دکتر امید شافع

درمان رگ عنکبوتی صورت با اسکلروتراپی، لیزر، ریتونوئید و روش خانگی

درمان رگ عنکبوتی صورت با اسکلروتراپی، لیزر، ریتونوئید و روش خانگی

درمان رگ عنکبوتی صورت با اسکلروتراپی، لیزر، ریتونوئید و روش خانگی
5/5 - (1 امتیاز)

درمان رگ عنکبوتی صورت با اسکلروتراپی، لیزر، ریتونوئید و روش خانگی

پارگی رگ‌های صورت در اصل به بزرگ شدن رگ‌هایی مربوط می‌شود که دقیقاً زیر سطح پوست قرار دارند. در نتیجه رگ‌ها حالت تار مانند و قرمزی پیدا می‌کنند که اصطلاحاً رگ‌های عنکبوت گفته می‌شود. رگ‌های عنکبوتی عموماً روی صورت یا پاها مشاهده می‌شوند، البته احتمال ایجاد آنها در هر نقطه‌ای از بدن وجود دارد. رگ‌های عنکبوتی به جز ظاهر ناخوشایند، علائم دیگری ایجاد نمی‌کنند.

برای درمان رگ های عنکبوتی صورت از اسکلروتراپی، ریتونوئید، لیزر درمانی و IPL استفاده می شود. همچنین درمان خانگی و استفاده از روغن ها و داروهای گیاهی می تواند در درمان موثر باشد.

چه زمانی برای درمان رگ های عنکبوتی صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

رگ‌های عنکبوتی خطرناک نیستند و به جز ظاهر ناخوشایند، علائم دیگری ندارند. بیمارانی که از ظاهر ناخوشایند این رگ‌های قرمز رنگ ناراحت هستند، می‌توانند پس از تعیین علت اصلی این مشکل، برای جلوگیری از آن اقدام کنند. رگ‌های قرمز صورت گاهی نشانه‌ی ابتلا به عارضه‌ای جدی است. بنابراین افرادی که علت رگ‌های عنکبوتی را نمی‌دانند، باید برای معاینه و تشخیص به پزشک مراجعه کنند. رگ‌های عنکبوتی زیبایی صورت را خدشه‌دار می‌سازد. درمان‌های پزشکی و خانگی متعددی برای کاهش یا رفع این مشکل و بهبود سلامت کلی پوست وجود دارد.

رگ‌های عنکبوتی چیست؟


همان طور که می‌توانید حدس بزنید، رگ‌های واریسی به دلیل شباهت ظاهری به تار عنکبوت، رگ‌های عنکبوتی گفته می‌شود. منظور از این رگ‌های عنکبوتی دقیقاً چیست؟ آنها رگ‌های کوچک گشاد شده‌ای هستند که زیر سطحی‌ترین لایه‌های پوست قرار دارند و به دلیل نزدیک بودن به سطح پوست به خوبی دیده می‌شوند. اگر فقط یک نکته خوب درباره رگ‌های عنکبوتی وجود داشته باشد، این است که این رگ‌های قرمز خطر جدی برای سلامتی ندارند و فقط ظاهر نازیبایی دارند که باعث خجالت و  ناراحتی بیمار می‌شود.

علت رگ های عنکبوتی روی صورت


در هر سنی احتمال ایجاد رگ‌های عنکبوتی روی صورت وجود دارد، هرچند برخی افراد بیشتر مستعد این عارضه هستند. شایع‌ترین دلایل نمایان شدن رگ‌های عنکبوتی صورت به شرح زیر است:

