دکتر امید شافع

قرص ونوگل برای درمان واریس و هموروئید : مزایا و نحوه استفاده

قرص ونوگل برای درمان واریس و هموروئید : مزایا و نحوه استفاده

قرص ونوگل برای درمان واریس و هموروئید : مزایا و نحوه استفاده
ثبت امتیاز post

قرص ونوگل برای درمان واریس و هموروئید : مزایا و نحوه استفاده

واریس یکی از مشکلات رایج است که علاوه بر ظاهر می تواند مشکلات فیزیکی نیز برای بیمار ایجاد کند. امروز روش های بسیاری برای درمان واریس دست، پا و صورت توسط متخصصین ارائه می شود. یکی از روش های درمان واریس استفاده از انواع قرص های موجود است. در ایران قرص ونوگل برای درمان واریس و هموروئید تولید می شود.  ماده تشکیل دهنده اصلی قرص ونوگل عصاره شاه بلوط هندی است که در رفع واریس پا و فلبیت سطحی در پاها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله موارد مصرف و منع مصرف و عوارض جانبی قرص ونوگل شرح داده خواهد شد.

وریدهای واریسی و وریدهای عنکبوتی چیست؟ 


رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی معمولاً با افزایش سن ایجاد می شوند. رگ های واریسی رگ های خونی بزرگ، حجیم و متورم هستند. آنها معمولاً روی ران و پاها ایجاد می شوند. رگ های عنکبوتی رگ های کوچکتر، قرمز تا بنفش و آبی متسع هستند. آنها اغلب در پاها و ران ها ایجاد می شوند.

آیا قرص های وریدی برای واریس مفید است؟ 


برای رفع علائم مشکلات ورید می توان از محصولات دارویی که به عنوان محافظ ادم شناخته می شوند و می توانند به صورت قرص مصرف شوند، استفاده کرد. در بیماری واریس، دیواره های ورید به اجزای خون نفوذ می کنند. در نتیجه، مایع در بافت ها جمع می شود – به این حالت ادم گفته می شود. مواد محافظ ادم باعث کاهش نفوذپذیری پاتولوژیک (غیر طبیعی) دیواره رگ می شوند و بنابراین تجمع مایع را خنثی می کنند. این قرص ها در هنگام مصرف دارو به عنوان پیشگیری، یعنی قبل از بروز ورم، موثرتر هستند.

عوامل محافظت کننده ادم همچنین ممکن است علائمی مانند تورم مچ پا و احساس تنش یا سنگینی در پاها را تسکین دهند. اگر شما دارای واریس هستید یا دارای هر یک از علائم ذکر شده قبل از مشاهده هر نوع واریس هستید، ممکن است این داروها مفید باشد. به طور کلی، استفاده از یک ماده محافظ ادم از معالجه حرفه ای پزشک پشتیبانی می کند، اما نمی تواند و نباید جایگزین معالجه شود.

  واریس و درد پا: روش های درمان واریس و درد ساق و کف پا

داروی venogol (قرص ونوگل) بی خطر است و می تواند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع، مصرف آن به اندازه کافی طولانی مهم است، زیرا دوره مزمن بیشتر بیماری های وریدی مستلزم این است که در صورت موفقیت آمیز بودن درمان، چنین محصولاتی به طور مرتب مصرف شوند. مدت زمان ادامه مصرف دارو بستگی به پیشرفت بیماری و علائم شما دارد.

بیشتر بخوانید ...  لیزر واریس EVLA :نحوه، مراقبتهای قبل و بعد از لیزر درمانی واریس

کاربردهای قرص ونوگل چیست؟


  • درمان واریس سطحی و عمیق وریدی
  • درمان کمکی هموروئید (بواسیر)
  • درمان فلبیت
  • التیام بخش درد و احساس سنگینی ناشی از نارسایی شدید وریدی

مواد تشکیل دهنده قرص ونوگل چیست؟


ماده اصلی قرص ونوگل عصاره گیاه شاه بلوط هندی است که در رفع واریس مورد استفاده می شود. آاسین موجود در عصاره شاه بلوط هندی با آزاد کردن پروستاگلاندین F2a تونیسیته وریدها را افزایش داده، نفوذپذیری عروق را نسبت به پروتئینهای با وزن مولکولی پایین، الکترولیتها و آب به درون فضاهای بین بافتی کاهش می دهد و ورم همراه با التهاب را بهبود می بخشد.

