دکتر امید شافع

درمان بیماری واریس دست ها با لیزر، اسکلروتراپی و جراحی

درمان بیماری واریس دست ها با لیزر، اسکلروتراپی و جراحی

درمان بیماری واریس دست ها با لیزر، اسکلروتراپی و جراحی
ثبت امتیاز post

درمان بیماری واریس دست ها با لیزر، اسکلروتراپی و جراحی

رگهای واریسی رگهای بزرگی هستند که در زیر پوست دچار تورم و برآمدگی شده‌اند. معمولا این رگها به رنگ آبی یا سبز درمی‌‌آیند و در اثر ایجاد دریچه‌های غیر طبیعی در رگ ایجاد می‌‌شوند. این دریچه‌های غیرطبیعی به درستی بسته نمی‌‌شوند و به هنگام شل شدن عضلات اجازه می‌‌دهند تا خون در داخل رگ رو به عقب جریان یابد. این امر باعث ایجاد ورم و فشار در دیواره رگ‌های خونی می‌‌شود. وریدهای واریسی در هر نقطه از بدن به خصوص  در قسمت بازوها و معمولا در قسمت‌های بالایی سطح پوست ایجاد می‌‌شوند.

دکتر امید شافع‌ متخصص قلب و عروق با استفاده از آخرین فن آوری‌ها واریس و رگ‌های عنکبوتی شما را درمان می‌‌کند تا ظاهر طبیعی پوست شما را در قسمت‌های آسیب‌دیدة بدن به شما بازگرداند. دکتر امید شافع‌ به کمک روش‌های جدید مانند لیزرتراپی، می‌کروفلبکتومی‌ یا اسکلروتراپی واریس دست‌ را درمان می‌‌کند. بعد از ارزیابی اولیه‌، پزشک مشخص خواهد کرد که کدام روش درمانی برای شما مؤثرتر است.

نحوه عملکرد رگهای بدن به چه صورت است؟ 


به طور معمول، خون از طریق رگ‌های بدن از قسمت پاها و بازوها به سمت قلب بازمی‌‌گردد. وجود دریچه‌های کوچک در داخل رگ‌ها باعث می‌‌شود تا خون در جهت صحیح جاری شود و از گردش خون رو به عقب و جمع شدن در داخل رگ‌های پاها و بازوها جلوگیری می‌‌کند.

لخته خون (ترومبوز) در رگ‌های عمیق پاها یا بازوها (ترومبوز وریدهای عمقی یا DVT ) منجر به انسداد جریان خون به هنگام بازگشت به قلب شده و متعاقبا باعث بروز ورم و درد شدید در قسمت پا‌ها و دست‌ها می‌‌گردد. به این حالت DVT حاد گفته می‌‌شود.

هنگامی‌ که بدن سعی می‌‌کند از این لخته‌ها التیام یابد، دریچه‌های موجود در رگ‌ها اغلب دچار آسیب‌دیدگی می‌‌شوند. انسداد رگها و از بین رفتن دریچه‌ها باعث اختلال در جریان خون می‌گردد.‌

اگر چنانچه که رگی به طور کامل مسدود شود، ممکن است که به ناچار و برای دور زدن این انسداد، رگ‌های کوچکتر در مجاورت آن بزرگ و برجسته شوند. به این رگ‌های مجاور و بزرگ شده اصطلاحا کولترال گفته می‌شود که اگر این رگ‌ها در بیماران مبتلا به ترومبوز رگ‌های بزرگ در شکم (ونا کاوا) یا لگن (رگ‌های مجاری الیاک) در قسمت لگن و شکم وجود داشته باشند می‌توانند بسیار بزرگ و برجسته شوند. گاهی می‌توان به وضوح این رگه‌های برجسته را در زیر پوست مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید ...  ورزش های مناسب و نا مناسب برای واریس و رگ های عنکبوتی