  • ژنتیک: افرادی که سابقه رگ‌های عنکبوتی در خانواده‌شان وجود دارد، بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آسیب ناشی از نور خورشید باعث بزرگ شدن رگ‌ها و نزدیک‌تر شدن آنها به سطح پوست می‌شود.
  • تغییرات جوی: تغییرات شدید آب و هوا بر گردش خون بدن اثر می‌گذارد و موجب سرخ شدن پوست صورت می‌شود. در نتیجه ممکن است رگ‌ها پاره شوند و مشکل رگ‌های عنکبوتی پیش می‌آید.
  • تغییر فشار: تغییرات ناگهانی و شدید فشار، باعث پاره شدن مویرگ‌ها می‌شود. استفراغ یا یک عطسه غیرمنتظره و محکم می‌تواند علت این تغییر فشار باشد.
  • بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری یکی از علل رگ‌های قرمز صورت به شمار می‌آید. واریس بارداری معمولاً بعد از زایمان برطرف می‌شود.
  • محرک‌های محیطی: قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی یا مواد شیمیایی خاص به پوست آسیب می‌زند و باعث می‌شود که رگ‌ها مشخص‌تر شود.
  • روزاسه: روزاسه عارضه‌ای شایع است که باعث می‌شود پوست به دلیل بزرگ شدن سیاهرگ‌ها سرخ و گرگرفته شود. بیماران مبتلا به روزاسه غالباً با مشکل رگ‌های عنکبوتی نیز مواجه می‌شوند.
  • آسیب دیدگی: چنانچه آسیب دیدگی سر با کبودی همراه باشد، احتمال پارگی رگ‌ها وجود دارد. در این حالت رگ‌ها غالباً بعد از رفع کبودی ترمیم می‌شوند.

نشانه و علائم رگ های عنکبوتی صورت


رگ‌های عنکبوتی خطوط ظریف و تارمانندی هستند که معمولاً صورتی یا قرمز هستند، اما تحت فشار سفید می‌شوند. رنگ رگ‌های عنکبوتی صورت از قرمز تا آبی یا بنفش متغیر است. پهنای رگ‌های خونی متسع شده معمولاً بین یک تا سه میلی‌متر است. رگ‌های عنبکوتی معمولاً خطری ندارند، اما گاهی با درد و خارش همراه هستند. رگ‌های عنکبوتی معمولاً روی صورت، بینی، چانه و گونه‌ها ایجاد می‌شوند و رنگی قرمز رنگ به پوست می‌دهند.

بیشتر بخوانید ...  درمان انواع بیماری واریکوسل (واریس بیضه) با دارو و جراحی

تشخیص رگ های عنکبوتی صورت


آزمایش‌های زیر برای تشخیص علت اصلی قرمز شدن رگ‌های صورت انجام می‌شود:

  • آزمایش خون
  • سی تی اسکن
  • بررسی عملکرد کبد
  • ام آر آی
  • رادیوگرافی
  درمان بیماری واریس پا ناشی از چاقی، بارداری و بالارفتن سن

درمان رگ های عنکبوتی صورت


پزشکان معمولاً می‌توانند رگ‌های عنکبوتی صورت را با توجه به ظاهر صورت و معاینه‌ی چشمی تشخیص دهند. روش‌های مختلفی برای درمان واریس صورت وجود دارد، اما تمام این روش‌ها برای همه بیماران موثر واقع نمی‌شوند، بنابراین شاید لازم باشد که چند روش درمانی را امتحان کنید تا در نهایت درمان اثربخش را پیدا کنید.

کرم رتینوئید

کرم رتینوئید برای درمان عارضه‌های پوستی مختلفی مصرف می‌شود که یکی از آنها رگ‌های عنکبوتی است. استعمال رتینوئید باعث می‌شود که وضوح رگ‌ها کمتر شود و سلامت پوست ارتقاء یابد. البته خشکی، خارش و قرمزی پوست از عوارض مصرف رتینوئید به شمار می‌آید.

