دکتر امید شافع

خطرات واریس عنکبوتی: عوارض درمان نکردن رگ‌های عنکبوتی

خطرات واریس عنکبوتی: عوارض درمان نکردن رگ‌های عنکبوتی

خطرات واریس عنکبوتی: عوارض درمان نکردن رگ‌های عنکبوتی
ثبت امتیاز post

خطرات واریس عنکبوتی: عوارض درمان نکردن رگ‌های عنکبوتی

رگ‌های سطحی ساق پا، که گاهی اوقات واریس یا “رگ‌های عنکبوتی” نامیده می‌شوند، زمانی ظاهر می‌شوند که رگ‌های ریز در زیر سطح پوست جمع شده و باعث ایجاد رنگ‌های قرمز، آبی یا بنفش شوند. نام‌گزاری رگ‌های عنکبوتی به دلیل مدل تغییر رنگی است که ایجاد می‌کنند. در برخی موارد رگ‌های عنکبوتی می‌توانند بسیار کوچک باشند. اما در برخی دیگر ممکن است بیشتر به چشم بیایند و فرد آن‌ها را احساس کند، اما بی‌ضرر هستند و درمان آن معمولاً فقط به دلایل زیبایی انجام می‌شود. رگ‌های عنکبوتی می‌توانند عوارضی را نیز ایجاد کنند زیرا باعث می‌شوند جریان خون شما به درستی در رگ‌ها انجام نشود.

بیشتر افرادی که واریس عنکبوتی دارند دچار عوارض خاصی نمی‌شوند. اما اگر هم عوارضی داشته باشد، معمولا پس از گذشت چند سال از ظاهر شدن آن‌ها ایجاد می‌شود.

واریس عنکبوتی برای سلامتی عمومی شما مضر نیستند. اما اگر خودتان نسبت به رگ‌های عنکبوتی خود معذب هستید یا اگر دردناک یا حساس شده‌اند، برای صحبت درباره درمان به پزشک مراجعه کنید.

دکتر امید شافع متخصص قلب و عروق، عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو انجمن قلب و عروق (AHA) از تکنیک‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که باعث می‌شود درمان انواع واریس سریع‌تر و ایمن‌تر از گذشته باشد.

انواع واریس عنکبوتی


واریس عنکبوتی بیشتر در ران‌، ساق پا، و مچ پا دیده می‌شود و در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. در هر حال علت بوجود آمدن آن‌ها هنوز به درستی مشخص نشده است، اما ممکن است در اعضای یک خانواده وجود داشته باشد و در برخی موارد مربوط به بارداری، استفاده از قرص‌های ضد بارداری یا افزایش وزن است.

انواع دیگری از رگ‌های مشکل‌ساز وجود دارند که ممکن است شبیه به رگ‌های عنکبوتی باشد. این رگ‌ها عبارتند از:

  • تلانژکتازی یا گشاد شدگی مویرگ‌ها، که در آن مویرگ‌های گشاد شده نزدیک به پوست هستند و بیشتر روی صورت ظاهر می‌شوند، در حالی که رگ‌های عنکبوتی بیشتر در پاها رخ می‌دهد.
  • همانژیوما و آنژیوما، که از عروق خونی بسیار کوچکی به نام‌های مویرگ یا رگ‌های بسیار ریز تشکیل شده است و به آنها ونول گفته می‌شود.

علائم واریس عنکبوتی


 رگ‌های خونی قرمز یا قرمز مایل به بنفش، معمولاً در پاها یا ران‌ها ظاهر می‌شود، اما گاهی اوقات در صورت، ساعد یا دست‌ها نیز مشاهده می‌شود. رگ‌های عنکبوتی معمولاً هیچ علائمی ایجاد نمی‌کنند، اما به ندرت ممکن است باعث ناراحتی ملایم یا احساس سوزش شوند.

