دکتر امید شافع

درمان واریس مچ پا

درمان واریس مچ پا

5/5 - (1 امتیاز)

درمان واریس مچ پا : یکی از رایج‎ترین دردهایی که بیماران همیشه از دریری با آن شکایت دارند، درد در ناحیه مچ پا است. یکی از مشکلاتی که برای مچ پا پیش می‎آید و با خود درد به همراه دارد واریس در ناحیه مچ پا است. از طرف دیگر از آنجا که مچ پا تقریبا همیشه در معرض دید است ممکن است مشکل جدی را برای اعتماد به نفس پیش آورد.

واریس پا یا عروق عنکبوتی یک نوع درگیری است که در مردم به خصوص جامعه زنان بسیار شایع به نظر می‎رسد. در ان نوع از واریس برعکس سایر انواع واریس در بدن ما با مشکلات دیگری نیز مواجه می‎شویم. این مشکلات مب‎توانند علاوه بر اختلال در زیبایی پا و اعتماد به نفس به درد پا و سنگینی آن نیز منجر شوند. علاوه بر درد پا دیگر پیامدهایی نیز وجود دارند که باید به آنها توجه کرد، مانند بی‎قراری پا، سنگینی پا، تورم مچ پا، و گرفتگی‎های عضلانی پا در اثر ایستادن‎های طولانی مدت که در ناحیه مچ یا سایر نقات پا رخ می‎دهند.

این مشکلات گاهی حتی ممکن است در مدیریت و دامنه حرکتی فرد نیز اختلال ایجاد کند. برای مثال فرد در برخی موارد آنقدر با درد دست و پمجه نرم می‎کند که دیگر قادر نمی‎باشد به فعالیت‎های روزانه خود برسد. در برخی موارد دیگر نیز فرد حتی قادر نیست در طول روز بایستد.

واریس یک مشکل در ارتباط با رگ‎هایی است که دچار تورم و بیرون زدگی می‎شوند. این رگ‎ها به وضوح در زیر پوست قابل دیدن هستند و در مواردی حتی می‎توان آنها را لمس کرد. این بیماری با افزایش سن و معیارهای دیگر به طوری در افراد شایع می‎شود که از هر ۴ نفر یک نفر در حداقل ترین حالت ممکن به آن مبتلا می‎شود. با این حال بیماری واریس بزرگ‎ترین تاثیر خود را بر زیبایی اندام و پوست خواهد گذاشت.

تشخیص واریس مچ پا

تشخیص این مشکل معمولا با مشاهده ظاهر در پوست آغاز می‎شود. متاسفانه ابتلا به واریس مج پا به علت فعالیت‎های روزانه که به پا فشار می‎آورند از شایع‎ترین نوع واریس می‎باشد و در زنان بیشتر از هر قشر دیگری رخ می‎دهد. از دیگر نشانه‎های اولیه برای تشخیص خارش در ناحیه مچ پا است. در این مرحله دیگر درمان‎های پیشگیری نتیجه نمی‎دهند و بیمار باید درمان قطعی واریس را پیگیری کند.

بیشتر بخوانید ...  ورید واریسی و بررسی علل ایجاد این بیماری

علائم واریس مچ پا

علائم ابتلا به واریس مچ پا معمولا علائم واضحی هستند که با اشکال ظاهری پیدا خواهند شد. این رگ‎ها مانند دیگر واریس‎ها بیرون می‎زنند و به رنگ آبی یا قرمز یا بنفش در‎می‎آیند. قرمزی، تیره شدن پوست در ناحیه مچ پا و در موارد شدید تری می‎توان خون ریزی را در ناحیه مچ پا مشاهده کرد.

تحقیقات نشان می‎دهند که علائم با توجه به شدت گرفتن بیماری در افراد مختلف به صورت متفاوتی ظاهر می‎شوند. به همین دلیل شکل ظاهری آن نیز در افراد ممکن است متفاوت باشد با این حال شکل عمده آن همان تغییر رنگ در ناحیه پوست مچ پا است.

علائم دیگری که در بیماران مبتلا به واریس مچ پا دیده می‎شود به شرح زیر است:

  • خستگی مفرط و سنگینی پاها
  • خشک شدن پوست ناحیه پا
  • ورم مچ پا
  • احساس کردن سوزش در ناحیه مچ پا
  • احساس کردن نبض در رگ‎های مچ پا
  • پیدا شدن رگ های خونی و مشاهده راحت آنها در زیر پوست

علل ابتلا به واریس مچ پا

با توجه به این نکته که هر چقدر که فشار بیشتری متحمل یک قسمت از بدن شود احتمال ابتلا به واریس در آن ناحیه از بدن بیشتر خواهد بود. واریس مچ پا به فراوانی در افرادی دیده می‎شود که به مقدار زیادی سرپا می‎ایستند و یا زمان طولانی مدتی را می‎نشینند همچنین ممکن است این مشکل در ورزشکارانی که فشار زیادی را به پای خود تحمیل می‎کنند نیز رخ دهد. از دیگر علل ابتلا به واریس مچ پا اضافه وزن مفرط است که باعث می‎شود تحمل وزن بدن دائما بر روی پاها می‎افتد و فشار زیادی وارد می‎شود.

علت ابتلا به واریس مچ پا برای انتخاب وضعیت بیمار و یافتن درمان موثرتر بسیار مهم است. علل ابتلا به واریس می‎توند بسیار پیچیده و ترکیبی باشد.

