دکتر امید شافع

لیزر واریس عنکبوتی: لیزر برای درمان رگ های عنکبوتی صورت و پا

لیزر واریس عنکبوتی: لیزر برای درمان رگ های عنکبوتی صورت و پا

لیزر واریس عنکبوتی: لیزر برای درمان رگ های عنکبوتی صورت و پا
ثبت امتیاز post

لیزر واریس عنکبوتی: لیزر برای درمان رگ های عنکبوتی صورت و پا

روش درمان با لیزر، بهترین روش برای برطرف کردن رگ‌های واریسی و عنکبوتی می‌باشد و با این روش به پوستی صاف و بدون لکه خواهید رسید. این روش، بدون آسیب زدن به سطح پوست، رنگ‌دانه‌ی موجود در خون را مورد هدف قرار می‌دهد و باعث از هم پاشیدن و بستن آن می‌شود. سپس مجاری خونی تنگ‌تر شده و رگ‌های عنکبوتی ناپدید می‌شوند.

در اکثر موارد، رگ‌های عنکبوتی به وجود آمده در پشت زانوها و ران‌ها تحت درمان قرار می‌گیرند. لیزر درمانی، رگ‌های عنکبوتی را فوری برطرف می‌کند و بنابراین شما می‌توانید نتایج این درمان را به‌محض انجام درمان مشاهده و از آن لذت ببرید.

رگ‌های عنکبوتی (نباید آن‌ها را به‌اشتباه رگ‌های واریسی تلقی کرد)، عروق خونی نازک شده یا کشیده شده‌ای هستند که دارای یک الگوی شاخه شاخه‌ای می‌باشند و معمولاً در ران‌ها، پایین پا و گاهی بر روی صورت پدیدار می‌شوند. رگ‌های عنکبوتی درواقع تدریجی و پیش‌رونده هستند و معمولاً با بالا رفتن سن، تعداد آن‌ها بیشتر شده و مشخص‌تر می‌شوند. برای درمان این عروق و ناپدید کردن آن‌ها از روی پوست، از درمان لیزری عروق می‌توان استفاده کرد.

دکتر امید شافع متخصص قلب و عروق، عضو هیئت‌علمی دانشگاه و عضو انجمن قلب و عروق (AHA) از تکنیک‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که باعث می‌شود درمان انواع واریس سریع‌تر و ایمن‌تر از گذشته باشد.

دسترسی سریع مطلب
  1. چه زمانی باید به فکر درمان رگ‌های عنکبوتی باشیم؟ 
  2. انواع لیزر برای درمان رگ‌های عنکبوتی
  3. مزایای لیزر درمانی واریس عنکبوتی
  4. دستورالعمل‌های قبل از درمان برای از بین بردن رگ‌های عنکبوتی
  5. لیزر چگونه رگ‌های عنکبوتی را درمان می‌کند؟
  6. دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از درمان رگ‌های عنکبوتی 
  7. هزینه‌ی درمان لیزری چقدر است؟
  8. سؤالات متداول 
  9. لیزر واریس عنکبوتی: لیزر برای درمان رگ های عنکبوتی صورت و پا

چه زمانی باید به فکر درمان رگ‌های عنکبوتی باشیم؟ 


  • اگر رگ‌های مشخص و قابل روئیتی بر روی پاها یا رانهایتان دارید که دارای الگویی شاخه شاخه یا تارعنکبوتی هستند.
  • اگر روی صورتتان رگ‌هایی شاخه شاخه یا تارعنکبوتی دارید که سعی می‌کنید آن‌ها را پنهان کنید.
  • اگر احساس می‌کنید که رگ‌های عنکبوتی‌تان نشانه‌ای از بالا رفتن سنتان است و می‌خواهید آن‌ها را برطرف کنید.

انواع لیزر برای درمان رگ‌های عنکبوتی


لیزر درمانی، یک روش بدون درد است که درمانی مؤثر برای برطرف ساختن رگ‌های عنکبوتی و رگ‌های واریسی می‌باشد. در این روش، از تکنولوژی جدید لیزری برای هدف قرار دادن رگ‌ها و تجزیه‌ی دیواره‌ی رگ استفاده می‌شود. در طی چند هفته، دیگر اثری از این رگ‌ها نخواهد بود.

