دکتر امید شافع

علائم سلامت قلب چیست؟ چگونه از سالم بودن قلبمان مطمئن شویم؟

علائم سلامت قلب چیست؟ چگونه از سالم بودن قلبمان مطمئن شویم؟

علائم سلامت قلب چیست؟ چگونه از سالم بودن قلبمان مطمئن شویم؟
3.7/5 - (3 امتیاز)

آیا با علائم سلامت قلب آشنا هستید؟ قلب باارزش‌ترین عضو بدن ما است. در هفته‌های اول پس از لقاح شروع به تپیدن می‌کند و تا پایان عمر از تپش باز نمی‌ماند. برای عملکرد خوب، به شریان‌های خوب نیاز دارد. حفظ سلامت قلب بسیار مهم است، همان‌طور که نظارت دقیق بر آن، به‌خصوص با افزایش سن بسیار مهم است.

اگر قصد دارید از یک زندگی طولانی و فعال لذت ببرید، باید قلب خود را در وضعیت خوبی نگه دارید. به گفته انجمن متخصصان، هر کاری که انجام دهید که شامل حرکت فیزیکی و سوزاندن انرژی باشد، از راه‌رفتن تا دوچرخه‌سواری تا محل کار، برای قلب شما مفید است. به دنبال نشانه‌های مطمئن زیر باشید که نشان می‌دهد قلب شما سالم است و به درست خوردن و ورزش‌کردن ادامه دهید تا قلبتان برای مدت طولانی‌تری قوی‌تر بماند.

علائم سلامت قلب

در ادامه به بررسی نشانه‌ها و علائم سلامت قلب خواهیم پرداخت:

۱. ضربان قلب

ضربان قلب شما به طور معمول باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه باشد، اگرچه بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند بیمارانشان در محدوده ۵۰ تا ۷۰ ضربان باشند. اگر به طور منظم تمرین می‌کنید، ضربان قلب شما در دقیقه ممکن است به ۴۰ برسد که به طور معمول نشان‌دهنده وضعیت بدنی عالی است.

۲. فشارخون

فشارخون زیر ۱۲۰/۸۰ در محدوده سالم است. عدد اول، ۱۲۰، فشار شریانی شما را اندازه‌گیری می‌کند، درحالی‌که عدد دوم، ۸۰، فشار عضله قلب آرام را اندازه‌گیری می‌کند. ضریب بالای ۱۳۰/۸۰ نشان می‌دهد که فشارخون شما بسیار بالاست که می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

۳. سطح انرژی

هنگامی که قلب شما کار خود را به طور مؤثر انجام می‌دهد، بدن شما اکسیژن و مواد مغذی موردنیاز خود را از طریق خون دریافت می‌کند و انرژی کافی برای حفظ سبک زندگی فعال شما را تأمین می‌کند. خستگی مزمن می‌تواند علامت هشداردهنده مشکلات قلبی باشد.

بیشتر بخوانید ...  درمان زخم پای دیابتی

۴. کلسترول و سلامت قلب

سطوح سالم کلسترول در خون شما برای عملکرد‌های مهمی مانند تولید سلول حیاتی است. کلسترول LDL بیش از حد در جریان خون شما می‌تواند انسداد‌هایی را ایجاد کند که جریان خون را مختل می‌کند و خطر سکته و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

تصویر سلامت قلب - دکتر امید شافع

۵. نرخ بازیابی سریع

توانایی بازگشت سریع به ضربان قلب طبیعی خود پس از ورزش شدید، نشانه دیگری است که نشان می‌دهد قلب سالمی دارید. می‌توانید خود را با اندازه‌گیری ضربان قلب بلافاصله پس از ورزش و دوباره پس از یک دقیقه استراحت آزمایش کنید. در حالت ایده‌آل، ضربان شما باید ۲۰ ضربه یا بیشتر کاهش‌یافته باشد.

۶. سلامت دهان و دندان خوب

بیماری پریودنتال از یک عفونت باکتریایی ناشی می‌شود، لثه زخم و خونریزی نیز می‌تواند هشدار اولیه برای بیماری قلبی باشد. باکتری‌های دهان می‌توانند وارد جریان خون شوند و باعث التهاب شریانی و تجمع پلاک شوند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را دوبرابر کنند.

۷. تنفس سالم

توانایی شما برای تنفس طبیعی زمانی که برای پیاده‌روی بیرون هستید و نفس کشیدن بعد از شناکردن، نشانه مثبتی از سلامت قلب است. این بدان معناست که سیستم قلبی عروقی شما به طور طبیعی کار می‌کند و اکسیژن موردنیاز سیستم شما را تأمین می‌کند.

پنج شاخصه دیگر سلامت قلب

پنج راه دیگر برای سنجش سلامت قلب شما وجود دارد، اگرچه آن‌ها اندازه‌گیری‌های مشخصی مانند موارد ذکر شده در بالا ندارند. انا توجه به آن ها برای سلامت قلب ضروری است.

خواب و سلامت قلب

میزان خوابی که هر شب باید داشته باشید به عوامل زیادی بستگی دارد، اما اکثر افراد برای سلامتی مطلوب بین ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند. برنامه‌ای برای زندگی روزمره خود ایجاد کنید که به شما این امکان را می‌دهد خواب کافی داشته باشید تا بدن شما هر روز زمان زیادی برای ریکاوری داشته باشد. خواب کافی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید ...  بررسی ارتباط تیروئید با عارضه‌های قلبی

اگر شرایطی دارید که مانع از خواب کافی شما می‌شود، در مورد نگرانی‌های خود با پزشک خود صحبت کنید. آپنه خواب یک بیماری شایع است که می‌تواند باعث توقف تنفس شما در شب و اختلال در الگوهای خواب شما شود.

