دکتر امید شافع

علائم گرفتگی رگ قلب

علائم گرفتگی رگ قلب

علائم گرفتگی رگ قلب
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم شما را با علائم گرفتگی رگ قلب آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

در زنان و مردان شایع‌ترین علامت گرفتگی قلب، در حالت کلی احساس ناراحتی یا درد در قفسه سینه است. ولی تقریباً احتمال اینکه زنان علائم دیگری مانند استفراغ، تنگی نفس، حالت تهوع و احساس درد در کمر و فکر را تجربه کنند در مقایسه با آقایان بیشتر است. در فیلم ها همه ما صحنه هایی را دیده ایم که ناگهان سردی قفسه سینه خود را محکم میگیرد و بر روی زمین می افتد. در واقعیت نیز علائم فردی که دچار حمله قلبی شود، همینطور است.

انسداد عروق کرونری توسط پلاک های داخل عروق ایجاد میشود. در تشدید وضعیت این بیماری مواردی مانند: افزایش سن،کلسترول بالا، سطح بالایی از تری گلیسیرید، فشار خون بالا،  مصرف دخانیات، دیابت، بیماریهای التهابی و ژنتیک اشاره کرد.

علائم گرفتگی رگ قلب

گرفتگی رگ قلب، احتمال ابتلای فرد به بیماری شریان کاروتید، سکته مغزی، عروق کرونر، بیماری گرفتگی رگ قلب (عروق کرونری) و حمله قلبی یا حتی احتمال فوت فرد را افزایش میدهد.از این رو بهتر است قبل از اینکه با عواقب جدی این بیماری مواجه شوید، علائم بیماری را بشناسید تا از بروز بیماری جلوگیری کنید. در این قسمت به  نشانه ها و علائم بیماری گرفتگی رگ قلب می پردازیم.

آنژین یا درد شدید قفسه سینه

از علائم رایج در بیماری گرفتگی رگ قلب، درد شدید قفسه سینه می باشد، به طوری که فرد در زمان فعالیت های سنگین متوجه فشار در قفسه سینه خود می‌شود. ممکن است در عین حال حس تنگی نفس و یا و یا فشار در تمامی قسمت های فوقانی بدن شخص ظاهر شود.

بیشتر بخوانید ...  آنژیوپلاستی عروق پا: مراقبت‌ها، عوارض و نحوه عمل آنژیوپلاستی پا

در زمان شروع بیماری، افراد با عدم انجام فعالیت های سنگین مانند حمل اجسام سنگین، بالا رفتن از پله و… احساس راحتی و خوبی دارند و درد واضح ندارند. اما در صورت تشدید بیماری و نادیده گرفتن، حتی در زمان استراحت و خواب نیز از علائم بروز می کند. در صورتی که فرد به بیماری هایی مانند سابقه فشارخون، دیابت، چاقی و… مبتلا باشد از درد قفسه سینه نباید چشم پوشی کرد و حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه باید مشورت کرد.

اگرچه امکان دارد ناراحتی و درد در قفسه سینه  خفیف باشد ولی این درد خیلی سریع می‌تواند به شانه ها، گردن و فک منتقل شود. زنان بیشتر در قسمت فوقانی بدن خود احساس درد میکنند که امکان دارد این درد را مرتبط با قلب ندانند. زمانی که درد در قفسه سینه شروع شده بازوی چپ و شانه کشیده شود، گرفتگی رگ یا حتی حمله قلبی نیست تحمل تر می باشد. زنان امکان دارد درد فک و گلو را نیز تجربه کنند.

سوء هاضمه

مسائلی که با مشکلات هضم غذا مرتبط است مانند سوزش و درد معده، تهوع و استفراغ و نفخ نیز میتوانند دلیلی برای بیماری گرفتگی رگ قلب یا عروق کرونر قلب باشد. بعضی از افراد نیز در اصطلاح دچار حمله قلبی خاموش می شوند. اگر شما هم مستعد درگیری با این بیماری هستید و علاوه بر علائمی که ذکر شد دائما احساس خستگی میکنید، پیشنهاد می کنیم با پزشک متخصص خود حتما مشورت کنید.

