دکتر امید شافع

درمان رگ‌های واریس با رادیو فرکانسی (RF )

درمان رگ‌های واریس با رادیو فرکانسی (RF )

درمان رگ‌های واریس با رادیو فرکانسی (RF )
5/5 - (1 امتیاز)

درمان رگ‌های واریس با رادیو فرکانسی (RF )

رادیوفرکوئنسی (RF) یکی از روش‌های کم‌تهاجمی برای درمان رگ‌های واریسی است که در آن از انرژی امواج رادیوفرکوئنسی (با کمک جریان الکتریکی) دیواره‌های رگ گرم شده، سوزانده می‌شود و در نهایت رگ بسته می‌شود. ممکن است از این روش تنها با هدف بهبود ظاهر پوست استفاده شود، اما در اغلب موارد هدف از به کار بردن این روش، برطرف کردن علائم آزاردهنده‌ای مانند درد، تورم پا، حساسیت و خارش پوست، التهاب و تغییر رنگ رگ‌ها است. روش اندوونوس، روشی ایمن و کم‌تهاجمی تر نسبت به روش جراحی معمول می‌باشد و میزان جای زخم ناشی از آن نیز به طور قابل‌ توجهی کمتر است.

 

اگر رگ‌های واریسی بزرگی دارید و از ظاهر ناخوشایند آن و همچنین علائم آزاردهنده‌ی ناشی از آن رنج می‌برید، انجام روش درمانی رادیوفرکوئنسی (RF) ممکن است راه حل بسیار عالی برای شما باشد. متخصصین ما در کلینیک واریس دکتر امید شافع شدت و چگونگی بیماری واریس شما را ارزیابی می‌کنند تا بتوانند تعیین کنند که شما متقاضی مناسبی برای این روش درمانی هستید یا خیر. RF روشی کم تهاجمی و بسیار مؤثر برای درمان رگ‌های واریسی بزرگی است که اغلب در ران و ساق پاها شکل می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت قبلی در کلینیک واریس دکتر امید شافع می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۳۹۸۲۷۸– ۰۲۱۲۲۳۹۸۲۷۸ تماس حاصل فرمایید.

رادیوفرکانسی چیست؟


منظور از رگ‌های واریسی، رگ‌هایی است که به طور غیرطبیعی بزرگ و برجسته‌اند و اغلب در پاها دیده می‌شوند. در حالت عادی، خون از طریق سرخرگ‌ها به پا می‌رود و از طریق سیاهرگ‌ها از پا به قلب بازمی‌گردد. سیاهرگ‌ها دارای دریچه‌های یک‌طرفه‌ای هستند که باعث می‌شود خون تنها از یک جهت جریان پیدا کند و در نتیجه بر خلاف گرانش زمین حرکت کرده و بالا برود. در صورتی که این دریچه‌ها ضعیف شده و گشاد شوند، خون در رگ‌ها تجمع پیدا می‌کند و نمی‌تواند بالا برود و در نتیجه دیواره‌ی  رگ اتساع پیدا می‌کند. روش از بین بردن رگ واریسی با اِندووِنوس یک روش کم‌تهاجمی برای درمان رگ‌های واریسی است که تحت هدایت تصاویر اولتراسوند انجام می‌شود. در این روش از لیزر یا امواج رادیوفرکوئنسی (rf) برای سوزاندن و بستن رگ استفاده می‌شود. منظور از سوزاندن رگ با امواج رادیو فرکانسی این است که با فرستادن این امواج، دیواره‌های رگ گرم می‌شوند تا جایی که حالت سوختگی پیدا می‌کنند و مانند بافت زخم می‌شوند. ایجاد بافت اضافه در این جای زخم نیز باعث بسته شدن رگ می‌شود. در این تکنیک به جای لیزر از امواج RF  استفاده می‌شود تا با اعمال گرما، دیواره‌ی رگ سوزانده شود که این کار اغلب موجب بسته شدن رگ در پا می‌شود.

