دکتر امید شافع

سوالات رایج جوراب واریس: نحوه انتخاب، استفاده و عملکرد

سوالات رایج جوراب واریس: نحوه انتخاب، استفاده و عملکرد

سوالات رایج جوراب واریس: نحوه انتخاب، استفاده و عملکرد
ثبت امتیاز post

سوالات رایج جوراب واریس: نحوه انتخاب، استفاده و عملکرد

رگ واریس یک رگ قابل مشاهده است که دقیقاً در زیر سطح پوست قرار دارد. جوراب فشرده‌سازی یا جوراب ‌واریس می‌تواند در بعضی از افراد به کاهش علائم ظاهری و علائم دردناک ناشی از رگ واریسی کمک کند.

رگ‌های واریسی هنگامی ایجاد می‌شوند که به جای اینکه خون به راحتی به سمت قلب برگردد، پشت دریچه‌های کوچکی در رگ‌ها جمع ‌شود. این اتفاق بیشتر در پاها رخ می‌دهد زیرا فاصله خون برای بازگشت به قلب در این نقطه از بدن زیاد است. پزشکان اغلب جوراب‌ واریس را برای بهبود گردش خون، جلوگیری از وخیم‌تر شدن واریس و کاهش درد یا ناراحتی حاصل از این بیماری توصیه می‌کنند.

در این مقاله به سؤالات مربوط به استفاده از این جوراب‌های واریس و نیز خطرات مرتبط با آن‌ها پاسخ داده می‌شود، و همچنین در مورد نحوه انتخاب اندازه و شکل مناسب آن نیز توضیحاتی ارائه خواهد شد.

جوراب واریس می‌تواند به جلوگیری از ایجاد واریس و همچنین به مدیریت علائم یا پیشرفت آن کمک کنند. اما اگر به این بیماری مبتلا شده باشید، لازم است تا برای درمان تخصصی واریس اقدام کنید.

نوع جوراب واریسی که به بهترین وجه متناسب با نیاز شما باشد به شرایط و برنامه درمانی شما بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

دکتر امید شافع متخصص قلب و عروق،عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو انجمن قلب آمریکا ( AHA ) آماده ارائه تمامی خدمات درمانی واریس با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب میباشد.

 

جوراب واریس چگونه عمل می‌کند؟ 


جوراب واریس به طور معمول برای بهبود گردش خون استفاده می شود.

جوراب‌های واریس مدرن طراحی پیشرفته‌تری دارند تا فشار ثابتی را در پاها ایجاد و به گردش خون به سمت قلب کمک کنند. جوراب‌ واریس معمولاً فشار بیشتری را در نزدیکی مچ و روی پا وارد می‌کند و با اعمال فشار مضاعف شرایطی را فراهم می‌کند که به تقویت جریان خون کمک کند.

مطالعات نشان می‌دهد جوراب واریس می‌تواند برخی از علائم رگ‌های واریسی را بهبود ببخشد، اما شواهد کمی وجود دارد که این جوراب‌ها به تنهایی می‌توانند به طور کامل این بیماری را درمان کنند. انواع مختلف جوراب واریس وجود دارد و هرکدام از جوراب‌ها فشارهای مختلفی را بر روی پا اعمال می‌کنند.

کدام  نوع از جوراب‌های واریس برای من مناسب است؟ 


مقدار مناسب فشار و نوع مناسب جوراب واریس به تعداد، نوع و علت اصلی ایجاد رگ‌های واریسی فرد مبتلا بستگی دارد.

بیشتر بخوانید ...  واریس لگنی چیست؟ انواع روش های درمان واریس ورید و عروق لگنی

سه نوع اصلی جوراب واریس عبارتند از:

  • جوراب شلواری واریس. این نوع از جوراب‌های واریس فشار اندکی را به پا وارد می‌کنند، اما گزینه خیلی پرطرفداری نیستند.
  • جوراب ساق بلند واریس. این نوع جوراب‌ها با قدرت فشرده‌سازی مختلف در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین در دسترس هستند. جوراب‌های ساق‌بلند واریس قدرت حمایتی بیشتری نسبت به جوراب شلواری دارند.
  • جوراب واریس تجویزی. این جوراب‌ها قدرت فشرده‌سازی بیشتری دارند و فشار آن‌ها توسط پزشک متخصص متناسب با وضعیت بیمار برای او اندازه می‌شود تا پزشک مطمئن شود که این میزان فشار برای بیمار تاثیرگذار خواهد بود، اما نباید آنقدر تنگ باشد که بر گردش خون بیمار تاثیر منفی بگذارد.

جوراب‌های واریس ساق بلند معمولا یا تا بالای زانو هستند یا تا بالای ران. این جوراب‌ها باعث افزایش جریان خون در قسمت پایینی پا و در هنگام ورزش می‌شود.

پزشک ممکن است جوراب‌های واریس بالای ران را برای بیماران مبتلا به واریس توصیه کند، اگرچه این جوراب‌ها بیشتر برای جلوگیری از لخته شدن خون بعد از عمل بخصوص بعد از جراحی تعویض زانو استفاده می‌شوند.

