دکتر امید شافع

لیزر واریس EVLA :نحوه، مراقبتهای قبل و بعد از لیزر درمانی واریس

لیزر واریس EVLA :نحوه، مراقبتهای قبل و بعد از لیزر درمانی واریس

لیزر واریس EVLA :نحوه، مراقبتهای قبل و بعد از لیزر درمانی واریس
ثبت امتیاز post

لیزر واریس EVLA :نحوه، مراقبتهای قبل و بعد از لیزر درمانی واریس

معمولاً واریس رگ‌ها به صورت توده‌های برجسته و بی رنگ که زیر سطح پوست قابل مشاهده است دیده می‌شود. این اختلال همیشه در پاها به وجود می‌‌آید و گاهی اوقات نیز عروق واریسی متورم که حالت پیچ خورده دارند در سطح پوست مشاهده می‌شوند که به آنها عروق عنکبوتی گفته می‌شود. اگرچه این رگ‌ها می‌توانند دردناک باشند و ظاهر نامناسبی را به وجود بیاورند معمولاً خطری ندارند. در صورتی که این رگ‌ها متورم شوند نسبت به لمس حساسیت بالایی خواهند داشت و باعث می‌‌شوند خون رسانی به آن نقاط متوقف شود و به این ترتیب پاها متورم می‌شوند، پوست آنها دچار خارش می‌شود و در هنگام لمس این نواحی درد حساس خواهد شد. علاوه بر آنکه این رگ‌ها روی سطح پوست به وجود می‌آیند گاهی اوقات یک شبکه عمیق را درون پا تشکیل می‌دهند. در برخی موارد نادر یکی از عروق داخلی پا دچار واریس می‌‌شود که معمولاً این عروق واریسی عمیق قابل مشاهده نیستند اما می‌توانند باعث بروز تورم یا خارش پا شوند و ممکن است در برخی نقاط لخته‌های خون تشکیل گردد. لیزر درمانی به عنوان بهترین روش برای درمان واریس شناخته می‌‌شود.

واریس رگ‌ها یک بیماری نسبتا شایع است و در تعداد زیادی از افراد این مشکل زمینه ارثی و خانوادگی دارد. زنان حداقل دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند. ما در کلینیک دکتر امید شافع به شما برای انتخاب بهترین روش به منظور درمان واریس رگ‌های پا کمک می‌کنیم. برخلاف آنچه که افراد تصور می‌‌کنند لیزر همیشه برای درمان رگ‌های واریسی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در کلینیک از یک مجموعه روش‌های درمانی از قبیل لیزر درمانی، اسکلروتراپی، اسکلروتراپی با فوم، فلبکتومی ‌و رادیوفرکانسی ابلیشن بر اساس شرایط شما استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت درمان رگ های واریسی در کلینیک دکتر امید شافع میتوانید با شماره تلفن های  09101165105   تماس حاصل فرمایید.

 علل واریسی شدن رگ‌ها چیست؟


 شریان‌های بدن برای آنکه بتوانند به ارسال خون غنی از اکسیژن از ریه به تمام بدن بپردازند دارای یک لایه ضخیم از عضله یا بافت ارتجاعی هستند. برای آنکه بتوان خون را به عقب برگرداند رگ‌های شما عمدتا بر عضلات اطراف یک شبکه از دریچه‌های یک طرفه تکیه دارند. با ورود جریان خون به درون رگ دریچه‌هایی که شبیه فنجان هستند به نوبت بسته می‌شوند تا خون بتواند از طریق آنها عبور کند سپس رگ جمع می‌‌شود و باعث می‌‌شود عضلات نتوانند خون را به عقب برگرداند. به جای آن که خون از یک دریچه به دریچه بعدی برود همچنان به جمع شدن درون رگ‌ها ادامه می‌دهد و این امر باعث افزایش احتمال مسدود شدن رگ خواهد شد و به این ترتیب رگ بسته شده و حالت پیچ خورده پیدا می‌‌کند. از آنجایی که رگ‌های سطحی در مقایسه با رگ‌های عمیق بدن کمتر از محافظت از عضلات بهره‌ مند هستند احتمال واریسی شدن آنها بیشتر است. هر شرایطی که باعث شود فشار زیادی به پا یا شکم وارد شود منجر به واریسی شدن رگ‌ها خواهد شد. شایع ترین علل واریسی شدن رگ، بارداری و چاقی یا ایستادن به مدت طولانی است. یبوست مزمن و در برخی موارد نادر تومور نیز می‌‌تواند باعث واریسی شدن رگ‌ها شود. نداشتن فعالیت جسمانی نیز در واریسی شدن رگ‌ها تاثیر دارد زیرا عضلات در شرایط مناسبی قرار ندارند تا از تجمع خون جلوگیری کنند و فرایند پمپاژ خون به طور صحیح انجام نمی‌‌شود. با بالا رفتن سن و ضعیف شدن رگ‌ها احتمال بروز واریس افزایش می‌یابد. آسیب دیدگی پا در گذشته نیز می‌تواند باعث آسیب دریچه رگ‌ها شود و آنها را واریسی کند. عوامل ژنتیکی را نیز نباید فراموش کرد به این ترتیب اگر در خانواده شما سابقه واریس وجود دارد احتمال آنکه شما نیز دچار واریس شوید مطرح خواهد شد. برخلاف باور عموم چهار زانو نشستن باعث واریسی شدن رگ‌ها نمی‌شود اما می‌تواند آن را تشدید کند.