اگر رگ‌های مجاور یا کولترال‌ها دارای شکل و فرم مناسبی باشند ممکن است که علائم مربوط به تورم و درد پا ظاهر نشود و یا اگر هم ظاهر شود بصورت خفیف خواهد بود. با این حال، در برخی از افراد رگ‌های کولترال یا جانبی خیلی بزرگ و گشاد نمی‌‌شوند و از همین رو توانایی حمل و تخلیه کل خون انباشت شده در قسمت پاها و بازوها را ندارند و همین امر منجر به تورم، ایجاد فشار و درد مزمن در پا و بازو می‌شود.

علت واریس دست چیست؟ 


با بالا رفتن سن،  پوست دست نازک‌تر می‌شود و یک لایه چربی زیرجلدی که رگها را پنهان می‌کند کاهش می‌یابد. وریدها در طول فعالیت بدنی یا در روزهای گرم سال یا در دماهایی بالا بیشتر خود را نشان می‌دهند. این عوامل منجر به ایجاد رگهای متورم شده در ناحیه مچ دست می‌‌گردند.

برخی از عوامل موثر در بروز واریس عبارتند از:

  • ژنتیک
  • بارداری 
  • چاقی
  • تروما (ناشی از آسیب‌ دیدگی)
  • سن
  • تغییرات هورمونی

آیا واریس دست عوارض جانبی به همراه دارد ؟ 


 اگرچه واریس یک مسئلة خیلی جدی یا تهدیدکننده زندگی نیست اما می‌تواند منجر به بروز عوارض زیر شود:

  • ترومبوفلبیت: ترومبوفلبیت یک التهاب رگی است که در آن رگ‌های آسیب‌دیده دچار لخته خون می‌شوند. ترومبوفلبیت باعث ایجاد درد و بروز سایر مشکلات در قسمت آسیب دیده می‌شود.
  • اگزمای پوستی (درماتیت): در مواردی که واریس طولانی مدت شود، پوست در ناحیه اطراف قوزک پا خشک شده و دچار خارش و تغییر رنگ می‌شود. خراشیدگی حاصل ممکن است در ادامه منجر به خونریزی، ساییدگی و زخم دردناک شود. در صورت رسیدن واریس به این مرحله بهتر است فرد هرچه زودتر تحت درمان قرار گیرد زیرا این زخم‌ها به راحتی بهبود نمی‌‌یابند و با گذشت زمان ممکن است منجر به بروز تغییرات سرطانی در پوست شوند.
  • خونریزی : اگرچه در نتیجه حتی صدمات خفیف به رگهای متورم سطحی احتمال خونریزی وجود دارد اما هرگز این خونریزی‌ها نگران کننده نیستند و به راحتی می‌توان آنها را کنترل کرد.
  • لیپودرماتواسکلروز: در این حالت پوست اطراف مچ پا کشش خود را از دست می‌دهد و سخت و سفت می‌شود. در این شرایط پوست فرد به رنگ قهوه‌ایی تیره درآمده که در آن زخم‌هایی به رنگ سفید به وجود می‌آید. گاهی اوقات ممکن است که پوست به شدت دچار التهاب، قرمزی و درد شود که در این مواقع بایستی بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

چگونه می‌توان رگ‌های واریسی را تشخیص داد؟ 


معمولا با یک معاینه فیزیکی ساده می‌توان رگ‌های واریسی را تشخیص داد. با این حال، برای ارزیابی میزان مشکل و اطمینان از نبود سایر مشکلات پوستی به آزمایش‌های دیگری نیاز هست. یکی از رایج‌ترین توصیه‌هایی که پزشک در این راستا به بیماران می‌کند این است سونوگرافی رنگی داپلر انجام دهند.

