دکتر امید شافع

ایجاد واریس بر اثر عوامل ارثی (ژنتیکی)

ایجاد واریس بر اثر عوامل ارثی (ژنتیکی)

ایجاد واریس بر اثر عوامل ارثی (ژنتیکی)
5/5 - (1 امتیاز)

ایجاد واریس بر اثر عوامل ارثی (ژنتیکی)

بیماری واریس می تواند یکی از مشکلاتی باشد که از طریق عوامل ارثی و ژنتیکی به شما رسیده باشد. اگر یکی از آشنایان و نزدیکان شما از این مشکل رنج می برد، احتمال بروز این عارضه در شما نیز بسیار زیاد است. در این صورت، بسیار مهم است که عوامل خطر که احتمال بروز واریس را بیشتر می کنند، آشنایی داشته باشید و راه های مقابله با واریس را نیز بدانید.

اگر از بیماری واریس ارثی رنج می برید، می توانید به متخصص واریس درکلینیک واریس دکتر امید شافع مراجعه کنید. متخصصین ما در درجه  ی اول نقش عوامل ژنتیکی در ابتلای شما به واریس  ارثی را ارزیابی می کنند و سپس با توجه به این موضوع بهترین روش های درمانی مناسب با شرایط شما را پیشنهاد می دهند. این روش های درمانی کاملا ایمن و موثر هستند و می توانند با از بین بردن رگ های واریسی، سلامت پاهای شما را مجددا بازگردانند. در خصوص دریافت مشاوره و مطرح کردن سوالات خود در باره واریس ارثی یا رزرو نوبت در کلینیک واریس دکتر امید شافع میتوانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۳۹۸۲۷۸ – ۰۲۱۲۲۳۹۸۲۷۸ تماس حاصل فرمایید.

واریس ارثی چیست؟


بسیار مهم است که به این موضوع توجه داشته باشید که چندین عامل مختلف می توانند موجب شکل گیری رگ های واریسی شوند و وراثت تنها یکی از این عوامل است. اما عامل وراثت یکی از اصلی ترین مواردی است که در ابتلا به واریس نقش دارد و در 80 درصد موارد در ابتلا به بیماری واریس موثر است. عوامل ژنتیکی هم از جهت شباهت ساختاری در بین فیزیک بدن افراد و هم از جهت شباهت های متابولیسمی در بدن آن ها در بروز واریس تاثیرگذار هستند.

علائم


  • درد
  • احساس سنگینی پا (درد و سنگینی پا)
  • احساس خستگی
  • تورم
  • خارش
  • وجود رگ های عنکبوتی
  • رگهای برآمده و متورم که از روی پوست نمایان هستند
  • گرفتگی عضلات
  • احساس سوزش پا

عوامل خطر


علاوه بر ژنتیکف عوامل دیگری نیز می توانند موجب شوند که احتمال بروز واریس بیشتر شود، از جمله:

  • سن: واریس عنکبوتی بیش از همه در بین افراد بالای 50 سال شایع است.
  • جنسیت: هرچند مردان نیز به مشکل واریس دچار می شوند اما این مشکل در بین زنان بسیار بیشتر شایع است.
  • افزایش وزن: بالا رفتن وزن موجب وارد شدن فشار بیشتر به رگ ها و آسیب پذیرتر شدن آن ها می شود.
  • ایستادن به مدت طولانی: مشاغلی که در آن لازم است فرد برای مدت زمان طولانی بایستد موجب افزایش ریسک بروز واریس می شوند.
  • داشتن سبک زندگی کم تحرک: اگر عضلات ساق پای خود را به طور منظم به کار نگیرید، این عضلات نمی توانند پشتیبانی لازم و کافی را از رگ های پایینی پا بکنند و سلامت آن ها را حفظ کنند.
  • سابقه ابتلا به سایر بیماری و مشکلات مرتبط: اگر در گذشته به مشکلات عروقی یا لخته شدن خون دچار شده اید، این موضوع احتمال بروز واریس عنکبوتی را در شما افزایش می دهد.

تشخیص


بسیار مهم است که قبل از اقدام برای درمان واریس به دقت وضعیت شما و رگ های واریسی بررسی شده و تشخیص داده شوند. به همین دلیل جراح عروق آزمایش اولتراسوند دوپلکس را انجام می دهد که این ازمایش به متخصص کمک می کند که ببیند دقیقا در زیر پوست شما چه اتفاقی می افتد. متخصصین ما درکلینیک واریس دکتر امید شافع می توانند با کمک این تست های تشخیصی، رگ های شما و جریان خون در آنها را ببینند و وجود هر گونه اختلال مانند تشکیل پلاک و انسداد عروقی را تشخیص دهند. این اطلاعات به جراح عروق کمک می کندکه علت اصلی بروز واریس را تشخیص دهد و بر این اسا بهترین روش درمانی را برای شما تجویز کند.

بیشتر بخوانید ...  کرونا و سکته قلبی: چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر قلب

درمان


یکی از بزرگترین سوءتفاهم هایی که در مورد درمان واریس وجود دارد(خصووصا در بین مبتلایان به واریس ارثی)، این است که درمان واریس، مشکل ان ها را برای همیشه برطرف نمی کند و رگ های واریسی بعد از مدتی دوباره عود می کنند. واقعیت این است که با استفاده از متدهای جدید و پیشرفته، می توان رگ های واریسی را به نحو ایمنی برای همیشه از بین برد و احتمال بازگشت واریس بعد از این درمان ها بسیار کم است.