عرق سرد

از دیگر علائم گرفتگی قلب نیز عرق سرد است که امکان دارد زمانی که جریان خون به قلب کاهش یابد و در نتیجه سطح اکسیژن خون پایین می آید، اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید ...  درمان بیماری قلبی

پس از انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش، ایجاد عرق امری عادی محسوب می‌شود.

عرق سرد مخصوص قسمت های خاصی از بدن، مانند کف دست و پاها و زیر بغل می باشند. برخی از افراد نیز امکان دارد احساس سرما کنند. البته دلایل مختلف دیگری مانند آنفولانزای ویروسی، شوک، سرگیجه و عفونت های باکتریایی، شوک و ترس برای بروز عرق سرد وجود دارد. با توجه به اینکه عرق سرد نشانه هایی از عملکرد نامناسب قلب باشد، فرد باید محتاط باشد و به دنبال علائم دیگر این بیماری باشد.

خستگی دائمی و سرگیجه

خستگی می تواند دلایل متعددی داشته باشد، اما گرفتگی رگ قلب  می تواند یکی از دلایل خستگی باشد. صبح بعد از خواب بیدار می شود سرحال و سرزنده نیست و در کل روز این احساس خستگی ادامه دارد. زمان ایستادن حس سرگیجه دارد و در ایستادن تعادلی ندارند.  اگر شما هم این نشانه ها را به همراه درد قفسه سینه یا سوزش در معده دارید، باید سریعاً تحت نظر و درمان پزشک قرار بگیرید.

تنگی نفس

از جمله علائم که ممکن است در اکثر افراد مبتلا به بیماری گرفتگی رگ قلب بروز کند، تنگی نفس است اکثر افراد آن را نادیده می‌گیرند. این نشانه خواب را به آرامی قطع میکند موجب اضطراب و نگرانی شخص می‌شود. علت این علائم می‌توانند کاهش در عملکرد پمپاژ قلب باشد. در نتیجه ریه ها مملو از مایعات می شود و به طور مطلوب اکسیژن رسانی صورت نمی پذیرد.

تپش قلب

زمانی که سرعت تپش قلب بالا  باشد، شخص ضربان های نبض دار یا تپنده را احساس می کند و معمولاً در زمان ورزش کردن، استرس گرفته و پس از آن کافئین یا نیکوتین احساس می‌شود. با این حال در بعضی از موارد، تپش قلب به خصوص زمانی که با علائم دیگری مانند سرگیجه، تاری دید، درد قفسه سینه، عرق و حالت تهوع همراه باشد، امکان دارد از علائم گرفتگی رگ های قلب باشد، رگهایی که وظیفه رساندن اکسیژن و مواد مغذی به قلب را دارند. 

بیشتر بخوانید ...  درمان واریس پا با زالو و پشت زانو پا و مراقبت های بعد از آن

کم خونی، داروهای خاص، اختلالات تیروئید، ناهنجاری های الکترولیت، تنگی نفس در خواب و اختلال در دریچه قلب نیز از دیگر مشکلات سلامتی هستند که باعث بروز تپش قلب می شوند.

درمان گرفتگی رگ قلب

پس از تشخیص گرفتگی رگ قلب، بیماران برای درمان یا مدیریت آن گزینه های مختلفی را پیش رو دارند. فوق تخصص قلب و عروق امکان دارد داروهایی را همراه با تغییراتی در شیوه زندگی فرد نیز توصیه کند. در برخی از موارد هم ممکن است با توجه به جدی بودن شرایط بیمار، پزشک معالج عمل قلب باز را پیشنهاد کند.

در این مقاله سعی کردیم تمامی علائم مربوط به گرفتگی رگ قلب را شرح دادیم. با تشکر از همراهی شما.

...”در صورت وقوع درد فشارنده قفسه سینه بخصوص همراه با تعریق شدید، تنگی نفس، کاهش هشیاری و تهوع فورا با اورژانس تماس بگیرید”…