انواع روش‌های لیزری برای درمان رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی عبارت‌اند از:

  • لیزر و IPL (منبع نوری پالسی پرقدرت) (پرتوی V یا نور پهن باند): این درمان به هیچ سوزنی نیاز ندارد و از انرژی گرمایی برای آسیب رساندن یا تخریب رگ‌های ناسالم و غیرعادی استفاده می‌کند.
  • لیزر درمانی درون وریدی (Nd:YAG): این درمان، روشی سرپایی است که با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد و از پالس‎های ایجادشده از لیزر، برای تجزیه و از بین بردن رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌کند.
بیشتر بخوانید ...  بیماری واریس: علت، علائم و راه های درمان بیماری واریس پا

مزایای لیزر درمانی واریس عنکبوتی


  • اسکلروتراپی (درمان عروق واریسی) و لیزر تراپی روش‌هایی بی خطر و با صرف زمانی کمتر هستند که ناراحتی و درد بسیار مختصری را به همراه دارند.
  • این درمان‌ها سبب بهبودی کلی در ظاهر رگ‌های عنکبوتی می‌شوند.
  • این درمان هیچ دوره نقاهتی ندارد. بیمار می‌تواند فوراً کار و تقریباً همه‌ی فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرد.

دستورالعمل‌های قبل از درمان برای از بین بردن رگ‌های عنکبوتی


  • یک هفته قبل و یک هفته بعد از درمان، از مصرف آسپرین یا داروهای دیگر رقیق کننده‌ی خون (مانند ویتامین E، جینگو بیلوبا)، ایبوپروفن یا دیگر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (مانند داروهای آرتروز) خودداری کنید زیرا این داروها می‌توانند سبب افزایش خونریزی و کبودی شوند.
  • شب قبل از عمل یا همان روز عمل از استعمال کرم، لوسیون، روغن یا مواد برنزه کننده خودداری کنید.
  • یک ساعت و نیم قبل از شروع درمانتان، یک وعده غذای سبک یا میان وعده بخورید.
  • یک شلوارک آزاد یا مایو با خود به همراه داشته باشید تا در حین درمان بپوشید و یک دامن بلند یا یک شلوار گشاد بلند نیز برای بعد از درمانتان با خود داشته باشید.
  • هنگامی که رگ‌های رتيكولارتان (رگهای آبی و تارعنکبوتی) را درمان کرده‌اید توصیه می‌شود که برای 48 ساعت پروازتان را به تأخیر بی اندازید.
  • اگر قبل از مراجعه برای درمان، دچار تب یا بیماری دیگری شده‌اید، باید وقت دیگری را برای مراجعه در نظر بگیرید.

لیزر چگونه رگ‌های عنکبوتی را درمان می‌کند؟


پزشکان از یک روش لیزر درمانی برای کاهش و برطرف ساختن رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌کنند. پرتوی انرژی متمرکز لیزری، رنگ‌دانه‌ی موجود در خون را مورد هدف قرار داده و گرمایی به وجود آمده از لیزر، بدن آسیب رساندن به سطح طبیعی پوست، خون درون عروق را لخته می‌کند و باعث فروپاشی و بستن آن می‌شود.

در طی چند هفته، عروق شروع به کاهش و ناپدید شدن می‌کنند و سلول‌های بیگانه‌خوار (تمیز کننده) در بدن، خون را پاک می‌کنند. در طی یک دوره‌ی چهار تا شش هفته‌ای، رگ‌ها جذب بدن شده و ناپدید می‌شوند.

دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از درمان رگ‌های عنکبوتی 


فوراً بعد از درمان باید برای خنک کردن ناحیه‌ی درمان شده، از پک‌های سرد (نه یخ‌زده) روی آن ناحیه استفاده کرد تا ورم کمتر و درد برطرف شود. توصیه می‌شود که از پک‌های سرمایی شیمیایی استفاده نکنید، اگر سرمای آن‌ها پایین‌تر از 4 درجه سلسیوس باشد.

می‌توانید از پدهای گاز در سایز 4 در 4 یخ‌زده که از قبل با آب مرطوب کرده‌اید و در کیسه‌های نایلونی کوچک قرار داده‌اید استفاده کنید.

در چهار یا پنج روز اول بعد از درمان، برای جلوگیری از آسیب و تروما در ناحیه‌ی درمان شده باید مراقبت‌های لازم را به عمل آورید: با آب داغ حمام نکنید، ورزش‌های هوازی انجام ندهید، ماساژ نگیرید و غیره.

