دکتر امید شافع

مراقبت های سکته مغزی

مراقبت های سکته مغزی

ثبت امتیاز post

مراقبت سکته مغزی : سکته مغزی در واقع یکی از مهمترین مشکلاتی است که برای بیماران در ناحیه عروقی و مغزی رخ می‎دهد. در این وضعیت به علت بروز مشکل در خون رسانی اعمال مربوط به سیستم عصبی مرکزی مغز به مشکل می‎خورد و یا به تعویق می‎افتد. سکته مغزی یک نوع آسیب دیدگی است که به بروز اختلال های مختلف و مهمی در توانایی افراد از جمله اختلالات حرکتی و کلامی  می‎شود.

به هر حال ممکن است بیمار هرگز نتواند این مهارتها را دوباره به دست بیاورد و یا مدت زولانی را صرف بهبود کند. برخی اقدامات کوچک در دوران بهبود می‎تواند منجر به تحریک مغز شود. در زمان بهبودی پس از سکته مغزی ممکن است بیماری به صورت خاموش رو به وخامت رود. بنابراین برنامه ریزی برای بهبودی در دوران نقاهت بعد از رد کردن سکته مغزی بسیار کار مهمی است که به اندازه درمان آن کاملا اهمیت دارد.

مراقبت از عوارض سکته مغزی

عوارض جانبی بعد از سکته جراحی می‎توانند بسیار ناچیز یا خفیف باشند به هر حا ممکن است بعد از مدتی متوجه چیزی شوید که زمان بسیار را از سکته مغزی گذرانده‎اید. اما باید به یاد داشته باشید که پس از سکته مغزی به طور مداوم علائم خود را با پزشک خود چک کنید.

این علائم میتوانند به شکل‎های زیر خود را نشان دهند.

  • بیمار دچار ضعف در یک سوی بدن خود خواهد شد.
  • ضعفی که در بیمار ظاهر خواهد شد می‎تواند سبب بروز مشکلاتی در حرکات و عملکرد عضلات شود و در نتیجه ممکن است راه رفتن را برای بیمار دشوار کند. حتی ممکن است بیمار توانایی خود را برای در دست گرفتن اشیاء از دست بدهد.
  • سفتی و درد مفاصل به طوری که راه رفتن را به اختلال بیندازد. یا به طور یک هویی انرژی فرد از دست برود و بعد از مدتی وباره بازگردد.
  • قفل شدن عضلات یا اسپاسم عضلانی که در صورت رخ دادن این مشکل نیاز است به سرعت به پزشک مراجعه شود.
  • سکته مغزی باعث می‌‎شود که حواس بیمار دچار اختلال شود. به این معنی که بیمار ممکن است حسی مانند سوزن سوزن شدن یا بیحسی و درد را در نقاطی از بدن خود احساس کند. این در صورتی است که بیمار دیگر قادر نیست لمس شدت و گرما و سرما را احساس کند. در این شرایط بیمار نباید مثلا به آشپزی بپردازد و با حمام کند زیرا احتمال سوختگی او بسیار شدید خواهد بود.
  • سکته مغزی می‎تواند باعث شود که بیمار در تشخیص و اندازه گیری مکان و موقعیت و اندازه خود یا سرعت حرکات دست و پا دچار مشکل شود.
  • رخ دادن اختلالات زبانی و کلامی از دیگر مهمترین مشکلاتی است که برای افراد رخ خواهد داد. در این شرایط بیمار دچار مشکلات و اختلالات درگیری با اعتماد به نفس خواهد شد.
بیشتر بخوانید ...  سکته مغزی (استروک) چیست؟ دانستنی‌های مفید

چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

بهبودی پس از رخ دادن سکته مغزی یک دوره نسبتا طولانی است که باید به رعایت آن پرداخت. این دوره ممکن است چندین ماه و چندین سال به طول بیانجامد. در واقع نمیتوان برای اعمالی که باید انجام داد چهارچوبی تعیین کرد و گفت که می‎توان در بازه زمانی خاصی به آن دست پیدا کرد. در این دورن که از نظر روحی نیز می‎تواند بسیار برای بیمار دشوار باشد نکاتی وجود دارد که می‎توان با رعایت آنها از بروز مشکلات بیشتر در زمان بعد از گذراندن سکته مغزی جلوگیری کرد. این نکات عبارتند از:

نکات مهم مراقبت سکته مغزی

  • همیشه به صورت اماده باش سوالات خود را از پزشک درمانگرتان بپرسید. از پزشک بپرسید که خدمات درمان را از چه جاهایی می‎توانید دریافت کنید. از او بخواهید به طور کامل شرح دهد که پس از انتقال بیمار به خانه دقیقا چه اقداماتی را می‎توان در قبال او انجام داد. داشتن یک برنامه مناسب و اطلاعات کافی به بیمار و خانواده وی کمک می‎کند تا تصور واضحی از برنامه درمانی بیمار داشته باید تا بتوانند به سلامتی آن را طی کنند.
  • به طور دقیق از برنامه درمانی خود پیروی کنید. برای داشتن یک گردش خون مناسب بیمار ممکن است نچار شود دوز خون تجویز شده را هر مدت زمان خاص تعیین شده‎ای دریافت کند. در این زمان لازم است فرد به این نکته دقت کند که تعویق در برنامه درمانی تعویق در به دست آوردن سلامتی است.
  • برنامه درمان را توسط در اختیار گرفتن پزشکان مناسب دنبال کنید. در حالی که برنامه درمان را در پیش گرفته‎اید از پزشک بیمار بپرسید که درمان و برنامه نقاهت بیمار و پس از درمان وی به چه اعمال و پزشکانی برای همراهی نیاز خواهد داشت. در نظر داشته باشید که پزشکان مناسبی را بای دنبل کردن برنامه‎های پس از درمان باید در اختیار بگیرید. این به این معنا است که در نظر بگیرید اصلا به یاری چه پزشکانی نیاز دارید. برای مثال معمولا بیماران در طول درمان به پزشکانی برای یاری در زمینه‎های زیر نیاز پیدا می‎کنند.
بیشتر بخوانید ...  سکته مغزی (استروک) چیست؟ دانستنی‌های مفید

گفتار درمان، کار درمان، فیزیوتراپ، مددکار اجتماعی، روانشناس، متخصص تغذیه، پرستار آموزش دیده

به یاد داشته باشید که داشتن یک رژیم تغذیه مناسب مهمترین و حیاتی ترین موضوع برای بیمار است. یک رژیم مناسب و یک لایف استایل خوب می‎تواند همه مشکلات را از شما دور کند.