  چگونگی پیشگیری از رگ های عنکبوتی (واریس عنکبوتی) در زنان و مردان

مزایا


  • نیازی به ایجاد زخم جراحی بزرگ نیست. تنها یک برش بسیار ریز در پوست ایجاد می‌شود که نیازی به بخیه زدن هم ندارد.
  • در مقایسه با روش معمول بستن و بیرون کشیدن رگ، سوزاندن رگ با روش اندوونوس بسیار مؤثرتر بوده، عوارض جانبی کمتری دارد و درد آن نیز به طور فراوان ای کمتر است.
  • سوزاندن رگ به روش اندوونوس به طور کلی بدون عوارض و ایمن بوده و جایگزین کم‌تهاجمی و بسیار مناسبی برای جراحی است است.
  • وارد کردن کاتتر به پوست به برش کوچکی در حد چند میلی‌متر نیاز دارد و بنابراین این روش هیچ جای زخمی برجا نمی‌گذارد.
  • اغلب رگ‌های درمان شده با این روش به طور مؤثری تا 12 ماه بعد از درمان، غیرقابل‌ دیدن می‌شوند و حتی در تصاویر اولتراسوند نیز قابل‌ رؤیت نخواهند بود.
  • اغلب بیماران گزارش کرده‌اند که بعد از این عمل، علائم آزاردهنده‌ی آن‌ها از بن رفته است و توانسته‌اند بدون درد و ناراحتی به کار و فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند.
بیشتر بخوانید ...  بیماری واریس: علت، علائم و راه های درمان بیماری واریس پا

متقاضیان درمان


روش رادیو فرکانسی تنها برای درمان رگ‌های واریسی بزرگ به کار می‌رود و برای درمان رگ‌های عنکبوتی مناسب نیست. روش سوزاندن رگ با امواج رادیوفرکوئنسی تنها برای افرادی باید به کار رود که رگ‌های واریسی بزرگ در ناحیه ران پا دارند.

کاردبردهای معمول این روش چیست؟


هر چند ممکن است از این روش تنها با هدف بهبود ظاهر پوست استفاده شود، اما در اغلب موارد هدف از به کاربردن این روش، برطرف کردن علائم آزاردهنده‌ی ناشی از واریس می‌باشد. علائم ناشی از واریس پا عبارت‌اند از:

  • درد
  • تورم
  • زخم یا حساسیت پوستی
  • تغییر رنگ پوست
  • التهاب رگ

چگونگی انجام رادیوفرکانسی


قبل از جلسه درمانی

  • مصرف داروهای خود را متوقف نکنید مگر این که پزشک به شما این توصیه را کرده باشد.
  • بلافاصله قبل از انجام درمان پاهای خود را با تیغ اصلاح نکنید.
  • محل مورد نظر برای درمان را کرم مرطوب‌کننده نزنید.
  • در زمان مراجعه به کلینیک، شلوار گشاد و بسیار راحت بپوشید و فراموش نکنید که با کفش راحتی بیایید.
  • قبل از انجام این درمان نیازی به خوردن داروی خاصی نیست. اگر آستانه‌ی درد شما بسیار پایین است، همراه با غذای خود دو قرص پاراکتامول یا دو قرص ایبوبروفن بخورید.
  درمان واریس با جوراب واریس، جراحی، لیزر و اسکلروتراپی

جلسه‌ی درمانی


این روش درمانی معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود بدین معنا که با تزریق ماده‌ای، قسمتی از بدن شما بی‌حس می‌شود اما شما به طور کامل به خواب نمی‌روید و در حین انجام عمل کاملاً به هوش هستید. جراح شما در ابتدا پوست را بی‌حس می‌کند و سپس یک برش کوچک به عرض 2 میلی‌متر در پوست و معمولاً نزدیک به زانو یا روی عضله ساق پا، ایجاد می‌کند. از طریق این برش، یک لوله باریک به نام کاتِتِر وارد رگی می‌شود که قرار است درمان شود. در حین انجام این عمل از تصاویر اولتراسوند (سونو) استفاده می‌شود تا جراح بتواند مطمئن شود که سر کاتتر را در جای درستی قرار داده است. سپس یک پروب بسیار باریک از طریق همین کاتتر وارد رگ می‌شود و ماده‌ی بی‌حس‌کننده موضعی به داخل رگ تزریق می‌شود و سپس جراح امواج رادیوفرکوئنسی را به دیواره‌ی رگ می‌تاباند. با تابش این امواج و گرم شدن دیواره‌ی رگ، رگ چروکیده شده و نهایتاً بسته می‌شود. کاتتر به آرامی بیرون آورده می‌شود و سپس یک عکس‌برداری اولتراسوند انجام می‌شود تا جرح مطمئن شود که عمل با موفقیت انجام شده است.

