دکتر امید شافع

علائم سکته قلبی خفیف در زنان چیست؟

علائم سکته قلبی خفیف در زنان چیست؟

علائم سکته قلبی خفیف در زنان چیست؟
ثبت امتیاز post

همه ما وقتی به سکته قلبی فکر می‌کنیم، مردی را تصور می‌کنیم که از درد، قفسه سینه خود را محکم فشار می‌دهد. با این حال باید بدانید که علائم سکته قلبی در هر فردی و به خصوص در زنان می‌تواند بسیار متفاوت باشد و حتی با درد قفسه سینه هم همراهی نداشته باشد.

علائم سکته قلبی در زنان تا حدی با مردان متفاوت است. برای مثال، علائم اغلب خفیف‌تر هستند و شیوع علائمی مانند تهوع و استفراغ هم به دنبال سکته قلبی در زنان بیشتر است.

خیلی از ما این عقیده را داریم، که شیوع سکته قلبی در زنان کمتر از مردان است. اما این تصور درست نیست. در زنان هم همانند مردان، بیشترین علت مرگ و میر، ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. همانطور هم که گفتیم، علائم سکته قلبی در زنان کمی خفیف‌تر و تا حدودی متفاوت از مردان است و ممکن است بیمار علائم سکته قلبی را به بیماری‌ها و مشکلات دیگری ربط دهد.

سکته قلبی می‌تواند باعث ایست قلبی و مرگ ناگهانی شود. تشخیص و درمان زودهنگام، می‌تواند در نجات جان بیماران و پیشگیری از عوارض ناشی از سکته قلبی موثر باشد. از همین رو لازم است که همه افراد با علائم هشداردهنده سکته قلبی آشنا باشند.

در این مقاله از وبسایت دکتر امید شافع، شما را با علائم سکته قلبی خفیف در زنان بیشتر آشنا می‌کنیم.

تصویر علائم سکته قلبی - دکتر امید شافع

سکته قلبی چیست؟

وظیفه قلب، پمپاژ خون به سرتاسر بدن است. در سکته قلبی (آنفارکتوس میوکارد)، خون کافی به قلب نرسیده و در نتیجه سلول‌های عضله قلب آسیب می‌بینند.

حمله قلبی اغلب به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد، اما در واقع نتیجه یک بیماری زمینه‌ای قلبی است، که از مدت‌ها پیش وجود داشته است. در اغلب موارد، علت آن انسداد عروق تغذیه کننده قلب، به دنبال ایجاد پلاک‌های آترواسکلروزی است.

هر فردی، با هر جنسیتی و در هر سنی ممکن است دچار حمله قلبی شود. موارد زیر، خطر بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهند:

  • سن بالا
  • سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی در اعضای درجه یک خانواده، مانند پدر، مادر و برادر و خواهر
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • چاقی و اضافه وزن
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مصرف بیش از حد الکل به طور منظم و در طولانی مدت ( بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و بیش از دو نوشیدنی در روز برای مردان)
  • فشار و استرس روانی
  • عدم تحرک و فعالیت بدنی

حمله قلبی یک اورژانس پزشکی است. اگر فکر می‌کنید که شما یا یکی از عزیزانتان به آن دچار شده‌اید، وقت را تلف نکنید و با اورژانس تماس بگیرید.

علائم سکته قلبی در زنان و مردان

علائم سکته قلبی در زنان، ممکن است به حدی خفیف باشد که بیمار آن‌ها را نادیده بگیرد. در حالی که در مردان اغلب علائم شدیدتر و پرسروصداتر هستند.

هم در مردان و هم در زنان، شایع‌ترین علامت سکته قلبی، درد قفسه سینه است. بعضی از زنان به دنبال سکته قلبی، ممکن است تنها احساس سفتی، فشار یا ناراحتی خفیف در قفسه سینه خود داشته باشند.

