دکتر امید شافع

تست نوار قلب در تهران

تست نوار قلب در تهران

ثبت امتیاز post

تست نوار قلب در تهران : تست نوار یکی از آزمایشات پزشکی است که جهت بررسی فعالیت‎های الکتریکی قلب بیماران انجام می‎گیرد. این فعالیت‎ها شامل ارتعاشی است که قلب شما از انقباضات خود و مشکلات دیگر در صورت وقوع بازتاب خواهد داد. نوار قلب که آن را ECG یا الکتروکاردیو گرافی هم می‎نامند، از ساده ترین و سریع ترین آزمایش‎های مربوط به اندام‎های داخلی است. این ازمایش در کوتاه ترین زمان و بدون هیچ دردی در جای جای تهرن بزرگ قابل انجام هست. حتی امروزه در شهرهای بزرگی از جمله تهران می‎توانید این آزمایش را در خانه انجام دهید.

زمانی که صرف این آزمایش و مشاهده نتیجه آن خوهد شد تقریبا برابر با ۵ دقیقه است و روند انجام آن به صورتی است که از بیمار می‎خواهند که روی تخت دراز کشیده و عضلات خود را منقبض کند و بدون هیچ استرسی آٰرام بگیرد. در این حالت چندین دیسک کوچک را بر روی قفسه سینه و نقاطی در اطراف آن قرار می‎دهند. ای دیسک‎ها جریان فعالیت الکتریکی قلب را ضبط می‎کنند و بدون اینکه بیمارحتی متوجه شود آن را از طریق سیم‎هایی که به دیسک‎ها متصل است و سرب نام دارد به دستگاه الکترودرام منتقل می‎کند. در ادامه این فرآیند مسیر فعالیت قلب شما از این طریق ردیابی می‎شود و ثبت می‎گردد.

نحوه تست نوار قلب در تهران

تست نوار قلب از طریق مشاهده فعالیت‎های الکتریکی قلب شما که در یک مانیتور یا کاغذی کوچک ثبت می‎شود، برای پزشک متخصص قلب و عروق شما قابل مشاهده است. این تست زمانی به شما توصیه می‎شود که تجربه‎هایی مانند تپش قلب شدید، احساس درد یکباره با متداوم در ناحیه قلب و اطرف آن و یا تنگی نفس، غش، سرگیجه، حالت تهوع بی‎دلیل و یا ضربان قلب نامنظم را داشته باشید.

بیشتر بخوانید ...  ثبت سرپایی امواج قلبی در تهران

در این شرایط به شما توصیه می‎شود که حتی الامکان تست نوار قلب خود را در تهران انجام دهید و حتما آن را برای تفسیر به نزد یک پزشک متخصص قلب و عروق ببرید. مواردی وجود دارد که در آن پزشک بدون وجود دلایلی مانند تجربه درد و … از شما می‎خواهد که این تست  را انجام دهید. دلایل می‎تواند مواردی مانند سابقه خانوادگی در مشکلات قلبی،‌ استعمال دخانیات،‌ ابتلا به اضافه وزن،‌ دیابت، کلسترول بالا، فشار خون نیز باشد. این نوار قلبی به پزشک شما در تشخیص ناهنجاری‎های قلبی و عروقی کمک بسیاری می‎کند. یک نتیجه آزمایش نوار قلب از قلبی سالم شکل مشخصی دارد که در صورت عدم تطابق آزمایش شما در حال نشان دادن یک مشکل یا نابهنجاری در ناحیه قلب می‎باشد.

نوار قلب چیست ؟

خوشبختایه بیماری‎های قلبی معمولا قابل پیش گیری هستند. بیماری‎های قلبی را به راحتی با در اختیار گرفتن یک سبک زندگی و رژیم غذایی سالم کنترل کرد. با این حال ر صورت وقوع مشکلات باید آماده بود تا با پیگیری آنها رسیدگی‎های لازم را انجام داد.

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب نوعی نمودار معمولی است که در واقع از رسم فعالیت‎های مکانیکی قلب شما به تصویر کشیده می‎شود. این روش برای تشخیص میزان فعالیت الکتریکی قلب و ثبت ریتم‎های متوالی در قلب استفاده می‎شود. بر خلاف برخی آزمایش‎ها نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام هیچ مشکلی را برای بیماران ایجاد نمی‎کند و هیچگونه عوارضی ندارد تنها اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار متخصصان قرار می‎دهد تا بتوانند نظر پزشکی خود را صادر کنند.