روش مصرف 


قرص ونوگل باید با تجویز پزشک مصرف شود. بیمار باید هر ۱۲ ساعت یک قرص ونوگل استفاده کند.

عملکرد قرص ونوگل برای واریس چگونه است؟


واریس یا گشاد شدن سیاهرگ ها، شایع ترین بیماری عروقی انسان است. به علت نارسایی دریچه های موجود در جدار سیاهرگ ها بازگشت خون وریدی از عروق به سمت قلب دچار نقصان شده و باعث پرخونی ورید ها می شود. امروزه از دانه های گیاه شاه بلوط هندی به طور گسترده ای به عنوان درمان حمایتی در حفظ عملکرد دیواره رگ ها و بهبود جریان خون در نارسایی شدید وریدی استفاده می شود. تحقیقات نتیجه سودمند استفاده از عصاره دانه های گیاه شاه بلوط را در درمان علائم نارسایی مزمن وریدی مانند  رگ به رگ شدن،‌ التهاب و ورم پا، التهاب عضلات صاف بعد از جراحی و صدمات، حس سنگینی و درد پا، کوفتگی و درد تایید کرده اند.
آاسین موجود در عصاره شاه بلوط هندی با آزاد کردن پروستاگلاندین F2a تونیسیته ورید ها را افزایش داده، نفوذپذیری عروق را نسبت به پروتئین های با وزن مولکولی پایین، الکترولیت ها و آب به درون فضاهای بین بافتی کاهش می دهد و ورم همراه با التهاب را التیام می بخشد. این عصاره آنزیم های لیزوزمی را مهار کرده و باعث کاهش تخریب غشاء و دیواره رگ ها می شود.

چه کسانی این قرص را مصرف نکنند؟


  • تجویز همزمان و استفاده با قرص وارفارین، سالیسیلات ها و دیگر داروهای ضد انعقاد خون می تواند مشکلاتی ایجاد کند.
  • مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.
  • برای بیماران کبدی و بیماران با سابقه بیماری کلیوی هم نباید تجویز شود.
  • در افراد زیر ۱۲ سال نباید مصرف شود.
بیشتر بخوانید ...  واریس و بیماری قلبی: واریس باعث سکته و تپش قلب می شود؟

قرص ونوگل عوارض جانبی دارد؟


 در موارد نادری مشکلات گوارشی، تهوع و خارش پوست بعد از مصرف قرص ونوگل گزارش شده است. در این موارد فقط کافی است که مصرف قرص قطع شود.

درباره بیماری واریس بیشتر بدانید


چه کسی تحت تأثیر واریس و رگ های عنکبوتی قرار می گیرد؟ 

تخمین زده می شود که 30 تا 60 درصد بزرگسالان دارای واریس یا رگ های عنکبوتی هستند. رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی در خانم ها بیشتر از مردان بروز می کند. میزان شکل گیری آنها با افزایش سن افزایش می یابد.

چه عواملی باعث ایجاد واریس و رگ های عنکبوتی می شوند؟ 

تعدادی از عوامل فرد را در معرض واریس و رگ های عنکبوتی قرار می دهد. این شامل:

  • ژنتیک
  • مشاغلی که نیاز به ایستادن برای مدت طولانی دارند (کارهایی مانند پرستاری، آرایشگری مو، تدریس، کار در کارخانه)
  • چاقی
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری
  • قرص های ضد بارداری
  • درمان جایگزینی هورمونی پس از یائسگی
  • سابقه داشتن لخته خون
  • شرایطی که باعث افزایش فشار داخل شکمی می شود (مانند تومور، بارداری، یبوست)

سایر علل گزارش شده شامل استروئیدهای موضعی، تروما یا آسیب دیدگی به پوست، جراحی وریدی قبلی، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و کمربندهای شکمی است.

