دکتر امید شافع

راه‌های بهبود گردش خون بدن با تغذیه مناسب، ورزش و ماساژ

راه‌های بهبود گردش خون بدن با تغذیه مناسب، ورزش و ماساژ

راه‌های بهبود گردش خون بدن با تغذیه مناسب، ورزش و ماساژ
ثبت امتیاز post

راه‌های بهبود گردش خون بدن با تغذیه مناسب، ورزش و ماساژ

گردش خون برای سلامتی کل بدن شما ضروری است. با این حال، گردش خون معمولا چیزی نیست که اغلب اوقات به آن فکر کنید مگر در مواقعی که پاهای شما خواب می‌رود.

با این وجود افراد زیادی هستند که از مشکلات مزمن گردش خون رنج می‌برند و برای آن‌ها افکار مربوط به گردش خون تقریباً همیشه وجود دارد.

مابعات و از همه مهم‌تر خون، همیشه در بدن شما در حال گردش هستند. در حقیقت، به لطف قلب شما، هر دقیقه حدود 5 کوارتز خون در رگ‌های خونی بدن شما پمپ می‌شود.

وقتی خون در بدن شما گردش می‌کند، اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌های بدن منتقل می‌کند و به خلاص شدن از شر مواد زائد تولید شده توسط بدن شما کمک می‌کند.

بنابراین، هنگامی که گردش خون ضعیفی دارید، بدان معنی است که خون به اندازه کافی به اندام‌های شما نمی‌رسد و ممکن است به انواع مختلفی از مشکلات از جمله بی‌حسی (خواب رفتن دست و پا) دچار شوید. با این حال، اگر گردش خون شما همیشه و به طور مداوم ضعیف باشد، به احتمال زیاد با مشکلاتی روبرو خواهید بود که از خواب رفتن پاها جدی‌تر هستند از جمله نفخ، کاهش انرژی و احتباس مایعات. برای بهبود گردش خون می‌توانید برخی کارها را انجام دهید.

علت اختلال در گردش خون 


فشار خون پایین ممکن است بر گردش خون تأثیر بگذارد. سلامت سیستم گردش خون فرد تعیین می‌کند که خون در بدن چگونه گردش می‌کند. عوامل مؤثر بر این موارد عبارتند از:

فشار خون 

فشار خون در واقع فشاری است که خون بر روی دیواره رگ‌های خونی هنگام گردش وارد می‌کند. فشار خون با فشار “سیستولیک” بر فشار “دیاستولیک” اندازه‌گیری می‌شود.

فشار سیستولیک فشار به دیواره رگ‌های خونی در هنگام ضربان قلب است که بطن‌های تحتانی قلب در حال پمپاژ خون به جلو هستند.

فشار دیاستولیک فشار به دیواره رگ‌های خونی است که بطن‌های تحتانی قلب در حالت استراحت و پر شدن از خون هستند.

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، فشار خون در حالت استراحت طبیعی در بزرگسالان بیش از 120 میلی‌متر جیوه برای فشار خون سیستولیک و بیش از 80 میلی‌متر برای فشار خون دیاستولیک نیست. این فشار به طور اختصار به 120/80 میلی‌متر جیوه معروف است.

افرادی که فشار خون بسیار پایینی دارند ممکن است گردش خون ضعیف و سایر علائم مرتبط به آن را تجربه کنند. با این حال، اندازه‌گیری فشار خون پایین معمولاً دلیلی برای نگرانی در افرادی که دارای سیستم قلبی عروقی سالم نیست.

بیشتر بخوانید ...  درمان واریس پا با زالو و پشت زانو پا و مراقبت های بعد از آن

سلامت خون 

خون حامل اکسیژن و مواد مغذی است و مواد زائد را از بین می‌برد و در صورت سالم بودن این کارها را به بهترین نحو انجام می‌دهد.