بیشتر بخوانید ...  آیا بیماری بورگر(انسداد رگهای خونی) قابل تشخیص و درمان است؟

حداقل یک ماه بعد از درمان، بیمار باید از کرم ضد آفتاب با فاکتور بالا (SPF 30 تا 50) استفاده و از ناحیه‌ی درمان شده در مقابل تابش مستقیم نور خورشید محافظت کند.

  مراقبت بعد از جراحی واریس پا: دوره بهبودی و پوشیدن جوراب واریس

تنینگ یا برنزده کردن بعد از جلسات لیزر درمانی رگ‌های عنکبوتی باعث افزایش تولید ملانین پوست خواهد شد که این امر ممکن است منجر به ایجاد لکه‌هایی روی پوست شود.

بیمار می‌تواند فوراً بعد از عمل از مواد آرایشی بر روی پوست خود استفاده کند. اگرچه ما به بیمارانمان توصیه می‌کنیم که در صورتی که پوست ناحیه‌ی درمان شده پوسته‌پوسته و خشک شده است، این کار را انجام ندهند. پوست شما ممکن است در طی این مدت حساس شود و تمیز کردن آرایش، خصوصاً اگر مواد آرایشی به‌سختی از روی پوست پاک شود، ممکن است به پوستتان آسیب برساند و آن را مستعد عفونت کند.

در صورت آسیب یا تخریب پوست، به بیماران توصیه می‌کنیم که روی ناحیه‌ی درمان شده را با باند بپوشانند تا از خطر تروما و بروز عفونت در طی چهار یا پنج روز اول بعد از درمان جلوگیری کنند.

اگر ناحیه درمان شده در معرض آلودگی قرار می‌گیرد، باید آن را برای ده روز با یک بانداژ بپوشانید. به بیماران توصیه می‌کنیم که برای چند روز بعد از درمان در ورزش‌های خشن یا فعالیت‌هایی مشابه شرکت نکنند تا وقتی که پوستشان به وضعیت عادی برگردد.

در زمان مراجعه‌تان جهت درمان ممکن است به شما استفاده از جوراب واریس توصیه شود. تا سه هفته بعد از درمان بیمار باید برای معاینه و بررسی محل عمل و انجام درمان و عمل‌های دیگر (در صورت نیاز) مجدداً به پزشک خود مراجعه کند.

  • اگر به درمان و عمل دیگری نیاز نباشد، بیمار باید دو ماه بعد برای معاینه‌ی بعدی به پزشک مراجعه کند.
  • اگر ضایعه تا حدی (نه کاملاً) پاک‌سازی شده است، درمان باید با استفاده از همان پارامترها ادامه یابد و بیمار باید بعد از سه هفته برای معاینه و درمان بعدی (در صورت نیاز) به پزشک مراجعه کند.
  • در صورت مشاهده‌ی مقداری پاک‌سازی، فواصل زمانی بین درمان‌ها 3 تا 6 هفته خواهد بود.
  • درمان تا زمانی پایان می‌یابد که نتایج رضایت بخشی حاصل شود.

هزینه‌ی درمان لیزری چقدر است؟


هزینه‌ی انجام این درمان‌های لیزری به امکانات، نوع لیزر و وضعیتی که قرار است درمان شود بستگی دارد. اکثر بیماران به چند سری جلسات درمانی نیاز خواهند داشت.

سؤالات متداول 


آیا مویرگ‌های ترکیده و رگ‌های عنکبوتی اطراف بینی را می‌توان درمان کرد؟

بله. تکنولوژی لیزر در حال حاضر برای درمان این نوع مشکلات بسیار مؤثر عمل می‌کند. لیزر درمانی، روشی مؤثر، سریع و نسبتاً بدون دردتر از روش‌های تزریقی به کار رفته در گذشته است. بیمار باید رگ‌های عنکبوتی را از رگ‌های واریسی تشخیص دهد.

رگ‌های واریسی بزرگ معمولاً با روش‌های جراحی برطرف می‌شوند و سپس با جلسات لیزر درمانی، ظاهر آن‌ها را کاملاً از بین می‌برند.

کدام روش بهتر است، لیزر یا اسکلروتراپی برای رگ‌ها؟

کاربرد اسکلروتراپی، یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از بیشتر رگ‌های واریسی پا می‌باشد. اگرچه، رگ‌های کوچکی را که برای یک تزریق اسکلروتراپی قابل دسترسی نیستند می‌توان با درمان‌های لیزری درمان و برطرف کرد. لیزر ممکن است قادر به برطرف کردن همه‌ی رگ‌ها نباشد اما احتمال دارد که بیمار کاهش چشمگیری را در ظاهر رگ‌های خود مشاهده کند.

