دکتر امید شافع

درمان واریس صورت و اطراف چشم توسط لیزر: مزایا و عوارض

درمان واریس صورت و اطراف چشم توسط لیزر: مزایا و عوارض

درمان واریس صورت و اطراف چشم توسط لیزر: مزایا و عوارض
ثبت امتیاز post

درمان واریس صورت و اطراف چشم توسط لیزر: مزایا و عوارض

واریس عنکبوتی در اثر گشاد شدن یا تورم رگ‌های خونی زیر سطح پوست ایجاد می‌شود. این بیماری باعث گسترش خطوط کوچک و قرمزی به شکل تارهای عنکبوت می‌شود. واریس می‌تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود، ولی بیشتر در صورت و پاها به وجود می‌آید.

واریس صورت و اطراف چشم عارضه ناخوشایندی است که می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در فرد بشود. در صورت تشخیص علت اصلی واریس، این عارضه قابل درمان می‌باشد. پرتو لیـزر با نابـود کردن رگ‌های ضعیف باعث رفـع این عارضه می‌شود. روش آی پی آل مشابه لیزر درمانی می‌باشد؛ ولی در این روش نور پالسی شدید به لایه دوم پوست نفوذ می‌کند و در نتیجه به لایه فوقانی پوست آسیبی وارد نمی‌شود.

واریس صورت و اطراف چشم برای کسانی که به زیبایی خود اهمیت می‌دهند، بسیار ناخوشایند است. این بیماری به کمک روش‌های درمانی مناسب قابل درمان است.

واریس صورت و اطراف چشم همیشه در اثر یک عامل یکسان ایجاد نمی‌شود. چنانچه این بیماری در تعدادی از افراد خانواده وجود داشته باشد، بایستی به طور منظم برای درمان اقدام شود. ولی اگر واریس صورت و اطراف چشم پس از بروز عارضه دیگری ایجاد شود، احتمال دارد این بیماری به خودی خود رفع شود.

دکتر امید شافع بعد از معاینه دقیق بهترین برنامه برای درمان واریس صورت و دور چشم را ارائه خواهند کرد.

علت واریس صورت و دور چشم


واریس صورت و دور چشم در برخی از افراد بیشتر ایجاد می‌شود. واریس می‌تواند در هر سنی و حتی در کودکان نیز ایجاد شود. واریس صورت و اطراف چشم در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. این عوامل عبارتند از :

  • عوامل ژنتیکی : به دلایل نامعلومی واریس صورت و دور چشم در برخی از خانواده‌ها بیشتر ایجاد می‌شود. با بالا رفتن سن احتمال ایجاد این بیماری افزایش پیدا می‌کند.
  • بارداری : افزایش هورمون استروژن در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد واریس شود. واریس صورت و اطراف چشم پس از زایمان بدون نیاز به درمان بهبود پیدا می‌کند. ایجاد تغییرات پوستی در دوران بارداری شایع می‌باشد.
  • رزاسه : این عارضه پوستی باعث قرمزی و التهاب پوست می‌شود. در بیماری رزاسه اریتماتو تلانژکتاتیک، بروز واریس صورت و اطراف چشم شایع می‌باشد.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب : تابش بیش از حد نور خورشید می‌تواند باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شود. در این صورت امکان دارد در اثر آسیب‌دیدگی لایه فوقانی پوست، رگ‌های صورت به طور موقتی قابل مشاهده باشند.
  • تغییرات آب و هوایی : هوای گرم باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود.
  • مواد محرک شیمیایی : این مواد می‌توانند باعث تحریک پوست و ایجاد واریس صورت و اطراف چشم شوند.
  • مصرف الکل : مصرف کم یا متوسط الکل می‌تواند به سبب گشاد شدن رگ‌های خونی باعث قرمزی و التهاب پوست شود. زیاده‌روی در مصرف الکل می‌تواند منجر به واریس صورت و اطراف چشم بشود.
  • جراحت و آسیب‌دیدگی : آسیب‌دیدگی‌های جزئی یا شدید می‌توانند باعث کبودی بشوند. در صورت بروز کبودی در صورت، امکان دارد واریس صورت و دور چشم ایجاد شود.
  • استفراغ یا عطسه : فشار ناگهانی و شدید ناشی از استفراغ یا عطسه می‌تواند باعث ایجاد واریس صورت و اطراف چشم بشود.

تشخیص واریس صورت و اطراف چشم 


امکان دارد واریس صورت و اطراف چشم توسط بیمار قابل مشاهده باشد، ولی بایستی برای تشخیص دقیق بیماری به پزشک مراجعه شود. امکان دارد پزشک جهت درمان بیماری، مصرف دارو یا روش‌های درمان سرپایی را توصیه کند.