درمان با آی پی ال (نور شدیدی پالسی)

در این روش از نورهای خاصی استفاده می‌شود که بدون آسیب زدن به لایه‌های سطحی، در لایه‌های عمقی‌تر نفوذ می‌کنند. دوران بهبود IPL کوتاه‌تر است و آسیب کمتری به پوست می‌زند. سازو کار تاثیرگذاری IPL برای درمان رگ‌های عنکبوتی، مانند لیزردرمانی است، البته لازم است که چند جلسه درمان برای رسیدن به نتیجه مطلوب انجام شود.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یک رویکرد درمانی است که در آن پزشک یک محلول نمکی و یا شیمیایی را به داخل رگ‌های آسیب دیده تزریق می‌کند. این محلول باعث تحریک دیواره رگ‌ شده و منجر به تخلیه خون در داخل رگ می‌شود. پس از تخلیه خون رگ مسدود شده و دیگر مسیری برای جریان خون باقی نمی‌ماند. زمانی که خون نتواند در داخل رگ جریان یابد به مرور زمان این رگ از بین رفته و دیگر قابل مشاهده نخواهد بود. در اکثر مواقعی که رگ‌های عنکبوتی صورت بزرگ هستند توصیه پزشکان این است که از چند جلسه اسکروتراپی استفاده کنید. در مواردی که اندازه رگ‌های عنکبوتی صورت کوچک هستند لیزرتراپی و وین ویو تراپی به مراتب گزینه‌های درمانی بهتری هستند.

وین ویو تراپی

وین ویو تراپی روشی جدید برای درمان رگ‌های عنکبوتی است و در درمان رگ‌های آسیب‌دیده کوچک در صورت بسیار مؤثر است. برای انجام این روش ، پزشک سوزن بسیار نازک را به لایه های بالایی پوست شما وارد می‌کند. این سوزن با استفاده از جریان‌های الکتریکی گرما تولید می‌کند و این حرارت باعث تخرین و انسداد فوری رگ‌های آسیب‌دیده می‌شود. اگر چنانچه رگ‌های عنکبوتی بسیار ریزی روی صورت خود دارید در این صورت استفاده از وین ویو تراپی بهترین گزینه درمانی پیش‌روی شماست. در بسیاری از موارد ، دقیقه پس از درمان، رگ‌های عنکبوتی روی صورت از بین می‌روند. علاوه بر این، از آنجا که وین ویو تراپی جزء روش‌های درمانی با حداقل تهاجم است لذا بعید است که باعث ایجاد زخم در صورت شما شود. لازم به ذکر است که پس از انجام وین ویو تراپی هیچگونه از کار افتادگی به وجود نخواهد آمد و حتی در صورت تمایل می‌توانید در همان روز درمان به سر کار خود برگردید.

لیزر برای رفع مویرگ‌های صورت

لیزر تراپی در درمان رگ‌های عنکبوتی روی صورت و یا هر قسمتی از بدن که رگ‌های آن در نزدیکی سطح پوست دچار آسیب‌دیدگی و انسداد شده باشد بسیار موثر است. در درمان رگ‌های عنکبوتی صورت به کمک لیزر، پزشک با استفاده از حرارت لیزر رگ آسیب‌دیده را تخریب و مسدود می‌کند و از ورود خون به داخل آن در آینده پیشگیری می‌نماید. دوران نقاهت پس از لیزرتراپی رگ‌های عنکبوتی صورت بسیار کم است و از آنجایی که این روش جزء گزینه‌های درمانی غیرتهاجمی محسوب می‌شود لذا هیچگونه رد و اثری از خود بر روی سطح پوست باقی نمی‌گذارد. با این همه، از لیزر درمانی تنها در درمان رگ‌های نزدیک به سطح پوست استفاده می‌شود اگر چنانچه رگ‌های عنکبوتی در لایه‌های عمیق زیر سطح پوست صورت تشکیل شده باشند در آن صورت می‌توان گفت که استفاده از اسکلروتراپی گزینه‌ی بهتری است و یا حتی شاید هم ممکن است که پزشک استفاده از ترکیبی از این دو را به شما پیشنهاد کند.

