دکتر امید شافع

آیا رگ‌های آبی روی سینه زنان و مردان نشانه وجود بیماری است؟

آیا رگ‌های آبی روی سینه زنان و مردان نشانه وجود بیماری است؟

آیا رگ‌های آبی روی سینه زنان و مردان نشانه وجود بیماری است؟
ثبت امتیاز post

آیا رگ‌های آبی روی سینه زنان و مردان نشانه وجود بیماری است؟

رگ‌های آبی، عروق خونی هستند که رنگ آنها در زیر پوست، آبی یا خاکستری شده است. به این عروق، رگ‌های شبکه‌ای یا رتیکولار نیز گفته می‌شود. رگ‌های آبی معمولاً بزرگ‌تر از رگ‌های تارعنکبوتی هستند ولی به هر حال، به اندازه رگ‌های واریسی که در اندام‌های تحتانی بدن دیده می‌شوند بزرگ نیستند. قطر رگ‌های آبی بین 1 تا 3 میلی‌متر است و معمولاً کم‌رنگ‌تر و کم پیچ و تاب تر از عروق واریسی هستند.

این عروق غالباً در زانوها و ران‌ها دیده می‌شوند اما ممکن است در سینه نیز ایجاد شوند. اگر شما در مورد رگ‌های آبی روی سینه خود نگران هستید، روش‌های مختلفی برای از بین بردن آنها وجود دارد از جمله: اسکلروتراپی، لیزر درمانی و استفاده از کرم‌ها و مرطوب کننده‌های حاوی ویتامین ک.

علل ایجاد رگ‌های آبی روی قفسه سینه


برخی علل شایع ایجاد رگ‌های آبی روی قفسه سینه عبارتند از:

 عوامل ژنتیکی

 این شایع‌ترین علت ایجاد این عارضه است. اگر روی قفسه سینه یا هر قسمت دیگر بدن اعضای خانواده شما، رگ‌های آبی دیده می‌شوند احتمال این که شما نیز به آنها دچار شوید افزایش می‌یابد.

کاهش سریع وزن

زمانی که پوست به دلیل کاهش چربی، نازک و شکننده می‌شود، رگ‌های آبی نمایان می‌شوند. این رگ‌های روی قفسه سینه، دست‌ها، صورت و پاها دیده می‌شوند.

سرطان

یکی دیگر از بیماری‌های خوش‌خیمی که باعث ایجاد رگ‌های آبی روی سینه می‌شود، بیماری هایپر پلازی استرومال شبه آنگی ماتئوس است. این بیماری ممکن است باعث ایجاد رگ‌های آبی و توده‌های پالپی شکل روی قفسه سینه و بروز علائم دیگری که شبیه به علائم بیماری سرطان پروستات است شود. با انجام عمل بایوپسی و آنالیز سلول‌ها زیر میکروسکوپ می‌توان ابتلا به این بیماری یا حتی سرطان را تشخیص داد.

سرطان سینه

سرطان سینه التهابی نوعی سرطان سینه است که معمولاً علائم آن روی پوست خارجی سینه دیده می‌شود. برخی از علائم ابتلا به این بیماری عبارتند از:

  • تغییر در شکل و ابعاد سینه
  • تغییر پوست که شبیه به پوست پرتقال می‌شود
  • التهاب یا گرم شدن پوست
  • رگ‌هایی که در نزدیکی این تغییرات پوستی ایجاد شده و رشد می‌کنند.
    در غالب اوقات، این رگ‌ها به دلیل شیردهی به نوزاد یا کاهش وزن ایجاد می‌شوند؛ اما اگر این رگ‌های در نزدیکی تغییرات اضافی در سینه دیده شوند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرید.

ورزش کردن منظم و مستمر

 وزنه‌برداری سنگین و انواع دیگر تمرینات سخت ورزشی باعث افزایش جریان خون می‌شوند و در نتیجه ممکن است رگ‌های بیشتری در بدن ایجاد شوند.

ابتلا به برخی بیماری‌ها

رگ‌های آبی ممکن است روی قفسه سینه افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی مانند سیروز نیز ایجاد شوند. بیماری‌های دیگر نیز که باعث تجمع مایع در شکم یا بزرگ شدن شکم می‌شوند ممکن است باعث ایجاد رگ‌های آبی گردند.

