دکتر امید شافع

کرونا و سکته قلبی: چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر قلب

کرونا و سکته قلبی: چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر قلب

کرونا و سکته قلبی: چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر قلب
ثبت امتیاز post

کرونا و سکته قلبی: چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر قلب

 به گفته‌ی متخصصین قلب، ویروس کرونا یا همان کوید 19 می‌تواند بر قلب تأثیر بگذارد و باعث سکته در افراد زیر 50 سال شود. اما چگونه این اتفاق می‌افتد یک سوال است؟ با استفاده از COVID-19، ویروس می‌تواند به سیستم تنفسی آسیب برساند و قلب را مجبور به کار سریعتر و سخت‌تر برای تأمین خون غنی از اکسیژن به اندام‌های اصلی کند. ویروس کرونا همچنین می‌تواند باعث لخته شدن خون در رگ‌های قلب شما شود. همچنین می‌تواند به عضله قلب حمله کرده و ضعیف شود.

به غیر از COVID-19 به دلایل دیگری ممکن است افراد دچار سکته‌های قلبی شوند اما برخی از افراد به دلیل ترس از ویروس به بیمارستان نمی‌روند تا تحت درمان قرار بگیرند. اگر علائم حمله قلبی یا سکته قلبی دارید حتما به بیمارستان و یا متخصص قلب مراجعه کنید. خطر ابتلا به COVID-19 و ایجاد علائم شدید بسیار کمتر از خطر عوارض ناشی از حمله یا سکته قلبی است.

جهت دریافت مشاوره درباره‌­ی سکته قلبی در بیمار مبتلا به کرونا و یا رزرو نوبت در مطب دکتر امید شافع با شماره تلفن­‌های ۰۲۱۲۲۳۹۸۲۷۸ – ۰۲۱۲۲۳۹۸۲۷۸ تماس حاصل فرمایید.

ویروس کرونا، لخته شدن خون و افزایش خطر سکته 


علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی شدید، شواهد زیادی وجود دارد که کوید 19 باعث ناهنجاری در لخته شدن خون می‌شود. به نظر می رسد بیماران مبتلا به عفونت شدید ویروس کرونا، بیشتر در معرض خطر ایجاد لخته خون در رگ‌ها و عروق هستند.

لخته‌های خون می‌توانند در اعماق رگهای پا (ترومبوز ورید عمقی) ایجاد شده و به ریه‌ها منتقل شوند و باعث آمبولی ریوی شوند که جریان خون و اکسیژن را محدود می‌کند و کشنده است. لخته شدن خون در رگ‌ها هنگامی که مانع از خون رسانی به قلب می‌شوند، می توانند نیز باعث حمله قلبی شوند، یا هنگامی که مانع اکسیژن رسانی به مغز می‌شوند منجر به سکته شوند.

بیشتر بخوانید ...  چگونگی پیشگیری از رگ های عنکبوتی (واریس عنکبوتی) در زنان و مردان

در بدن افراد مبتلا به ویروس کرونا چه می‌گذرد؟ و پزشکان برای درمان یا پیشگیری از این عارضه چه می‌کنند؟

علائم سکته قلبی 


علائم سکته در یک بیمار کرونا در نزدیکی شما:

  • ضعف صورت – آیا آنها می‌توانند لبخند بزنند؟ آیا دهان یا چشم آنها افتاده است؟
  • ضعف بازو – آیا آنها می‌توانند هر دو بازو را بالا ببرند؟
  • مشکلات گفتاری – آیا آنها می‌توانند واضح صحبت کنند و آیا می‌توانند حرف شما را بفهمند؟

چه چیزی احتمال سکته را افزایش می‌دهد؟


عوامل متعددی، خطر احتمال ابتلا به یک بیماری را افزایش می‌دهد. عوامل خطر سکته قلبی در بیماران کرونایی شامل فاکتورهایی مانند بیماری‌های قلبی مانند آنژین یا حملات قلبی است.

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش احتمال سکته انجام دهید:

  • غذای سالم بخورید
  • از نظر جسمی فعال باشید
  • وزن خود را حفظ کرده و در صورت لزوم وزن کم کنید
  • سیگار نکشید
  • فشار خون بالا را کنترل کنید
  • کلسترول بالا را کنترل کنید
  • سطح قند خون را کنترل کنید (اگر مبتلا به دیابت هستید).

