دکتر امید شافع

مواد غذایی و میوه ها برای درمان و پیشگیری از لخته شدن خون در پا

مواد غذایی و میوه ها برای درمان و پیشگیری از لخته شدن خون در پا

مواد غذایی و میوه ها برای درمان و پیشگیری از لخته شدن خون در پا
5/5 - (1 امتیاز)

مواد غذایی و میوه ها برای درمان و پیشگیری از لخته شدن خون در پا

[vc_single_image image=”2111″ img_size=”full” alignment=”center”]

ترومبوز وریدی عمقی نوعی لخته‌ی خون در وریدهای عمقی است. این بیماری سومین بیماری رایج قلبی عروقی و سومین علت رایج مرگ‌های قابل پیشگیری است. گیاهانی همچون سیر، چای سبز، زردچوبه و جینکوبیلوبا اگر همراه با رعایت توصیه‌های پزشک مصرف شوند، به پیشگیری از دی وی تی کمک می‌کند. از اینکه چه گیاهانی به جلوگیری از ابتلا به دی وی تی کمک می‌کند اطلاع یافته و با پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که مصرف این گیاهان برای بیماری شما مناسب است.

 

عوامل خطر دی وی تی

[vc_single_image image=”2102″ img_size=”full” alignment=”center”]

عوامل خطر دی وی تی بسیار زیاد هستند و اطلاع از آنها کمک می‌کند که اگر احتمال ابتلا به دی وی تی در شما بالا است، آگاه شده و دیگر اقدامات پیشگیری کننده را نیز انجام دهید. اکثر افراد در معرض ابتلا به دی وی تی قرار دارند اما احتمال ابتلا به این بیماری در برخی افراد به علت سبک زندگی و ابتلا به بیماری‌های مزمن بیشتر است. برخی از عوامل خطر دی وی تی عبارتند از:

  • بستری شدن در بیمارستان
  • عفونت
  • سرطان
  • سن بالای ۷۵ سال
  • اخیرا خوابیدن بیش از سه روز در بستر بیماری
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • بالا بودن سطح کلسترول خون
  • عوامل ژنتیکی، همچون اختلال در فاکتور لخته کننده‌ی خون
  • نشستن طولانی مدت، مثلا نشستن در هواپیما
  • چاقی
  • جراحی‌های اخیر
بیشتر بخوانید ...  اسکلروتراپی برای درمان عروق واریسی

 

علائم دی وی تی


[vc_single_image image=”2103″ img_size=”full” alignment=”center”]

  حرکات یوگا برای درمان واریس: تاثیر ورزش یوگا بر واریس

دی وی تی علائم قابل توجهی دارد که به تشخیص بیماری کمک می‌کنند. ممکن است دی وی تی روی دست‌ها و پاها اثر گذارد، اما احتمال اثرگذاری آن روی پاها بیشتر است. اگر یکی از پاها به دی وی تی مبتلا شود، متوجه تورم مچ پا خواهید شد. اگر دی وی تی در دست‌ها باشد، مچ دست و انگشتان متورم خواهند شد. علائم دی وی تی عبارتند از:

  • قرمزی
  • تورم
  • گرمی
  • حساسیت و تحریک پذیری
  • درد

درمان و پیشگیری از DVT با گیاهان و مواد غذایی


[vc_single_image image=”2104″ img_size=”full” alignment=”center”]

اطلاع‌ رسانی به پزشک در مورد مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر تصمیم دارید از مکمل‌های گیاهی استفاده کنید، همیشه طبق دستورالعمل تولید کننده و توصیه‌های پزشک عمل کنید. اکثر گیاهان زمانی که به عنوان غذا مصرف شوند، بی خطر هستند اما عاقلانه‌تر این است که پزشک را از مصرف آنها به عنوان دارو آگاه کنید.

سیر و پیاز بخورید

[vc_single_image image=”2105″ img_size=”full” alignment=”center”]

سیر و پیاز به طرق مختلف از ابتلا به دی وی تی پیشگیری می‌کنند که عبارتند از کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون و افزایش سطح گلوکز سالم خون. برای برخورداری از این موارد، به غذاهای خود پیاز یا سیر افزوده یا آنها را به صورت چاشنی مصرف کنید. مقدار کافی از سیر یا پیاز همان مقداری است که همیشه برا پخت غذا استفاده می‌کنید، بنابراین همان مقدار را همراه با یک یا دو وعده غذایی در طول روز مصرف کنید.

