دکتر امید شافع

واریس و آمبولی ریه : افزایش خطر لخته شدن خون در بیمار واریسی

واریس و آمبولی ریه : افزایش خطر لخته شدن خون در بیمار واریسی

واریس و آمبولی ریه : افزایش خطر لخته شدن خون در بیمار واریسی
ثبت امتیاز post

واریس و آمبولی ریه : افزایش خطر لخته شدن خون در بیمار واریسی

ارتباط واریس و آمبولی ریه چیست؟ منظور از واریس همان رگ‌های متورم و پیچ خورده ای است که دقیقاً در زیر سطح پوست دیده می‌شود. دریچه‌ها و رگ‌های ضعیف می‌توانند فشار خون را در پاهای فرد افزایش‌دهند، که باعث رگ‌های واریسی می‌شود. وقتی رگ‌ها برآمده یا پیچ خورده می‌شوند، جریان خون در آنها می‌تواند کند شود. این امر نیز به نوبه‌ی خود باعث باعث لخته شدن سطحی خون و یا ترومبوز ورید عمقی (DVT) می‌شود. لخته شدن خون نیز باعث تورم و درد در پا می‌شود، اما اغلب بدون داشتن علائم هم بروز می‌کند. اگر ترومبوز ورید عمقی گسترش یابد و درهمان مراحل اولیه درمان نشود می تواند از رگ‌های وریدی جدا شده و از طریق رگهای اصلی و قلب منتقل شود تا در ریه ها مستقر شود. این آمبولی ریوی نامیده می‌شود. آمبولی ریه کوچک ممکن است باعث درد قفسه سینه، و گاهی سرفه همراه با خون شود. آمبولی بزرگ ریوی که رگهای اصلی خونی ریه‌ها را مسدود می کند، می تواند کشنده باشد. درمان واریس می‌تواند از تمامی این عوارض جلوگیری کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­‌ی واریس و آمبولی ریه و یا رزرو نوبت در مطب دکتر امید شافع با شماره تلفن­‌های ۰۲۱۲۲۳۹۸۲۷۸ – ۰۲۱۲۲۳۹۸۲۷۸ تماس حاصل فرمایید.

دسترسی سریع مطلب
  1. چرا ترومبوز ورید عمقی رخ می‌دهد؟ 
  2. برای جلوگیری از آمبولی ریه علائم واریس و ترومبوز ورید عمقی را بشناسید 
  3. گزینه‌های درمان واریس 
  4. واریس و آمبولی ریه : افزایش خطر لخته شدن خون در بیمار واریسی
بیشتر بخوانید ...  کاربرد انواع آمپول جهت انجام اسکلروتراپی مانند پلی دوکانل

چرا ترومبوز ورید عمقی رخ می‌دهد؟ 


همه رگ‌های پا دریچه‌هایی دارند که باید جریان خون را به سمت بالا و سپس قلب هدایت کنند. رگ‌های عمیق بین ماهیچه‌ها قرار دارند. فعالیت عضلانی (حرکت دادن پاها، راه رفتن یا هرگونه تمرین پا) به پمپاژ خون به سمت بالا در این رگ‌ها کمک می‌کند. هنگامی که پاها غیرفعال هستند، و به ویژه هنگام نشستن یا ایستادن، خون در رگ‌های عمیق متوقف می‌شود. این اختلال در نهایت می‌تواند منجر به ترومبوز یا لختگی خون شود. نشستن با پاهای خمیده (مانند نشستن در صندلی هواپیما) ممکن است جریان خون را از طریق وریدها محدود کند و احتمال وجود ترومبوز را افزایش دهد. اگر خون به طور غیرمعمول “غلیظ” یا “چسبنده” باشد، خطر ترومبوز بیشتر است: این می‌تواند در اثر کم آبی و برخی از شرایط پزشکی ایجاد شود.

برای جلوگیری از آمبولی ریه علائم واریس و ترومبوز ورید عمقی را بشناسید 


در حالی که طیف گسترده ای از علائم وجود دارد، اما رایج ترین علائم عبارتند از:

  • درد در ران و یا پاها
  • سنگینی پا، درد یا خارش
  • تورم پا که در طول روز بیشتر می‌شود
  • خشکی پوست
  • تحریک یا گرفتگی عضلات

در شرایط شدیدتر، ممکن است رنگ پوست شما آبی، خاکستری یا تیره شود. در شدیدترین موارد، ممکن است زخم یا زخم‌هایی داشته باشید که به نظر نمی‌رسد به درمان‌های خانگی پاسخ دهند.

