دکتر امید شافع

جوراب طبی برای واریس، دیابت و ترومبوزعمیق وریدی چه تاثیری دارد؟

جوراب طبی برای واریس، دیابت و ترومبوزعمیق وریدی چه تاثیری دارد؟

جوراب طبی برای واریس، دیابت و ترومبوزعمیق وریدی چه تاثیری دارد؟
ثبت امتیاز post

جوراب طبی برای واریس، دیابت و ترومبوزعمیق وریدی چه تاثیری دارد؟

 جوراب طبی، جوراب دیابت و جوراب واریس  یک نقطه مشترک دارند و هدف از کاربرد همه آنها حفظ سلامت پاها است. استفاده از این جوراب باعث می‌شود گردش خون به طور طبیعی و سالم در پاها ادامه داشته باشد. پزشک با توجه به شرایط شما بهترین نوع جوراب را توصیه خواهد کرد و در این زمینه نیازهای جسمانی و سطح فعالیت شما را در نظر خواهد گرفت. در بخش زیر به ارائه اطلاعاتی درباره انواع جوراب طبی، ویژگی‌هایی که دارند، نکاتی که باید در هنگام خرید در نظر گرفته شود و بهترین نوع آن با توجه به شرایط شما خواهیم پرداخت.

مزایای جوراب طبی


 در طی چند سال اخیر جوراب طبی تغییرات بسیار زیادی کرده تا بتواند پاسخگوی نیازهای همه افراد باشند و به سلامت پای آنها کمک نماید. پوشیدن یک جوراب باکیفیت باعث بهبود سلامت پا و افزایش سطح گردش خون خواهد شد به همین دلیل شما نباید به سراغ جوراب‌های ارزان‌ قیمت بروید زیرا کیفیت مناسبی ندارند و می‌‌توانند سلامت پای شما را نیز به خطر بیاندازند.

 بیشتر جوراب‌های ارزان قیمت به صورت صد در صد از پنبه ساخته شده ‌اند و متاسفانه اکثر افراد درباره این محصول باور اشتباهی دارند. این افراد فکر می‌‌کنند جورابی که به صورت ۱۰۰ درصد از پنبه ساخته شده است بهترین محصول برای حفظ سلامت پاهای آنها است اما سخت در اشتباه هستند زیرا پنبه معایب بسیار زیادی دارد و باعث جذب رطوبت می‌شود که این وضعیت زمینه مناسبی را برای رشد قارچ و باکتری‌ها فراهم می‌کند، باعث بوی بد پا می‌شود و مشکلی را ایجاد می‌‌کند که پای ورزشکاران نامیده می‌‌شود. رطوبت همچنین می‌تواند باعث به وجود آمدن تاول پوستی، پینه پا داغ شدن نقاط مختلف پا ناشی از اصطکاک و گرم شدن پا شود. جوراب‌هایی که از پنبه و الیاف مصنوعی ساخته شده‌ اند گزینه بهتری محسوب می‌شوند زیرا طول عمر بیشتری دارند، سبک هستند، بهتر از پاها محافظت می‌کنند و حتی برخی از این جوراب‌ها به نحوی طراحی شده اند که از پاها درون کفش محافظت می‌کنند تا از بروز تاول پوستی و مشکلات دیگر پیشگیری گردد.

جوراب‌هایی که از الیاف مصنوعی ساخته شده‌ اند قابلیت جذب رطوبت را دارند و با از بین بردن رطوبت پاها احتمال بروز مشکلات پوستی را به حداقل می‌رسانند. ساختار مناسب این جوراب‌ها می‌تواند به ایجاد راحتی بیشتر و کاهش آتروفی چربی پا یا به عبارتی پیشگیری از نازک شدن بافت چربی محافظ پا کمک کنند.

 

کاربرد جوراب طبی


 همه افراد می‌‌توانند از مزایای حاصل از پوشیدن یک جوراب مناسب بهره مند شوند به ویژه افرادی که ورزش می‌‌کنند و به واسطه شغل شان فعالیت جسمانی بالایی دارند. انواع مختلفی از جوراب‌های طبی در بازار وجود دارد که همه افراد می‌توانند از آنها استفاده نمایند. پوشیدن جوراب سالم اولین خط دفاعی برای مبارزه با اختلالاتی از قبیل پای ورزشکاران و بوی پا، تاول پوستی، پینه پوستی و نازک شدن چربی کف پا است.