خون سالم حاوی گلبول‌های قرمز خون طبیعی است که اکسیژن، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را حمل می‌کند. این اجزاء در مغز استخوان ساخته می‌شوند.

  علل تشدید علائم واریس بر اثر استرس زیاد:درمانهای موثر واریس استرس

سلامت قلب 

قلب عضله‌ای است که وظیفه پمپاژ خون را در بدن به عهده دارد. هرچه قلب فرد قوی‌تر و سالم‌تر باشد، گردش خون آن‌ها بهتر می‌شود.

سلامت رگ‌های خونی 

داشتن رگ‌ها و شریان‌های سالم عبور خون را از آن راحت‌تر می‌کند. اگر چربی یک فرد یا سطح کلسترول او خیلی بالا یا پایین باشد، رگ‌های خونی ممکن است آسیب دیده و مسدود شوند.

علل دیگر 

گردش خون ضعیف ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌ها و مشکلات اساسی باشد که شامل موارد زیر است:

  • چاقی
  • دیابت
  • بیماری‌های قلبی
  • بیماری‌های موثر بر شریان‌ها یا رگ‌ها

ورزش و سایر اقدامات برای تقویت سلامت قلب و عروق ممکن است گردش خون ضعیف ناشی از این شرایط را بهبود بخشد.

گردش خون ضعیف (علائم و نشانه‌ها) 


تهوع، گزگز و خواب رفتن و درد در دست یا پا ممکن است علائم گردش خون ضعیف باشد.

اگر جریان خون به قسمت خاصی از بدن فرد کاهش یابد، ممکن است علائم و نشانه‌هایی از گردش ضعیف را تجربه کنند.

علائم زیر بطور عمده در دست‌ها یا پاها بروز می‌کند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • تپش قلب
  • سوزش
  • بی‌حسی
  • گزگز کردن
  • گرفتگی عضلات
  • درد
  • گرمی یا سردی
  • ورم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید 


اگر فردی علائم گردش خون ضعیف را تجربه کند، حتما باید با پزشک صحبت کند. پزشک می‌تواند مشکل را تشخیص دهد و برای درمان آن روش‌های درمانی مناسبی را پیشنهاد دهد.

علاوه بر این، پزشکان ممکن است رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و ترک سیگار را برای بهبود گردش خون پیشنهاد کنند.

نحوه بهبود گردش خون


ورزش 

ورزش کردن از بسیاری جهات برای بدن شما مفید است. ورزش منظم می‌تواند:

  • وزن شما را کنترل کند
  • با مشکلات و بیماری‌ها مقابله کند
  • روحیه شما را بهبود بخشد
  • انرژی را تقویت کند
  • خواب را بهتر کند
  • زندگی جنسی را تقویت کند
  • به شما کمک کند تا وارد اجتماع شوید
  • راهی برای تفریح باشد

ورزش یک روش عالی برای مقابله با مشکلات مربوط به گردش خون ضعیف است. اما برای دیدن نتایج آن لازم نیست ساعت‌ها روی تردمیل ورزش کنید.

هر نوع تمرینی که باعث پمپاژ خون شما شود، به ویژه پیاده‌روی مفید خواهد بود.

هنگامی که احساس می‌کنید آماده هستید تا تمرینات جدی‌تری را شروع کنید، خواهید دید که گردش خون شما حتی بیشتر بهبود می‌یابد. با این وجود، حتماً وقت خود را برای پیشرفت در تمریناتی مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری و غیره اختصاص دهید و بیش از حد ورزش نکنید.

ماساژ

ماساژ نه تنها می‌تواند باعث آرامش و تسکین فشارهای وارد شده بر شما در طول روز شود، بلکه می‌تواند گردش خون بدن را نیز تحریک کند. ماساژ می‌تواند گردش خون شما را سرعت ببخشد. فشاری که ماساژ به بدن شما وارد می‌کند توانایی انتقال خون را به مناطقی که دچار احتقان شده است، بیشتر می‌کند.

