دکتر امید شافع

چگونه رگ واریسی زیر چشم را از بین ببریم؟ (درمان رگ زیر چشم)

چگونه رگ واریسی زیر چشم را از بین ببریم؟ (درمان رگ زیر چشم)

چگونه رگ واریسی زیر چشم را از بین ببریم؟ (درمان رگ زیر چشم)
ثبت امتیاز post

چگونه رگ واریسی زیر چشم را از بین ببریم؟ (درمان رگ زیر چشم)

واریس رگ‌های زیر چشم ممکن است باعث شوند شما پیر، خسته و نسبت به آنچه انجام می‌دهید بی‌علاقه به نظر برسید. این اتفاق معمولا برای کسانی که پوست روشنتری دارند می‌افتد. از آن‌جا که پوست اطراف چشم ، به طور طبیعی از پوست سایر قسمت‌های بدن نازک‌تر است، رگ‌ها زیر چشم برجسته‌تر به نظر می‌رسند. خوشبختانه، در حال حاضر درمان‌های جدید و غیر تهاجمی‌ای برای درمان رگ‌های واریسی زیر چشم وجود دارند. این درمان‌ها عبارتند از: لیزر درمانی و اسکلوتراپی، که بدون ایجاد هیچ بافت قابل مشاهده اسکاری باعث محو شدن رگ‌های قابل رویت اطراف چشم می‌شود. نتیجه نهایی کار، یک بیمار با اعتماد به نفس، خوشحال است که بدون این که تحت استرس و فشار جراحی قرار گرفته باشد احساس جوانی بیشتری دارد.

علت مشخص شدن رگ زیر چشم

 

از انجا که پوست زیر چشم بسیار نازک و ظریف است، اولین جایی است که در آن رگ‌های آبی، حلقه‌های تیره و کیسه‌های زیر چشم ایجاد می‌شوند. افرادی که پوست روشنتری دارند ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به رگه‌های عنکبوتی در عروق خونی بزرگ صورت خود هستند. عواملی چون ژنتیک، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض خورشید و بالا رفتن سن هم در این مساله نقش دارند. با گذشت زمان، پوست نازک‌تر شده و حالت کشسانی آن کمتر می‌شود و باعث می‌شود رگ‌ها برجسته‌تر شده و سخت‌تر درمان شوند.

درمان رگ‌های ورایسی زیر چشم

مطالب زیر به شما کمک خواهند کرد که بهترین روش درمانی را برای رفع رگ‌های زیر چشمتان با توجه به وضعیت منحصر به فرد خود انتخاب کنید.

درمان رگ‌های واریسی زیر چشم با لیزر یاگ

 

این نوع لیزر بر اساس اصل فتوترمولیز انتخابی عمل می‌کند که طبق آن پرتو لیزر بدون این که به پوست اسیب بزند از آن عبور می‌کند و به رگ‌ها می‌رسد. جذب انتخابی رگ‌های خونی، پرتو لیزر را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. گرما به دیواره رگ‌ها رسیده و باعث آسیب دیدن ‌آن‌ها می‌شود. همه این اتفاق‌ها به صورت کاملا انتخابی و بدون آسیب رساندن به پوست یا بافت اطراف آن انجام می‌شود. واکنش بیماران به درمان رگ‌های واریسی ممکن است متفاوت باشد. در عرض چند دقیقه پس از اتمام کار، ناحیه اطراف عروق تحت درمان قرمز و متورم می‌شود که معمولا ظاهری شبیه “جای چنگ گربه” دارد. بیمار احساسی شبیه به آفتاب سوختگی و دردی خفیفی در ناحیه تحت درمان دارد که مساله‌ای طبیعی و قابل پیش‌بینی است. این واکنش‌ها در عرض 24 تا 48 ساعت پس از درمان کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید ...  عوارض و خطرات بی توجهی به درمان واریس

درمان واریس زیر چشم با نور درمانی

این روش کاملا شبیه به لیزر درمانی است فقط به جای نور پهن باند از نور متمرکز استفاده می‌کند. پروتوکول درمان پوست/ عروق با لیزر غیر تخریبی برای درمان قرمزی، سوزش، آکنه رزاسه ، اسکارهای قرمز رنگ و پارگی مویرگ‌ها مؤثر است. برخلاف لیزر 1064، این نوع لیزر معمولا برای عروق ظریفتر قرمز رنگی که روی گونه و بینی ایجاد می‌شوند، موثرتر بوده و اثربخشی چندانی در درمان رگ‌های ابی رنگ و بزرگتر ندارد.

  باورهای غلط درباره واریس: 15 اشتباه درباره علت و درمان واریس

درمان رگ‌های واریسی زیر چشم با اسکلروتراپی

در بعضی از موارد، متخصصان برای رفع رگ‌های کم‌رنگ و نازک آبی زیر چشم روش فوم اسکلروتراپی ( اسکلروتراپی با کف) را پیشنهاد می‌کنند. در این روش که در مطب انجام می‌شود محلولی را (معمولا محلول سدیم سدیم تترادسیل سولفات (STD)) وارد رگ می‌کنند. پزشکان این محلول را با هوا ترکیب می‌کنند تا بافتی فوم مانند ( کفی) ایجاد شود. این کار نتایج بهتری نسبت به اسکلروتراپی سنتی دارد. سپس سوزن‌های کوچک حاوی فوم STD وارد رگ‌های قابل رویت شده و محلول نمکی‌ای که حاوی یک عامل تخریب رگ‌هاست را در رگ تخلیه می‌کنند.

