دکتر امید شافع

دکتر آنژیوگرافی تهران

دکتر آنژیوگرافی تهران

دکتر آنژیوگرافی تهران
ثبت امتیاز post

دکتر آنژیوگرافی تهران آنژیوگرافی یکی از روش‎های تصویر برداری داخلی می‎باشد که با استفده از روش تاباندن اشعه ایکس به اندام‎های داخلی پزشک معالج را قادر می‎سازد تا بتواند عروق خونی قلب را تحت نظر داشته باشد. این آزمایش جهت بررسی عروق خونی در قلب مورد استفاده قرار می‎گیرد. در مواردی که بیمار مبتلا به تنگی در قسمت عروق خوی دچار می‎شود، توسط پزشک تجویز می‎گردد.

به طور کلی آنژسو گرافی یک روش مفید برای تشخیص بیماری‎های قلبی و عروقی است اما نمی‎توان آن را جزء درمان‎های این بیماری‎ها در نظر گرفت. به کمک این نوع تصویر براری پزشک می‎تواند متوجه شود که آیا جریان خون به سمت قلب مسدود شده است و یا این جریان به مشکلی برخورد کرده است یا خیر؟ و در صورت وجود مشکل می‎تواند ناحیه مورد نظر و یا مشکل دقیق را ردیابی کند.

آنژیوگرافی می‎تواند از بروز خطرات جدی در ادامه شکل گیری مشکلات عروقی با تشخیص دقیق و به موقع جلوگیری کند و شدت و محل و میزان انسداد رگ‎های خونی در قلب را تشخیص دهد. در واقع این نوع روش تصویر برداری موثرترین و بهترین روش برای کشف مشکلات شریانهای قلبی است که به اختصار آن را آنژیو نیز می‎نامند.

آنژیوگرافی چیست ؟

آنژیوگرافی قلب که آن را رگ نگاری نیز می‎نامند، ابزاری که در آنژیوگرافی در مورد استفاده قرار می‎گیرد لوله‎ای به نام کاتتر است که از طریق ایجاد یک برش ساده وارد شریان‎های اصلی موجود در کشاله ران یا دست بدن می‎شود. این نقاط به این دلیل که رگ‎های اصلی خون از آن در حال عبور هستند جایگاه خوبی برای این لوله است. با استفاده از این لوله پزشکان قادر هستند که عروق را به طور کامل بررسی کنند و در ادامه با استفاده از بالن یا استنت برطرف نمایند. با این عمل دیگر بیمار برای درمان بیازی به جراحی باز پیدا نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید ...  سی تی آنژیوگرافی کرونر و اطلاعات مهم در مورد آن

مدت زمان انجام این تصویربرداری زیاد نخواهد بود و پیچیدگی خاصی نیز ندارد.

بعد از ورود کاتتر به شریان‎ها، کاتتر به سمت قلب یا مغز و یا نواحی دیگر مورد نیز هدایت می‎شود. در ادامه ماده‎ای را از طریق آن وارد رگ‎ها می‎کنند. این ماده حاجب به اشعه‎ها کمک می‎کند که بتوانند رگ‎ها را با وضوح بیشتری تحت نظر بگیرند. با توجه به نتایج ثبت شده پزشک تشخیص قطعی را صادر می‎کند و روش‎های درمانی را انتخاب می‎کند. در صورتی که هرگونه انسدادی در رگ‎های خونی مشاهده شود پزشک از استنت یا بالن استفاده می‎کند تا آنها را باز نماید.

بالن یک قطعه منعطف است که می‎تواند از طریق لوله کاتتر وارد بدن شود و در محل گرفتگی شروع به فعالیت کند. بالن با باز و بسته شدن، چربی‎های موجود در رگ‎ها را فشرده کرده و مسیر عبور خون را باز می‎کند. در برخی موارد ممکن است این انسداد در رگ‎ها دوبار اتفاق بیافتند و در این صورت پزشکان از استنت برای باز کردن آنها استفاده می‎کنند.

متخصص دکتر آنژیوگرافی تهران

در اکثر موارد که می‎توان آن را ۷۰ درصد مواقع در نظر گرفت آنژیوگرافی در تهران از طریق رگ رادیال اصلی کشاله ران انجام می‎شود. اما روش‎های نوین امروزی با پیشرفت علم پزشکی این کار را از طریق شریان مچ دست نیز انجام می‎دهند.