چه زمان باید از جوراب واریس استفاده کنیم؟ 


مردم تمایل دارند در طول روز از جوراب‌های واریس استفاده کنند، زیرا نشستن به حالت قائم و ایستادن به احتمال زیاد باعث ایجاد مشکلات گردش خون می‌شود.

اگرچه افراد مبتلا به واریس ممکن است سعی کنند در طول شب پاهای خود را به سمت بالا نگه دارند تا از این طریق گردش خون را در پاهای خود بهبود بخشند، اما پزشک ممکن است  توصیه کند که علاوه بر این کار از جوراب واریس نیز در طول شب استفاده کنند.

عوارض استفاده از جوراب واریس چیست؟ 


از آنجایی که جوراب‌های واریس بسیار تنگ هستند، پوشیدن آن‌ها دشوار است. قبل از پوشیدن جوراب واریس، پاها باید تمیز و خشک باشند. هر لوسیونی که برای پاهایتان استفاده می‌کنید باید کاملا جذب شود و سپس جوراب را بپوشید.

پوشیدن جوراب واریس عوارضی دارد که عبارتند از:

  • ایجاد ترک در پوست
  • سوزش پوست
  • ناراحتی
  • ایجاد تورفتگی موقت در پوست

جوراب‌های واریس ساق بلند اگر به طور نادرستی پوشیده شوند و چین و چروک داشته باشند، احتمال دارد مشکلاتی را ایجاد کنند.

هنگامی که بیماری‌هایی مانند نوروپاتی محیطی، که می‌تواند به اعصاب پاها آسیب برساند، باعث کاهش گردش خون می‌شوند، ممکن است فرد نتواند تشخیص بدهد که جوراب واریس خیلی تنگ یا خیلی گشاد است.

آیا پوشیدن طولانی مدت جوراب واریس توصیه می شود؟


اگر فرد به مدت زیادی از جوراب واریس استفاده کند، احتمالاً اثرات منفی را تجربه خواهد کرد. هر روز جوراب واریس خود را دربیاورید و پاهای خود را برای علائم آسیب یا سوزش بررسی کنید. در صورت لزوم از یک آینه استفاده کنید. استفاده از یک آینه دستی بلند یا آینه‌ای که روی زمین قرار گرفته باشد می‌تواند در این کار به شما کمک کند. اگر متوجه هرگونه سوزش، ناراحتی، یا تحریکی در پاهایتان شدید حتما با پزشک تماس بگیرید.

  درمان فلبکتومی (سیاهرگ بری سرپایی) برای درمان قطعی واریس پا

جوراب واریس را چگونه بشوییم؟ 


جوراب‌های واریس برای تسکین تورم در پاها بسیار مناسب هستند و به افزایش گردش خون کمک می‌کنند. دانستن راه صحیح برای تمیز نگه داشتن آنها به شما در طولانی مدت کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید ...  راهکارهای درمانی برای واریس

لازم است که جوراب واریس بعد از هر بار استفاده شسته شود! شستشو خاصیت ارتجاعی جوراب را به آن برمی‌گرداند و باعث می‌شود فشردگی مناسبی در پاها ایجاد کند و از لوله شدن و پایین آمدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین شتستشوی جوراب بعد از هر بار استفاده باعث می‌شود چربی یا عرقی که از پوست شما ترشح شده و به آن چسبیده شسته و از پاره شدن جوراب جلوگیری شود.

گام اول

یک وان یا حوضچه کوچک را با آب خنک پر کنید. جوراب واریس را در آب خنک فرو کنید، سپس آن را بردارید. یک ماده شوینده یا صابون ملایم را به آب اضافه کنید. این بهترین راه استفاده از محصولات شوینده است. آب و صابون را با دست مخلوط کنید تا صابون در آب حل شود. جوراب واریس را در آب قرار دهید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند.

از آب داغ برای شستشوی جوراب واریس استفاده نکنید. زیرا آب داغ باعث از بین رفتن خاصیت کشسانی آن می‌شود.

گام دوم 

پس از خیساندن، جوراب واریس را به آرامی مالش دهید تا کثیفی و چربی آن شسته شود. سپس آن را فشار داده و بشویید تا جوراب کاملا از مواد شوینده پاک شود. توجه داشته باشید که حتما باید به آرامی جوراب را فشار دهید و از کشیدن آن خودداری کنید. کشیدن جوراب واریس هنگام شستشو ممکن است باعث شود که زمان پوشیدن دوباره آن دیگر به طور کامل اندازه پای شما نباشد.

گام سوم 

جوراب واریس را بشویید تا ماده شوینده به طور کامل از روی آن پاک شود. وقتی آبی که از آن خارج می‌شود تمیز باشد، یعنی جوراب نیز تمیز شده است. تا آنجا که می‌توانید جوراب را فشار دهید تا آب از آن خارج شود. سپس آن را پهن کنید تا در جای خنک یا گرم خشک شود. هرگز آن را نزدیک حرارت قرار ندهید و از چلاندن آن نیز خودداری کنید، زیرا این کار به بافت جوراب واریس آسیب می‌رساند.