 علائم و نشانه‌های واریس رگ‌ها چیست؟


 علائم و نشانه‌های واریسی شدن رگ‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  • تشکیل رگ‌های آبی یا بنفش که روی ران و ساق پا قابل مشاهده هستند
  • درد حساسیت سنگینی یا زخم شدن پا که اغلب با تورم در مچ پا یا خود پا و به دنبال ایستادن به مدت طولانی به وجود می‌آید
بیشتر بخوانید ...  روغن برای درمان واریس: مزایا و عوارض روغن برای واریس

 در صورت بروز موارد زیر باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • در صورتی که علائم و نشانه‌های شما بدتر شدن یا آن که پوست روی رگ‌های واریسی شده تغییر رنگ بدهند یا پوسته پوسته شود یا دچار خونریزی شود می‌‌تواند نشان ‌دهنده آن باشد که شما دچار استاتیت درماتیت هستید. در صورتی که این اختلال درمان نشود می‌تواند باعث بروز عفونت پوست یا زخم شدن مزمن پوست شود.
  • در صورتی که رگ‌های واریسی شما قرمز و گرم است و نسبت به لمس حساس می‌باشد این امر می‌‌تواند نشان دهنده فلبیت باشد که به علت لخته شدن خون درون رگ به وجود می‌آید.
  • در صورتی که رگ‌های واریسی شما آسیب دیده است در این حالت باید خونریزی را با قرار دادن پا روی یک سطح مرتفع و فشار دادن آن ناحیه بند بیاورید. سپس باید به متخصص عروق مراجعه کنید تا شما را ارزیابی نماید زیرا این وضعیت می‌تواند باعث بروز عوارض جدی شود. در صورت بروز هر گونه خونریزی شدید یا خونریزی که متوقف نمی‌شود باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

 منظور از لیزر ابلیشن چیست؟


لیزر درمانی درون رگی که به آن لیزر ابلیشن گفته می‌‌شود یک روش ایمن و ساده سرپایی برای واریس است که از لیزر با هدایت تصویری استفاده می‌کند. از لیزر درمانی تحت عنوان لیزر ابلیشن درون رگی نیز یاد می‌شود زیرا رگی که دچار واریس شده است مسدود می‌‌شود به همین دلیل رگ‌های سالم تر می‌توانند وظیفه رگ معیوب را انجام دهند. این روش درمانی با تهاجم بسیار کمی همراه است یعنی لیزر درمانی یک روش جراحی نیست و توسط پزشکی که در زمینه درمان رگ‌های سراسر بدن تخصص دارد انجام می‌شود. لیزر می‌تواند به درمان رگ‌های معیوب بدن که باعث بروز واریس شده اند بپردازد.

  ایجاد لکه های قهوه ای روی مچ پا (لکه هموسیدرین) در اثر واریس

 لیزر درمانی درون رگی چگونه انجام می‌شود؟


لیزر درمانی درون رگی تحت بیهوشی موضعی و به صورت سرپایی انجام می‌شود و فرآیند درمان چیزی حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌‌کشد که معمولاً زمان واقعی برای درمان با لیزر کوتاه تر است. پزشک ابتدا یک پا را درمان می‌کند و او برای انجام این کار از شما می‌‌خواهد برگه رضایت نامه را امضا کنید سپس پای شما را بی حس می‌‌کند. شما روی تخت مخصوص دراز می‌کشید و پزشک یک کاتتر را از طریق ران یا ساق پای شما وارد درگیری می‌کند که باید درمان شود. کاتتر حاوی فیبر لیزر است که وارد رگ می‌شود. سپس مایع بی حس کننده به درون رگ تزریق می‌‌شود و لیزر فعال می‌‌شود و به آرامی از رگ خارج می‌‌گردد. گرمای حاصل از لیزر به دیواره رگ برخورد می‌کند و این امر باعث بسته شدن و از بین رفتن رگ می‌شود. سپس بدن خون را از طریق رگ‌های سالم تر به گردش در می‌آورد. به غیر از رنگ هیچ یک از بافت‌های پا درگیر نمی‌شوند و امکان درمان تعداد زیادی از رگ‌های واریسی با این روش وجود دارد.