علاوه بر این، هنگامی که فشار اعمال شده بر ناحیه‌ای از بدن شما در طول ماساژ آزاد شود، خون جدید می‌تواند در آن‌جا جریان یابد.

بیشتر بخوانید ...  عمل درمان واریس پا با لیزر: مزایا، مراقبت و هزینه لیزر واریس

ماساژ به شستشوی اسید لاکتیک از عضلات و همچنین گردش بهتر مایعات لنفاوی در بدن کمک می‌کند.

مایعات لنفاوی چه می‌کنند؟ این مایعات “مواد زائد حاصل از سوخت و ساز بدن را از عضلات و اندام‌های داخلی دور می‌کنند و باعث کاهش فشار خون و عملکرد بدن می‌شوند.”

نوشیدن آب زیاد 

آیا می‌دانید که پزشکان توصیه می‌کنند هرروز به اندازه نیمی از وزن بدنتان (به واحد اونس) آب بنوشید؟

اکثر مردم در طول روز حتی نزدیک به این مزیان نیز آب نمی‌نوشند. به نظر می‌رسد که برای رسیدن به این هدف، شما باید هرجا که در دسترستان بود، آب بنوشید و بدنتان را هیدراته کنید.

با این حال، نوشیدن آب کافی یک راه عالی برای مقابله با مشکلات گردش خون است. آب به شما کمک می‌کند تا همه چیز در بدن شما جریان یابد، از جمله دفع سموم.

برس خشک روزانه پوست 

برس خشک یکی از کارهای روزمره بسیار ساده و مناسب برای از بین بردن پوست مرده و بهبود گردش خون است.

هر روز صبح قبل از دوش گرفتن، یک برس خشک بکشید و پوست خود را پاک کنید. اما حتماً آن را تمیز کنید.

بله، یک روش برای برس خشک پوست وجود دارد: از پای خود شروع کنید و دور قلب خود را به صورت دور برس بکشید. خواهید دید که سطح پوست شما بسیار صاف می‌شود و احساس می‌کنید که گردش خون شما بهبود یافته است.

خلاص شدن از شر استرس 

استرس داشتن یکی از مضرترین کارهایی است که می‌توانید برای بدن خود انجام دهید. بدن شما هنگام داشتن استرس کاملاً به حالت جنگ یا گریز وارد می‌شود. استرس همچنین می‌تواند مشکلاتی را برای گردش خون شما ایجاد کند.

با این وجود، با پیدا کردن راه‌هایی برای کاهش استرس می‌توانید بدن خود را از تعدادی از خطرها از جمله گردش خون ضعیف نجات دهید.

در اینجا چند راه عالی برای مقابله با استرس وجود دارد:

  • یوگا
  • مدیتیشن
  • محدود کردن مصرف کافئین
  • ادامس جویدن
  • خواندن مجله
  • گوش دادن به موسیقی آرامش بخش
  • وقت گذراندن با دوستان و خانواده

بالا بردن پاها 

بالا بردن پاها روشی عالی برای کاهش فشار از رگ‌های شما است. بالا بردن پاها به طور مرتب دارای چندین مزیت است، از جمله:

  • گردش خون بهتر
  • کاهش تورم در پاها
  • بهبود تخلیه خون از رگ‌ها

20 دقیقه در روز پاهای خود را بالا ببرید و تفاوت عمده در گردش خون خود را احساس کنید.

کشش 

فقط با چند دقیقه کشش اساسی در روز می‌توانید گردش خون خود را به شدت بهبود ببخشید.

کشش برای افزایش جریان خون به بافت‌ها و اندام‌های بدن شما بسیار مناسب است. اکثر مردم بیشتر ساعات روز را پشت یک میز در یک وضعیت می‌نشینند که همانطور که می‌دانید می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود.

