دکتر امید شافع

باورهای غلط درباره واریس: 15 اشتباه درباره علت و درمان واریس

باورهای غلط درباره واریس: 15 اشتباه درباره علت و درمان واریس

باورهای غلط درباره واریس: 15 اشتباه درباره علت و درمان واریس
ثبت امتیاز post

باورهای غلط درباره واریس: 15 اشتباه درباره علت و درمان واریس

اگر رگ‌های خونی آبی رنگی در پاهای خود دارید، ممکن است که از نظر شما ناخوشایند باشند اما درواقع علائم آشکاری ایجاد نمی‌کنند. برای برخی از افراد، واریس می‌تواند باعث آسیب پوستی و حتی بدتر از آن منجر به ایجاد لخته‌های خون خطرناک شود.

چه رگ‌های واریسی به تازگی در پاهای شما ایجاد شده باشند و شما با خود فکر می‌کنید که این رگ‌ها چه هستند، و چه در مرحله پیشرفته بیماری باشید، اطلاعات زیادی وجود دارد که ممکن است شما را به جهت اشتباهی سوق دهد. از آنجایی که بیشتر افراد در مورد رگ‌هایی مانند این نگران هستند (به خصوص وقتی که در فصول گرمتر به دور خود می‌پیچند و پاها بیشتر در معرض دید هستند)، وارد شدن داستان‌های ساختگی و باورهای غلط در این مورد اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. برای کمک به یادگیری حقایق در مورد رگ‌های واریسی، این مقاله بر روی اطلاعتی تمرکز کرده که ممکن است باعث سردرگمی مردم شود، مانند اینکه چه کسانی به واریس مبتلا می‌شوند و چرا، مشکلات سلامتی که ممکن است باعث واریس شود، و گزینه‌های درمان آن.

باورهای غلط درباره واریس


این مقاله قصد دارد برخی از افسانه‌های شگفت‌انگیز، و حقیقت‌هایی را که در پشت برخی از تصورات غلط درباره این رگ‌ها وجود دارند، در اختیار شما قرار دهد.

واریس فقط یک مشکل زیبایی است 

” پزشکان مراقبت‌های اولیه و یا سایر افراد می‌گویند که واریس فقط یک مشکل زیبایی است، اما اغلب اوقات ممکن است بیشتر از این باشد.

“در تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به واریس، در نهایت علائم بیماری بروز می‌کند. “رایج‌ترین این علائم شامل درد خفیف، سنگینی، لرزش، گرفتگی و تورم پاها است.” علائم دیگر شامل خشکی شدید و خارش پوست در نزدیکی واریس است. همچنین افراد مبتلا به واریس در معرض خطر ابتلا به یک نوع خطرناک از لخته خون معروف به ترومبوز ورید عمقی هستند.

سایر علائم و علائم نه چندان رایج که در کمتر از 10 درصد بیماران مشاهده می‌شود شامل خونریزی، تغییر رنگ پوست، ضخیم شدن پوست و ایجاد زخم است. همه این‌ها ناشی از واریس هستند. متأسفانه، هنگامی که صدمه‌ای به پوست وارد شود، این صدمه معمولاً دائمی خواهد بود. اگر رگ‌های واریسی دارید و علائم آن را تجربه کرده‌اید، قبل از اینکه تغییر پوست شما غیرقابل برگشت شوند، به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

بیشتر بخوانید ...  تهیه تصویر از مسیر سیاهرگ های واریسی به کمک سونوگرافی

واریس نشانه اجتناب‌ناپذیری از پیری است  

پیری قطعاً رگ‌های واریسی را بدتر می‌کند، هرچند که همه به آن مبتلا نمی‌شوند. این یک روند دژنراتیو است که با افزایش سن بدتر و برجسته‌تر می‌شود. اما جوانان نیز می‌توانند به واریس مبتلا شوند. بسیاری از افراد جوان به دلیل انتخاب سبک زندگی و ژنتیک، دچار واریس می‌شوند. احتمال بروز رگ‌های عنکبوتی در هر سنی وجود دارد، چه 20 ساله باشید و چه 80 ساله.

  پیشگیری از واریس در بارداری با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی

اگر واریس دارید، ممکن است این یک مشکل ژنتیکی در خانواده شما باشد. علت واریس در اصل ژنتیکی است. همچنین تغییر در سطح هورمون نیز به عنوان یک عامل خطر برای واریس در نظر گرفته می‌شود. به خصوص در دوران بارداری خطر ابتلا به رگ‌های واریسی در خانم‌ها بیشتر می‌شود.

دویدن می‌تواند باعث ایجاد رگ‌های واریسی شود 

ورزش، از جمله دویدن، معمولاً برای رگ‌های شما خوب است. “ورزش همیشه برای گردش خون مفید است. “پیاده‌روی یا دویدن می‌تواند منجر به پمپاژ بیشتر ماهیچه‌های ساق پا و بازگشت خون بیشتر به قلب شود.”