 نباید از یک جوراب برای انجام همه فعالیت‌های جسمانی استفاده کرد. شرکت‌های تولید کننده به ارائه جوراب‌های مختلف پرداخته اند که از انگشتان پا در برابر ساییدگی با کف کفش محافظت می‌کنند، به جذب رطوبت می‌‌پردازند، ساختار زیبایی دارند و به حفظ سلامت پاها کمک می‌کنند. بهترین نوع جوراب از الیاف مصنوعی ساخته شده است که وزن کمی دارد، توانایی جذب رطوبت بالایی دارد، از پا و انگشتان پا در برابر ساییدگی و تاول پوست محافظت می‌کند. افرادی که از برخی مشکلات از قبیل پای دیابتی یا ادم رنج می‌‌برند می‌‌توانند از جوراب‌های مخصوصی که برای این افراد طراحی شده است استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید ...  درمان واریس پا بدون عمل جراحی و بستری شدن با کمترین عوارض

جوراب واریس


 تحقیقات نشان داده که استفاده از جوراب مناسب می‌‌تواند در کاهش علائم پاها ناشی از فشردگی و ساییدگی بسیار مفید باشد. امروزه جوراب‌های طراحی شده که با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند به خوبی از پا و مچ پاها محافظت می‌‌کنند تا فشار کمتری به این نواحی وارد گردد.

  واریس و بیماری قلبی: واریس باعث سکته و تپش قلب می شود؟

 می‌توان با استفاده از جوراب طبی میزان تورم پاها را کاهش داد و عروق عنکبوتی سطحی را نیز از بین برد. هنگامی ‌که سایز عروق کاهش پیدا می‌‌کند گردش خون بهتر انجام خواهد شد و به این ترتیب ریسک لخته شدن خون و تجمع آن و ترومبوز عمیق وریدی به حداقل خواهد رسید. استفاده از جوراب طبی همچنین می‌تواند به بهبود عملکرد دریچه عروق خونی کمک کند که این امر باعث کاهش قطر عروق خونی و بهبود فعالیت دریچه عروق به منظور کاهش ریسک بروز اختلالات عروقی خواهد شد. استفاده از جوراب واریس می‌تواند به بهبود واریس کمک کند تا کمتر جلب توجه نماید.

جوراب واریس برای چه کسانی مناسب است؟  

 استفاده از جوراب واریس می‌تواند به درمان مشکلات زیر یا پیشگیری از بروز آنها کمک کند:

  • بیماری نارسایی مزمن عروق
  • واریس عروق
  • واریس عنکبوتی
  • ترومبوز عمیق وریدی
  • زخم شدن عروق
  • ادم محیطی
  • لنف ادم
  • تورم عروق

التهاب مزمن موضعی و فیبروز شدن پوست و بافت‌های زیر جلدی قسمت‌های پایینی پا

همه افراد اعم از پیر یا جوان، زن یا مرد، ورزشکار و غیر ورزشکار می‌‌توانند از مزایای جوراب واریس برای حفظ سلامت پای خود استفاده کنند. جوراب‌های واریس انواع مختلفی دارند که برخی از آنها به عنوان پیشگیری کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند و از بروز اختلالات پا جلوگیری خواهند کرد. این جوراب‌ها برای افرادی که مدت زیادی می‌نشینند یا می‌ایستند یا دارای فاکتورهای خطر هستند مزایای بسیار زیادی دارد و می‌‌تواند از بروز اختلالات عروقی پیشگیری نماید. افرادی که به طور منظم مسافرت‌های هوایی انجام می‌دهند به ویژه مسافرت‌های هوایی طولانی می‌توانند از مزایای جوراب واریس بهره‌ بگیرند زیرا جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند.