بیشتر بخوانید ...  مراقبت‌های بعد از اسکلروتراپی واریس: راه‌های کاهش درد و کبودی

سعی کنید به طور منظم بلند شوید، پیاده روی کنید و حرکات کششی انجام دهید. این کارها می‌توانند به مبارزه با مشکلات گردش خون و همچنین بسیاری از مشکلات دیگر که ناشی از نشستن زیاد است، کمک کند.

  رگ های بنفش، آبی و قرمز واریس

در مورد آنچه باعث ایجاد بیماری‌های وریدی می‌شود به روز باشید و حتما این ایده‌ها را عملی کنید تا سالم بمانید.

10 غذای فوق‌العاده برای کمک به بهبود گردش خون 


به نظر می‌رسد غذاهای زیر به بهبود گردش خون کمک می‌کنند:

پرتقال

پرتقال و سایر مرکبات دارای ویتامین C هستند که رقیق کننده خون طبیعی است و گفته می‌شود که دیواره‌های مویرگی را تقویت کرده و از ایجاد پلاک که باعث ضعیف شدن گردش خون می‌شود، جلوگیری می‌کند.

شکلات تیره 

کاکائو حاوی فلاونوئیدهاست که به طور طبیعی در گیاهان و میوه‌ها وجود دارد و به خوبی با بهبود گردش خون در ارتباط است. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Circulation نشان داد که شکلات تیره غنی از فلاونوئیدهای طبیعی در مقایسه با شکلات سفید که فاقد فلاونوئید است، تاثیر بیشتری بر بهبود گردش خون دارد.

فلفل کاین 

کاین به صورت فلفل تازه یا ادویه خشک موجود است و با افزایش سرعت متابولیک و تقویت شریان‌ها و رگ‌های خونی همراه است. فلفل کاین بهتر است به صورت خام در سالاد یا آبمیوه مصرف شود.

تخمه آفتابگردان 

دانه‌های آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند که به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون کمک می‌کنند. این دانه‌ها در کمک به بهبود گردش خون بسیار عالی هستند. به همین ترتیب غذاهایی مانند زیتون، آجیل و تخمه کدو نیز همین تاثیر را دارند.

زنجبیل 

زنجبیل به دلیل کمک به مشکلات تهوع و هضم و همچنین افزایش گردش خون شناخته شده است. زنجبیل را می‌توان به صورت خام میل کرد یا به غذاها اضافه کرد. همچنین می‌توانید چای زنجبیل را امتحان کنید.

سیر

سیر کاربردهای زیادی دارد و یکی از آن‌ها تمیز کردن خون و جلوگیری از ایجاد پلاک است. سایر غذاهای موجود در این گروه مانند تربچه، پیاز و تره فرنگی نیز در تحریک جریان خون مفید هستند.

هندوانه 

هندوانه سرشار از لیکوپن است که یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است و با بهبود گردش خون مرتبط است. لیکوپن یک رنگدانه طبیعی است که رنگ قرمز آن‌ها رنگ خاصی به غذاها می‌بخشد. گوجه فرنگی، گریپ فروت صورتی و زردآلو نیز حاوی لیکوپن هستند.

ماهی قزل آلا و آووکادو

هر دو ماهی قزل آلا و آووکادو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مفید برای قلب هستند. تحقیقات نشان داده است که امگا3 به سیستم قلبی عروقی و افزایش گردش خون کمک می‌کند.

چای سبز بنوشید 

چای سبز علاوه بر اینکه سرشار از آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند به بهبود گردش خون شما نیز کمک کند.

اما دقیقاً چطور این کار را می‌کند؟ چای سبز عروق خونی بدن را باز می‌کند باعث می‌شود خون شما راحت‌تر جریان یابد.

برای اینکه فواید چای سبز را در گردش خون خود مشاهده کنید، سعی کنید روزانه 2-3 فنجان از آن بنوشید.

راه‌های بهبود گردش خون بدن با تغذیه مناسب، ورزش و ماساژ