هورمون‌ها

رگ‌های آبی روی قفسه سینه ممکن است با سیکل قاعدگی زنان ارتباط داشته باشند. در این مدت، رگ‌های آبی ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در بدن بیشتر دیده شوند. در بیشتر این موارد، رگ‌های آبی در پایان سیکل قاعدگی به خودی خود از بین می‌روند اما گاهی اوقات ممکن است با تأخیر از بین بروند. تغییرات هورمونی در دوران بلوغ و حاملگی نیز ممکن است باعث ایجاد عروق آبی رنگ شوند.

بارداری

در دوران بارداری به خصوص اولین بارداری، رگ‌های سینه افزایش می‌یابند. یک توضیح دقیق‌تر شاید این باشد که رگ‌های سینه راحت‌تر قابل رؤیت هستند. این به آن دلیل است که حجم خون در دوران بارداری بین 20 تا 40 درصد افزایش می‌یابد. خون توسط رگ‌ها در بدن حمل می‌شود و مواد غذایی و اکسیژن را به جنین در حال رشد می‌رساند. هر چه گردش جریان خون بیشتر باشد، رگ‌ها هم در زیر پوست مشهودتر می‌شوند. این حالت معمولاً پس از وضع حمل کاهش می‌یابد اما ممکن است ادامه یابد به خصوص اگر شما به نوزادتان شیر بدهید.

بیشتر بخوانید ...  آیا واریس با قرارگرفتن در جکوزی، سونا و آب گرم تشدید می‌شود؟

شیردهی

معمولاً رگ‌ها در دوران شیردهی مشخص‌تر می‌شوند به خصوص زمانی که دوشش از سینه به شدت انجام شود اما اگر رگ‌ها حالت عنکبوتی پیدا کنند و با التهاب سینه، تب و احساس بیماری همراه باشند احتمال ابتلا به ماستیت وجود دارد. ماستیت یک بیماری در بافت سینه است و شما باید در صورتی که احتمال ابتلا به آن را می‌دهید به پزشک مراجعه نمایید. این بیماری به راحتی با مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی درمان می‌شود اما پزشک نیز باید شما را معاینه کند.

  ایجاد واریس به دلیل افزایش سن

درمان رگ‌های واریسی قفسه سینه


اولین چیزی که باید در درمان رگ‌های آبی سینه مورد توجه قرار گیرد این است که آیا این رگ‌ها موقتی بوده و به لیل تغییرات هورمونی ایجاد شده‌اند یا خیر. همچنین در صورتی که این عارضه به دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های کبدی باشد باید این بیماری تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گیرد. اگر رگ‌های آبی برای شما یک مسئله ساده زیبایی باشند، روش‌های مختلف درمانی برای از بین بردن آنها وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید.

درمان رگ‌های آبی سینه با استفاده از سینه‌بندهایی با سایز مناسب

با استفاده از سینه‌بندهایی که سایز مناسب دارند می‌توان با جلوگیری از جریان گرانشی خون از ایجاد رگ‌های آبی جلوگیری کرد. با استفاده از سینه‌بندهای با سایز مناسب، اثر گرانش بر جریان خون شما تأثیر نخواهد داشت.

 درمان رگ‌های آبی با مرطوب کننده‌های حاوی ویتامین ک

مرطوب کننده‌های حاوی ویتامین ک اگر به طور روزانه مصرف شوند از پوست محافظت کرده و آن را تغذیه می‌کنند. گفته می‌شود که ویتامین ک برای تولید هیدارسیون که یکی از مهم‌ترین اجزای پوست است بسیار مفید است.

لیزر درمانی

لیزر نوعی پرتو نوری متمرکز است. این نوع از لیزر برای استفاده در قسمت خارجی پوست به کار برده می‌شود. در این روش درمانی از گرمای لیزر برای از بین بردن رگ‌های آبی استفاده می‌شود. این فرایند معمولاً در مطب پزشک انجام می‌شود. احتمالاً شما باید از محافظ چشم در حین انجام این فرایند استفاده کنید. لیزر روی رگ مورد نظر تابانده می‌شود و برای درمان آن وارد پوست می‌شود. هیچ شکافی برای انجام این فرایند روی پوست شما ایجاد نمی‌شود اما گرمای ناشی از تابش لیزر ممکن است کمی باعث ناراحتی شود.

لیزر باعث می‌شود که بافت از بین رفته و رگ بسته شود. پس از بسته شدن رگ، رگ منابع خونی خود را از دست می‌دهد و از این به بعد به سختی دیده می‌شود. این جلسه درمانی بین 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. معمولاً به بیش از یک جلسه لیزر درمانی نیاز است و ممکن است نیاز باشد که شما 6 تا 12 هفته بعد دوباره درمان را تکرار کنید.