بیشتر بخوانید ...  درمان واریس به روش برش و بستن (لیگاسیون و استریپینگ) چگونه است؟

خطرات واریس عنکبوتی 


علاوه بر چندین عارضه جانبی واریس عنکبوتی، عوارض مختلف دیگری نیز وجود دارد که ممکن است رخ دهد. این عوارض نادر هستند اما در صورت وجود، در بیشتر بیماران معمولاً چند سال پس از تشخیص اولیه بروز می‌کند.

عوارض واریس عنکبوتی با توجه به شدت آن بسیار متفاوت است اما برخی از اثرات آن ممکن است کشنده باشد، از جمله احتمال آمبولی ریوی که در نتیجه ترومبوز ورید عمقی رخ می‌دهد.

فلبیت 

فلبیت که با نام ترومبوفلبیت نیز شناخته می‌شود، به التهاب رگ‌ها گفته می شود که ممکن است با تشکیل لخته های سفت و نرم همراه باشد. این مشکل با ترومبوز ورید عمقی متفاوت است، همچنین شدت آن بسیار کم‌تر است و ممکن است همیشه به درمان نیاز نداشته باشد.

این مشکل معمولاً به دلیل بروز علائمی مانند ورم، درد، قرمزی، و داغی پوست در اثر التهاب منطقه ایجاد می‌شود.

خونریزی 

به ندرت اتفاق می‌افتد که ضربات محکم و مهمی به پای بیماران مبتلا به واریس وارد شود و در نتیجه خونریزی از رگ پاره شده ایجاد می‌شود. این اتفاق می‌تواند برای بیماران بسیار نگران کننده باشد زیرا ممکن است فرد حجم قابل توجهی از خون خود را در مدت زمان کوتاهی از دست بدهد زیرا خون به عقب از رگ خارج می‌شود.

با این حال، این عارضه با مراقبت مناسب قابل کنترل است. فقط کافی است که در صورت ایجاد این مشکل روی رگ‌ها را محکم فشار دهید. این کار معمولاً برای متوقف کردن سریع جریان خون کافی است. همچنین می‌توانید مراقبت‌های دارویی را نیز دریافت کنید تا خطر خونریزی بعدی کاهش یابد.

ترومبوز ورید عمقی یا DVT

در بعضی موارد، لخته‌های خون ممکن است در رگ‌های واریسی تشکیل شده و منجر به عواقب جدی مانند آمبولی ریوی شوند. هنوز مشخص نیست که آیا واریس ممکن است باعث DVT شود یا خیر، اما مطمئناً این دو بیماری با هم ارتباط دارند.

ایجاد لخته‌های خون در رگ‌های سطحی بسیار شایع‌‌ است و بیش از 0.2 درصد از این موارد ممکن است به سمت ترومبوز ورید عمقی در پا پیش رود. اگر مشکوک به DVT هستید، لازم  است که حتما به دنبال روش درمانی مناسب برای کاهش خطر آمبولیزاسیون و آسیب‌های بیشتر باشید.

نارسایی وریدی 

اگر جریان خون برای مدت طولانی مختل شود، می‌تواند بر تبادل اکسیژن و فرآوری مواد مغذی و مواد زائد تأثیر بگذارد. این مشکل به عنوان نارسایی مزمن وریدی شناخته می‌شود و فرد را در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر عوارض قرار می‌دهد.