بیشتر بخوانید ...  آیا واریس با قرارگرفتن در جکوزی، سونا و آب گرم تشدید می‌شود؟

قبل از شروع درمان رگ‌های عنکبوتی صورت چه باید کرد؟ 

در یک طی جلسه مشاوره‌ای یکی از مشاوران متخصص وضعیت شما را بررسی می‌کند تا تعیین کند که آیا استفاده از لیزردرمانی برای درمان رگ‌های عنکبوتی مناسب شرایط شما است یا نه. متأسفانه، لیزر درمانی برای از بین بردن رگ‌های عنکبوتی بزرگ مؤثر نیست لذا اگر چنانچه ترکیبی از رگ‌های عنکبوتی بزرگ و کوچک بر روی صورتتان وجود دارد ابتدا بایستی برای درمان رگ‌های بزرگتر از طریق اسکلروتراپی اقدام کنید و سپس به کمک لیزر درمانی رگ‌های عنکبوتی کوچک‌تر را درمان کنید.

در طی درمان رگ‌های عنکبوتی صورت به شیوه‌ی لیزر تراپی چه اتفاقی می‌افتد؟

 نور لیزر بر روی پوست و رگ‌های عنکبوتی تابانیده می‌شود. انرژی لیزر باعث انعقاد و کوچک شدن رگ‌های عنکبوتی می‌شود. معمولاً در لیزر درمانی نیازی به بیهوشی نیست و احساس می‌کنید که انگار یک باند لاستیکی کوچکی به دور پوست شما پیچیده می‌شود.

پس از درمان رگ‌های عنکبوتی صورت چه باید کرد؟ 

معمولا ۲ تا ۶ هفته پس از درمان، رگ‌های عنکبوتی ناپدید می‌شوند. پس از هر جلسه درمان می‌توان شاهد ۷۰ الی ۸۰ درصد بهبودی در ظاهر رگ‌های عنکبوتی صورت و ۳۰ الی ۴۰ درصد در رگ‌های پا شد. معمولا در طی ۳ ماه به سه مرحله درمان نیاز است. گاهی ممکن است که درمان همراه با کبودی‌های جزئی باشد که اصلا جای نگرانی ندارد و ظرف مدت یک هفته بخودی خود برطرف می‌شود اما دوران نقاهت پس از آن بسیار کوتاه است. همچنین می‌توانید بلافاصله پس از درمان از لوازم آرایشی استفاده کنید.

چگونه لیزر درمانی می‌تواند به درمان رگ‌های عنکبوتی صورت کمک کند؟

به کمک لیزر می‌تواند مقدار مشخصی نور و حرارت بر روی رگ‌های عنکبوتی تابانید. به کمک لیزر می‌توان بدون آسیب‌زدن به نواحی مجاور، رگ‌های آسیب‌دیده را مسدود کرد. پس از درمان، به مرور زمان و بصورت کاملا طبیعی رگ‌ آسیب‌دیده ناپدید می‌شود.

به چند مرحله درمان نیاز است؟ 

پس از گذشت سه الی چهار هفته می‌توان نتایج لیزر درمانی را مشاهده کرد. عموما به یک الی دو جلسه درمان نیاز است.

آیا می‌توان از موثر بودن درمان بر روی رگ‌های عنکبوتی اطمینان حاصل کرد؟‌

پاسخ به این سوال به خود فرد بستگی دارد اما آنچه که مسلم است اکثر بیماران می‌توانند از مزایای این روش درمانی بهره‌مند شوند.

آیا درمان رگ‌های عنکبوتی صورت دشوار است؟ 

خیر. لیزر درمانی یک روش غیرتهاجمی است و باتوجه به وضعیت فرد چیزی بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از درمان، هیچگونه از کار افتادگی به وجود نخواهد آمد و حتی در صورت تمایل می‌توانید در همان روز درمان به سر کار خود برگردید.

هزینه درمان رگ‌های عنبکوتی چقدر است؟ 


هزینه درمان رگ‌های عنکبوتی صورت به شیوه‌ی درمانی که پزشک تجویز می‌کند بستگی دارد.