این کار باعث می‌شود رگ‌ها تخریب شده و محو شوند. بسته به اندازه رگ‌هایی که قرار است حذف شوند، دو تا سه جلسه درمان لازم است. معمولا ، این روش تحت بیهوشی موضعی انجام شده و تقریبا نیازی به دوره استراحت ندارد. بعضی از بیماران احساس سوزشی خفیف – شبیه به واکسن زدن یا خون دادن – را گزارش داده‌اند اما معمولا دردی ندارند. یکی دیگر از مزایای استفاده از فوم اسکلروتراپی این است که اسکار بعد از آن بسیار جزئی است. فوم اسکلروتراپی برای بیمارانی که رگ‌هایی بزرگ و عمیق دارند محبوب‌ترین گزینه نیست، در این موارد بهترین گزینه‌ها جراحی و لیزر درمانی هستند.

درمان رگ‌های واریسی زیر چشم با پرکننده‌های پوستی

 

به نظر می رسد فیلرها یا پرکننده‌های پوستی معجزه ‌ای واقعی برای درمان پوست، رفع چین و چروک، خطوط ریز و حلقه‌های تیره اطراف چشم و حتی رگ‌های زیر چشم باشند. متخصصان اغلب توصیه می‌کنند از ژل‌های پرکننده‌ صورت رستیلن یا ژوویدرم برای تزریق استفاده شود که به طور موقت رگ‌های زیر چشم را می‌پوشانند. این راه حل که برای اضافه کردن حجم مناطق مختلف صورت طراحی شده ، به جای از بین بردن رگ‌ها، با حجیم کردن نواحی اطراف چشم به راحتی رگ‌ها را پوشش داده و باعث می‌شود کمتر به چشم بیایند. با این حال، برای حفظ اثر پرکننده‌ها نیاز به استفاده از مقدار زیادی از آن‌ها بوده ، و نتایج هر بار درمان با فیلر تنها حدود یک سال باقی می‌ماند.

بر خلاف سایر روش‌هایی که در این‌جا مطرح شد، این گزینه غیر تهاجمی برای اصلاح یا حذف رگ‌های بزرگ یا عمیق طراحی نشده است. بلکه انتخاب خوبی برای افرادی است که رگ‌هایی کوچک و سطحی در پوست پلک پایین خود دارند. با وجود آنچه که گفته شد، چندین مزیت عمده برای انتخاب پرکننده‌های صورت به عنوان درمان رگ‌های بزرگ زیر چشم وجود دارد. تزریق پرکننده‌ها نه تنها به پنهان کردن رگ‌های صورت کمک می‌کنند، بلکه لکه‌های تیره زیر چشم را نیز روشن‌تر کرده و گودی زیر چشم را هم پر می‌کنند.

درمان واریس زیر چشم با جراحی

برای حدف رگ‌های بزرگ و عمیق صورت می‌توان روش جراحی حذف رگ‌ها را به کار برد ، اگرچه استفاده از این روش برای صورت غیر معمول است. جراحان پلاستیک احتمالا جراحی درمان رگ‌های واریسی را برای درمان رگ‌های قابل مشاهده روی پاها و بدن توصیه می‌کنند. طی یک فرآیند که بیرون کشیدن رگ (vein stripping) نام دارد، پزشک رگ را به طور دائمی با بیرون کشیدن و قطع آن حذف می‌کند. حذف رگ با جراحی خطرات بالاتری نسبت به سایر گزینه‌های درمان داشته و به ندرت برای اطراف چشم توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید ...  چگونگی پیشگیری از رگ های عنکبوتی (واریس عنکبوتی) در زنان و مردان

جراحی رگ کم‌خطرتری به نام میکروفلبکتومی برای این کار روش مناسبتری است. طی این روش بسیار کم تهاجمی، جراح پلاستیک، رگ را با استفاده از یک نشانگر ردیابی کرده و لبه‌های آن را با بخیه ظریفی که از موی انسان باریک‌تر است، مسدود می‌کند. سپس به کمک یک سوزن بسیار ریز پوست را سوراخ کرده و رگ از طریق این سوراخ کوچک خارج می‌شود. برای دستیابی به بهترین نتایج، پزشکان اغلب جراحی را همراه با لیزر درمانی یا اسکلروتراپی انجام می‌دهند.