درماتیت و عوارض پوستی 

واریس عوارض مختلفی دارد که تعدادی از آن‌ها مربوط به پوست است. از جمله:

  • واریس اگزما – منجر به قرمزی، زبر شدن، و پوسته پوسته شدن پوست در منطقه آسیب دیده می‌شود. همچنین برخی از تاول‌ها و پینههای پوستی نیز ممکن است در اثر این بیماری تشکیل شود.
  • لیپودرماتواسکلروز – عارضه جدی‌تری است که منجر به ایجاد پوست سخت و محکم می‌شود و ممکن است رنگ پوست را به قرمز یا قهوه‌ای تغییر دهد. این عارضه معمولاً در ناحیه ساق پاها اتفاق می‌افتد و اغلب غیر قابل برگشت است.
  درمان واریس به روش برش و بستن (لیگاسیون و استریپینگ) چگونه است؟

زخم وریدی 

به دلیل افزایش فشار وریدی در پایین پاها در بیمار مبتلا به واریس، ممکن است زخم وریدی ایجاد شود. این امر در نتیجه تجمع مایعات در زیر پوست ایجاد شده و باعث تورم ناحیه و ایجاد زخم می‌شود که بیشتر در نزدیکی مچ پا اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید ...  آیا بیماری بورگر(انسداد رگهای خونی) قابل تشخیص و درمان است؟

در بیشتر موارد، بهبودی زخم‌هایی که بر اثر صدمات کوچکی مانند نیش یا خراش ایجاد شده‌اند، به دلیل عدم خونرسانی مناسب به ناحیه، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.

درمان رگ‌های عنکبوتی شامل چه مواردی است؟


تعدادی از درمان‌های رگ عنکبوتی وجود دارد است که به صورت سرپایی انجام می‌شود.

میکرو اسکلروتراپی 

رایج‌ترین درمان رگ‌های عنکبوتی، میکرو اسکلروتراپی است. این روش غیر جراحی تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و شامل تزریق فوم مخصوص رگ‌های عنکبوتی با استفاده از یک سوزن بسیار ریز تحت هدایت سونوگرافی است. فوم باعث می‌شود رگ‌های عنکبوتی شما زخم و بسته شوند. این روش درمانی معمولاً طی 15 تا 20 دقیقه انجام می‌شود.

لیزر درمانی 

یکی دیگر از روش‌های درمانی رایج برای رگ‌های عنکبوتی لیزر درمانی است که به موجب آن یک نور شدید شده پالسی (IPL) به رگ‌های عنکبوتی شما هدایت شده و آن را از روی پوست شما از بین می‌برد. در طول درمان از چشمان شما محافظت می‌شود. رگ‌های کوچک عنکبوتی ممکن است بلافاصله پس از درمان از بین بروند. همچنین ممکن است برای درمان رگ‌های عنکبوتی بزرگ‌تر به بیش از یک جلسه لیزر نیاز داشته باشید. گاهی اوقات، لیزر درمانی در ترکیب با اسکلروتراپی استفاده می‌شود.

درمان با لیزر اندوژن (EVLT)

در روش لیزر اندوژن یک كاتتر نازك در رگ‌های عنكبوتی شما قرار داده شده و انرژی لیزر را برای سوزاندن و بسته شدن ورید با استفاده از هدایت سونوگرافی از آن عبور می‌دهند. این روش درمانی ممکن است تا یک ساعت طول بکشد.

وین ویو 


وین ویو یک انقلاب در درمان رگ‌های عنکبوتی پاها یا صورت شما است. این ماده از یک فرآیند انعقاد حرارتی استفاده می‌کند و نتایج فوری و بدون عوارض جانبی ایجاد می‌کند و در اکثر انواع پوست قابل استفاده است.

در این روش یک کاوشگر نوک ریز بر روی رگ‌های عنکبوتی شما قرار داده می‌شود. سپس ورید با استفاده از مایکروویو گرم شده که باعث می‌شود رگ شما برای همیشه از بین برود. هر جلسه درمانی معمولاً 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد و بیشتر بیماران برای رسیدن به نتایج عالی فقط به چند جلسه نیاز دارند.

مزایای درمان رگ‌های عنکبوتی چیست؟ 


جراحی رگ‌های عنکبوتی، رگ‌های ریز و ناخوشایند و ناراحت کننده را برطرف می‌کند.