درمان‌های خانگی برای رفع موریگ های صورت


درمان خانگی مویرگ‌های صورت باید حتما تحت نظر متخصص انجام شود. درمان خانگی مویرگ‌های صورت یکی از راه های موثر برای درمان واریس عنکبوتی صورت است. روغن گیاه آرنیکا به بهبود ظاهر رگ‌های عنکبوتی کمک می‌کند. درمان‌های خانگی گاهی اوقات از نمایان شدن رگ‌های عنکبوتی صورت جلوگیری می‌کند یا از وضوح آنها را کم می‌کند. درمان‌های خانگی معمولاً ایمن هستند و عوارض جانبی ایجاد نمی‌کنند، با این حال بهتر است فراورده‌های جدید را 24 ساعت قبل از استعمال روی کل صورت، ابتدا روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید و اگر با واکنش‌های شدید مواجه نشدید، درمان را شروع کنید. چنانچه دارو مصرف می‌کنید یا تحت درمان هستید، حتماً قبل از شروع درمان‌های خانگی با پزشک معالجتان مشورت کنید.

  • از آب داغ استفاده نکنید: پوست صورت حساس است و حرارت بالا باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی می‌شود. بنابراین صورتتان را به هیچ وجه با آب داغ نشویید. شستشوی صورت و بدن با آب سرد یا گرم از آسیب دیدن رگ‌ها جلوگیری می‌کند.
  • کمپرس سرد: کمپرس سرد ساده، مانند کیسه یخ یا یک کیسه نخود منجمد، را بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا گرمای شدید روی صورت بگذارید. سرما باعث می‌شود که ظاهر رگ‌های قرمز بهتر شود.
  • روغن آرنیکا: روغن آرنیکا یا فراورده‌های حاوی آرنیکا به بهبود ظاهر رگ‌های عنکبوتی صورت کمک می‌کند. چون برخی بیماران به روغن آرنیکا حساسیت دارند، حتماً ابتدا روغن را روی تکه کوچکی از پوست امتحان کنید و عوارض جانبی را به متخصص پوست اطلاع دهید.
  • سرکه سیب: سرکه سیب مانند داروی قابض و جمع کننده صورت عمل می‌کند و ظاهر رگ‌های عنکبوتی را با کشیدن پوست بهبود می‌دهد. مقداری سرکه را روی گلوله‌ی پنبه بریزید و آن را روی ناحیه‌ای بگذارید که نشانه‌های پارگی مویرگ‌ها را در آن ناحیه مشاهده می‌کنید.
  • فندق: فندق یک قابض طبیعی است که به رفع ظاهر ناخوشایند رگ‌های عنکبوتی کمک می‌کند. فندق حاوی تانینس است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و منافذ پوست را کوچک‌تر می‌کند.
  • آلوئه‌ورا: ژل گیاه آلوئه‌ورا به درمان قرمزی پوست کمک می‌کند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که آلوئه ورا قرمزی پوست را مانند کرم‌های درمانی هیدروکورتیزون کاهش می‌دهد و در عین حال سلول‌های پوست را خشک می‌کند. بنابراین بعد از هر بار استعمال آلوئه ورا باید از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • ویتامین ث: مکمل‌های ویتامین ث به بهبود ظاهر رگ‌های عنکبوتی صورت کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه بیانگر آن است که ویتامین ث نقش مهمی در سلامت عروق خونی دارد. ویتامین ث به حفظ خاصیت ارتجاعی رگ‌ها و حفظ کلاژن در سلول‌ها کمک می‌کند.
  • گیاهان دارویی: پژوهشگران دریافته‌اند که بسیاری از گیاهان دارویی خاصیت ضدالتهابی برای پوست دارند. هرچند مطالعه مستقیمی در زمینه اثر این گیاهان بر روی رگ‌های عنکبوتی انجام نشده است، بااین حال مصرف آنها در بعضی موارد به درمان واریس کمک می‌کند. گیاهان دارویی مفید برای رگ‌های عنکبوتی عبارتند از:
    • مریم گلی
    • گل همیشه بهار (کالندولا)
    • بلوط
    • بومادران
    • ریشه گل ختمی
    • بابونه
  ایجاد واریس بر اثر عوامل ارثی (ژنتیکی)