 انتظارات پس از درمان

شما بلافاصله پس از انجام فرایند می‌توانید به کارهای روزمره و عادی خود بپردازید. ممکن است در طول رگ درمان شده کمی کبودی دیده شود. پزشک ممکن است ناحیه درمان شده را پانسمان نماید و ممکن است کمی قرمزی و تورم تا چند روز وجود داشته باشد.

عوارض جانبی لیزر درمانی

برخی عوارض جانبی لیزر درمان عبارتند از:

  • سوختگی پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • آسیب‌دیدگی عصب که باعث سوزش، درد یا احساس گزش پس از بهبودی می‌شود.

اسکولوتراپی

در اسکلروتراپی، محلولی به طور مستقیم در رگ تزریق می‌شود که باعث از بین رفتن و فروریختنان می‌شود و در نتیجه خون مجبور می‌شود که از رگ‌های سالم دیگر مسیر خود را پیدا کند. رگ از بین رفته به بافت‌های نزدیک جذب شده و در نهایت محو می‌شود.

 چگونه باید برای انجام این فرایند آماده شد

قبل از انجام این فرایند، پزشک معمولاً سوابق پزشکی بیمار را بررسی کرده و او را تحت معاینه قرار می‌دهد. در این زمان پزشک و بیمار در مورد انتظارات، خطرات احتمالی و نتایج مورد انتظار پس از فرایند با هم صحبت می‌کنند. پزشک رگ‌هایی که باید تحت درمان قرار گیرند را معاینه کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های زمینه‌های عروق خونی را بررسی می‌کند. باید موارد زیر را به اطلاع پزشک برسانید:

  • اگر باردار هستید. بیشتر پزشک توصیه می‌کنند که پس از وضع حمل این فرایند را انجام دهید.
  • اگر شما به بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی، سرطان یا اختلالات انعقاد خون مبتلا هستید
  • در مورد هر داروی تجویزی یا بدون نیاز به نسخه پزشک و همچنین مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید به پزشک اطلاع دهید
  •  اگر سیگار می‌کشید یا قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کندی که ممکن است احتمال انعقاد خون را افزایش دهند
  • هر گونه آلرژی
بیشتر بخوانید ...  لیزر داخل رگ برای درمان رگ‌های واریسی (ابلیشن لیزری درون وریدی)

 نحوه انجام فرایند

معمولاً این فرایند در مطب پزشک انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی ندارد. این فرایند حدود 15 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. پس از درمان، ناحیه درمان شده با الکل تمیز می‌شود و پزشک با استفاده از یک سوزن یک محلول یا فوم را به تدریج در رگ تزریق می‌کند. برخی بیماران ممکن است در زمانی که سوزن به آنها زده می‌شود کمی احساس ضعف یا گرفتگی پیدا کنند.

تزریق محلول یا فوم، پوشش داخلی رگ را تحریک می‌کند و باعث تورم و مسدود شدن جریان خون می‌شود. زمان که سوزن کشیده می‌شود، پزشک از یک فشرده‌ساز استفاده کرده و محل تزریق را ماساژ می‌دهد تا خون بند آمده و محلول پراکنده شود. پد فشرده‌ساز ممکن است روی محل درمان بسته شود و پزشک رگ بعدی را درمان کند. تعداد تزریق‌ها به تعداد و اندازه رگ‌های تحت درمان بستگی دارد.

خطرات احتمالی

مانند هر روش درمانی دیگر، اسکلروتراپی نیز ممکن است با خطراتی همراه باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • کبودی
  • قرمز شدن محل درمان
  • زخم‌های کوچک پوستی
  • تیره شدن پوست به شکل خطوط یا نقاطی روی پوست
  • شکل‌گیری عروق خونی قرمز کوچک

عوارض شدیدتر مانند التهاب، لخته شدن خون، بروز واکنش‌های آلرژیک ناشی از محلول درمانی، حالت تهوع، سر درد، سرفه و اختلالات بینایی به ندرت اتفاق می افتند.