علائم زیر هم در مردان و هم در زنان به طور شایعی دیده می‌شود:

  • درد قفسه سینه. توجه داشته باشید، با این که این علامت شایع‌ترین نشانه سکته قلبی است، اما می‌تواند به دنبال سکته قلبی در زنان دیده نشود.
  • تنگی نفس
  • درد بازو، پشت و فک
  • احساس ناراحتی در قفسه سینه
بیشتر بخوانید ...  میگزوم قلبی چیست؟

علائم زیر در زنان شیوع بیشتری دارد:

  • احساس خستگی شدید
  • علائم سوء‌هاضمه
  • غش کردن
  • تهوع و استفراغ
  • احساس درد و فشار در قسمت فوقانی شکم

تصویر علائم سکته قلبی - دکتر امید شافع

علائم سکته قلبی خفیف در زنان

در این قسمت، علائم سکته قلبی خفیف در زنان را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهیم:

احساس درد و سفتی در قفسه سینه

یک علامت شایع در سکته قلبی، احساس سفتی، فشار یا ناراحتی در قفسه سینه است. احساس ناراحتی در قفسه سینه به دلیل انسداد شریان‌های اصلی تغذیه کننده قلب ایجاد می‌شود. در زنان ممکن است سکته قلبی خفیف، ناشی از انسداد شریان‌های کوچکتر تغذیه کننده قلب باشد. به انسداد این شریان‌ها، بیماری عروق کرونر میکروواسکولار می‌گویند. در این نوع از سکته‌های قلبی، ممکن است احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه، بدترین یا قابل‌ توجه‌ترین علامت نباشد.

بیشتر بخوانید: آناتومی قلب انسان | بررسی گردش خون و ضربان قلب

تنگی نفس

تنگی نفس هم علامت بسیار شایعی است. تنگی نفس به دنبال سکته قلبی، اغلب به شکل ناتوانی در نفس کشیدن یا پر کردن ریه‌ها توصیف می‌شود. در بعضی از زنان، این علامت از چند هفته قبل از سکته قلبی بروز پیدا می‌کند.

علائم گوارشی

علائم گوارشی مانند: تهوع، استفراغ و احساس سوء‌هاضمه، در زنان شایع‌تر از مردان است. ممکن است سکته قلبی باعث ایجاد درد و احساس فشار در قسمت بالایی شکم شود. این علامت ممکن است با درد ناشی از مشکلات و بیماری‌های معده، اشتباه گرفته شود.

تعریق زیاد

علت سکته قلبی، تنگی عروق قلب است. در حمله قلبی، وقتی این عروق مسدود می‌شوند، بدن سعی می‌کند تا با فشار و زور بیشتری خون را از آن‌ها عبور دهد. این اتفاق باعث بالا رفتن دمای بدن می‌شود. به همین دلیل است که یکی از علائم حمله قلبی، عرق کردن است، زیرا بدن سعی می‌کند تا با تولید عرق، دمای خود را پایین بیاورد.

بیشتر بخوانید ...  قرص نیتروگلیسیرین آهسته رهش چه نوع دارویی است؟

احساس سبکی سر و سرگیجه

سبکی سر و سرگیجه می‌تواند از علائم حمله قلبی باشد. این دو علامت بیشتر در زنان دیده می‌شود. این علامت در زنان به شکل احساس از حال رفتن هنگام ایستادن یا انجام فعالیت توصیف می‌شود. تجربه این علامت به هیچ وجه عادی نیست و اگر دچار آن شدید باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

درد در سایر قسمت‌های بدن

احساس فشار و درد در فک، گردن، بازو، پایین یا بالای کمر، شکم یا بالاتنه، از دیگر علائم شایع حمله قلبی است.

تصویر علائم سکته قلبی - دکتر امید شافع

بیشتر بخوانید: عملکرد قلب + تست‌ها و آزمایش‌های ارزیابی عملکرد قلب و عروق

احساس خستگی

احساس خستگی ناگهانی و بسیار شدید، یکی دیگر از علائم سکته قلبی خفیف در زنان است. طبق گفته انجمن قلب آمریکا، بعضی از زنان، این علامت را به بیماری‌های دیگری مانند آنفولانزا ربط می‌دهند، بی آنکه بداند دچار سکته قلبی شده‌اند.

دلیل احساس خستگی، فشار شدیدی است که به قلب برای پمپاژ خون از عروق مسدود شده وارد می‌شود.

این علامت ممکن است مدتها قبل از وقوع حمله قلبی ظاهر شود، به همین دلیل اگر به طور غیرطبیعی، دائما احساس خستگی و فرسودگی شدید می‌کنید، باید حتما به یک دکتر قلب مراجعه کنید.