چه مدت می توان از یک جوراب واریس استفاده کرد؟


بیشترین زمان استفاده از هر جفت جوراب واریس 3 ماه است و بسیاری از آن‌ها را باید بعد از 2 ماه تعویض کرد. توجه داشته باشید که ظاهر خوب آن‌ها دلیل بر این نیست که هنوز قدرت فشرده‌سازی خوبی دارند.

من باردار هستم و پزشک برای من جوراب واریس تجویز کرده است. چه کاری باید انجام دهم؟ 


تجویز جوراب واریس می‌تواند به کاهش واریس موقت شما که به دلیل فشار بیش از حد بر روی پاهای شما در اثر بارداری ایجاد شده است کمک کند. جوراب واریس می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. جوراب شلواری واریس برای دوران بارداری نیز وجود دارد که هیچ فشار مضاعفی به شکم شما وارد نمی‌کند. همچنین می‌توانید درباره استفاده از شکم‌بند بارداری از پزشکتان سوال کنید. این شکم‌بندها می‌توانند به کاهش فشار بر روی ناحیه لگن شما کمک کنند.

  ارتباط یبوست و واریس: یبوست عامل مهمی در ابتلا به واریس

پزشک تشخیص داده است که من مبتلا به واریس هستم و از من می‌خواهد پیش از جراحی از جوراب واریس استفاده کنم 


تجویز جوراب واریس یرای بیماران مبتلا به واریس بسیار متداول است. اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، جوراب واریس می‌تواند روند پیشرفت بیماری را کند یا حتی معکوس کند. این جوراب‌ها گردش خون را بهبود می‌بخشند و یک راه حل آزموده شده و واقعی برای حفظ سلامتی پاهای شما محسوب می‌شوند. همچنین اگر جراحی رگ واریسی انجام داده‌اید، پزشک ممکن است برای کمک به کاهش تورم و همچنین برای حفظ موفقیت جراحی، جوراب‌های واریس را برای پوشیدن بعد از عمل تجویز کند.

بیشتر بخوانید ...  اسکلروتراپی به کمک سونوگرافی: درمان انواع واریس با اسکلروتراپی

من یک دونده هستم و جوراب واریس برای من تجویز شده است. چه چیزهایی را باید بدانم و چه کارهایی باید انجام دهم؟


ورزشکاران نیز از لباس‌های فشرده‌سازی استفاده می‌کنند. اگر پزشک برای شما جوراب واریس تجویز کرده، حتما یک جفت از آن را برای دویدن یا ورزش کردن کردن تهیه کنید. این جوراب‌ها به منظور حرکت و جابجایی مایعاتی که ممکن است در پاهای شما جمع شوند طراحی شده‌اند و با حرکت دادن این مایعات در مجراهای باریک گردش خون، فشار شریانی را افزایش می‌دهند. برای راحتی بیشتر می‌توانید در آن‌ها لایی بگذارید. همچنین این جوراب‌ها از مواد جذب کننده آب ساخته شده‌اند تا پاها را خشک و راحت نگه دارند.

بعد از درمان واریس تا چه مدت باید جوراب‌ واریس بپوشیم؟ 


در روش اسکلروتراپی واریس، معمولاً لازم است که به مدت یک یا چند روز از جوراب‌های واریس استفاده کنید. همچنین پس از انجام درمان لیزر (EVLT) برای واریس، به طور معمول نیاز است به مدت یک هفته جوراب واریس ساق بلند بپوشید، و سپس به توصیه پزشک معالجتان می‌توانید این جوراب‌ها را کنار بگذارید یا به استفاده از آن‌ها ادامه دهید.

آیا جوراب‌های واریس را در خواب نیز می‌توان پوشید؟


جوراب‌های واریس را معمولا باید قبل از رفتن به رختخواب دربیاورید، مگر در مواقعی که پزشکتان استفاده مداوم از آن‌ها را توصیه کرده باشد. این کار باعث می‌شود پوست شما نفس بکشد و فشار از روی پاها برداشته شود. با این حال، خوب است که گاهی اوقات در خواب نیز این جوراب‌ها را بپوشید. البته اگر به درستی در پای شما قرار گرفته باشند. اگر درمورد پوشیدن جوراب واریس در خواب مطمئن نیستید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

جوراب واریس برای چه بیماری‌هایی مناسب است؟ 


بسیاری از بیماری‌ها به خوبی به جوراب‌های واریس پاسخ می‌دهند. ادم، ترومبوز ورید عمقی، فلبیت، لیپودرماتواسکلروز، زخم ساق پا، لیمفدما، واریس، و نارسایی وریدی شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که می‌توان از جوراب واریس ساق بلند برای درمان آن‌ها استفاده کرد.

سوالات رایج جوراب واریس: نحوه انتخاب، استفاده و عملکرد