رگهای واریسی به طور کلی با آزمایش آلتراسوند سرپایی موسوم به یک مطالعه نارسایی وریدی شناسایی می‌شود که به طور کلی 60-90 دقیقه طول می‌کشد تا انجام شود.

گزینه‌های درمان واریس 


متخصصان عروقی برای بیماران مبتلا به واریس، رگ‌های عنکبوتی و نارسایی وریدی درمان تخصصی ارائه می‌دهند. متخصصان عروقی سالها تجربه در ارائه جدیدترین درمان‌ها را دارند.

بیشتر بخوانید ...  درمان ورم پا در سالمندان ناشی از مشکلات عروق، کبد و کلیه ها

درمان‌های غیر جراحی برای واریس

هدف اول این است که روش‌های غیر جراحی را برای تسکین علائم خود امتحان کنید.

بالا آوردن پا از سطح زمین و حرکت پا

اگر واریس خفیف تا متوسط دارید، بالا بردن پاها می‌تواند به کاهش تورم پا کمک کند و علائم دیگر را تسکین دهد. ممکن است به شما آموزش داده شود که هر روز سه یا چهار بار و هر بار حدود 15 دقیقه پای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.

در صورت نیاز به ایستادن به مدت طولانی، می توانید پاهای خود را گاه به گاه خم کنید تا پمپ وریدی باعث حرکت خون به سمت قلب شما شود.

جوراب‌های واریسی

برای واریس شدیدتر، ممکن است استفاده از جوراب‌های فشاری برای شما تجویز شود. جوراب‌های فشاری جوراب‌های کشسان بالایی هستند که رگ‌های شما را فشرده کرده و جریان خون اضافی را به سمت عقب متوقف می‌کنند. به این ترتیب جوراب فشاری نیز می‌توانند به بهبود زخم های پوستی کمک کرده و از بازگشت آنها جلوگیری کنند. برای بسیاری از بیماران، این جوراب‌ها واریسی به طور موثری رگ‌های واریسی را درمان می‌کنند و ممکن است تمام مواردی باشد که برای تسکین درد و تورم و جلوگیری از مشکلات آینده لازم است.

کاهش یا جلوگیری از رشد واریس

اقدامات کاهش سرعت یا جلوگیری از واریس بیشتر شامل حفظ وزن سالم، ورزش منظم و بالا بردن پا هنگام نشستن است. از لباس هایی که کمر، کشاله ران یا پاها را منقبض می‌کند خودداری کنید. کفش پاشنه بلند و نشستن روی پاها نیز توصیه نمی‌شود. اگرچه این اقدامات ممکن است به جلوگیری از واریس در برخی از افراد کمک کند، اما ممکن است شروع بیماری را در افرادی که مستعد هستند، کندتر کند.

بیشتر بخوانید ...  درمان واریس مچ پا، پاشنه و روی پا با روشهای خانگی و جراحی

درمان‌های جراحی و کم تهاجمی واریس

هنگامی که درمان‌های غیر جراحی به تنهایی رگ‌های واریسی شما را تسکین نمی‌دهد، بسته به میزان و شدت وضعیت شما ممکن است نیاز به یک درمان جراحی یا کم تهاجمی داشته باشید. این درمان‌ها شامل لیزردرون وریدی یا رادیو فرکانس RF است.

لیزر ابلیشن یا داخل وریدی

لیزر endovenous یک درمان کم تهاجمی در مطب است که تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. تحت هدایت سونوگرافی،

یک سوزن کوچک از طریق سوراخ کوچکی وارد ورید می‌شود. سپس یک فیبر لیزر کوچک به داخل رگ وارد شده و به قسمت بالای رگ هدایت می‌شود. سپس ورید با مایع فشرده می‌شود تا فیبر لیزر بتواند دیواره ورید را درگیر کند. سپس نور لیزر به طور مداوم ساطع می‌شود و باعث بسته شدن رگ می‌شود. بسیاری از بیماران با علائم درد کمی یا خفیف ، ظرف چند هفته پس از درمان ،تسکین می یابند.

رادیو فرکانسی FR

این روش درمانی یک روش سرپایی است که رگ‌های واریسی بزرگتر پا را با استفاده از گرما برای بسته شدن رگ‌ها درمان می کند. یک کاتتر نازک با بی حسی موضعی به داخل ورید وارد می‌شود. سپس، با استفاده از انرژی موج رادیویی (رادیو فرکانسی)، رگ گرم و یا داغ می‌شود تا بسته شود. این روش درمانی مشابه لیزر درمانی با ابلیشن است. بیماران معمولاً می‌توانند طی یک روز به فعالیت های عادی خود برگردند.

واریس و آمبولی ریه : افزایش خطر لخته شدن خون در بیمار واریسی