“دویدن باعث ایجاد واریس نمی‌شود، اگرچه در مورد اینکه آیا ورزش باعث بدتر شدن آن‌ها می‌شود یا نه، اختلاف نظر وجود دارد.” جوراب‌های فشرده‌سازی می‌توانند به جلوگیری از جمع شدن خون در پایین پاها در هنگام ورزش کمک کنند. پزشکان فشرده‌سازی را برای بیمارانی که رگ‌های واریسی خود را درمان نکرده‌اند و به دویدن نیز ادامه می‌دهند، توصیه می‌کنند. هنگامی که دویدن را تمام کرده و خود را سرد کردید، پاهای خود را بالا ببرید.

رگ‌های واریسی همیشه قابل مشاهده هستند  

رگ‌های واریسی که قابل مشاهده هستند درست در سطح پوست قرار دارند، اما این رگ‌ها در عمق بیشتر هم رخ می‌دهند، جایی که شما قادر به دیدن آن‌ها نیستید. این مسئله واقعاً به ترکیب پای شما بستگی دارد. اگر بافت چربی زیادی بین عضله و پوست وجود داشته باشد، ممکن است نتوانید آن‌ها را نبینید. بعضی اوقات رگ‌های سطحی مانند نوک کوه یخ هستند و چیزهای زیادی در زیر آن جریان دارد که قابل مشاهده نیستند.

ایستادن زیاد در محل کار باعث ایجاد واریس می‌شود 

اگر شغلی دارید که لازم است زمان زیادی روی پاهای خود بمانید، مثلاً یک معلم یا مهماندار هواپیما، ممکن است رگ‌های واریسی بیشتر باعث آزار شما شوند. اما پزشکان هنوز درمورد اینکه ایستادن طولانی مدت در واقع باعث ایجاد واریس می‌شود یا خیر اتفاق نظر ندارند. اما افراد هنگام ایستادن یا نشستن، بیشتر متوجه علائم واریس خود می‌شوند.

بیشتر بخوانید ...  درمان بیماری واریس پا ناشی از چاقی، بارداری و بالارفتن سن

ایجاد تغییر در سبک زندگی کمکی نخواهد کرد  

سبک زندگی شما اهمیت دارد، زیرا چاقی می‌تواند واریس را بدتر کند و کاهش وزن به سهولت می‌تواند در بهبود علائم نقش موثری داشته باشد. فعالیت بدنی نیز مفید است. پوشیدن جوراب‌های فشرده‌سازی  ، انجام تمرینات تقویت ساق پا و بالا بردن پاها، همه می‌توانند باعث بهبود یا جلوگیری از واریس شود.

جراحی تنها گزینه درمانی شما است  

تنها درمانی که در گذشته برای واریس استفاده می‌شد نوعی جراحی به نام استریپینگ (خارج سازی ورید) است که در آن رگ از طریق جراحی از بدن خارج می‌شود. اما دیگر چنین نیست. با اینکه این روش هنوز رایج‌ترین روش درمانی واریس در سراسر جهان است، اما روش‌های کم تهاجمی که هیچگونه جای زخمی به جا نمی‌گذارند بسیار رایج‌تر شده‌اند.

به عنوان مثال، در ابلیشن اندوترمال از سوزن برای انتقال گرما به رگ شما استفاده می‌شود که باعث می‌شود رگ بسته شود و دیگر عملکردی نداشته باشد. با اینکه این روش هیچگونه جای زخمی باقی نمی‌گذارد، اما می‌تواند دردناک باشد و ممکن است قبل از شروع درمان مجبور به دریافت مسکن باشید. “شما باید یک سری تزریق در امتداد ورید انجام دهید تا آن را بی‌حس کنید. در غیر این صورت، شما قادر به تحمل گرما نخواهید بود. ممکن است برای بهبودی به یک روز مرخصی از محل کار نیاز داشته باشید و همچنین لازم است که چند روز به باشگاه نروید و ورزش نکنید.

برخی از داروها، به نام داروهای اسکلروسینگ، با ایجاد سوزش رگ را می‌بندند. برخی دیگر چسب‌هایی هستند که رگ را می‌بندند و نیازی به بی‌حس کردن ناحیه ندارند.

رگ‌های واریسی خفیف‌تر توسط متخصصین پوست با رویکردهای غیر تهاجمی مانند لیزر درمانی و اسکلروتراپی قابل درمان هستند. “در موارد شدیدتر که ممکن است علائم شدید باشد، مراجعه به جراح عروق برای بررسی گزینه‌های جراحی توصیه می‌شود.”

