دکتر امید شافع

راه های درمان رگهای واریسی روی پستان بعد از عمل سینه زنان

راه های درمان رگهای واریسی روی پستان بعد از عمل سینه زنان

راه های درمان رگهای واریسی روی پستان بعد از عمل سینه زنان
ثبت امتیاز post

راه های درمان رگهای واریسی روی پستان بعد از عمل سینه زنان

رگ‌های شما عملکرد بسیار مهمی در بدن دارند. به طور هم‌زمان با شریان‌های شما برای انتقال خون در بدن عمل می‌کنند تا اندام‌ها و بافت‌های شما اکسیژن، مایعات و مواد مغذی مورد نیاز خود را بدست آورند تا بتوانند درست کار کنند. در زیر پوشش محافظ پوست ما، اکثر اوقات رگ‌های ما قابل مشاهده نیستند. اما گاهی اوقات، رگ‌ها برجسته‌تر می‌شوند. رگ‌های واریسی نمونه‌هایی از رگ‌های قابل مشاهده‌ای هستند که هنگام اختلال در عملکرد ورید، معمولاً در اثر نقص دریچه‌های داخل ورید، ایجاد می‌شوند.. این نوع از رگ‌های قابل مشاهده بیشتر در پاها دیده می‌شوند، جایی که افزایش فشار فعالیت‌های تحمل وزن باعث نقص در عملکرد رگ‌ها می‌شود.

هرچند گاهی اوقات رگه‌های زشت آبی رنگ ممکن است در مناطق دیگر بدن از جمله سینه‌ها نیز ظاهر شوند. در حقیقت، رگ‌های آبی نسبتاً متداول هستند، اما این مسئله باعث نمی‌شود مشکل کم‌تری، به ویژه از دیدگاه زیبایی شناختی، ایجاد کنند. با اینکه رگ‌های واریسی بیشتر در پاها به دلیل افزایش وزن به مرور زمان رخ می‌دهد، رگ‌های آبی سینه دلایل دیگری از جمله بعد از عمل جراحی سینه دارند. شناخت این دلایل اولین قدم برای درمان این رگ‌های زشت است تا بتوانید نسبت به ظاهر خود اطمینان بیشتری داشته باشید.

اگرچه ممکن است رگ‌های برجسته سینه شایع باشد، اما این بدان معنی نیست که شما باید با آن‌ها زندگی کنید. مانند رگ‌های قابل مشاهده در سایر نقاط بدن، رگ‌های قابل مشاهده در پستان نیز قابل درمان هستند. بنابراین می‌توانید احساس جذابیت و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. دکتر امید شافع با استفاده از یک روش داخلی که نیاز به بیهوشی و جراحت ندارد، در فن آوری‌های پیشرفته‌ای که برای از بین بردن رگ‌های زشت پستان استفاده می‌شود، مهارت دارد.

علت ایجاد رگ‌های واریسی روی پستان بعد از عمل سینه 

اگر سینه‌هایتان بزرگ شده است، افزایش حجم می‌تواند رگ‌های شما را نیز برجسته‌تر کند، به خصوص اگر پوست نازکی دارید و رگ‌های شما قبل از عمل نیز قابل مشاهده بوده است. افزایش وزن قابل توجه نیز ممکن است تأثیر مشابهی داشته باشد.

دیگر علت‌های واریس روی پستان

چندین بیماری یا مسئله می‌تواند به رشد ورید آبی سینه کمک کند، از جمله:

  • بارداری: رگ‌های سینه اغلب در دوران بارداری مشخص‌تر می‌شوند، هنگامی که حجم خون شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد تا بتوانید مواد مغذی لازم را برای خود و جنین در حال رشد فراهم کنید. به دلیل افزایش میزان خون، رگ‌های شما برجسته‌تر می‌شوند. به طور معمول، رگ‌ها بعد از به دنیا آمدن نوزاد به حالت قبل از بارداری خود باز می‌گردند.
  • شیردهی: در دوران شیردهی، سینه‌های شما پر از شیر است. این حجم اضافی در داخل سینه‌های شما باعث می‌شود رگ‌ها بیشتر دیده شوند. مانند دوران بارداری‌، رگ‌ها به محض قطع شیردهی به حالت عادی برمی‌گردند.
  • تغییرات هورمونی: گاهی اوقات، انواع خاصی از داروهای ضد بارداری خوراکی می‌توانند باعث شوند تا در نتیجه هورمون‌های مورد استفاده، رگ‌های پستان شما برجسته‌تر شود. همچنین قاعدگی نیز می‌تواند باعث بزرگ شدن سینه‌های شما شود و در نتیجه رگ‌های برجسته‌تری ایجاد شود.
  • آسیب در اثر آفتاب: قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث نازک شدن پوست می‌شود و این بدان معنی است که رگ‌های زیر پوست شما بیشتر قابل رویت می‌شوند. استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت روزانه روش خوبی برای جلوگیری از این نوع آسیب است.
  • تغییرات مرتبط با سن: پوست با افزایش سن نازک‌تر می‌شود و این بدان معنی است که رگ‌های شما حتی در صورت سالم بودن، ممکن است بیشتر دیده شوند. بعلاوه، اثر نیروی گرانش بر روی سینه‌های بسیار سنگین می‌تواند باعث افزایش کشیدگی پوست شده و در نتیجه رگ‌ها بیشتر قابل مشاهده شوند.
  • التهاب: بعضی از بیماری‌ها مانند ترومبوفلبیت سطحی می‌توانند باعث ایجاد یک یا چند رگ در سینه شده و در نتیجه باعث افزایش دید رگ‌ها شوند. همچنین پوشیدن یک سینه بند معیوب یا خیلی تنگ به طور منظم نیز می‌تواند باعث تحریک بافت‌ها شود و در نتیجه رگ‌های قابل مشاهده‌تری ایجاد می‌شود.
  • سرطان پستان: برخی از انواع سرطان پستان باعث ایجاد تغییرات التهابی در بافت پستان می‌شود که به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد رگ‌های خونی جدید شود. اگر متوجه رگ‌های خونی جدیدی در سینه‌های خود شده‌اید، بهتر است که به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

