دکتر امید شافع

نظارت سرپایی فشار خون در تهران

نظارت سرپایی فشار خون در تهران

نظارت سرپایی فشار خون در تهران
5/5 - (1 امتیاز)

نظارت سرپایی فشار خون در تهران : بیماری‎هایی که غیر واگیردارند مدتی زمان می‎برند تا با وخامت و … نظر همگانی را به خود جلب کنند. اما این بیماری‎ها به شکل گسترده‎ای از دست بیماری‎هایی هستند که به سادگی سلامتی و زندگی افراد را به خود درگیر می‎کنند. این بیماریها بیشترین میزان مرگ و میر و یا عارضه ناتوانی را در افراد به وجود می‎آورند و عمر مفید را ازآنها می‎گیرند پس به میزان بالایی به بررسی و رسیدگی نیاز دارند.

از میان این بیماری‎های مهم غیر واگیردار باید به بیماری‎های قلبی و عروقی اشاره کرد به به طور گسترده‎ای از شابع‎ترین دلایل مرگ و میر در جهان هستند. در کشور ما نیز حدود ۴۰ درصد از مرگ و میرها در سنین مختلف اما به خصوص سنین بالا را بیماری‎های قلبی و عروقی تشکیل می‎دهند. در همه جای دنیا بخش زیادی از سرمایه و بودجه سلامتی که مقدار آن تقریبا برابر با ۱۰ و نیم درصد بودجه است، برای بررسی و تحقیق و درمان این بیماری‎ها مورد استفاده قرار می‎گیرد.

در کنار این بیماری‎ها امروزه افزایش فشار خون یکی از مهمترین مشکلات را در بحث بیماری‎های خونی گسترش یافته در سراسر دنیا علی الخصوص کشورهای در حال توسعه است که رابطه مستقیمی با بیماری‎های قلبی و عروقی دارد. ابتلا به فشار خون دلیل بسیار مناسبی برای ابتلا به سایر بیماری‎هایی است که در شرایط فرد به شدت مشکل ایجاد خواهد کرد.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‎ا و وخامت ابتلا به فشار خون تشخیص به موقع و دقیق و بررسی مداوم تاثیر به سزایی دارد. برای اینکار لازم است به طور مداوم از پزشک خود بخواهیم به بررسی مشکلات ما بپردازد.

کنترل فشار خون سرپایی چیست ؟

نظارت سرپایی بر فشار خون روشی است که در آن پزشک می‎تواندد فشار خون بیمار یا ABPM را بررسی کند. این روش به نسبت روش‎های دیگر بسیار جدیدتر می‎باشد. تنها تفاوت بررسی فشار خون سرپایی با دیگر روش‎ها در این است که به سادگی شما می‎توانید در طول فعالیت‎های روزانه و زندگی روزمره خود در عوض اینکه در محیطی آزمایشگاهی و بیمارستانی در مطب پزشک آن را در کمال آرامش انجام دهید.

بیشتر بخوانید ...  رابطه فشار خون با واریس

به طور کلی این نوع ارزیابی برای دست دادن احساس آرامش و راحتی به بیمار در مقابل استرس دیدن و معاینه پزشک ابداع شده است که در نتایج آزمایش هم بی‎تاثیر نخواهد بود. این نوع ارزیابی فشار خون به معنای نظارت در طول شبانه روز و زندگی روزمره فرد است. جالب است بدانید که نتایج آزمایشاتتی که از همین ارزیابی در خانه و آرامش بیمار به دست می‎آید بسیار متفاوت‎تر از چیزی است که در شرایط محیطی و نزد پزشک حاصل می‎شود. در واقع نتایجی که از نظارت به فشار خون در مطب پزشک به دست می‎آید بسیار گیج کننده هستند.

به طور کلی به اندازه گیری فشار خون در طول ۲۴ ساعت شبانه روز کنترل یا هولتر فشار خون گفته می‎شود. این کنترل در مطب پزشک به گونه‎ای انجام می‎شود که معمولا فشار خون را نهایتا ۱ الی ۲ بار در حین ویزیت بررسی می‎کنند. بنابراین این آزمایش در مقابل هولتر فشار خون یا نظارت سرپایی اصلا شانسی برای بررسی بیماری با میزان بالایی از دقت ندارد. زیرا هولتر فشار خون به گونه‎ای طراحی شده است که هر نیم ساعت یا یک ساعت یکبار مورد بررسی قرار می‎گیرد. این کار برای به دست آوردن یک میانگین دقیق از فشار خون در طول شبانه روز مورد آزمایش قرار می‎گیرد.