پیشگیری از رگ های عنکبوتی صورت


با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانید از رگ‌های عنکبوتی جلوگیری کنید:

  • در معرض حرارت شدید قرار نگیرید: دماهای بسیار بالای اسپا، سونا یا هوای گرم رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و احتمال بیرون زدن رگ‌های عنکبوتی را افزایش می‌دهد.
  • کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید: ضدآفتاب، کلاه و پوشیدن چند لایه لباس خطر نمایان شدن رگ‌های عنکبوتی در اثر آسیب ناشی از نور خورشید را کاهش می‌دهد. همچنین اگر در ناحیه‌ای با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، در ساعات اوج گرما در وسط روز از خانه خارج نشوید.
  • از وسایل محافظ استفاده کنید: استفاده از وسایل محافظی مانند ماسک صورت و کلاه محافظ بیسبال، دوچرخه سواری یا موتورسواری از ایجاد رگ‌های عنکبوتی در اثر آسیب دیدگی جلوگیری می‌کند.
  • از گشاد کننده‌های عروق استفاده نکنید: استفاده از گشاد کننده‌های عروق موجب می‌شود که رگ‌ها پر از خون شود و رگ‌های عنکبوتی بیرون بزند. از متداول‌ترین گشاد کننده‌های عروق می‌توان به کافئین و غذاهای تند اشاره کرد.
بیشتر بخوانید ...  درمان سندروم پاهای بی قرار به دلیل رگ های واریسی

در یک کلام

رگ های عنکبوتی به دلیل نزدیک بودن رگ ها به سطح پوست قابل مشاهده هستند. این رگ ها بر روی صورت برای تمام افراد و در تمامی سنین ممکن است اتفاق بیفتند. اما قرار گرفتن در نور خورشید، تغییرات آب و هوایی، تغییر فشار، بارداری، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، بیماری روزاسه و آسیب به سر احتماب ایجاد این رگ ها را روی صورت افزایش می دهد. رگ های عنکبوتی صورت معمولا به رنگ قرمز یا بنفش می باشند. رگ های عنکبوتی دارای پهنای 1 تا 3 میلی متر هستند و گاهی باعث خارش و درد می شوند. این رگ ها معمولا روی گونه، چانه و بینی مشاهده می شوند. برای تشخیص اینکه آیا یک وضعیت پزشکی باعث ایجاد رگ های عنکبوتی صورت شده است آزمایش خون، سی تی اسکن، بررسی عملکرد کبد، ام آر آی، و اشعه ایکس انجام می شود. برای درمان رگ های عنکبوتی صورت از ریتونوئیدها، اسکلوتراپی، لیزر درمانی و IPL استفاده می شود. اجتناب از آب گرم برای شست و شو،  استفاده از کمپرس سرد، روغن آرنیکا، سرکه سیب، ژل آلوئه ورا، فندوق و ویتامین سی در درمان خانگی رگ های واریسی صورت موثرند. همچنین داروهای گیاهی مانند مریم گلی، گل همیشه بهار، جو دو سر، بومادران، ریشه گل ختمی و بابونه به بهبود علائم کمک می کنند. اجتناب از گرمای شدید، محافظت در مقابل نور خورشید، جلوگیری از آسیب به سر و اجتناب از گشاد کننده های عروق مانند کافئین و غذاهای تند در پیشگیری از رگ های عنکبوتی صورت موثرند.

درمان رگ عنکبوتی صورت با اسکلروتراپی، لیزر، ریتونوئید و روش خانگی