درمان واریس زیر چشم با وینگگ(VeinGoch)

روش وینگگ از فرایندی با عنوان سیستم تحلیل حرارت بدن اهمی (Ohmic Thermolysis) برای درمان انواع ضایعات عروقی، از جمله رگ‌های صورت استفاده می‌کند. یک مولد انرژی، جریان عمودی قدرتمندی (مایکروبرست/ microburst) از انرژی‌ای با فرکانس بالا را به نوک میله‌ای به نازکی مو منتقل می‌کند. این جریان انرژی چنان به سرعت از بین می‌رود که فقط حرارت تولید می‌کند. این حرارت باعث می‌شود که خون داخل رگ لخته شود. سپس رگ فرو ریخته و جذب بدن می‌شود. از آنجایی که سوزن گرما را مستقیما به سمت عروق هدایت می‌کند، روی لایه‌های بیرونی پوست تاثیری چندانی ایجاد نکرده و فقط باعث آسیب بسیار جزئی و قرمزی اندک قابل رویتی در بافت اطراف می‌شود. به طور کلی یک بار درمان وینگگ کافی است. با این حال، بسته به شرایط خاص بیمار ، ممکن است نیاز به تکرار درمان باشد.

درمان واریس زیر چشم با روش‌های خانگی

روش‌های جراحی برای درمان رگ‌های واریسی زیر چشم وجود دارد. با این حال هر روش درمانی با عوارض جانبی هر چند نادر همراه است. در صورتی که نگران عوارض جانبی درمان واریس با روش‌های ذکر شده در بالا هستید می‌توانید از راه‌های طبیعی زیر برای درمان رگ‌های واریسی زیر چشم خود بهره‌مند شوید.

رژیم غذایی

از غذاهای کامل (تصفیه نشده) و فرآوری نشده که شکر به آن‌ها افزوده نشده استفاده کنید. برای دریافت مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های مناسب و کافی که بدن شما به ان‌ها نیاز دارد غذاهایی مانند میوه ، سبزیجات، غلات کامل و گوشت لخم بدون چربی بخورید. این نوع تغذیه باعث می‌شود که پوست شما پرتر ، شادابتر و سالم‌تر به نظر رسیده و رگ‌های زیر چشم کمتر به چشم بیایند.

  اسکلروتراپی به کمک سونوگرافی: درمان انواع واریس با اسکلروتراپی

استفاده از کمپرس سرد

روزی دو مرتبه و هر بار برای حدود 5 دقیقه یک دستمال مرطوب سرد را روی چشم‌ خود قرار دهید. پارچه سرد به انقباض و تنگ شدن رگ‌های خونی کمک کرده و باعث می‌شود کمتر قابل مشاهده باشند، همچنین در کاهش تورم و پف چشم نیز موثر است.

بیشتر بخوانید ...  ویژگی های کفش مناسب واریس: کفش پاشنه بلند یا تخت؟

قرار دادن خیار یا سیب زمینی زیر چشم

 

خیار یا سیب زمینی را ورقه ورقه کرده و این برش‌ها را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی چشم‌های خود قرار دهید. پس از 15 تا 20 دقیقه، برش‌ها را از روی چشمانتان برداشته و از یک کرم مرطوب کننده روی پوست زیر چشم خود استفاده کنید. این کار کمک می‌کند که پوست شما سالم‌تر و روشن‌تر به نظر رسیده و رگ‌های زیر چشم کمتر به چشم بیایند.

روغن بادام

به مدت تقریبا دو هفته هر شب قبل از خواب پوست زیر چشم خود را با روغن بادام ماساژ دهید. روغن بادام به برطرف کردن نمای رگ‌های تیره زیر چشم کمک کرده و پوست شما را با مواد مغذی به خوبی تغذیه می‌کند.

سرکه سیب

یکی از بهترین داروها برای درمان رگ‌های واریسی سرکه سیب است. سرکه سیب احتمالا در درمان رگ‌های عنکبوتی نیز موثر است. استفاده از سرکه سیب کمک می‌کند تا رگها منقبض و کوچک شده و کمتر به چشم بیایند. برای این کار مقداری سرکه سیب را با همان مقدار آب مخلوط کرده و محلول را روی ناحیه آسیب دیده استعمال کنید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه باقی بماند ، سپس محل را با آب سرد شستشو دهید.

کرم ضد آفتاب

 

هر روز قبل از بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم‌های ضد آفتاب مخصوص روی پوست خود استفاده کنید. اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند سبب کاهش حالت کشسانی پوست شود که موجب می‌شود رگ‌های روی پوست بیشتر شوند. کرم ضد آفتاب پوست شما را در برابر اشعه UV ( ماورا بنفش ) خورشید محافظت کرده و باعث می‌شود رگ‌ها کمتر قابل مشاهده باشند.

ترکیب آب هویج و آب اسفناج

هویج حاوی ویتامین A است. این ویتامین به ترمیم بافت‌های اسیب‌دیده پوست کمک می‌کند. همچنین به بهبود ضخامت لایه درم پوست کمک کرده و باعث می‌شود تا پوشانندگی پوست بیشتر شود. این ترکیب همچنین کیفیت مویرگ‌ها را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر، اسفناج سرشار از ویتامین K است. این ماده مغذی برای بهبود سلامت بافت‌های پوست ضروری بوده و از تورم بافت جلوگیری می‌کند. این ترکیب غذایی به پنهان کردن رگ‌ها کمک می‌کند.

چگونه رگ واریسی زیر چشم را از بین ببریم؟ (درمان رگ زیر چشم)