این روش نظارت بر فشار خون اطلاعات بیشتری را با جزئیات بیشتری در برابر سایر روش‎ها در اختیار پزشک قرار می‎دهد. الگوهای فشار خون در طول شبانه روز کاملا متغیر می‎باشد به طوری که در اکثر افراد فشار خون در طول زمانی که خواب هستند کاهش میابد و در برخی دیگر ممکن است در همین وضعیت و در طول مدتی که خواب هستند فشار خون افزایش پیدا کند. بنابراین هولتر فشار خون به شما کمک می‎کند تا نوسانات غیر طبیعی را از فشار خون در طول شبانه روز با یک میانگین متناسب تعریف کنید. این یک روش مفید برای تشخیص فشار خون مخفیُ فشار خون سفید یا فشار خون پایدار در افراد است.

بیشتر بخوانید ...  فشار خون بالا | بررسی علت‌ها و راهکارهای درمانی

تست فشار خون سرپایی به مدت ۲۴ ساعت انجام می‎شود. به این صورت که پزشک از شما می‎خواهد در هر نیم ساعت در طول روز و هر یک ساعت یکبار در طول شب فشار خون خود را با دستگاه مخصوصی اندازه گیری کنید و نتایج آن را به دقت ثبت نمایید تا برای تفسیر به پزشک خود ارائه دهید.

فشار خون چیست ؟

فشار خون از یکی از مهمترین علائم حیات است. در واقع به میزان حرکت و شدت و سرعت حرکت خون در سرخرگ‎ها فشار خون می‎گویند. در صورتی که سرخرگ‎ها قابلیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست بدهند و عروق کوچکتر نیز باریک شوند فشار خون بالا می‎رود و مشکل ساز خواهد شد.

فشار خون به طور طبیعی در جریان استرس و فعالیت‎های بدنی سنگین بالا می‎رود. اما این  در صورتی است که فردی که به بیماری افزایش فشار خون دچار باشد در زمان استراحت نیز دچار فشا رخون بالا می‎باشد.

فشار خون دارای انواعی است که به یکی از آنها فشار خون مخفی می‎گویند. فشار خون مخفی یه حالتی اطلاق می‎شود که در زمان گرفتن تست فشار خون در مطب دکتر فشار خون در حالتی طبیعی قرار دارد اما در زمان استراحت یا خواب و تحت نظر گرفته نشدن در حالت طبیعی خود قرار می‎گیرد.

روش نظارت سرپایی یک روش موثر در تشخیص فشار خون مخفی است. به طور میانگین از هر ۱۰ نفر یزرگسال یک نفر از آنها به فشار خون مخفی مبتلا است. عکس این شرایط را فشار خون روپوش سفید می‎نامند. در این شرایط فشار خون در مطب پزشک بالا و در خانه و مکا‎ن‎های دیگر پایین است. فشار خون پایدار نیز به حالتی گفته می‎شود که در آن در هر دو حالت خانه و مطب فشار خون بالا است.

بیشتر بخوانید ...  فشار خون مقاوم | علت پایین نیامدن فشار خون با قرص چیست؟

فواید نظارت فشار خون سرپایی یا هولتر فشار خون

نظارت فشار خون در این روش می‎تواند فشار خون روپوش سفید را رد کرده و مانع تجویز داروهای غیر ضروری شود. همچنین می‎تواند با تشخیص به موقع فشار خون مخفی را شناسایی کند. همچنین به دلیل نوع تشخیص دقیقی که دارد موجب می‎شود تا بیماری‎های قلبی و آسیب به ارگان‎ها به دلیل فشار خون بالا در میان بیماران کاهش یابد. هولتر فشار خون در شرایط زیر برای نظارت فشار خون بسیار مفید است.

  • نظارت به فشار خون بالا در زنان باردار
  • ردیابی بیماران با فشار خون بالای مرزی
  • عدم کنترل فشار خون با دارو
  • تغییرات فشار خون با دارو
  • تغییرات فشار خون در نتیجه داروهای دیگر
  • غش کردن یا فشار خون پایین
  • برای ایجاد تغییر در داروهایی که بر فشار خون تاثیر می‎گذارند

باید بدانید که یکی از معایب این نوع نظارت این است که به دلیل بادکردن بازو به صورت مکرر ممکن است شاهد درد و ناراحتی در این ناحیه باشیم و یا اینکه پوست بازو دچار تورم و تحریک و خارش شود. اما به هر جهت بعد از مدت کوتاهی خود به خود از بین خواهد رفت. از دیگر معایب احتمالی آن اختلال در خواب است که به دلیل تکرار ارزیابی در طول شب ممکن است برای یک شبانه روز اتفاق بیافتد.