اگر ریتم غیرطبیعی قلب به نام فیبریلاسیون دهلیزی دارید، خطر سکته افزایش می‌یابد. این به این دلیل است که فیبریلاسیون دهلیزی خطر تشکیل لخته خون را در قلب شما افزایش می‌دهد. اگر این اتفاق بیفتد، می تواند به مغز شما سفر کرده و جریان خون در مغز شما را مسدود کند.

عوارض کرونا در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است 


اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید، ممکن است قبلاً از پزشک خود سوال کرده باشید که COVID-19 چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد. اگر این کار را انجام نداده اید، ممکن است بخواهید این کار را به زودی انجام دهید و ببینید آیا لازم است اقدامات احتیاطی اضافی انجام دهید.

بیشتر بخوانید ...  حرکات یوگا برای درمان واریس: تاثیر ورزش یوگا بر واریس

ویروس کرونا ویروس نوعی بیماری تنفسی است که در درجه اول ریه ها را درگیر می‌کند. اما همچنین می‌تواند از راه های شدید بر قلب و سایر اندام‌های اصلی تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به بیماری قلبی به ویژه آنهایی که بیماری قلبی جدی دارند از جمله افرادی هستند که در صورت ابتلا بیشتر در معرض خطر عوارض هستند. بیماری قلبی به چندین نوع مختلف از بیماری‌های قلبی اشاره دارد. شایع ترین آن بیماری عروق کرونری است که بر جریان خون در قلب تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی جدی باید همه کارها را انجام دهند تا از قرار گرفتن در معرض COVID-19 جلوگیری کنند. آنها باید فاصله اجتماعی را تمرین کنند، از ازدحام جمعیت پرهیز کنند و در طول بیماری همه گیر بر سلامتی خود تمرکز کنند.

آیا من باید به داروهای قلب ادامه دهم؟

بیماران قلبی باید به مصرف داروهای تجویز شده خود ادامه دهند و بدون مراجعه به پزشک خود ابتدا تغییری ایجاد نکنند.

در صورت ابتلا به بیماری قلبی چه اقدامات احتیاطی را باید انجام دهم؟

افراد مبتلا به بیماری قلبی باید همان اقدامات احتیاطی را که برای عموم مردم در مورد COVID-19 اعمال می شود، و حتی شاید مراقبت‌های بیشتری را باید انجام دهند، از جمله:

  • اطمینان حاصل کنید که شما و عزیزانتان شماره تلفنی برای دسترسی به تیم پزشکی (یا پزشک مراقبت‌های اولیه، بیمارستان یا بخش بهداشت عمومی) دارید.
  • داروها را ذخیره کنید و تجهیزات پزشکی (دماسنج، دستگاه فشار خون و مقیاس وزن) داشته باشید.
  • علائم کرونا را کنترل کنید. تب بالا، دشواری در تنفس و سرفه.
  • علائم خطر را بدانید – تنگی نفس بدتر، درد قفسه سینه، گیجی یا خواب آلودگی و لب‌های مایل به آبی. در صورت بروز با 115 تماس بگیرید.
  • در مورد واکسیناسیون آنفلوانزا و ذات الریه به روز باشید.
  • از پزشک خود در مورد نظارت بیشتری که ممکن است برای بیماری قلبی شما نیاز داشته باشید، بپرسید.
  • اگر تحت توانبخشی قلب هستید، در مورد چگونگی ادامه کار با پزشک خود مشورت کنید. بازتوانی قلب مجازی ممکن است یک گزینه باشد.

از قلب خود محافظت کنید


اگر علائم حمله قلبی یا سکته مغزی را تجربه کردید، دریغ نکنید که به بیمارستان بروید یا با 115 تماس بگیرید. به دلیل ترس از ابتلا به COVID-19 از مراجعه به بیمارستان خودداری نکنید. بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا از اقدامات پیشگیری انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید ...  علل تشدید علائم واریس بر اثر استرس زیاد:درمانهای موثر واریس استرس

کرونا و سکته قلبی: چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر قلب