درمان رگ‌های واریسی روی پستان بعد از عمل سینه

گاهی ممکن است رگ‌های سینه بخصوص بعد از بارداری با گذشت زمان از بین بروند اما اکثر رگ‌های واریسی سینه بدون مداخله از بین نمی‌روند. مکمل‌های گیاهی، ویتامین K و پمادهای موضعی اغلب اثر بسیار کمی بر روی این رگ‌ها دارند. پوشاندن رگ‌های سینه با برنزه کردن گزینه دیگری است، اما تنها یک راه حل موقت برای پنهان کردن رگ‌ها است. این رگ‌ها به بهترین وجه توسط یک پزشک وریدی ماهر که در زمینه کار با ترکیبی از درمان‌های مبتنی بر سوزن و نور / لیزر تجربه کافی دارد، درمان می‌شوند. نتایج باید مؤثر، ماندگار و از نظر زیبایی بسیار جذاب باشد.

بیشتر بخوانید ...  ایجاد واریس بر اثر ایستادن و نشستن طولانی مدت

انتخاب روش درمانی با حداقل تهاجم به رگ‌های سینه بستگی به ماهیت، اندازه و عمق رگ‌ها دارد. انتقال چربی برای پنهان کردن این رگ‌ها که گاهی توسط جراحان زیبایی توصیه می‌شود، روشی شدید و دردناک است، و بنابراین گزینه مناسبی نیست. درمان‌های مناسب برای درمان رگ‌های واریسی پستان شامل موارد زیر است:

  • اسکلروتراپی
  • حذف رگ توسط لیزر
  • درمان نور پالس شدید ، IPL

برای برداشتن رگ‌های واریسی پستان، ممکن است بسته به نیاز شما به چند روش درمانی نیاز باشد. در طول مشاوره، پزشک یک برنامه درمانی برای شما در نظر می‌گیرد که بهترین گزینه برای از بین بردن رگ‌های سینه شما است.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی مستلزم تزریق محلول اسکلروزان به طور مستقیم به داخل ورید با استفاده از یک سوزن بسیار ریز است. ورید تحت درمان تخریب شده و به تدریج طی چند هفته از بین می‌رود. این روش درمانی برای از بین بردن رگ‌های شبکیه پستان و قفسه سینه و نیز برای رگ‌های عنکبوتی که به اندازه کافی برای تزریق ضخیم هستند، گزینه مناسبی است. بیماران مبتلا به کاشت پستان نباید نگران پارگی کاشت باشند زیرا تزریق اسکلروتراپی بسیار سطحی است.

  ونوگرافی (ونوگرام) تشخیص رگ های واریسی و لخته شدن خون (DVT)

کبودی موقت و حساسیت کوتاه مدت پس از اسکلروتراپی شایع است، اما بیماران می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را بلافاصله بعد از عمل از سر بگیرند. تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بستگی به میزان و شدت رگ‌های سینه شما دارد. بیشتر بیماران چند هفته پس از اولین جلسه اسکلروتراپی پیشرفت عمده‌ای را تجربه می‌کنند، اما ممکن است برای بهترین نتیجه به درمان با اسکلروتراپی یا لیزر درمانی به جلسات بیشتری نیاز داشته باشند.

بیشتر بخوانید ...  درمان بیماری واریس دست ها با لیزر، اسکلروتراپی و جراحی

بعد از درمان، به بیماران توصیه می‌شود که منطقه تحت درمان را در معرض آفتاب قرار ندهند و تا سه ماه بعد از اسکلروتراپی ورید پستان، ماموگرافی انجام ندهند.

