.
  • معده شما برای هضم به زمان نیاز دارد؛ بنابراین، بلافاصله بعد از غذا از ورزش خودداری کنید.
  • جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا باعث افزایش ترشح بزاق می‌شود. بزاق اسید را خنثی می‌کند و همچنین آن را به معده باز می‌گرداند.