بیشتر بخوانید ...  آیا حجامت در درمان واریس پا موثر است؟

روی برش پوستی پانسمان می‌شود  و سپس پای شما با بانداژ فشاری بسته می‌شود. انجام این عمل معمولاً نیم ساعت طول می‌کشد. طی چند روز بعد از جراحی، بدن به رگ سوزانده شده واکنش نشان می‌دهد و ملتهب و متورم می‌شود و به تدریج بافت رگ را جذب می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که رگ برای همیشه بسته شود. زمانی که کل رگ سوزانده شود و از بین برود، جریان خون به صورت خودکار از طریق مسیر دیگری از رگ‌ها ادامه پیدا می‌کند و به تدریج تورم پا برطرف می‌شود. رگ سوزانده شده تبدیل به یک نوع بافت زخمی می‌شود و به تدریج توسط بدن جذب می‌شود.

درمان رگ‌های واریسی با این روش چقدر طول می‌کشد؟

انجام این عمل در حدود 45 تا 60 دقیقه طول می‌کشد (مترجم : در بالا گفته شده بود نیم ساعت). در صورتی که شما چندین رگ واریسی در هر دو پای خود دارید، ممکن است لازم باشد که طی یک دوره‌ی 4 الی شش هفته‌ای، چند جلسه‌ی درمانی در روزهای مجزا داشته باشید. بعد از هر جلسه‌ی درمانی باید تا 14 روز جوراب‌های فشاری مخصوص بپوشید و هر روز 30 الی 45 دقیقه راه بروید.

  علت درد ساق پای کودکان و بزرگسالان هنگام خواب و پیاده روی

بهبودی


پای شما از پایین مچ پا تا بالای رگ درمان شده، بانداژ می‌شود. شما می‌توانید نیم ساعت پس از اتمام جلسه‌ی درمانی و بعد از این که ما بانداژ شما و فشار خونتان را چک کردیم، خودتان از کلینیک بیرون بروید. شما نباید از کلینیک تا خانه را خودتان رانندگی کنید. معمولاً صبح روز بعد، پای شما کمی درد بیشتر دارد چرا که اثر ماده بی‌حسی از بین رفته است و پای شما کمی متورم شده است. به شما داروی مسکن داده می‌شود تا با خودتان به خانه ببرید. بسیار مهم است که به تمامی توصیه‌های داده شده از سوی پزشک به دقت عمل کنید. بانداژ پا باید تا 48 ساعت باقی بماند. بعد از این مدت باید بانداژ را باز کنید و جوراب فشاری مخصوص که به شما داده شده را تا دو هفته بپوشید. زمانی که می‌خواهید حمام بروید می‌توانید دو تا از 4 جوراب فشاری را از پا دربیاورید اما در سایر زمان‌ها باید تمامی جوراب‌ها به پایتان باشد. شب‌ها در هنگام خواب لازم نیست که جوراب پایتان باشد.

بیشتر بخوانید ...  درمان فلبکتومی (سیاهرگ بری سرپایی) برای درمان قطعی واریس پا

نتایج درمان با رادیوفرکوئنسی چه زمانی قابل‌مشاهده خواهند بود؟


بعد از انجام رادیوفرکانسی، رگ به تدریج خشک شده و جمع می‌شود تا این که نهایتاً ناپدید شود. این روند در حدود 10 الی 14 رو زمان می‌برد. نتایج نهایی نیز بعد از گذشت چند ماه مشخص می‌شوند.

عوارض و خطرات


حتی در صورتی که این روش به نحو ایده‌آل انجام شود، ممکن است با خطرات و عوارض زیر همراه باشد.

  • ترومبوز ورید عمقی: تشکیل لخته‌ی خون در رگ‌ها که البته بسیار به ندرت رخ می‌دهد.
  • آسیب به عصب‌ها: آسیب به رگ‌های حسی سطحی که معمولاً بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه به حالت عادی بازمی‌گردد.
  • سوختگی پوست

هزینه


هزینه‌ی انجام سوزاندن رگ با رادیوفرکوئنسی به ناحیه مورد نظر برای درمان، شدت رگ‌های واریسی، دستمزد جراح و موقعیت جغرافیایی کلینیک بستگی دارد.

درمان رگ‌های واریس با رادیو فرکانسی (RF )