دکتر امید شافع

علل تشدید علائم واریس بر اثر استرس زیاد:درمانهای موثر واریس استرس

علل تشدید علائم واریس بر اثر استرس زیاد:درمانهای موثر واریس استرس

علل تشدید علائم واریس بر اثر استرس زیاد:درمانهای موثر واریس استرس
ثبت امتیاز post

علل تشدید علائم واریس بر اثر استرس زیاد:درمانهای موثر واریس استرس

شاید تعجب کنید اگر بدانید که واریس رگ‌ها یکی از علائم فیزیکی استرس زیاد است. استرس زیاد باعث می‌شود که سیستم غدد درون ریز تحلیل شود و به تولید یک نوع هورمون که کورتیکوستروئید نام دارد بپردازد. از آنجایی که استرس مزمن به علت فشار عاطفی به مدت طولانی بر فرد به وجود می‌‌آید و قرار داشتن در معرض استرس باعث افزایش سطح تولید هورمون استرس در بدن می‌شود و منجر به بروز برخی مشکلات از قبیل بالا رفتن فشار خون و آسیب عضلانی و در نتیجه واریسی شدن رگ‌ها خواهد شد. اگرچه انواع مختلف واریس به علت استرس به وجود نمی‌آید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا شما را در خصوص علل بروز واریس و روش‌های درمانی مختلف راهنمایی کند.

استرس اختلالی است که افراد بزرگسال بیشتر با آن مواجه می‌شوند. استرس مسئله کوچکی نیست و در صورتی که درمان نشود بر روی سلامت فرد تاثیر می‌‌گذارد و زمینه بروز برخی بیماری‌ها را فراهم خواهد کرد. درمان نکردن استرس شما را دچار مشکلات ذهنی، جسمانی و عاطفی می‌کند. اگرچه استرس به خودی خود باعث بروز واریس نمی‌شود بدون شک رفتارهایی که منجر به بدتر شدن علائم و نشانه‌های واریس می‌شوند را افزایش خواهد داد. به همین دلیل درمان کردن استرس و کنترل آن کاملاً ضروری است. سعی کنید اطلاعات خود را در خصوص تاثیرات منفی استرس بر روی عروق خود افزایش دهید. به جای اینکه صبر کنید تا سلامت عروق شما به خطر بیفتد سعی کنید همین امروز به درمان و کنترل استرس بپردازید و استرس را از زندگی خود حذف کنید. شما می‌توانید برای طراحی یک برنامه مناسب به منظور درمان واریس و کاهش استرس به مطب دکتر امید شافع مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت میتوانید با شماره تلفن های 09101165105  تماس حاصل فرمایید.

 تاثیرات استرس بر روی عروق


تاثیرات استرس بر روی عروق به شرح زیر می‌باشد:

 مشکلات مربوط به گردش خون

 مشکلات مربوط به گردش خون یکی از بزرگترین مشکلاتی است که به دنبال استرس به وجود می‌آید. استرس باعث افزایش فشار خون شما می‌‌شود و به این ترتیب فشار درون عروق را افزایش خواهد داد. اگر استرس شما پس از مدت کوتاهی از بین نمی‌‌رود و همیشه استرس دارید باید به فکر چاره باشید زیرا با این شرایط سلامت عروق خود را به خطر می‌اندازید. هرچه استرس شما بیشتر باشد فشار درون عروق افزایش خواهد یافت و عروق بدن نمی‌‌توانند به طور صحیح خون را به درون قلب برگردانند و این امر باعث تجمع خون درون رگ‌ها و بروز واریس خواهد شد. با بروز اختلال در گردش خون پاهای شما شروع به ورم کردن خواهد کرد و شما دچار درد زیادی خواهید شد و عروق واریسی ظاهر نامناسبی را به وجود خواهند آورد.