بیشتر بخوانید ...  لخته شدن خون در پا در بارداری (DVT): علت، علائم، درمان و پیشگیری

راه‌های درمان واریس دست 


دست‌ها سریعتر از سایر قسمت‌های بدن دچار پیری می‌شوند و خیلی راحت می‌توان از روی پوست آنها به سن فرد پی برد. اگرچه رگ‌های برجسته دست، رگ‌های سالمی هستند که خون را به قلب بازمی‌گردانند اما ممکن است که با بالا رفتن سن این رگ‌ها در قسمت پشت دستان بنا به دلیل سه عامل زیر دچار برآمدگی و برجستگی شوند:

  •  از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و دیواره رگ
  •  از بین رفتن چربی و کلاژن زیر پوست
  •  از بین رفتن محتوای آب بافت‌ها
  راه‌های بهبود گردش خون بدن با تغذیه مناسب، ورزش و ماساژ

اسکلروتراپی 

در اسکلروتراپی نیازی به مداخله جراحی نیست. یک داروی خاص، تحت سیستم تست فوق‌العاده صوتی، به رگ‌های آسیب‌دیده تزریق می‌شود. در نتیجه دیواره داخلی رگ ” به هم ‌‌چسبیده” و نامرئی می‌شود.

واریس دست‌ها به کمک “اسکلروتراپی بدون درد” تحت مداوا قرار می‌گیرد تا رگ‌های برآمده دست حذف شوند. در اسکلروتراپی بدون درد  رگ‌های واریس دست در عرض ۱۵ الی ۲۰ دقیقه درمان می‌شوند. پس از تزریق محلول به دست بایستی به مدت ۱۲ ساعت از دستکش‌های فشرده کننده استفاده کنید. لازم به ذکر است که پس از تزریق می‌توانید بلافاصله فعالیت‌های روزمره خود به جز انجام هرگونه ورزش شدید ( ورزش‌های سالنی) را از سر بگیرد. پس از گذشت یک روز از تزریق می‌توانید انجام ورزش‌های سالنی را نیز مجددا شروع کنید. برای کسب بهترین نتیجه ممکن است لازم باشد ۱ الی ۳ بار این روند درمانی را انجام دهید. بعد از معالجه بایستی به پزشك مراجعه کنید تا وی وضعیت خون‌‌های لخته شده در رگ‌های ورایسی را بررسی کنید.

اسکلروتراپی رگ‌های واریسی دست یک روش ایمن و بی‌خطری است. گاهی اوقات پس از اسکلروتراپی حداقل تا ۲۴ ساعت دچار کبودی و تورم خفیف می‌شوید. درمان اسکلروتراپی بهترین و استاندارد طلایی برای درمان واریس دست است. گاهی در موارد نادر ممکن است برای درمان واریس دست از مینی فلبکتومی‌ نیز استفاده شود. نتیجه ناشی از اسکلروتراپی بسیار عالی و دارای ماندگاری زیادی است.

مزایای استفاده از اسکلروتراپی برای درمان واریس دست چیست؟ 

  • بدون نیاز به بیهوشی
  • سرپایی بودن این روش درمانی
  • روشی بدون درد
  • کم هزینه بودن آن

معایب استفاده از اسکلروتراپی برای درمان واریس دست چیست؟

  • برای به دست آوردن نتایج مطلوب ممکن است به ۳ جلسه درمانی نیاز باشد.
  • بایستی مدتی بگذرد تا نتایج حاصل از آن ظاهر شود.
  • ممکن است پس از گذشت از مدتی دوباره سر و کله رگ‌های واریسی پیدا شود.

سوزاندن و برداشتن رگ‌های واریسی از طریق عمل جراحی 

اگر اسکلروتراپی روشی مناسب برای رگ‌های وارسی شما نباشد می‌توان به منظور حل این مشکل از سایر روش‌های درمانی با حداقل تهاجم‌ مانند لیزرتراپی،رادیو فرکانسی و سوزاندن رگ‌ها و میکرو فلبکتومی استفاده کرد. هر سه روش از اسکلروتراپی مؤثرتر هستند و در آنها نیازی به پوشیدن دستکش‌های فشرده‌کننده نیست. همچنین در این روش‌های درمانی دیگر امکان ظهور مجدد رگ‌های واریسی وجود نخواهد داشت.