بیشتر بخوانید ...  روش انجام جراحی واریس با لیزر و مراقبت های قبل و بعد از آن

در صورت وجود عارضه‌هایی مانند رزاسه بایستی به پزشک مراجعه شود. در چنین مواردی تشخیص علت اصلی ایجاد بیماری به درمان واریس صورت و اطراف چشم کمک می‌کند.

درمان واریس صورت و اطراف چشم توسط لیزر 


لیزر درمانی درون‌وریدی (EVLA) یک روش درمانی کم‌تهاجمی جهت درمان نارسایی ورید سطحی است. در روش درمان واریس با لیزر، یک کاتتر ظریف با استفاده از یک سوزن وارد سیاهرگ آسیب‌دیده می‌شود. در این روش در حین جراحی و پس از آن، عوارض و درد زیاد ناشی از جراحی ایجاد نخواهد شد. کاتتر انرژی لیزر را وارد سیاهرگ می‌کند ولی مانند روش خارج کردن سیاهرگ، به بافت و اعصاب محیطی آسیب وارد نمی‌کند.

لیزر جهت درمان واریس صورت و اطراف چشم چگونه کار می‌کند؟

انرژی لیزر به دیواره سیاهرگ آسیب وارد کرده و باعث بسته شدن سیاهرگ معیوب می‌شود در نتیجه خون در آن جریان پیدا نمی‌کند.

مزایای لیزر درمانی 

  • این روش جایگزین مناسبی برای جراحی جهت خارج کردن سیاهرگ صافن می‌باشد.
  • لیزر درمانی به کمک بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
  • این روش دردناک نمی‌باشد و یا اینکه درد به میزان حداقل ایجاد می‌شود.
  • در لیزر درمانی نیازی به بیهوشی عمومی نمی‌باشد.
  • زمان مرخصی از کار و استراحت در منزل در این روش بسیار کم می‌باشد.
  • در لیزر درمانی، واریس سطحی نیز توسط اسکلروتراپی (به کمک سونوگرافی) درمان می‌شود.
  آیا حجامت در درمان واریس پا موثر است؟

اقداماتی که پیش از درمان واریس صورت و اطراف چشم بایستی در نظر گرفته شوند 

  • مصرف دارو پیش از درمان نباید متوقف شود؛ مگر این که پزشک قطع مصرف دارو را به بیمار توصیه کند.
  • پیش از درمان بایستی از اصلاح صورت خودداری شود.
  • در روز درمان نباید از مرطوب‌کننده استفاده شود.
  • معمولاً مصرف دارو پیش از درمان ضرورتی ندارد. در صورت پایین بودن آستانه درد می‌توانید دو قرص پاراستامول یا 2 قرص ایبوپروفن همراه با غذا مصرف کنید.
بیشتر بخوانید ...  درمان رگ عنکبوتی صورت با اسکلروتراپی، لیزر، ریتونوئید و روش خانگی

لیزر درمانی درون‌وریدی(EVLA) چگونه انجام می‌شود؟  

  • پزشک یا مسئول سونوگرافی سیاهرگ‌های مورد نظر را علامت‌گذاری خواهد کرد.
  • انسداد عصبی موضعی جهت بی‌حس کردن ناحیه مورد نظر انجام می‌شود.
  • بیمار روی تخت معاینه دراز می‌کشد. سپس یک کاتتر کوچک بوسیله سوزن کوچکی وارد سیاهرگ مورد نظر می‌شود.
  • لیزر فیبری از طریق کاتتر وارد سیاهرگ می‌شود؛ به گونه‌ای که نوک پرتو لیزر در زیر قسمت انتهایی سیاهرگ قرار بگیرد. لیزر فیبری به دستگاه لیزر 1500 نانو متری متصل است.
  • بی‌حسی موضعی در اطراف سیاهرگ مورد نظر اعمال می‌شود ( به روش بی‌حسی تامسنت).
  • سپس لیزر فیبری فعال می‌شود و سیاهرگ معیوب از بین می‌رود.
  • روند درمان در این مرحله بدون ایجاد درد به پایان می‌رسد.

آیا لیزر درمانی درون‌وریدی دردناک است؟ 

با استفاده از انسداد عصب موضعی و بی‌حسی تامسنت در سیاهرگ صافن، دردی در هنگام لیزر درمانی احساس نمی‌شود.

