دکتر امید شافع

ثبت سرپایی امواج قلبی در تهران

ثبت سرپایی امواج قلبی در تهران

ثبت امتیاز post

ثبت سرپایی امواج قلبی در تهران : نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام به معنای ثبت سیگنال‎های الکتریکی که از قلب گرفته می‎شود می‎گویند که با اندازه گیری آنها میتوان از سلامت قلب اطلاع پیدا کرد. این از شایع‎ترین آزمایشات در ارتباط با مشکلات قلبی است که برای نظارت بر علائم حیاتی قلب مورد استفاده قرار می‎گیرد.

در حالت معمولی نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام در مطب پزشک و یا کلینیک‎ها و اتاق‎های مخصوصی در بیمارستان‎ها یا اورژانس‎ها انجام می‎گیرد. اما امروزه با پیشرفت علم، برای سهولت انجام موارد پزشکی در مواقعی که دسترسی بسیار سخت می‎شود، موقعیتی وجود دارد که می‎توان از آن استفاده کرد. به این روش ثبت امواج قلبی به صورت سرپایی یا هوتلر می‎گویند.

ثبت امواج قلبی
ثبت امواج قلبی

نظارت سرپایی امواج قلب یا هوتلر

این روش از ثبت نوار قلب را هوتلر یا EKG سرپایی نیز می‎گویند. در ثبت سرپایی به روش هوتلر شما قلب شما به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت تحت نظر گرفته می‎شود تا همه فرکانس‎های منعکس‎ شده ثبت شود. مانیتور هوتلر تمام جزئیات مربوط به فرکانس‎های قلب را ثبت می‎کند و شما در حالی که آنها را به دقت یادداشت می‎کنید باید به نزد پزشک خود ببرید تا نتایج را به دقت بررسی و تفسیر کند.

هوتلر به معنی ثبت فرکانس‎هایی از امواج قلب به وسیله الکترودهایی است که به قفسه سینه وصل می‎شوند و نتایج را بر روی یک مانیتور جیبی ثبت می‎کند. نگهداری این دستگاه به سادگی قابل انجام است.

هوتلر برای مواردی مفید واقع می‎شود که در حالت عادی اتفاق نمی‎افتند یا در محیط‎های درمانی به علت دچار شدن بیمار به استرس نتایج آزمایش دقیق و درست نمی‎باشد. در این حالت یک ضبط کننده رویداد به شما وصل می‎کنند که حمل آن بسیار ساده است و در ۲۳ الی ۴۸ ساعت قادر است تمام فعالیت‎های قلب را تحت نظر بگیرد و بیماری‎های خاموش را به سادگی نشان دهد. این دستگاه‎ها قادرند که تمام علائم را درست در زمانی که اتفاق می‎افتند ثبت می‎کند. البته در نوعی از آن ها این مشکل وجود دارد که شما باید دقیقا زمانی که چیزی احساس کردید آن را توسط دکمه‎ای به کار بیاندازید.

بیشتر بخوانید ...  تست نوار قلب در تهران

هوتلر را مانیتورینگ قلب نیز می‎گویند. این آزمایش یکی از کاربردیترین آزمایشات است که با در نظر گرفتن کوچکترین مشکلات و حرکات به طور متداوم می‎تواند به راحتی انواع بیماری‎های قلبی عروقی را تشخیص می‎دهد.

این روش یک روش غیر تهاجمی است که از آن برای ارزیابی آریتمی‎های قلبی و اختلالات هدایتی در دوره زمانی طولانی مدت است.

تفاوت نوار قلب با هوتلر

نوار قلب معمولی می‎تواند در حالت عادی و آنی در تنها همان لحظه وضعیت قلبی بیمار را به طور کامل ثبت کند. این در حالی است که در برخی موارد بیمار در مطب دکتر و حضور افراد دچار استرس می‎شود. یا اینکه وضعیت‎های ناراحت کننده ممکن است زمانی که بیمار خارج از مطب قرار دارد رخ دهند.

به هر جهت یک آزمایش نوار قلب معمولی به سادگی میتواند تنها در برخی موارد برای تشخیص بیماری به کمک پزشک بیاید. در صورتی که مانیتورینگ هوتلر این امکان را به پزشک خواهد داد که به سادگی بتواند روند قلبی بیمار را زیر نظر بگیرد. این روند لازم است دوره زمانی وسیع‎تری به اندازه ۲۴ ساعت یا ۴۸ ساعت داشته باشد که مفید واقع شود.

به طور کلی این نوع ارزیابی برای دست دادن احساس آرامش و راحتی به بیمار در مقابل استرس دیدن و معاینه پزشک ابداع شده است که در نتایج آزمایش هم بی‎تاثیر نخواهد بود. این نوع ارزیابی فشار خون به معنای نظارت در طول شبانه روز و زندگی روزمره فرد است.

جالب است بدانید که نتایج آزمایشاتتی که از همین ارزیابی در خانه و آرامش بیمار به دست می‎آید بسیار متفاوت‎تر از چیزی است که در شرایط محیطی و نزد پزشک حاصل می‎شود. در واقع نتایجی که از نظارت به فشار خون در مطب پزشک به دست می‎آید بسیار گیج کننده هستند.

بیشتر بخوانید ...  تست نوار قلب در تهران

هوتلر زمانی برای بیمار توصیه می‎شود که دارای علاپم زیر باشد:

  • تجربه درد در ناحیه قفسه سینه
  • تجربه تنگی نفس
  • اشکال در تنفس
  • غش کردن و بیهوش شدن بی دلیل
  • داشتن سرگیجه به صورت مداوم
  • داشتن ضربان قلب نامنظم
  • عدم کنترل فشار خون با دارو
  • نظارت بر تغییرات فشار خون با دارو
  • نظارت تغییرات فشار خون در نتیجه داروهای دیگر
  • برای نظارت بر فشار خون
  • بررسی بیمار در زمان‎های طولانی که توانایی حضور مریض در مطب وجود ندارد.
  • بررسی عملکرد و فشار خون در دوران حاملگی

تشخیص به وسیله هوتلر قلب

برای ثبت سرپایی امواج قلبی موارد زیر از هوتلر قلب استفاده می‎شود:

  1. ابتلا به حملا قلبی یا پیشگیری از آن
  2. اطلاع از نتایج مصرف داروهای قلبی
  3. علت علائمی که بدن شما نشان داده است

رعایت ‎هایی که برای کسب نتایج بهتر در آزمایش هوتلر به آنها نیاز داریم این است که حتما قبل از انجم تست حتما دوش بگیریم.

در هنگام استفاده و نصب الکترودهای هوتلر از لوسیون و کرم استفاده نکنید.

در هنگام استفاده و ضبط امواج قلب با هوتلر از مناطقی که میدان مقناطیسی دارند دوری کنید.

استفاده از هوتلر برای نظارت سرپایی امواج  قلبی

هزینه خرید دستگاه‎های هوتلر هزینه بسیار زیادی است که لازم نیست آن را متحمل شد. بیمارستان‎ها روشی را تعبیه کرده‎اند که در آن فرد دستگاه ثبت را از آن ها اجاره کند. این دستگاه ها از لحاظ زمانی توسط متخصص با صلاح دید وی برای ضبط تنظیم می‎شوند. این زمان بین نیم ساعت تا ۱ ساعت متغیر است.