انواع جوراب واریس 

 مطالعات انجام شده نشان داده که جوراب واریس یک روش عالی برای درمان اختلالات عروقی و پیشگیری از بروز آن ها است. طراحی جالب جوراب‌های واریس باعث شده استفاده از آنها برای افراد مختلف ساده‌تر باشد. این جوراب‌ها ظاهری جذاب و طبیعی دارند و تاثیرات سودمند آنها در حفظ سلامت پاها انکارناپذیر است. این جوراب‌ها می‌توانند از میزان تورم مچ و خود پا پیشگیری کنند و یک انتخاب عالی برای مسافرت‌های طولانی هوایی محسوب می‌شوند.

برخی از این جوراب‌ها به نحوی طراحی شده اند که تا زیر زانو را پوشش می‌‌دهند و برای درمان اختلالات این ناحیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به پیشرفت‌های به دست آمده در عرصه علم و فناوری انواع مختلفی از جوراب‌های طبی در دسترس قرار گرفته است که ضمن محافظت از پا می‌‌تواند به بهبود واریس و عروق عنکبوتی کمک کند. جوراب‌های طبی و واریس در انواع مختلفی که به شرح زیر می‌باشند در بازار یافت می‌شوند:

  • یکی از این جوراب‌های واریس ظاهری شبیه جوراب‌های معمولی دارد اما دارای خواص درمانی می‌باشد. این نوع جوراب برای افرادی که به مدت طولانی می‌ایستند یا می‌‌نشینند مزایای بسیار زیادی دارد. پوشیدن این جور می‌تواند به رفع خستگی و درد پاها و تورم خفیف مچ و پا، عروق عنکبوتی واریسی و گرفتگی عضله کمک کند.
  • جوراب‌های سبک تا متوسط واریس نیز ظاهری شبیه جوراب‌های طبیعی دارند و برای افرادی که به مدت طولانی می‌ایستند یا می‌‌نشینند بسیار مفید است. این جوراب می‌تواند به تسکین درد پاها، کاهش درد و رفع تورم خفیف مچ و پا، بهبود واریس که با تورم همراه نیست و گرفتگی عضله کمک نماید.
  • جوراب‌های متوسط واریس با ساختار منحصر به فردی که دارند می‌‌توانند به رفع خستگی و سفتی پاها، درد مزمن پا، تورم مزمن مچ و پا، بهبود واریسی که با تورم همراه نیست، و بهبود شرایط بیمار پس از اسکلروتراپی کمک کنند.
  • جوراب سفت واریس نیز طراحی و ساختار ویژه ای دارد و برای درمان تورم مزمن مچ و پا و نارسایی عروق تجویز می‌شود.
  • جوراب‌های ضد آمبولی قبل و پس از عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند باید از این جوراب استفاده نمایند تا از آمبولی مجدد پیشگیری گردد.

همه افرادی که دچار علائم و نشانه‌های اختلال عروق هستند باید با پزشک خود مشورت نمایند تا بهترین روش درمان را به آنها توصیه کند. معمولاً پزشک برای درمان اختلالات عروقی به تجویز جوراب واریس می‌پردازد که میزان سفتی آن با توجه به شرایط شما مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید ...  روش‌های پیشگیری از ایجاد واریس و پیشرفت آن با تغذیه و ورزش

 جوراب دیابتی و مزایای آن


 استفاده از جوراب دیابتی در افرادی که دچار بیماری دیابت هستند بسیار ضروری است زیرا از بروز اختلالاتی نظیر زخم پای دیابتی یا عود مجدد مشکلات پا جلوگیری می‌کند. افرادی که از نوروپاتی دیابتی پا رنج می‌برند باید به سلامت پای خود اهمیت بسیار زیادی بدهند زیرا این اختلال می‌‌تواند باعث از بین رفتن حس در پاها شود به این ترتیب درصورتی که آسیب دیدگی یا زخم پای دیابتی تشخیص داده نشود احتمال بروز عفونت افزایش می‌‌یابد و عدم درمان صحیح آن باعث قطع عضو خواهد شد.

