دکتر امید شافع

گرفتگی عروق قلب

گرفتگی عروق قلب

ثبت امتیاز post

گرفتگی عروق با نام هایی همچون تصلب شراین، گرفتگی عروق کرونر، گرفتگی رگ قلب و انسداد عروق قلب نیز شناخته
می شود. رگ یا شریان های خون رسان به قلب که رگ های کرونر نیز نامیده می شوند وظیفه خون و اکسیژن رسانی به قلب را بر عهده دارند. در بیماری گرفتگی عروق، این شریانهای قلب دچار مشکل شده و وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهند.

در بیماری تصلب شراین، شریان ‌های کرونری که وظیفه خونرسانی به عضله قلب را بر عهده دارند به وسیله پلاک هایی از چربی گرفته شده که این وضعیت در قلب را آترواسکلروز می نامند.

گرفتگی عروق یکی از عوامل اصلی مرگ افراد در جهان به شمار می رود و تا زمانی که فرددچار حمله قلبی نشود متوجه وجود این بیماری نخواهد شد. به همین دلیل بهتر است تا سلامت خود را از طریق مراجعه به پزشک و یا با مطالعه سایت های مختلف مانند وب سایت تامین نمایید. شما در وب سایت دکتر امید شافع می توانید نسبت به بیماری گرفتگی عروق قلب اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

عامل شایع در ایجاد بیماری گرفتگی عروق قلب

در بیماری گرفتگی عروق کرونر، پلاک ها از چربی و کلسترول شکل می گیرند که به مرور زمان، با تجمع و سخت شدن این ترکیبات، جریان خون رسانی به قلب مسدود و با مشکل مواجه می شود. در صورت ایجاد این تجمع و گرفتگی بیمار در قفسه سینه خود درد یا فشار را احساس می نماید که در نهایت و در صورت عدم درمان منجر به حمله قلبی و مرگ بیمار می شود. بیماری گرفتگی عروق قلب می تواند به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی و آریتمی ضربان قلب نیز منجر شود.

بیشتر بخوانید ...  بیماری سرخرگ محیطی و بررسی چگونگی درمان آن

در Atherosclerosis یا تصلب شراین، رگ‌های خونی حامل اکسیژن و مواد مغذی که از قلب نشات گرفته و به سایر رگ های خونی در جریان هستند ضخیم شده و مسدود می گردند.

عوامل متعدد بیماری گرفتگی عروق قلب

عوامل بسیاری در ایجاد بیماری انسداد عروق کرونر وجود دارد که دکتر امید شافع به برخی از آنها اشاره می نماید.

برخی  از دلایل بروز این بیماری تحت اختیار فرد نخواهد بود و غیرقابل کنترل و پیشگیری هستند. در مقابل بسیاری از دلایل هم می تواند به سبک  زندگی و تغذیه افراد بستگی داشته باشد.

سیگار کشیدن یکی از دلایل بروز گرفتگی عروق قلب است که لایه داخلی رگها را با ایجاد مواد چرب دچار آسیب می نماید  و به مرور زمان دیواره رگ ها را ضخیم نموده و مسیر شراین را تنگ می نماید. در نهایت سیگار کشیدن منجر به ایجاد لخته های خون در شراین می شود.

از دیگر عوامل ایجاد گرفتگی عروق قلب، کلسترول بالا است که چربی را در رگ ها افزایش داده و موجب انسداد عروق می شود.

در کنار کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت نیز خطری جدی برای افراد به شمار می آید.

استرس و اضطراب طولانی مدت خطر افزایش تسلی شراین را در افراد به همراه خواهد داشت که به منظور جلوگیری از این بیماری بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید.

اما برخی عوامل از کنترل فرد خارج هستند که می توان به بالا رفتن سن به عنوان یکی از این عوامل غیرقابل کنترل اشاره نمود.

بالا رفتن سن نیز به ضخامت عروق و گرفتگی آن نیز کمک می نماید  و در نهایت وراثت و جنسیت است که عامل تعیین کننده ای در تصلب شراین به شمار می رود. در بانوان به دلیل قاعدگی احتمال مبتلا شدن به گرفتگی عروق قلب بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید ...  علائم گرفتگی رگ قلب

علائم بیماری عروق کرونر

بیماری پنهان گرفتگی عروق قلب در زمان فعالیت شما بروز پیدا می کند. زمانی که شما در حال پیاده روی و یا بالا رفتن از پله هستید ممکن است درد و سنگینی ای در قفسه سینه خود احساس کنید که این درد به کمر، شانه‌ها و فک و گردن سرایت می یابد.  در این موارد باید سریعاً به پزشک مراجعه نموده تا خود را تحت درمان قرار دهید.

استفراغ، عرق کردن و اضطراب شدید، درد قفسه سینه، سرفه و احساس ضعف از علائم رایج دیگر این بیماری شناخته شده است.

نحوه تشخیص گرفتگی عروق قلب

به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی، تشخیص بیماریهای عروقی به روش های نوینی امکان پذیر شده است. پس از بررسی های اولیه، آزمایشات متعددی برای شما تجویز می شود که شامل آزمایش خون، الکتروکاردیوگرام یا ECG، اکوکاردیوگرام ECHO، آنژیوگرافی عروق کرونر و حتی اسکن توموگرافی کامپیوتری  یا سی تی اسکن می شود.

پیشگری از بیماری گرفتگی عروق قلب

به منظور جلوگیری و یا حتی کاهش  بیماری تصلب شراین به شدت از خوردن و مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی با قند مصنوعی و شکر پرهیز نمایید. این خوراکی ها مانند نوشیدنی‌های شیرین، دسر‌ها و شیرینی هستند که به مرور زمان خطراتی را برای فرد به همراه می اورد.

نمک یکی از دشمنان اصلی قلب است. به همین دلیل باید از مصرف غذا‌های  پر نمک خودداری شود.

مصرف غذاهای پرچرب یا با چربی ناسالم و ترانس به شدت منع شده است. این چربی ها، کسترول منفی خون را بالا می برد و شریان های خون را مسدود می نماید.

بیشتر بخوانید ...  وارفارین و تداخل غذایی

درمان گرفتگی عروق قلب بدون نیاز به جراحی

در صورتی که گرفتگی عروق به حدی باشد که نیاز به جراحی احساس نشود، روش هایی برای درمان این بیماری بوجود آمده است.

یکی از روش های درمان تصلب و انسداد رگ، آنژیوگرافی است. در این روش یک لوله منعطف بلند از رگ خونی دست یا پا وارد می شود که کمک می نماید رگ مسدود شده به وسیله بادکنک یا بالن باز شود.

استنت گذاری

استنت کرونری لوله ای کوچک، مشبک و از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده به به باز نگه داشتن عروق کمک می نماید. این استنت در زمان آنژیوگرفی استفاده می گردد. پس از تعبیه کردن استنت، داروی ضد پلاکتی به نام کلوپیدوگرل یا پلاویکس به مدت یک ماه تجویز می شود تا خون لخته نشود.

درمان گرفتگی عروق با دارو

درمان گرفتگی عروق قلب با  دارو زمانی موثر است که سبک زندگی نیز تغییر نماید. اگر سیگار می کشید، آن را به سرعت ترک نمایید. نسبت به مصرف غذاهای کم نمک و کم چرب عادت نمایید و ورزش را در برنامه خود قرار دهید.

با رعایت کردن این موارد بدون شک از این بیماری جان سالم به در خواهید برد و بر آن پیروز می شوید.