اگرچه درمان واریس به معنای از بین رفتن برخی از رگ‌ها است، اما تعداد زیاد دیگری رگ در بدن وجود دارد که می‌تواند نبود این رگ‌ها را جبران کند. بیشتر جریان خون در رگ‌های پا به هیچ وجه روی سطح پوست نیست. بلکه در رگ‌های عمیق درون عضله جریان دارد. “این رگ‌های عمیق … به راحتی قادرند وظیفه هر رگی که از روی سطح برداشته می‌شود را به عهده بگیرند.”

بهبودی پس از درمان واریس دشوار است 

درمان‌های جدیدتر زمان ریکاوری کوتاه‌تری دارند. این درمان‌ها در 20 تا 30 دقیقه بدون زمان ریکاوری در مطب انجام می‌شوند و معمولاً بیماران در همان روز می‌توانند به محل کار یا فعالیت‌های روزانه خود بازگردند.

رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی اغلب حتی پس از درمان نیز دوباره ظاهر می‌شوند 

درمان‌هایی که سال‌ها پیش انجام می‌شد، خطر عود بیماری را افزایش می‌داد. اما روش‌های مدرن امروز بی‌خطر و کارآمدتر است. درمان‌هایی که در مطب پزشک متخصص انجام می‌شود ، 5٪ احتمال بازگشت دارند.

  لیزر واریس EVLA :نحوه، مراقبتهای قبل و بعد از لیزر درمانی واریس

 فقط بعد از به دنیا آوردن فرزندتان می‌توانید به دنبال درمان باشید  

روش‌های نوین درمان واریس بی‌خطر است و حتی در دوران بارداری نیز می‌توانید تحت درمان قرار بگیرید. این کار به شما در جلوگیری از درد و ناراحتی واریس در دوران بارداری کمک خواهد کرد. در صورت عدم درمان، وریدهای واریسی می‌توانند منجر به عوارض شدید شوند. این رگ‌ها یک بیماری نارسایی وریدی هستند که نباید به حال خود رها شوند. در مورد گزینه‌های درمان واریس خود با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

بیشتر بخوانید ...  واریس عمقی پا: بهترین راه درمان واریس پنهان و عمقی پا چیست؟

 رگ‌های عنکبوتی رگ‌های واریسی هستند  

اینطور نیست. رگ‌های عنکبوتی رگ‌های گشاد شده روی سطح پوست هستند و معمولاً مشکلاتی را از نظر زیبایی ایجاد می‌کنند. واریس در چربی بین ماهیچه‌ها و پوست ایجاد می‌شود. واریس ممکن است باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی بخصوص در ناحیه مچ پا شود.

 رگ‌های واریسی بی‌ضرر هستند  

رگ‌های واریسی می‌توانند باعث درد، لرز و خارش شوند. موارد پیشرفته واریس باعث تورم، ضخیم شدن پوست و درماتیت می‌شود. اگر واریس خود را درمان نکنید، ممکن است دچار زخم‌های باز شوید که می‌توانند آلوده و دردناک شوند.

واریس فقط در زنان اتفاق می‌افتد 

آمارهای واقعی به راحتی این افسانه را رد می‌کنند. طبق مطالعات انجام شده ، 56٪ از مردان از واریس رنج می‌برند. ژنتیک اغلب اوقات نقش مهمی در ایجاد این نوع رگ‌ها دارد و آن ژن فقط در زنان وجود ندارد.

درمان واریس بسیار گران و دردناک است  

درمان واریس نه خیلی گران است و نه دردناک.

خود روش‌های درمانی دردناک نیستند و پزشکان در هر مرحله از درمان مراقب شما هستند. بهبودی معمولاً سریع انجام می‌شود (اگرچه بسته به شدت آسیب رگ شما متفاوت است)، و بیماران به گذراندن دوره نقاهت احتیاجی ندارند.

اگر پاهای خود را روی هم می‌اندازید، به واریس مبتلا خواهید شد 

این احتمالاً رایج‌ترین افسانه درباره واریس است. به احتمال زیاد وقتی که پاهای خود را روی هم می‌اندازید، اگر تقریبا ناخودآگاه این کار را می‌کنید، این فکر به ذهن شما می‌رسد که “بهتر است این کار را نکنم، واریس می‌گیرم.” شما می‌توانید پاهای خود را روی هم بیندازید و هیچ استرسی درباره رگ‌های واریسی نداشته باشید.

وریدهای واریسی نتیجه ضعف یا آسیب دیدن دریچه‌ها هستند. این دریچه‌ها نقش مهمی در جریان خون شما دارند. اما اگر اتفاقی برای دریچه‌ها بیفتد، خون در پایین پای شما جمع شده و باعث ایجاد واریس می‌شوند. انداختن پای خود روی پای دیگر باعث ضعیف شدن یا آسیب دیدن این دریچه‌ها نمی‌شود.

باورهای غلط درباره واریس: 15 اشتباه درباره علت و درمان واریس