به همین دلیل استفاده از جوراب دیابتی در افراد مبتلا به دیابت ضروری است تا سلامت پاهای آنها تضمین شود. جوراب دیابتی به نحوی طراحی شده است که از پاها در برابر آسیب خارجی جلوگیری کند، میزان التهاب پا را به حداقل برساند، فشار بسیار کمی ‌را به پا وارد کند، بیمار را از مزایای درمانی بهره ‌مند نماید، باعث راحتی بیشتر بیمار شود و از تعداد نقاط فشاری پا بکاهد. انواع مختلفی از جوراب‌های دیابتی مخصوص زنان و مردان وجود دارد که از رطوبت پا جلوگیری می‌کند، به رفع فشار آن کمک می‌نماید، از تجمع باکتری و قارچ پیشگیری می‌‌کند و به خوبی با ساختار پا تناسب دارد.

 نکاتی که باید در هنگام خرید جوراب واریس در نظر گرفت 

 بیماران دیابتی باید در هنگام خرید جوراب دیابتی به چند نکته مهم توجه کنند. برندهای مختلفی که در بازار وجود دارد انواع مختلفی از جوراب‌های دیابتی را ارائه کرده‌ اند و ویژگی‌های منحصر به فرد آنها جلب توجه می‌کند که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • جوراب‌های دیابتی ساختاری منحصر به فرد دارند و برای پای دیابتی بسیار مفید هستند زیرا از پوست محافظت می‌کنند. از آنجایی که این جوراب‌ها به خوبی روی سطح پوست پا قرار می‌گیرند درون کفش جمع نخواهند شد و به این ترتیب از بروز التهاب پا یا تشکیل تاول جلوگیری می‌شود.
  • فشار بسیار خفیفی را به پا وارد می‌کنند و حتی برخی از انواع آن به پا فشار نمی‌آورد. این جوراب‌ها برای افرادی که به علت دیابت دچار تورم پا هستند ضروری است زیرا طبق تحقیقات انجام شده باعث بهبود عملکرد دریچه عروق خواهند شد و گردش خون به سرعت و به طور صحیح درون پاها انجام می‌‌شود. تورم پاها زمانی کاهش پیدا می‌‌کند که جوراب مخصوص افراد دیابتی به تدریج به تخلیه مایع لنف بپردازد. پزشک با توجه به شرایط پای بیمار بهترین نوع جوراب را توصیه خواهد کرد.
  • در این جوراب‌ها دوخت روی پنجه مشاهده نمی‌شود زیرا این دوخت باعث اختلال در گردش خون و طولانی شدن دوران بهبود خواهد شد. هنگامی ‌که افراد دیابتی دچار آسیب دیدگی پا می‌شوند باید همه اقدامات لازم برای بهبود صحیح پای خود را انجام دهند و از جوراب مناسب استفاده نمایند تا گردش خون دچار اختلال نشود.
  • جوراب‌هایی که دارای قابلیت جذب رطوبت هستند به افراد دیابتی برای خشک نگه داشتن پاها کمک خواهند کرد. رطوبت پا ناشی از تعریق زمینه مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌های عامل بیماری فراهم می‌‌کند که منجر به آسیب دیدگی پای دیابتی خواهند شد.
  • جوراب‌هایی که به صورت صد در صد از پنبه ساخته شده اند برای افراد مبتلا به پای دیابتی اصلاً توصیه نمی‌شوند. اگرچه این جوراب‌ها نرم هستند توانایی جذب رطوبت را ندارند، دوام کمی دارند و به سرعت از بین می‌‌روند که این امر منجر به ساییدگی و التهاب پوست خواهد شد. معمولاً استفاده از جورابی که به غیر از پنبه در ساختار آن از نایلون و آکریلیک یا ترکیبات دیگر استفاده شده است توصیه می‌شود.
  واریس دست و صورت و علت برجسته شدن رگهای دست و صورت و درمان آن

آیا پوشیدن طولانی جوراب طبی ضرر دارد؟


 در صورتی که نوع جوراب مورد استفاده با شرایط پای بیمار مطابقت نداشته باشد می‌تواند باعث آسیب دیدگی پا شود. باید بیمار با پزشک خود مشورت کند تا نوع و سایز مناسب جوراب طبی را برای او مشخص نماید.