نحوه انجام تست نوار قلب در تهران

نوار قلب همانطور که گفته شد با استفاده از دیسک‎ها یا الکترودهای نرمی که توسط ژل مخصوصی بر روی پوست ساکن می‎شوند و در نواحی مانند قفسه سینه، بازو و پای بیمار قرار می‎گیرد انجام می‎شود. این الکترودها ۱۲ الی ۱۵ عدد هستند که به توسط سیم هایی که گفت  شد  به دستگاه منتقل می‎شوند. این آزمایش هیچ سوزن،‌ درد یا حتی کوچک ترین ناراحتی را با خود به همراه ندارد و پروسه انجام آن بسیار سریع می‎باشد. برای انجام آزمایش تکنسین مورد نظر الکترودها را جاگذاری می‎کند.

بیشتر بخوانید ...  ثبت سرپایی امواج قلبی در تهران

‌این آزمایش یکی از ابتدایی ترین مهارت‎هایی است که به پرستاران نیز آموزش داده می‎شود و تمامی کادر درمان با انجام آن آشنایی لازم را دارند. همچنین یکی از رایج‎ترین تست‎هایی است که در هر مراکز درمانی به خصوص اورزانس‎ها در بیمارستان‎ها یا حتی درمانگاهها نیز انجم میگیرد و امروزه در تهران بزرگ می‎توانید این تست را حتی در منزل نیز انجام دهید.

آمادگی برای انجام تست نوار قلب در تهران

  • برای اینکه دیسک‎ها بتوانند به طور مناسبی به بدن متصل شوند در صورتی که در ناحیه قفسه سینه خود موی زائد دارید حتما پیش از انجام تست آنها را بتراشید.
  • به هیچ عنوان پیش از انجام این تست نباید فعالیت‎های شدیدی داشته باشید. بعد از گرفتن نوار قلب می‎توانید به فعالیت‎های خود مثل ورزش و غیره برسید.
  • پیش از انجام تست از پرخوری و یا خردن غذاهای سنگین جلوگیری کنید.
  • در صورت مصرف داروی خاص حتما پیش از انجام تست به تکنسین خود اطلاع دهید.
  • سعی کنید لباسی آزاد و خنک به تن داشته باشید و در زمان انجام تست برای نتیجه بهتر استرس را ساعاتی از خود دور کنید.
  • سعی کنید صداهایی که تمرکز شما را بر هم می‎زنند قطع کنید.
  • به هیچ عنوان در حین انجام این تست با افرادی که در اطراف شما حضور دارند صحبت نکنی

نقش نوار قلب در تشخیص

تست نوار قلب می‎تواند در تشخیص مواردی مانند بیماری‎های زیر بسیار موثر واقع شود.

  • شناسایی الگوی ضربان قلب
  • تشخیص طبیعی بودن یا نبودن ضربان قلب
  • تشخیص ضخامت احتمالی در دیواره قلب که در اثر فشار خون یا بیماری‎های مرتبط با قلب ایجاد می‎شود.
  • بررسی شواهد احتمالی از حملات قلبی اخیر
  • شناسایی حملات قلبی پیشین و اثرات به جا مانده از آن
  • شناسایی مناطقی که خون رسانی ندارند
بیشتر بخوانید ...  ثبت سرپایی امواج قلبی در تهران

نوار قلبی همانطور که گفته شد با اینکه از در دسترس‎ترین و ساده‎ترین آزمایشات مربوط به قلب و عروق است اما از مهمترین آنها نیز می‎باشد. به یاد داشته باشید که برای انجام آن حتما نباید مشکلی داشته باشید بلکه با انجام دادن آن به عنوان روتین می‎توانید از ابتلا به بیماری‎های قلبی و عروقی خود پیشگیری کنید و یا در صورت ابتلا به سرعت انها را تشخیص داده و نسبت به درمان به سرعت اقدام کنید. همچنین لازم است حتما نوار قلبی خود را برای تفسیر به نزد یک متخصص ببرید تا از اطلاعات مربوط به آن مطمئن شوید.