اسکلروتراپی

در این روش، محلول مخصوص اسکلروتراپی در داخل رگ تزریق می‌شود و موجب بروز زخمی داخل رگ و از بین رفتن بافت رگ می‌شود. زمانی که بافت رگ از بین رفت، بدن شما طی چند هفته آن را جذب می‌کند. پس از جذب شدن کامل بافت رگ، رنگ تیره‌ی آن که قبلا از روی پوست نمایان بود، نیز برطرف می‌شود. جریان خونی که قبلا از طریق این رگ وجود داشته نیز توسط رگ‌های عمقی دیگر پشتیبانی می‌شود.

  درمان ورم پا در سالمندان ناشی از مشکلات عروق، کبد و کلیه ها

لیزر اندوونوس یا سوزاندن رگ با رادیوفرکوئنسی

در این روش در ابتدا با کمک تصاویر اولتراسوند محل دقیق قرارگیری قسمت پایینی رگ واریسی در ران یا ساق پا مشخص می‌شود. بعد از بیحس کردن پوست، مجددا با استفاده از تصاویر اولتراسوند که به طور همزمان نمایش داده می‌شود، یک سوزن وارد رگ مورد نظر می‌شود و سپس یک سیم هدایت‌کننده از طریق سوزن وارد رگ شده و تا نقطه فوقانی رگ بالا می‌رود. در این نقطه، یک کاتتر مخصوص لیزر یا رادیوفرکوئنسی وارد رگ شده و به نقطه فوقانی رگ هدایت می‌شود و درست در نقطه شروع انشعاب رگ دستگاه لیزر یا رادیوفرکوئنسی فعال می‌شود. هر کدام از این دستگاه‌ها به روشی متفاوت ایجاد گرما می‌کنند و این گرما دیواره‌ی رگ را می‌سوزاند. با کمک تصاویر اولتراسوند، اشعه‌ی لیزر یا رادیوفرکوئنسی به آرامی به پایین رگ هدایت می‌شود و دیواره‌ی رگ را می‌سوزاند.

بیشتر بخوانید ...  ونوگرافی (ونوگرام) تشخیص رگ های واریسی و لخته شدن خون (DVT)

جراحی

  • انسداد و قطع عروق. در این عمل جراحی در ابتدا تمامی رگ هایی که به رگ زیر پوستی واریسی منتهی شده اند، مسدود می شوند و سپس رگ واریسی بریده شده و بیرون کشیده می شود. بیرون کشیدن این رگ از پا بر گردش خون در پا تاثیر نمی گذارد، چرا که رگ های عمقی تر می توانند به این ناحیه خونرسانی کنند.
  • بیرون کشیدن رگ با ایجاد برش کوچک. در این روش یک یک برش کوچک در پا ایجاد می شود و سپس توسط قلابهایی رگ هایی واریسی را بیرون می کشد. این روش ممکن است به طور مستقل و یا همراه با روش انسداد و قطع عروق انجام شود.
  • میکروفِلِبِکتومی (Microphlebectomy): در این روش برش هاى كوچكى در طول وريد واريسي داده مى شود و سپس جراح می تواند از طریق این برش ها و به وسیله ی قلاب کوچکی ورید را قطعه قطعه از بدن خارج کند. این برش ها تاحدی کوچک و ظریف هستند که نیازی به بخیه زدن ندارند و جای زخم ان ها نیز روی پوست باقی نمی ماند (باقی ماندن جای زخم بسیار نادر است). این عمل به طور کامل در کلینیک یا مطب جراح و با کمک بیحسی موضعی انجام می شود.
  • فلبکتومی با کمک منبع نوری. در این روش از یک منبع نوری استفاده می شود تا رگ واریسی روشن شود. از طریق یک برش کوچک یک وسیله ی کوچک وارد بدن می شود و با کمک ساکشن رگ مشخص شده را بیرون می کشد.
  لیزر واریس EVLA :نحوه، مراقبتهای قبل و بعد از لیزر درمانی واریس

پیشگیری


اگر بنابه دلایلی، در معرض خطر بروز بیماری واریس هستید و یا می خواهید هر کاری که ممکن است انجام دهید تا از بروز رگ های واریسی جلوگیری کنید، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • هر روز پیاده روی کنید تا عضلات ساق پا و رگ های پای خود را به خوبی ورزش دهید.
  • وزن خود را در محدوده ی سالم نگه دارید تا بر روی رگ های پای شما فشار اضافی وارد نشود.
  • اگر در طول روز مدت زمان زیادی را می نشینید یا می ایستید، سعی کنید به طور منظم به خو استراحت دهید و در این زمان ها پای خود را ورزش دهید.
  • در پایان هر روز برای مدت زمانی، دراز بکشید و پاهای خود را بالا بگیرید به طوری که پاها بالاتر از سطح قلب باشند.
  • بدون انکه به خوبی از پوست خود محافظت کنید، در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
بیشتر بخوانید ...  آنژیوگرافی واریس: نحوه انجام آنژیوگرافی برای تشخیص گرفتگی عروق

برای داشتن جریان خون بهتر در پاها و سلامت بهتر رگ ها می توانید از جراب های فشاری استفاده کنید.

ایجاد واریس بر اثر عوامل ارثی (ژنتیکی)