بیشتر بخوانید ...  درمان واریس سینه

انواع واریس مچ پا

واریس عمقی و ریشه دار

بررسی‎ها و تحقیقات نشان می‎دهند که وجود رگ‎های آبی و بنفش و تغییراتی که در روی پوست انجام می‎شود به معنی ابتلا به واریس عمقی و ریشه دار در مچ پا است. این اتفاق نیز زمانی می‎افتد که رگ‎ها به خوبی کار خود را انجام نمی‎دهند و خون به عقب بازمی‎گردد و این باعث می‎شود خون دوباره در رگ‎ها جاری شود و ماندگار شود.

در این حالت ممکن است علائمی نیز همراه با شکل ظاهری در مچ پا پیدا شود. این علائم عبارتند از :

  • وجود ورم
  • سابقه لخته خون سا بیماری‎های مرتبط به آن
  • کفش نامناسب
  • اشتغال به مشاغل بی تحرک
  • پیدایش لک‎های پوستی
  • نازک و شکننده شدن پوست
  • خارش پوست
  • نازک و شکننده شدن پوست
  • زخم‎های وریدی در ناحیه مچ پا

واریس خفیف

معمولا رگ‎های قرمزی که ممکن است به بنفش گرایش داشته باشند نشانه‎ای از ابتلا به واریس خفیف هستند. این نوع رگ‎ها نشانه‎ای از درگیری با واریس خفیف هستند. این بیماری نیز به علل متعددی رخ می‎دهد. اما در ان از نشانه‎های درد و خستگی خبری نیست و در صورت بودن نیز به طوری خواهد بود که پس از خستگی فراوان اتفاق می‎افتد و پس از استراحت رفع خواهد شد.

درمان واریس مچ پا

پس از پیدا کردن علت و نوع واریس در مچ پا مهمترین اقدام انتخاب روش درمانی موثر و مناسب است. در اغلب افراد این سندرم به کمک برخی تغییرات در سبک زندگی قابل کنترل و کاهش است اما در برخی دیگر نیز ممکن است با توجه به تشخیص پزشک انجام عمل جراحی و یا دارودرمانی تجویز شود. از جمله موثرترین گزینه‎های درمانی این بیماری باید به موارد زیر اشاره شود:

  • ورزش‌هایی چون پیاده روی، شنا و یا دوچرخه سواری با حفظ جریان خون می‎توانند بسیار موثر باشند.
  • رژیم غذایی مناسب نیز می‎توانددرگیری با واریس پا را کاهش دهد. اغلب پرهیز از نوشیدنی‎های کافیین دار و یا افزایش مصرف آب و چای و مواد غذایی پر فیبر جهت جلوگیری از یبوست در این رژیم غذایی توصیه می‎شود.
  • داروهای NSAIDs: با توجه به عدم درمانی بودن این دست داروها، اغلب آن‎ها برای تسکین علائم ناشی از درد تجویز می‎شوند.
  • داروهای MPA: این دست داروها با انقباض وریدها جریان خون را به سمت قلب افزایش می‎دهند.
بیشتر بخوانید ...  کلینیک دکتر واریس تهران

درمان عروق واریسی یا اسکلروتراپی

  • درمان عروق واریسی یا اسکلروتراپی: رایج‎ترین روش درمان واریس اسکلروتراپی است. متخصصان با گذشت سالها موفق شدند که با اصلاح این روش نتایجی ایمن‎تر و بهتر را در اختیار بیماران مبتلا به واریس بگذارند. در این روش ماده‎ای به درون رگ آسیب دیده تزریق می‎شود و موجب تحریک دیواره‎ها میگردد. ممکن از این تزریق در نواحی مختلفی انجام گیرد. بعد از انجام تزریق نواحی آسیب دیده مدتی ماساژ داده می‎شوند. و بعد از آن نیاز است که جوراب واریس به پا کنید. در این روش تزریق باعث می‎شود که عروق منقبض شوند و نگذارند خون وارد شودو تجمع کند. که این امر نیز باعث می‎شود گردش خون بهبود پیدا کند و از تورم جلوگیری شود. در این روش شما نیازی به بستری و بی هوشی نخواهید داشت. بسیاری بعد از ۲۴ ساعت یا همان روز به فعالیت‎های روزمره خود باز می‎گردند.
  • درمان واریس با لیزر: از لیزر درمانی برای درمان رگ‎های کوچکی که به واریس درگیر می‎شوند استفاده می‎شود. در این روش درمانی پزشک لیزر را دقیقا به رگ‎های آسیب دیده می‎تاباند تا تحریک شده و ترمیم خود را آغاز کنند. گاهی این امر در عروق آسیب دیده بزرگ یک تا سه ماه به طول می‎انجامد. در عروق کوچک‎تر اما ممکن است به سرعت سبب محو شدن شود. اما این روش یکی از بهترین روش‎ها در درمان واریس است.
  • جوراب واریس: جوراب‎های مخصوص واریس جوراب‎هایی هستند که با وارد کردن فشاری دائمی از تجمع خون در رگ‎ها جلوگیری می‎کنند. در نتیجه تورم کاهش می‎یابد و از لخته شدن خون جلوگیری می‎شود. اگرچه اسن جوراب‎ها به شما کمک فراوانی می‎کنند اما همچنان شما نمی‎توانید با اکتفا به آن واریس خود را به طور کامل درمان کنید