لیزر حذف رگ‌های واریسی سینه 

لیزر Nd: YAG با پالس طولانی، گزینه عالی دیگری برای درمان رگ‌های عنکبوتی و شبکیه‌ای است که در قفسه سینه و پستان ظاهر می‌شود. این لیزر با طول موج طولانی، مجهز به نوک خنک کننده است که می‌تواند برای درمان رگ‌های سطحی در رنگ‌ها و عمق‌های مختلف که در سینه اکثر بیماران با انواع پوست ظاهر می‌شود، مناسب باشد.

پوشیدن عینک محافظ در طی لیزر درمانی و استفاده از کرم بی‌حسی موضعی همراه با خنک کننده مؤثر سیستم به طرز چشمگیری خطر آسیب‌دیدگی چشم و سوختگی پوست را کاهش می‌دهد و ناراحتی در طول عمل را به حداقل می‌رساند.

زمان بهبودی بستگی به میزان جلسات درمانی، نوع رگ و ظرفیت بهبودی فرد دارد. برخی از رگ‌های شبکیه تحت درمان طی حدود یک هفته از بین می‌روند، در حالی که برخی از رگ‌های عنکبوتی ممکن است به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشند. نتایج درمان با لیزر ورید قفسه سینه ماندگار است، به خصوص وقتی که بیمار با استفاده از ضد آفتاب در ناحیه تحت درمان، قرار گرفتن در معرض آفتاب را محدود کند.

  لخته شدن خون در پا:علل،نشانه و رفع خون لخته شده در پا و رگ واریس

روش IPL برای حذف رگ‌های واریسی پستان 

لیزرها از نور متمرکز (تک طول موج) استفاده می‌کنند، اما دستگاه‌های IPL نور با باند پهن را از طریق یک هندپیس به پوست منتقل می‌کنند. بر این اساس، نوری که توسط IPL ساطع می‌شود کمتر به پوست نفوذ می‌کند، اما به هدف‌هایی که رنگ‌های مختلف دارند جذب می‌شود. همانطور که در لیزر درمانی نیز یک هدف تک رنگ وجود ندارد.

بیشتر بخوانید ...  حرکات یوگا برای درمان واریس: تاثیر ورزش یوگا بر واریس

در درمان وریدهای واریسی، IPL یک درمان انتخابی برای مویرگ‌های شکسته بسیار سطحی ناشی از آسیب آفتاب است که در قسمت‌هایی از بدن ما که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند و پوست ظریفی دارند مانند صورت و سینه ظاهر می‌شود. IPL درمانی همچنین می‌تواند به از بین بردن هرگونه رگ ریز و میکروسکوپی که پس از اسکلروتراپی یا درمان ورید با لیزر باقی مانده است‌، کمک کند.

کرم بی‌حسی حدود یک ساعت قبل از عمل   IPL بر روی پوست اعمال می‌شود. در طول درمان از عینک‌های محافظ برای محافظت از چشم در برابر آسیب نور استفاده می‌شود، و یک ژل خنک کننده بر روی پوست اعمال می‌شود تا ناراحتی در طول درمان را به حداقل برساند و به خنک کردن ناحیه قبل و بعد از عمل کمک کند.

نواحی صورتی مبهم و پراکنده‌ای که اغلب پس از درمان رگ‌های واریسی قفسه سینه با روش IPL ظاهر می‌شوند، طی چند ساعت از بین می‌روند.

حذف رگ‌های واریسی به روش IPL نسبت به درمان با لیزر ملایم‌تر است و بر همین اساس عوارض جانبی آن نیز نسبت به عوارض جانبی ذکر شده در بالا برای از بین بردن ورید واریسی سینه با لیزر بسیار ملایم‌تر است. اغلب به بیماران توصیه می‌شود که در اولین روز یا در همان روز درمان، ناحیه تحت درمان را با یک پماد محافظ پوست بپوشانید. رگ‌های سینه درمان شده باید به تدریج طی یک تا سه هفته از بین بروند. دومین جلسه درمانی بعد از چند هفته ممکن است در بعضی موارد ضروری باشد. مانند لیزر، محافظت از مناطق تحت درمان از آفتاب بسیار مهم است.

آماده‌سازی خود برای درمان رگ‌های واریسی سینه 

بیمارانی که به درمان‌های لیزر و IPL احتیاج دارند باید از چند هفته قبل از درمان از برنزه کردن خودداری کنند. برنزه شدن، اختلاف رنگ بین رگ‌ها و پوست را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که این درمان به طور بالقوه چالش‌برانگیزتر‌، ناامن‌تر و اثر آن کمتر باشد. همچنین بیماران باید از مصرف داروهای NSAID (مانند ایبوپروفن ، Advil ، Motrin) ، ویتامین E خودداری کنند و همچنین استفاده از داروهای حساس به عکس را متوقف کنند، زیرا این داروها ممکن است پاسخ پوست به درمان را بسیار بیشتر کند.

 

راه های درمان رگهای واریسی روی پستان بعد از عمل سینه زنان