آیا استفاده از لیزر جهت درمان واریس صورت و اطراف چشم خطرناک است؟ 

خیر. جهت رعایت احتیاط در ارتباط با برخورد پرتو لیزر با دیگر اعضای بدن، در حین درمان از عینک مخصوصی برای محافظت از چشم‌ها استفاده می‌شود.

درمان واریس صورت و اطراف چشم به کمک لیزر چقدر مؤثر است؟ 

تحقیقات نشان می‌دهند که درمان به کمک لیزر به میزان 98 درصد موفقیت‌آمیز می‌باشد و نتایج درمان نیز دارای ماندگاری طولانی هستند.

استفاده از روش‌های درمانی طبیعی جهت درمان واریس صورت و اطراف چشم 


معمولاً برای درمان واریس صورت و اطراف چشم در ابتدا از روش‌های طبیعی استفاده می‌شود. چنانچه بیمار به مواد خاصی حساسیت نداشته باشد، درمان طبیعی عموماً خطری برای افراد در بر ندارد.

روش‌های درمانی طبیعی عبارتند از :

سرکه سیب

سرکه سیب باعث کاهش قرمزی و دیگر عوارض ناشی از واریس صورت و اطراف چشم می‌شود و در نتیجه باعث بهبود ظاهری صورت می‌شود. می‌توانید یک تکه پنبه را با سرکه سیب آغشته کنید و در ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

  چگونه رگ واریسی زیر چشم را از بین ببریم؟ (درمان رگ زیر چشم)

شاه بلوط هندی 

این گیاه برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می‌شود. شاه بلوط هندی به صورت مکمل‌های غذایی نیز موجود است، ولی به شکل کرم موضعی برای درمان واریس صورت و اطراف چشم مناسب‌تر است.

بیشتر بخوانید ...  واریس : علت‌ها، علائم و روش‌های درمان

شستشوی صورت با آب گرم

حرارت می‌تواند باعث ایجاد واریس صورت و دور چشم شود؛ به همین دلیل بایستی از مصرف آب داغ اجتناب کنید. برای حمام بایستی از آب گرم – و نه داغ – استفاده شود. صورت نیز بایستی به آرامی با آب گرم شسته شود.

مراجعه به پزشک جهت درمان واریس صورت و اطراف چشم


در صورتی که روش‌های درمانی طبیعی تاثیری در درمان بیماری نداشتند،  بایستی به پزشک مراجعه شود. امکان دارد پزشک روش‌های زیر را برای درمان واریس صورت و دور چشم پیشنهاد کند :

رتینوئید 

مصرف کرم‌های موضعی که حاوی رتینوئید هستند جهت بهبود ظاهری واریس صورت و اطراف چشم سودمند می‌باشند. رتینوئید برای درمان آکنه و رزاسه مصرف می‌شود. این ماده با برداشتن بیرونی‌ترین لایه پوست باعث رفع مشکلات پوستی می‌شود.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی در مدت زمان چند هفته باعث رفع واریس صورت و اطراف چشم می‌شود. در این روش پزشک ماده‌ای را درون رگ‌های مورد نظر تزریق می‌کند. این ماده باعث بسته شدن رگ‌ها می‌شود. در نتیجه خون به رگ‌های دیگر تغییر مسیر می‌دهد.

لیزر درمانی و دیگر روش‌های درمانی سرپایی توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. عوارض جانبی ناشی از این روش‌های درمانی شامل افزایش قرمزی، خارش و اسکار (جای زخم) می‌باشند.

جلوگیری از ایجاد واریس صورت و اطراف چشم


واریس صورت و اطراف چشم قابل درمان می‌باشد؛ ولی بهتر است از ایجاد این عارضه جلوگیری شود. روش‌های جلوگیری از واریس صورت و دور چشم عبارتند از:

  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب : بیمار بایستی خصوصاً در ساعات اوج تابش نور خورشید، یعنی پیش از ظهر از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کند. همچنین بایستی جهت محافظت بیشتر ، هر روزه از کرم ضد آفتاب استفاده شود.
  • خودداری از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید : گرمای شدید آب، هوا و یا سونا می‌تواند باعث گشادتر شدن رگ‌های خونی شود.
  • محافظت از صورت : با توجه به این که امکان دارد واریس صورت و اطراف چشم در اثر آسیب‌دیدگی ایجاد شود، استفاده از ابزار محافظت از صورت باعث کاهش آسیب‌دیدگی می‌شود. در نتیجه از بروز واریس صورت و اطراف چشم جلوگیری می‌شود.

 

درمان واریس صورت و اطراف چشم توسط لیزر: مزایا و عوارض