 افزایش وزن

 کورتیزول یکی از هورمون‌های استرس است که در بدن همه ما وجود دارد. هدف از تولید این هورمون افزایش سطح قند خون است تا بتوانید در مواجهه با شرایط پر استرس انرژی بیشتری داشته باشید. اگرچه ترشح کورتیزول در مقادیر کم مفید است و همه ما گاهی دچار استرس می‌شویم، استرس مداوم و دائمی‌ در طول روز باعث می‌‌شود که سطح کورتیزول کاهش پیدا نکند. هنگامی ‌که کورتیزول ترشح می‌شود به بدن شما هشدار می‌دهد که سطح انرژی شما کاهش پیدا کرده است و شما به مصرف غذا نیاز دارید. به طور خلاصه این وضعیت مشکلی را ایجاد نمی‌‌کند و همه ما برای جبران انرژی مصرف شده به دریافت مجدد انرژی نیاز داریم اما اگر استرس شما دائمی باشد و همیشه سطح کورتیزول بالا باشد مدام این دستگاه به بدن شما داده می‌شود که به غذا نیاز دارید که این امر باعث افزایش وزن خواهد شد. افزایش وزن و چاقی یکی از دلایل اصلی بروز واریس عروق است. فشاری که به علت بالا بودن وزن بدن به عروق وارد می‌شود می‌تواند مشکل آفرین باشد. عروق آسیب دیده تحت فشار اضافی دچار آسیب بیشتری خواهند شد و در اکثر مواقع واریسی می‌شوند. اگر اضافه وزن شما بسیار شدید است و شما دچار چاقی هستید با یک مشکل جدید نیز مواجه خواهید شد. افرادی که اضافه وزن دارند نمی‌‌توانند تورم و آسیب عروق خود را مشاهده کنند زیرا مقدار چربی بدن آنها بسیار زیاد است. این افراد زمانی متوجه واریسی شدن عروق خود می‌شوند که این مشکل پوست آنها را درگیر کرده باشد. مشکل دیگری که در ارتباط با چاقی و واریس وجود دارد این است که عمق عروق در افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند باعث می‌شود که پزشک نتواند عروق واریسی را پیدا کند و به ترمیم آنها بپردازد. برای درمان واریس از لیزر استفاده می‌‌شود و در افرادی که بدن آنها متوسط است به خوبی جواب می‌دهد و انجام آن ساده است اما در افرادی که دچار اضافه وزن هستند مشکل است.

بیشتر بخوانید ...  واریس واژن در بارداری چیست؟

 پیشگیری از پیشرفت درمان واریس

 استرس با تاثیرات منفی بسیار زیادی بر بدن همراه است اما یکی از تاثیرات جدی آن این است که باعث می‌شود و روند پیشرفت شما در برنامه درمان واریس کند شود. همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم استرس باعث افزایش سطح غذای مصرفی شما می‌شود و به این ترتیب شما نمی‌توانید به کاهش وزن اضافی بدن خود بپردازید تا از میزان فشاری که به عروق شما وارد می‌‌شود کاسته شود. به علاوه استرس باعث می‌شود نتوانید به طور منظم ورزش کنید که ورزش کردن در افرادی که دچار واریس هستند بسیار ضروری است. نداشتن فعالیت جسمانی به مدت طولانی یکی از بدترین کارهایی است که برای سلامت عروق خود انجام می‌دهید. شما باید از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید زیرا در این حالت فشار بسیار زیادی را به رگ‌های خود وارد می‌کنید. اگرچه پزشک و افرادی که دچار واریس هستند دو ماراتون را توصیه نمی‌‌کند انجام دادن تمرینات ورزشی سبک از قبیل پیاده روی می‌تواند بسیار مفید باشد. پیاده روی به تقویت عضلات ساق پا کمک می‌کند و با تاثیرات بسیار زیادی بر روی گردش خون و عروق شما همراه است.

  تأثیر قرص وارفارین: دوز قرص و موارد مصرف داروی وارفارین

 چگونه استرس را در زندگی خود کاهش دهیم؟


 آنچه که این قسمت توضیح دادیم فقط بخشی از مشکلاتی است که استرس در زندگی شما به وجود می‌آورد. استرس یکی از مشکلات اصلی نسل امروز است و عاملی است که باید با دقت کنترل شود. در بخش زیر قصد داریم به چند روش برای مبارزه با استرس و حفظ سلامت بدن به ویژه عروق آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید ...  لیزر واریس EVLA :نحوه، مراقبتهای قبل و بعد از لیزر درمانی واریس

 بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنید 

 اگرچه کار کردن بسیار مهم است اجازه ندهید کنترل زندگی شما را به دست بگیرد. در تعداد زیادی از افرادی که استرس دارند شغل آنها نقش مهمی دارد به همین دلیل باید استرس را در زندگی کنترل و مدیریت کرد. یکی از روش‌هایی که برای مدیریت استرس ناشی از کار وجود دارد این است که کار خود را در هنگام مراجعه به منزل پشت درب جا بگذارید و آن را با خودتان به منزل نیاورید. زمانی که در منزل هستید را به استراحت اختصاص دهید تا استرس شما از بین برود.

 هر روز ورزش کنید

 لازم نیست که هر روز ۲ ساعت در باشگاه ورزش کنید یا برای تمرینات ورزشی تخصصی آموزش ببینید کافی است فقط روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنید تا علاوه بر کنترل استرس به بهبود سلامت عروق خود کمک نمایید.