کشاله ران به دلیل اینکه صاحب یکی از اصلی‎ترین شریان‎ها می‎باشد بسیار مسمر ثمرتر است اما باید توجه داشته باشید که بعد از انجام آن ممکن است بیمار دچار خونریزی شود. در این مواقع از کیسه‎های شن برای جلوگیری از خون ریزی بیمار استفاده می‎کنند به این صورت که کیسه شن را به مدت چند ساعت بر ناحیه مورد نظر قرار می‎دهند تا خون ریزی اتمام پیدا کند. تفاوت آنژیو از طریق دست و پا در این مورد است که شریان اصلی دست کوچکتر است اما خونریزی کمتر در آن اتفاق می‎افتد و در صورت پیش آمدن بسیار قابل کنترل تر می‎باشد.

بیشتر بخوانید ...  آنژیوگرافی چیست ؟

کاربرد آنژیوگرافی

در ساده‎ترین حالت استفاده از آنژیوگرافی برای تشخیص بیماری‎های عروقی از طریق رگ‎های خونی است. بیماری‎هایی که از این روش قابل تشخیص می‎باشند به شرح زیر هستند:

  • بیماری‎های نارسایی وریدی
  • بیماری عروق کرونر
  • بیماری عروق محیطی
  • ابتلا به عمق ترومبوز وریدی

به کمک این آزمایش تعداد عروق درگیر را نیز می‎توان تشخیص داد هم چنین می‎توان محل دقیق انسداد و میزان آن را نیز مشخص کرد. به طور کلی این روش، یک روش مفید برای تشخیص انواع مشکلات عروقی قلب است.

اهمیت انجام آنژیوگرافی قلب

آنژیوگرافی می‎تواند در موارد بسیاری برای درمان با بازده مناسب به کمک پزشک بیاید. برای مثال پزشک ممکن است برای یکی از موارد زیر انجام این آزمایش را از فرد بخواهد :

  • داشتن علائم سرخرگ کرونری که از مهم‎ترین آنها درد در ناحیه قفسه سینه است.
  • درد فک
  • درد گردن
  • درد بازو
  • عدم موفقیت سایر آزمایش‎های دیگر
  • اختلال‎ها یا دردهای مادرزادی در ناحیه قلب
  • سابقه بیماری در خانواده
  • نتایج غیر طبیعی در سایر آزمایش‎های مربوط به قلب
  • مشکلاتی در ناحیه قلب که نیاز به انجام جراحی داشته باشند.

عوارض آنژیوگرافی

آنژیوگرافی معمولا با عوارض جدی همراه نخواهد بود. حتی این روش درد بسیاری را هم برای بیمار در پی ندارد.

اما از شایع‎ترین مشکلات آن ابتلا به تپش قلب در بیمار است. همچنین ممکن است بیمار به خون‎ریزی نیز دچار شود. دچار شدن به استفراغ و حالت تهوع و التهاب خصوصا صورت نیز از دیگر پیامد‎های آن است. به همین دلیل است که معمولا این روش بعد از الکتروکاردیوگرام و تست استرس انجام می‎گیرد.

بیشتر بخوانید ...  آنژیوگرافی برای بیماران دیابتی و مهم‌ترین نکات!

مزایای آنژیوگرافی

آنژیوگرافی یک عمل جراحی یا یک روش درمانی نیست بلکه یک آزمایش است که در ادامه آن می‎توان نسبت به درمان نیز اقدام کرد. در این روش با توجه به بالاتر که به آن پرداخته شد پزشک می‎توان با کمک نتایج آزمایش روش دقیق‎تری را برای درمان بیمار تعیین کند. از دیگر مزایای این روش درمان موارد زیر است:

  • صرفه جویی در هزینه‎ها
  • کاهش عوارض جراحی
  • تشخیص دقیق و کامل
  • عدم نیاز به بستری
  • هدم نیاز به بیهوشی
  • غیر تهاجمی بودن
  • بازگشت به سرعت به فعالیت‎های روزمره

دکتر در حال آنژیوگرافی تهرانهزینه دکتر آنژیوگرافی در تهران

اکثر بیماران بعد از انجام آنژیو می‎توانند با چند ساعت استراحت به فعالیت‎های روزانه خود بازگردند. با این حال لازم است که مدت چتد روز را به استراحت بپردازند. اقدامات لازم بعد از انجام آنژیو می‎توانند در فعالیت‎های زیر خلاصه شوند.

سعی کنید حتی الامکان به مدت سه شبانه روز از وان حمام و آب داغ استفاده نکنید زیرا باعث گشاد شدن رگ‎ها و خون ریزی خواهد شد.  در صورت نیاز داشتن به حمام حتما ایستاده دوش بگیرید.

در روزهای اول حتی الامکان به مدت یک حداقل یک هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید.

مصرف مایعات خود را تا می‎توانید بعد از انجام آزمایش بالا ببرید.