بیشتر بخوانید ...  دکتر متخصص واریس در کلینیک درمان واریس تهران

 چه افرادی می‌توانند متقاضی درمان با لیزر درون وریدی باشند؟


 تنها راهی که بر اساس آن می‌‌توان گفت که آیا شما متقاضی مناسبی برای درمان با لیزر درون وریدی می‌باشید انجام ارزیابی‌های بالینی است که به شرح زیر می‌باشد:

  • بررسی سابقه پزشکی شما و انجام معاینه جسمانی
  • ارزیابی دقیق پاها و عکس برداری از رگ‌های واریسی برای شرکت بیمه
  • توضیح نحوه انجام درمان
  • ارزیابی غیر تهاجمی ‌رگ‌ها از قبیل اسکن اولتراسوند از پاها که در هر پا حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

 پس از انجام این مراحل پزشک با شما صحبت می‌کند و به توضیح نتایج حاصل از ارزیابی‌های انجام شده می‌پردازد تا بر اساس نتایج سونوگرافی یک طرح را برای درمان پیشنهاد دهد. در صورتی که شما با نظر پزشک موافق باشید به شما توصیه خواهد کرد که از جوراب مخصوص واریس استفاده کنید.

 مراقبت‌های قبل از لیزر درمانی وریدی چیست؟


 مراقبت‌های قبل از لیزر درمانی وریدی به شرح زیر می‌باشد:

  • قبل از شروع درمان مقدار زیادی آب بنوشید.
  • برای فرآیند درمان حدود ۹۰ دقیقه تا ۲ ساعت وقت بگذارید.
  • جوراب واریس را به همراه خود داشته باشید چرا که پس از عمل لازم است جوراب خود را حتماً بپوشید. این نکته را حتماً به خاطر داشته باشید.
  • فرم رضایت نامه را امضا کنید.
  • پزشک می‌‌تواند در صورت تمایل شما برای شروع درمان به شما قرص والیوم بدهد که معمولاً پس از اتمام کارهای اداری تجویز خواهد شد.
  • در صورتی که قرار است قرص والیوم استفاده کنید باید فردی همراه شما باشد تا شما را به منزل ببرد.
  • سپس پای شما برای عمل آماده خواهد شد. در هنگام انجام عمل جراحی اتاق تاریک خواهد شد.
  • لازم است که شما برای محافظت از چشم خود در برابر نور لیزر از عینک مخصوص استفاده کنید.
  • در طول درمان ممکن است شما بوی سوختگی را احساس کنید.
  • در انتهای درمان نیز شما باید از جوراب واریس خود استفاده کنید
  • پزشک نکات مهم مربوط به مراقبت پس از درمان را برای شما توضیح خواهد داد.
  • معمولا پزشک از شما می‌خواهد که ۷ تا ۱۰ روز پس از درمان به مطب او مراجعه کنید تا از بهبود شرایط شما اطمینان حاصل نماید.
  ارتباط واریس و قاعدگی: واریس با پریود ماهانه تشدید میشود؟

 پس از لیزر درمانی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟


 در طول درمان شما دچار هیچ گونه دردی نخواهید شد یا آن که درد بسیار کمی را احساس خواهید کرد. دوران بهبود با سرعت نسبتاً بالایی سپری می‌شود. باید تا یک هفته پس از درمان از جوراب واریس استفاده کنید. تعداد زیادی از بیماران می‌‌توانند روز بعد از عمل به محل کار خود برگردند و طی مدت یک هفته تا ۱۰ روز قادر به انجام همه فعالیت‌های روزمره خود خواهند بود. پس از لیزر درون وریدی رگ‌های واریسی شما باقی می‌ماند اما کوچک تر خواهد شد. لیزر نمی‌تواند به درمان رگ‌های عنکبوتی کوچک روی سطح پوست بپردازد اما می‌‌توان از اسکلروتراپی در کنار لیزر درمانی درون وریدی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید ...  پروپرانولول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 آیا لیزر درمانی درون وریدی یک روش موفقیت آمی‌ز است؟


 افرادی که تحت درمان با لیزر قرار می‌‌گیرند به طرز قابل توجهی از نتایج به دست آمده رضایت دارند. نتایج حاصل از درمان با لیزر در مقایسه با جراحی برای درمان رگ‌های واریسی با نتایج بهتری همراه است و ریسک بروز عوارض جانبی حاصل از آن کمتر است و برای انجام آن نیازی به بیهوشی عمومی نیست. کلینیک دکتر امید شافع به ارائه جامع ترین خدمات درمانی برای رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی می‌‌پردازد. متخصصان توانمند ما از فناوری لیزر در یک محیط تخصصی و آرامش بخش استفاده می‌کنند تا به طور کامل به درمان رگ‌های واریسی شما چه به لحاظ زیبایی و چه به لحاظ مشکلات پزشکی بپردازند. هدف ما سلامت شما و بهبود زیبایی ظاهری پاهای شما است. برخی از مزایای مراجعه به کلینیک دکتر امید شافع به شرح زیر می‌باشد:

  • تجربه بالای پزشکان
  • امکان انجام روش‌های درمانی متعدد
  • درمان بیماری رگ‌ها
  • تشخیص و درمان در کلینیک بدون نیاز به مراجعه به بیمارستان
  • انجام اسکن اولتراسوند و آماده شدن فوری گزارش
  • استفاده از روش‌های کم تهاجمی‌، کوتاه بودن دوران بهبود و عدم نیاز به بخیه

لیزر واریس EVLA :نحوه، مراقبتهای قبل و بعد از لیزر درمانی واریس