سوالات متداول


 امکان درمان کدام یک از رگ‌های سینه وجود دارد؟

 اقدامات درمانی در آن دسته از افرادی که هنوز سینه آنها در حال رشد است عقلانی نیست. در این حالت بهتر است انجام دادن هرگونه اقدام درمانی بر روی سینه زنان را به بعد از سن ۱۸ سالگی موکول کرد مگر آن که فرد شرایط خاصی داشته باشد. از آنجایی که تغییرات هورمونی می‌تواند بر روی اندازه و برجستگی عروق سینه و قفسه سینه تاثیر بگذارد افرادی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند یا سه ماه از بارداری یا قطع شیردهی آنها گذشته است نباید برای درمان اقدام نمایند. در صورتی که رگ‌های آبی روی سینه به علت مصرف قرص ضد بارداری یا هورمون درمانی به وجود آمده باشد بهتر است قبل از مصرف آنها به بررسی این مسئله پرداخت. با تغییر سطح هورمون‌ها دوباره این رگ‌های ایجاد شده از بین می‌رود به این ترتیب در صورتی که روی سینه یا قفسه سینه زنان بالای ۱۸ سال رگ‌های برجسته و بزرگی دیده شود و این افراد باردار نباشند یا در دوران شیردهی قرار نداشته باشند یا آنکه رگ‌های آنها به صورت ناگهانی تغییر نکرده باشد می‌‌توانند متقاضی مناسبی برای درمان باشند. زنانی که از پروتز سینه استفاده می‌کنند بیشتر از سایرین دچار مشکلات مرتبط با بزرگ شدن رگ‌های سینه می‌شوند و می‌توانند تحت درمان قرار بگیرند.

 خارج کردن رگ‌های سینه چگونه انجام می‌شود؟ 

 رگ‌های سینه قفسه سینه بر خلاف رگ‌های پا و لگن فاقد رگ‌های تغذیه کننده هستند که فشار خون داخل آنها را افزایش دهد به همین دلیل معمولا نیازی به انجام سونوگرافی داپلکس یا سایر روش‌های اسکن از رگ نخواهد بود. خارج کردن رگ‌های سینه یکی از حوزه‌های فلبولوژی است که در آن ارزیابی رگ‌ها به صورت ایمن و بدون اسکن التراسوند یا سایر تست‌های تشخیصی درخواست می‌شود. با این حال به چند مورد استثنا که در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم توجه نمایید:

  • اگرچه هیچ گونه ارتباطی بین برجسته شدن رگ‌های سینه و سرطان سینه وجود ندارد در صورتی که هر گونه نگرانی در ارتباط با توده‌های ایجاد شده درون سینه ترشحات سینه یا هر گونه تغییر در رگ‌های سینه وجود داشته باشد مانند سفت شدن یا قرمز شدن رگ‌ها یا مسدود شدن آنها یا بروز هرگونه نگرانی در ارتباط با خود سینه بهتر است یا متخصص زنان مراجعه کنید تا از سلامت سینه شما اطمینان حاصل نماید. بزرگ و برجسته شدن رگ‌های سینه و قفسه سینه را می‌توان با یک نوع خاص از فلبکتومی ‌درمان کرد. منظور از این روش خارج کردن رگ است در حال حاضر پزشکان از روش‌های جدید برای انجام جراحی زیبایی فلبکتومی ‌و تخلیه رگ‌های سینه قفسه سینه استفاده می‌کنند که تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. در این روش پزشک با استفاده از وسایل مخصوص جراحی و ایجاد یک برش تخصصی که ریسک تشکیل بافت اسکار روی برش ایجاد شده را به حداقل می‌رساند به خارج کردن رگ‌ها خواهد پرداخت. برش یا برش‌های ایجاد شده بسیار کوچک هستند و از هیچ گونه بخیه ای استفاده نخواهد شد. در حقیقت برش‌ها با استفاده از یک چسب مخصوص و سه می‌شود و هنگامی‌ که محل برش بهبود پیدا کند چسب از پوست جدا می‌‌شود و بافت اسکار به سرعت ناپدید خواهد شد.
  لیزر واریس EVLA :نحوه، مراقبتهای قبل و بعد از لیزر درمانی واریس