علائم واریس و رگ های عنکبوتی چیست؟ 

بسیاری از بیماران مبتلا به واریس از درد یا گرفتگی در پاها شکایت دارند. سایر علائم شایع عبارتند از خستگی، بی قراری، سوزش، لرزش، سوزن سوزن شدن یا سنگینی در پاها. درد ناشی از واریس معمولاً با بالا آمدن پاها یا پوشیدن جوراب واریس تسکین می یابد. در زنان، علائم ممکن است در دوران قاعدگی یا در دوران بارداری بدتر باشد. همچنین ممکن است بیماران به خصوص در ناحیه مچ پا دچار تورم، تشکیل زخم و ایجاد رنگدانه تیره در رنگ پوست خود شوند. گاهی اوقات واریس ممکن است دچار فلبیت سطحی (التهاب ورید) شود که با درد و قرمزی در طول واریس مشخص می شود.

  درمان سندروم پاهای بی قرار به دلیل رگ های واریسی

آیا قرص تنها راه درمان واریس است؟

همه بیماران نیازی به درمان واریس یا رگ های عنکبوتی خود ندارند. بسیاری از افراد درد و علائم دیگر را تجربه نمی کنند. برای این افراد، هیچ درمانی لازم نیست مگر اینکه بخواهند ظاهر رگ ها به دلایل زیبایی از بین بروند.

بیشتر بخوانید ...  واریس لگنی چیست؟ انواع روش های درمان واریس ورید و عروق لگنی

درمان های زیادی برای واریس و رگ های عنکبوتی وجود دارد:

جوراب واریس

محافظه کارانه ترین روش درمان پوشیدن جوراب واریس مناسب است، به ویژه هنگامی که رگ ها باعث علائم دردناک یا ناراحت کننده شوند. این جوراب ساق بلند را می توان در هر فروشگاه لوازم جراحی و در برخی داروخانه ها خریداری کرد. این جوراب ها با مدل های زیر زانو، بالای زانو و جوراب شلواری عرضه می شوند. آنها همچنین در نقاط قوت فشاری مختلف، از 15 تا 20 میلی متر جیوه و تا 40 تا 50 میلی متر جیوه وجود دارند.

کاهش وزن 

کاهش وزن (در صورت لزوم) و ورزش نیز می تواند به بهبود واریس کمک کند و یا از شکل گیری رگ های عنکبوتی جلوگیری کند.

اسكلروتراپی 

اسکلروتراپی از دهه 1930 در دسترس بوده و گزینه درمانی دیگری است. در این روش از محلول نمکی بسیار غلیظ یا مواد شوینده پزشکی استفاده می شود که مستقیماً به داخل ورید تزریق می گردد و باعث می شود ورید واریسی به تدریج طی 3 تا 6 هفته از بین برود. این روش ساده و نسبتاً ارزان است و می تواند در شرایط سرپایی انجام شود. عوارض آن حداقل است اما شامل لکه دار شدن رنگدانه ها، تاول ها و – بندرت – ایجاد زخم پوستی است. به بیماران توصیه می شود روش زندگی فعال خود را بلافاصله پس از تزریق حفظ کنند. آنها می توانند بعد از انجام عمل مرخص شوند زیرا برای این روش نسبتاً بدون درد، نیاز به آرام بخش  و بی حسی نیست.

لیزر 

یکی دیگر از گزینه های درمانی، درمانی با لیزرهای خاص عروقی یا نور پالس شدید است. این دستگاه ها از انرژی گرمایی نور لیزر استفاده می کنند تا به صورت انتخابی به رگهای غیر طبیعی آسیب رسانده یا آنها را ازبین ببرند. مزیت این روش این است که نیازی به سوزن یا راه حل اسكلروتراپی نیست. اما ممکن است ناراحتی جزئی وجود ایجاد شود. عوارض جانبی از جمله لکه دار شدن رنگدانه ها و تشکیل تاول رخ خواهد داد.

قرص ونوگل برای درمان واریس و هموروئید : مزایا و نحوه استفاده