  تفاوت جراحی باز واریس پا و لیزر واریس چیست؟ کدام بهتر است؟

در درمان رگ‌های واریسی، میکرو فلبکتومی که به آن آمبولاتوری فلبکتومی نیز گفته می‌شود از لحاظ زیبایی بهترین نتیجه را به همراه دارد. هنگامی‌که وریدی بیش از حد تضعیف می‌شود تا بتوان آن را منقبض کرده و به اندازه طبیعی خود رساند از میکروفلکتومی‌ استفاده می‌شود تا از طریق برش‌های کوچک آن رگ را خارج کرد. برای خارج کردن رگ‌ واریسی از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. سپس از طریق ایجاد برش‌های کوچکی به اندازه یک میلیمتر و با استفاده از یک قلاب کوچک رگ‌ آسیب‌دیده بیرون کشیده می‌شود.

بیشتر بخوانید ...  علت بروز واریس با افزایش وزن

این روش با حداقل تهاجم کاملا‌ بدون درد است و پس از اتمام کار، بیمار می‌تواند فعالیت‌های عادی خود از مجددا از سر بگیرد. از آنجا که اندازه برش‌های ایجاد شده در این روش ​​بسیار ریز است لذا نیازی به بخیه نیست و جای زخمی پس از آن وجود نخواهد داشت.

با این وجود، اگر این روش درمانی تحت نظر یک پزشک متخصص و باتجربه قلب و عروق انجام شود نتایج پزشکی و زیبایی شگفت‌‌انگیزی به همراه خواهد داشت که نمی‌توان از طریق سایر روش‌های درمانی به آنها دست یافت.

آیا از بین بردن رگ‌های واریسی دست ایمن و بی‌خطر است ؟

رگهای قابل مشاهده رگ‌های عملکردی هستند که خون را از دست به قلب منتقل می‌کنند. رگهای واریسی که بیشتر در ناحیه پاها ظاهر می‌شوند به ندرت در قسمت دستان ظاهر می‌شوند.

رگ‌های سطحی و عمقی زیادی در دست‌ها وجود دارد. با اطمینان خاطر و بدون هیچ‌ نگرانی می‌توان رگهای سطحی قابل مشاهده را خارج کرد بدون اینکه عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

گاهی ممکن است که در دو هفته اول پس از عمل جراحی تورم و قرمزی کوچکی در ناحیه انگشتان دست ظاهر شود اما این علائم به مرور زمان برطرف می‌شوند.

درمان پوست به کمک لیزر 

در لیزر درمانی پوست بر روی رگ‌های عنکبوتی موجود در زیر سطح پوست لیزر تابانیده می‌شود. از لیزرتراپی پوست می‌توان در قسمت پاها، صورت و بدن استفاده کرد.

تغییر سبک زندگی 

   به کمک انجام برخی کارهای ساده می‌توان به رفع علائم واریس کمک کرد. برخی از اقدامات شامل کاهش وزن اضافی و انجام فعالیت‌های جسمانی سبک تا متوسط از قبیل شنا یا پیاده‌روی می‌شود. از ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید زیرا این کار باعث تجمع خون در رگ‌ها شده و ممکن است منجر به تشدید علائم واریس شود. شب‌ها به هنگام خوابیدن ۲ بالش در قسمت زیر پاهای خود قرار دهید تا در ارتفاعی بالاتر از سطح قلب قرار گیرند. همچنین بالابودن سطح پاها به هنگام خواب به تخلیه خون انباشته شده در رگ‌های پاها کمک می‌کند.

درمان بیماری واریس دست ها با لیزر، اسکلروتراپی و جراحی