بیشتر بخوانید: تست ورزش یا استرس چیست و چه کاربردی دارد؟

رژیم غذایی سالم را حفظ کنید

اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید، به‌احتمال زیاد قلب سالمی خواهید داشت. شما باید غذا‌های سالم را در اولویت قرار دهید:

  • غلات کامل
  • میوه‌ها و سبزی‌ها تازه
  • گوشت بدون چربی
  • چربی‌های سالم
  • لبنیات کم‌چرب

شما باید از غذا‌هایی که در زیر آمده‌اند اجتناب کنید:

  • سدیم بالایی دارد
  • فراوری شده اند
  • سرخ شده یا چرب
  • پر از شکر تصفیه شده
تصویر سلامت قلب - دکتر امید شافع

سیگار کشیدن

اگر هرگز سیگار نکشیده‌اید، احتمالاً قلب شما سالم‌تر از زمانی است که سیگار می‌کشیدید. سیگار شما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی قرار می‌دهد، اما برای ترک آن هرگز دیر نیست. هنگامی که سیگار را ترک می‌کنید، به‌سرعت خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی را کاهش می‌دهید و سلامت قلب خود را بهبود می‌بخشید.

داروها

اگر پزشک شما برای هر بیماری دارویی تجویز می‌کند، حتما باید آن‌ها را طبق دستور مصرف کنید. بسیاری از شرایط سلامتی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند. با مصرف داروهای خود و کاهش تأثیر آن بر سلامتی، خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز کاهش می‌دهید. هرگز بدون مشورت با پزشک خود مصرف دارو را قطع نکنید.

استرس

احساس استرس در موقعیت‌های خاص معمول است، اما اگر استرس مزمن را تجربه کنید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی باشید. می‌توانید با ورزش‌کردن، تغذیه سالم و یافتن راه‌هایی برای کنترل استرس خود، استرس را مدیریت کنید. می‌توانید با مدیتیشن و تمرین تنفس به موسیقی گوش دهید تا آرام شوید. استرس مدیریت نشده می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • فشارخون بالاتر
  • خوردن بیش از حد
  • نوشیدن الکل یا سیگارکشیدن

بیماری‌ها و سلامت قلب

وقتی سلامت کلی شما خوب است، سلامت قلب شما نیز احتمالاً خوب خواهد بود. باورهای غلطی که درباره سلامت قلب ممکن است بشنوید نادیده بگیرید و در عوض در مورد هرگونه نگرانی خاص با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند آزمایشاتی را تجویز کنند که سلامت قلب شما را اندازه‌گیری کند. در مورد اعضای خانواده که از بیماری قلبی رنج می‌برند به پزشک بگویید. این به پزشک کمک می‌کند تا خطر کلی شما برای حمله قلبی یا سکته را بهتر پیش‌بینی کند.

بیشتر بخوانید ...  درمان سوفل قلبی یا صدای اضافه قلب چیست؟

سلامت قلبت را تست کن

کسانی که از سلامت خوبی برخوردارند می‌توانند ۶۰ پله را در ۴۰ تا ۴۵ ثانیه بالا بروند. افرادی که بیش از ۱. ۵ دقیقه و ۳۰ دقیقه مصرف کردند، خطر مرگ‌ومیر ناشی از اختلالات قلبی عروقی بیشتر است. اگر برای بالارفتن از چهار پله بیش از یک دقیقه و نیم وقت بگذارید، سلامتی شما در حد مطلوب نیست و بهتر است به پزشک مراجعه کنید. البدهداین تست همیشه صحیح نیست. ممکن است فردی به دلیل درد پا نتواند با سرعت از پله ها بالا رود.

تصویر سلامت قلب - دکتر امید شافع

بیشتر بخوانید: درمان سوفل قلبی یا صدای اضافه قلب چیست؟

نحوه بررسی ضربان قلب

می‌توانید ضربان قلب خود را در داخل مچ دست، داخل آرنج، کنار گردن یا بالای پای خود بررسی کنید. با قراردادن دو انگشت اول در قسمت داخلی مچ دست، داخل آرنج، کنار گردن یا بالای پای خود می‌توانید ضربان قلب خود را احساس کنید. وقتی آن را پیدا کردید، بشمارید که در ۱۵ ثانیه چند ضربه احساس می‌کنید و آن عدد را در ۴ ضرب کنید.

در چه زمانی باید در مورد ضربان قلب به پزشک مراجعه کنید؟

غش، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا نبض پایین، همه دلایلی هستند که باید با پزشک خود در مورد ضربان قلب خود صحبت کنید.

اگر دارویی مصرف می‌کنید که باعث غش یا سرگیجه می‌شود، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر متوجه شدید که اغلب ضربان قلب تند یا نبض کم دارید، تماس بگیرید. بسته به اینکه چه اتفاقی برای شما می‌افتد، پزشک ممکن است داروهای شما را تغییر دهد، یک ضربان‌ساز را توصیه کند تا ضربان قلب شما در ریتم مناسب باشد، یا موارد دیگری را برای پیشگیری یا مدیریت بیماری پیشنهاد کند.