  روش‌های درمان واریس کودکان و علت ایجاد واریس در سنین پایین

باعث بهبود ظاهر می‌شود و به بیمار این امکان را می‌دهد که لباس‌هایی بپوشد که تا قبل از درمان به دلیل رگ‌های عنکبوتی از پوشیدن آن‌ها اجتناب می‌کرد.

بیشتر بخوانید ...  درمان فلبکتومی (سیاهرگ بری سرپایی) برای درمان قطعی واریس پا

علاوه بر این، درمان رگ عنکبوتی می‌تواند هرگونه دردی را که باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی شما شده باشد از بین ببرد و به شما امکان می‌دهد فعالیت‌هایی را که احتمالاً قبل از درمان از آن اجتناب کرده‌اید از سر بگیرید.

به طور کلی، درمان رگ عنکبوتی در از بین بردن رگ‌های عنکبوتی مؤثر است، عوارض کمی دارد، حداقل درد در دوران نقاهت را داشته و عملا هیچ زخمی در پی  ندارد.

هزینه درمان رگ‌های عنکبوتی چقدر است؟


هزینه درمان رگ عنکبوتی به نوع درمانی که شما انتخاب می‌کنید و منطقه مورد نظر بستگی دارد.

پزشک شما در طول مشاوره اولیه شما را در مورد هزینه‌های درمانی راهنمایی خواهد کرد.

بهبودی و مراقبت پس از درمان رگ‌های عنکبوتی 


پزشک شما پس از درمان رگ عنکبوتی، دستورالعمل‌ و مشاوره‌های لازم را بر اساس معالجه‌ای که انجام داده‌اید، برای مراقبت پس از درمان به شما خواهد داد .

بعد از این درمان‌های سرپایی معمولاً بالافاصله می‌توانید فعالیت‌های عادی روزانه خود را از سر بگیرید.

ممکن است بعد از میکرو اسکلروتراپی و لیزر اندوژن دچار کبودی شوید، اما این حالت گذرا است و سریعا بهبود می‌یابد.

بعد از لیزر درمانی باید منطقه تحت درمان خود را از آفتاب محافظت کنید. همچنین ممکن است بعدا از درمان نیاز به پوشیدن جوراب‌های فشرده سازی داشته باشید.

وین ویو یک درمان استاندارد طلایی برای رگ‌های عنکبوتی است و انتظار نمی‌رود عوارض جانبی داشته باشد.

مدت زمان پیش بینی شده 


رگ‌های عنکبوتی ممکن است دائمی باشند یا بعد از گذشت چند روز خودبه‌خود ناپدید شوند، به خصوص اگر در اثر بارداری یا مصرف داروهای خاصی ایجاد شده باشند.

پیش بینی


اگر تصمیم به درمان زیبایی رگ‌های عنکبوتی خود گرفتید، می‌توانید 50 تا 90 درصد انتظار درمان داشته باشید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن است به چندین جلسه درمانی نیاز داشته باشید. پس از درمان، تغییر رنگ جزئی پوست ممکن است برای هفته ها یا حتی تا یک سال بر روی پوست باقی بماند. در بسیاری از موارد رگ‌های عنکبوتی کاملاً از بین می‌روند، اما ممکن است دوباره برگردند.

پیشگیری 


از آنجا که دلایل ایجاد رگ‌های عنکبوتی کاملاً مشخص نشده است، همیشه نمی‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد. اما به طور کلی حفظ وزن مناسب و سالم ماندن از نظر بدنی برای جلوگیری از این بیماری مفید خواهد بود.

اگر رگ‌های عنکبوتی دارید، خودداری کردن از ایستادن طولانی مدت، جا به جا کردن پاها هنگام ایستادن‌های طولانی، و پوشیدن جوراب‌های واریس می‌تواند به جلوگیری از ایجاد و گسترش رگ‌های عنکبوتی کمک کند.

خطرات واریس عنکبوتی: عوارض درمان نکردن رگ‌های عنکبوتی