 اسکلروتراپی برای چه کسانی مناسب است؟ 

 اسکلروتراپی روشی است که در آن یک نوع فوم به درون رگ تزریق می‌شود و این روش برای درمان رگ‌های واریسی سینه و قفسه سینه مفید است و باعث صاف شدن و کوچک شدن آنها خواهد شد. رگ‌هایی که به رنگ آبی یا سبز دیده می‌‌شوند و کاملاً تنگ هستند و برجسته نشده‌ اند بهتر به اسکلروتراپی جواب می‌دهند اما در صورتی که رگ خیلی بزرگ و برجسته باشد اسکلروتراپی و تزریق فوم باعث ایجاد یک لخته در درون رگ می‌شود و یک لکه قهوه ای روی پوست به وجود می‌آید که ممکن است تا مدت زیادی از بین نرود و در برخی موارد نادر به صورت دائمی باقی بماند. به این ترتیب پزشک فقط تزریق فوم را برای رگ‌های کوچک سینه و روی قفسه سینه که برجسته نشد ه‌اند تجویز می‌کند. به علاوه پزشک به بیمار توصیه می‌‌کند که به مدت سه هفته و به صورت شبانه روزی در محل تزریق فوم از ساپورت بسیار محکم استفاده کند تا بهترین نتایج را به دست بیاورد و ریسک به وجود آمدن لکه‌های قهوه ای به حداقل برسد. بر اساس شدت واریسی بودن رگ‌های سینه ممکن است بیمار به چند جلسه اسکلروتراپی نیاز داشته باشد. معمولاً پزشک به بیمار توصیه می‌‌کند که پس از هر جلسه درمان حداقل ۸ تا ۱۲ هفته صبر کند تا نتایج به دست آمده ارزیابی شود و پزشک به این نتیجه برسد که آیا بیمار به درمان بیشتری نیاز دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید ...  درد، سنگینی و خستگی پا، ناشی از بیماری واریس

 درمان ترکیبی برای رگ‌های آبی سینه و قفسه سینه چیست؟ 

 در برخی از بیماران به ویژه بیمارانی که از پروتز سینه استفاده می‌کنند رگ‌های سینه از لحاظ اندازه بسیار بزرگ هستند. در این بیماران پزشک معمولاً روند درمان را با فلبکتومی‌ زیبایی شروع می‌‌کند و حدود ۸ تا ۱۲ هفته بعد از ارزیابی نتایج به دست آمده می‌پردازد. در صورتی که رگ‌های آبی و سبز روی سینه باقی مانده باشد اسکلروتراپی را شروع خواهد کرد و دوباره حدود ۸ تا ۱۲ هفته صبر می‌‌کند تا نتایج حاصل از درمان را بررسی نماید و نیاز به درمان بیشتر را تایید یا رد کند.

 آیا استفاده از سونوگرافی در درمان رگ‌های سینه ضروری است؟ 

 پزشک برای ارزیابی یا درمان رگ‌های سینه نیاز به سونوگرافی داپلکس ندارد اما چند مورد استثناء وجود دارد که پزشک از این سونوگرافی استفاده می‌کند:

  • در بیمارانی که از پروتز سینه استفاده می‌کنند ارزیابی عمق پروتز زیر پوست توسط سونوگرافی ضروری است. در هنگام تصمیم گیری برای انجام فلبکتومی ‌زیبایی یا اسکلروتراپی باید پزشک اطمینان حاصل کند که نوک سوزن یا هر گونه وسیله تیز به پروتز سینه برخورد نمی‌‌کند.
  • در مواردی که رگی که قرار است درمان شود خیلی کوچک باشد استفاده از سونوگرافی برای هدایت تزریق مستقیم به درون رگ مورد نظر ضروری است.
  • در صورتی که پزشک عقیده داشته باشد که ممکن است رگ تورم یا مسدود شده باشد اسکن داپلکس می‌تواند وجود لخته درون رگ یا باز و مسدود بودن آن را نشان دهد.
  • در برخی موارد نادر که پراکندگی رگ‌ها غیرعادی به نظر می‌رسد می‌توان از سونوگرافی داپلکس برای مشاهده وجود مشکلات مربوط به رگ استفاده کرد. در موارد نادر احتمال بروز ترومبوز عمیق وریدی در رگ زیر بغل وجود دارد. این امر باعث می‌شود که تعداد زیادی از رگ‌ها روی شانه و یک طرف از قفسه سینه به وجود بیایند. در برخی موارد بسیار نادرتر رگ‌ها یا شریان‌هایی با ظاهر بسیار غیر عادی روی سینه یا قفسه سینه به وجود می‌آید که نیاز به بررسی بیشتر دارند.

 نتایج حاصل از درمان به چه صورت است؟ 

 هیچ گونه معیاری تحت عنوان درمان برای رگ‌های سینه و روی قفسه سینه وجود ندارد زیرا این رگ‌ها فقط از لحاظ زیبایی مشکل تلقی می‌شوند به همین دلیل نمی‌‌توان به طور کلی میزان موفقیت درمان را بررسی کرد. با این حال میزان رضایت مندی بیماران از درمان رگ‌های روی سینه و قفسه سینه متفاوت است و به نظر شخصی آنها بستگی دارد.

آیا رگ‌های آبی روی سینه زنان و مردان نشانه وجود بیماری است؟