بیشتر بخوانید ...  ورزش های مناسب و نا مناسب برای واریس و رگ های عنکبوتی

کمی چای سبز را مزه مزه کنید

[vc_single_image image=”2106″ img_size=”full” alignment=”center”]

  متخصص قلب: تشخیص بیماری‌های قلبی دکتر قلب و عروق با تست ورزش و اکو

چای سبز غنی از آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد سرطانی دارد. ثابت شده است که چای سبز به جلوگیری از جهش‌های ژنتیکی و ایجاد تومور کمک می‌کند. همچنین چای سبز خاصیت ضد پلاکتی داشته و ایجاد لخته در خون را کاهش می‌دهد. مصرف چای سبز به مقداری که معمولا در غذاها استفاده می‌شود خطری ندارد، بنابراین در طول روز مقداری چای سبز بنوشید. توصیه‌ می‌شود در روز بین ۳ تا ۴ فنجان چای بنوشید. به خاطر داشته باشید که چای سبز دارای کافئین است. برای برخورداری از مزایای ذکر شده‌ی چای سبز می‌توانید چای سبز بدون کافئین بنوشید.

افزودن زنجبیل به غذا

[vc_single_image image=”2107″ img_size=”full” alignment=”center”]

زنجبیل باعث کاهش تجمع پلاکت شده و از ایجاد لخته خون جلوگیری می‌کند. می‌توانید به دستور غذایی خود زنجبیل اضافه کرده، آن را به شکل چای نوشیده یا اگر طعم آن را دوست ندارید، از مکمل‌های زنجبیل استفاده کنید. سعی کنید روزانه حدود دو تا چهار گرم (یک یا دو قاشق چایخوری) زنجبیل تازه بخورید. اگر داروهای رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنید، قبل از مصرف زنجبیل با پزشک مشورت کنید.

در غذا از زردچوبه استفاده کنید

[vc_single_image image=”2108″ img_size=”full” alignment=”center”]

جینکوبیلوبا مانع ایجاد لخته خون شده و سطح پروتئین دی دایمر، پروتئینی که به ایجاد لخته خون کمک می‌کند، را پائین می‌آورد. همچنین می‌توانید جینکوبیلوبا را به صورت چای بخورید. روزانه دو تا سه لیوان چای جینکوبیلوبا بنوشید. اگر از مکمل جینکوبیلوبا استفاده می‌کنید، تا شش سال، دو مرتبه در روز و هر مرتبه 120 میلی گرم جینکوبیلوبا مصرف کنید. اگر داروی رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنید، قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید.

  آیا درمان بیماری شریان محیطی (PAD) بدون جراحی ممکن است؟

گوتوکولا مصرف کنید

[vc_single_image image=”2109″ img_size=”full” alignment=”center”]

بیشتر بخوانید ...  درمان بیماری واریس پا ناشی از چاقی، بارداری و بالارفتن سن

گوتوکولا که به نام سنتلا آسیاتیکا نیز شناخته می‌شود، قرن‌ها در داروسازی چین باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که گوتوکولا در بهبود جریان خون نقش داشته و علائم نارسایی وریدی را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف گوتوکولا به پیشگیری از ایجاد دی وی تی در مسافرت‌های هواییِ بیش از سه ساعت کمک می‌کند. سعی کنید روزانه دو مرتبه و هر مرتبه 30 میلی گرم گوتوکولا مصرف کنید. اگر داروی دیگری مصرف می‌کنید، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

سعی کنید مکمل ناتوکیناز مصرف کنید

[vc_single_image image=”2110″ img_size=”full” alignment=”center”]

ناتوکیناز آنزیمی است که از سویای تخمیر شده به دست می‌آید. این آنزیم تاثیر مستقیم روی لخته‌ها داشته، آنها را تجزیه کرده و سطح دیگر مواد شیمیایی که بر ایجاد لخته تاثیر می‌گذارند را متعادل می‌سازد. تاکنون هیچ عارضه‌ی جانبی برای مکمل ناتوکیناز گزارش نشده اما بهتر است با پزشک در مورد مصرف آن مشورت کنید، مخصوصا اگر داروی دیگری نیز مصرف می‌کنید. می‌توانید این مکمل را طبق دستور العمل روی بسته مصرف کنید، اما مقدار معمول مصرف ناتوکیناز، سه مرتبه در روز و هر مرتبه حدود 100 میلی گرم می‌باشد.

مکمل‌های لومبروکیناز مصرف کنید

مواد غذایی و میوه ها برای درمان و پیشگیری از لخته شدن خون در پا