 غذای خود را آماده کنید

 اگر شما از لحاظ زندگی کاری بسیار پرمشغله هستید آماده کردن غذا برای یک هفته یک روش عالی برای مبارزه با مشکلات مربوط پر خوری در زمان بروز استرس است. به جای آن که پس از یک روز کاری پرمشغله به فست فود بروید سعی کنید یک روز را به آماده کردن غذا برای یک هفته خود اختصاص دهید تا وقتی به منزل بر می‌‌گردید فقط به گرم کردن آن بپردازید. در چنین شرایطی شما بدون دردسر می‌توانید به همه مواد غذایی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید.

 سایر روش‌ها برای درمان واریس به غیر از کنترل استرس


 در صورتی که نمی‌توانید به کنترل استرس خود بپردازید این اختلال می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی برای شما شود و شدت بیماری‌های شما را افزایش دهد. در این موارد از روش‌های زیر برای درمان واریس استفاده می‌شود:

  جراحی ورید آندوسکوپی برای درمان رگ‌های وریدی پا

 پوشیدن جوراب واریس

 ساده ترین روش مراقبتی برای درمان واریس به ویژه در شرایطی که واریس با درد همراه شده است یا علایم و نشانه‌های دیگری را به وجود آورده است پوشیدن جوراب مخصوص می‌باشد. شما می‌توانید برای تهیه این نوع جوراب به مراکز عرضه محصولات پزشکی و یا داروخانه‌ها مراجعه کنید. جوراب واریس به اشکال مختلفی از قبیل جوراب زیر زانو، جوراب بالای زانو و جوراب شورتکی موجود است.

بیشتر بخوانید ...  علائم و درمان بیماری واریس پا در زنان جوان، میانسال و سالمند

 اسکلروتراپی

 اسکلروتراپی روشی است که از سال ۱۹۳۰ تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است و در این روش محلول غلیظ سالین یا یک ترکیب خاص دیگر به طور مستقیم به درون رگ تزریق می‌شود و باعث از بین رفتن رگ طی مدت ۳ تا ۶ هفته خواهد شد. اسکلروتراپی یک روش نسبتاً ساده و کم هزینه است که به صورت سرپایی انجام می‌شود.

 لیزر درمانی 

 لیزر درمانی روشی است که در آن فیبر کوچک لیزر وارد رگ می‌شود تا امکان ارسال پرتوهای نور لیزر به درون رگ وجود داشته باشد و بتوان به درمان واریس پرداخت. این روش به صورت سرپایی و تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود.

 رادیو فرکانسی

 در این روش یک کاتتر کوچک وارد رگ می‌شود که امواج رادیو فرکانسی به دیواره رگ فرستاده شوند تا باعث گرم شدن و از بین رفتن واریس شوند. این روش نیز تحت بیهوشی موضعی و به صورت سرپایی انجام خواهد شد.

 انجام عمل جراحی

 روش‌های جراحی که برای درمان واریس مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از خارج کردن بخش زیادی از رگ، فلبکتومی‌ که امکان خارج کردن سطح وسیعی از رگ را از طریق برش‌های کوچکی که نیاز به بخیه ندارند میسر می‌کند، جراحی اندوسکوپیک رگ. می‌توان عمل جراحی را تحت بیهوشی موضعی نخاعی یا عمومی انجام داد. اکثر بیماران همان روز پس از عمل به منزل بر می‌گردند. معمولا از عمل جراحی برای درمان عروق واریسی بزرگ استفاده می‌شود. در جراحی اندوسکوپیک رگ از یک دوربین کوچک استفاده می‌‌شود تا داخل رگ مشاهده گردد و امکان خارج کردن آن میسر شود.

 دستگاه‌های لیزر از انرژی لیزر برای تخریب یا آسیب رساندن به عروق غیر طبیعی بدن استفاده می‌کنند. یکی از مزایای این روش این است که نیازی به استفاده از سوزن یا محلول اسکلروسان نیست اما با این حال شما دچار مقداری درد خفیف خواهید شد. احتمال بروز برخی عوارض جانبی از قبیل تغییر رنگ پوست، تاول پوستی یا لکه پوستی وجود دارد. همه افرادی که دچار واریس هستند نیازی به درمان ندارند چرا که همه آنها دچار درد یا سایر علائم و نشانه‌ها نخواهند شد. در این افراد درمان واریس توصیه نمی‌شود مگر آنکه بیمار بخواهد برای اهداف زیبایی اقدام به درمان کردن آنها نماید.

علل تشدید علائم واریس بر اثر استرس زیاد:درمانهای موثر واریس استرس