بیشتر بخوانید ...  درمان فلبکتومی (سیاهرگ بری سرپایی) برای درمان قطعی واریس پا

 درد و ناراحتی 

 از یک نوع جوراب طبی برای همه بیماران استفاده نخواهد شد و به عبارتی جوراب مورد نظر با توجه به نیازهای خاص بیمار تجویز می‌شوند. در یک هفته اول ممکن است به علت پوشیدن جوراب طبی بیمار دچار مقداری ناراحتی شود که طبیعی است و پس از مدتی بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که ناراحتی بیمار بیش از چند روز ادامه پیدا کند یا دچار درد شدیدی شود باید فوراً به پزشک اطلاع دهد و دیگر از جوراب استفاده نکند.

 التهاب پوست 

 التهاب پوست معمولا به واکنش آلرژیک به ترکیبات مورد استفاده در جوراب طبی ارتباط دارد. بیمار باید قبل از خرید جوراب طبی خود برچسب محصول را مطالعه نماید تا اطلاعات کافی در این رابطه به دست بیاورد و از بروز واکنش آلرژیک پیشگیری نماید. در صورتی که بیمار به مدت طولانی و بدون شستشوی منظم پاهای خود از جوراب طبی استفاده کند دچار التهاب پوست خواهد شد.

 میخچه و پینه پا  

 میخچه و پینه پا در افرادی که به تازگی از جوراب واریس استفاده می‌‌کنند نسبتاً شایع است که به علت سفت شدن لایه‌های پوست ناشی از تلاش پوست برای محافظت از خود در برابر فشار و اصطکاک به وجود می‌آیند. میخچه و پینه پا به علت سفتی بیش از حد جوراب طبی ایجاد می‌شوند.

 سوزن سوزن شدن  

 سوزن سوزن شدن یا بی حسی پوست یک اختلال نسبتاً شایع است و معمولاً پس از پوشیدن جوراب طبی به وجود می‌آید که نشان دهنده سفتی بیش از حد آن است.

باید و نبایدها درباره جوراب طبی


  • قبل از خریدن جوراب طبی باید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت پای شما را ارزیابی نماید.
  • نظر پزشک خود را جویا شوید تا با توجه به شرایط پای شما بهترین نوع جوراب را پیشنهاد کند تا در هنگام پوشیدن آن دچار هیچ مشکلی نشوید. در صورتی که جوراب بیش از اندازه سفت یا شل باشد شما به مشکل بر می‌خورید.
  • در اوایل روز و پس از بیدار شدن از خواب جوراب خود را بپوشید. معمولاً اختلالاتی که قرار است به کمک جوراب طبی درمان شوند در اواسط روز خود را نشان خواهند داد و شما باید هنگامی ‌که بیدار می‌شوید جوراب خود را بپوشید تا از بروز مشکلاتی مانند تورم پاها پیشگیری گردد.
  • هر ۳ تا ۶ ماه یک بار باید جوراب خود را عوض کنید زیرا با گذر زمان الیاف انعطاف پذیر جوراب خاصیت خود را از دست می‌‌دهند و ضعیف می‌‌شوند و مانند گذشته توانایی عملکردی چندانی ندارند و شما باید آنها را عوض کنید.
  • هر روز جوراب خود را بشویید و به خوبی خشک کنید. معمولاً فروشندگان جوراب‌های طبی اطلاعات لازم در خصوص نحوه شست و شو و خشک کردن آن را در اختیار شما قرار خواهند داد. پیروی کردن از این نکات طول عمر جوراب طبی را افزایش می‌دهد.
  • در هنگام پوشیدن یا در آوردن جوراب نباید آن را لوله کنید زیرا این کار باعث اختلال در گردش خون پاها خواهد شد.
  • از ایجاد تغییر شکل ظاهر جوراب خودداری کنید تا دچار عوارض و مشکلات احتمالی نشوید.
  • نباید به صورت ۲۴ ساعته از جوراب طبی استفاده کنید مگر آن که پزشک دستور دیگری داده باشد.

جوراب طبی برای واریس، دیابت و ترومبوزعمیق وریدی چه تاثیری دارد؟