  روغن برای درمان واریس: مزایا و عوارض روغن برای واریس

لیزر برای مویرگ‌های ترکیده. آیا این کار می‌تواند جای زخمی را روی پوستتان باقی بگذارد؟

همیشه در موارد استفاده از درمان لیزری، احتمال باقی ماندن جای زخم وجود دارد. اکثر پزشکان در اولین جلسه‌ی درمان، کار خود را با تنظیمات محافظه‌کارانه‌ای در دستگاه لیزر شروع می‌کنند. این کار برای جلوگیری از بروز هرگونه عوارض جانبی انجام می‌شود. بهتر است در هنگام شروع درمان‌ها، ایمنی و احتیاط لازم را اتخاذ کرد.

بیشتر بخوانید ...  علت و راه های درمان لخته شدن خون در پا بعد از زایمان سزارین

زمان بهبودی بعد از لیزر درمانی رگ‌ها چگونه است؟

بهبودی و نقاهت بعد از لیزر درمانی، بدون دردسر و آسان است. بیمار ممکن است کمی احساس آفتاب‌سوختگی در ناحیه‌ی موردنظر کند. پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند که از روغن‌های نرم‌کننده‌ی موضعی و کرم‌های استروئیدی موضعی برای کمک به فرایند بهبودی استفاده کنند.

قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید بعد از لیزر، چه خطراتی را در پی خواهد داشت؟

قرار گرفتن بیش‌ازحد پوست در معرض نور خورشید بعد از لیزر ایده‌ی خوبی نیست و پزشکان مخالف این امر را توصیه می‌کنند. اگر برایتان مقدور نیست، با استعمال کرم ضد آفتاب و نیز سایه گذاشتن برای صورتتان یا نواحی دیگری که به تازگی لیزر درمانی کرده‌اید، خطرات ناشی از تابش نور خورشید را کاهش دهید.

برخی از خطرات ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بعد از لیزر درمانی عبارت‌اند از بهبودی ناقص، لکه زدن و احتمال ایجاد جای زخم و اسکار بر روی پوست.

چه انتظاراتی را باید در دوره‌ی نقاهت داشت؟

هنگام درمان رگ‌های بزرگ شده با لیزر، بیمار کمی ورم و شاید مقداری کبودی در ناحیه‌ی موردنظر مشاهده کند که البته تقریباً تا دو هفته بعد برطرف خواهد شد. اگر از لیزر برای جوان‌سازی غیر سایشی پوست استفاده شده است، مدت نقاهت آن بسیار ناچیز خواهد بود.

عوارض احتمالی لیزر روی پوست صورت برای رفع قرمزی آن چیست؟

در هنگام درمان قرمزی های روی پوست صورت (روزاسه)، احتمال ایجاد کبودی و تاول وجود دارد. اگر از تنظیمات صحیحی و بهینه‌ای در دستگاه لیزر استفاده شود، این خطرات می‌توانند به حداقل برسند.

آیا به درمان‌های متمادی نیاز خواهد بود؟

کاهش رگ‌های عنکبوتی موجود بر روی پوست می‌تواند ظاهر کلی ناحیه‌ی تحت درمان را تا حد قابل‌توجهی بهبود ببخشد. البته باید گفت گه با توجه به سبک زندگی، رگ‌های عنکبوتی می‌توانند مجدداً پدیدار شوند. پزشکان همیشه به بیماران خود توصیه می‌کنند که جلسات درمانی تکمیلی‌شان را ادامه دهند تا از بروز مجدد این رگ‌ها و ایجاد رگ‌های عنکبوتی جدید جلوگیری کنند.

آیا درمان‌های لیزری با درد همراه است

در حین انجام این درمان، کمی درد احساس می‌شود، اگرچه این احساس ممکن است مانند ضربه زدن یک کش روی پوستتان باشد. در صورت درخواست بیمار، می‌توان از یک بی‌حس‌کننده‌ی موضعی استفاده کرد، هرچند این مورد بسیار نادر است.

لیزر واریس عنکبوتی: لیزر برای درمان رگ های عنکبوتی صورت و پا